Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Корсун Ігор Васильович. Активізація навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі вивчення властивостей твердих тіл у курсі фізики : Дис... канд. наук: 13.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Корсун І.В. Активізація навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі вивчення властивостей твердих тіл у курсі фізики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальністі 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика). – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2009.

У дисертаційному дослідженні розроблений методичний підхід до розв’язання проблеми активізації навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі навчання фізики, який полягає у тому, що на всіх етапах внутрішнього процесу засвоєння знань (сприймання, осмислення і розуміння, узагальнення, закріплення, застосування на практиці) в учнів розвиваються відповідні пізнавальні процеси (сприймання, увага, мислення, уява, пам’ять) та формується пізнавальний інтерес. Реалізовано даний методичний підхід за допомогою активних засобів та методів навчання фізики у процесі вивчення будови твердих тіл та їх механічних, теплових, електричних, магнітних та оптичних властивостей для класів загальноосвітнього, технологічного та фізико-математичного профілів навчання. Результати педагогічного експерименту підтвердили гіпотезу дослідження про те, що реалізація розробленого методичного підходу у процесі вивчення будови та властивостей твердих тіл підвищить рівень розвитку пізнавальної активності старшокласників.

У ході дослідження були вирішені всі поставлені завдання, що дало змогу зробити наступні висновки:

  1. В умовах становлення 12-річної шкільної освіти актуальною є розробка навчально-методичного забезпечення засад профільного навчання фізики. Фізика твердого тіла складає основу сучасної техніки, а тому вивчення у шкільному курсі фізики навчального матеріалу, що стосується будови та властивостей твердих тіл, є важливою складовою підготовки майбутніх фахівців у різних галузях.

  2. Вперше розроблено методичний підхід до розв’язання проблеми активізації навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі навчання фізики, який полягає у тому, що на всіх етапах внутрішнього процесу засвоєння знань (сприймання – осмислення і розуміння – узагальнення – закріплення – застосування на практиці) в учнів за допомогою активних засобів та методів навчання розвиваються відповідні пізнавальні процеси (сприймання, увага, мислення, уява, пам’ять) та формується пізнавальний інтерес.

  3. Обґрунтовано, що рівень розвитку пізнавальної активності старшокласників підвищується шляхом застосування активних засобів навчання фізики (використання історичного матеріалу, наочності, наведення життєвих прикладів, прикладів практичного використання, висвітлення наукових досягнень) та активних методів навчання фізики (створення проблемних ситуацій, евристична бесіда, проведення фізичних диктантів, проведення екскурсій, розв’язування кросвордів, використання домашнього експерименту, залучення учнів до проведення демонстраційного експерименту та складання задач, взаємодопомога під час проведення лабораторних робіт, організація роботи з постановки запитань учнями, рецензування відповідей однокласниками, виступи учнів із доповідями, виготовлення саморобних приладів).

  4. Реалізовано розроблений методичний підхід за допомогою активних засобів та методів навчання фізики у процесі вивчення будови твердих тіл та їх механічних, теплових, електричних, магнітних та оптичних властивостей для класів загальноосвітнього, технологічного та фізико-математичного профілів навчання. У класах загальноосвітнього профілю навчання застосування активних засобів навчання (використання історичних відомостей, наведення життєвих прикладів) формувало у старшокласників мотиваційний компонент пізнавальної активності (розвивався пізнавальний інтерес до фізики як до навчального предмету). Наведення прикладів практичного використання та наукових досягнень у дослідженні будови та властивостей твердих тіл розвивало в старшокласників технологічного та фізико-математичного профілів навчання пізнавальний інтерес до фізики як до науки.

  5. Доведено, що під час вивчення даного навчального матеріалу використання активних методів навчання формувало в старшокласників змістово-операційний компонент пізнавальної активності, оскільки це сприяло розвитку у них інтелектуалізації сприймання, концентрації уваги, абстрактності мислення, творчості уяви, логічності пам’яті та виробленню індивідуального стилю розумової діяльності.

  6. Підтверджено, що висвітлення внеску українських учених у розвиток фізики твердого тіла формувало в старшокласників емоційно-вольовий компонент пізнавальної активності та виступало ефективним засобом виховання у них національної свідомості.

  7. Перевірено під час педагогічного експерименту ефективність і результативність науково-методичних розробок в умовах навчально-виховного процесу, що дало змогу підтвердити гіпотезу дослідження про те, що реалізація розробленого методичного підходу у процесі вивчення будови та властивостей твердих тіл підвищить рівень розвитку пізнавальної активності старшокласників.

Перспективою подальшого розвитку дослідження може бути реалізація розробленого методичного підходу до розв’язання проблеми активізації навчально-пізнавальної діяльності старшокласників у процесі вивчення інших розділів фізики, згідно програм для 12-річної профільної школи.

Публікації автора:

Навчальні посібники

  1. Корсун І.В. Досягнення українських вчених у дослідженні будови та властивостей твердих тіл: Навч. посібн. / І.В. Корсун. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2005. – 159 с.

  2. Корсун І.В. Фізика в історичному розвитку: Навч. посібн. / І.В. Корсун. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. – 440 с.

  3. Корсун І.В. Будова та властивості твердих тіл (факультативний курс): Навч. посібн. / І.В. Корсун. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2006. – 154 с.

  4. Корсун І.В. Цікаво про будову та властивості твердих тіл: Навч. посібн. / І.В. Корсун. – Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2008. – 75 с.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Мацюк В. Маловідомі сторінки історії розвитку кристалографії / В. Мацюк, І.Корсун // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: педагогіка. – Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2002. – №8. – С. 59-61.

  2. Мацюк В. Використання історичного матеріалу під час вивчення теми “Кристалічні тверді тіла” / В. Мацюк, І.Корсун // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: педагогіка. – Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2002. – №11. – С. 88-90.

  3. Мацюк В. Тема “Кристали і життя” у змісті поглибленого курсу фізики середньої школи / В. Мацюк, І.Корсун // Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету ім. В. Винниченка. Серія: педагогічні науки. – Кіровоград: КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. – №51. – С. 37-40.

  4. Мацюк В. До сторіччя від дня народження О. Стасіва / В. Мацюк, І.Корсун // та астрономія в школі. – 2003. – №4. – С. 54-55.

  5. Корсун І. Про особливості демонстрацій моделей кристалічних ґраток / І. Корсун // Наукові записки: збірник наукових статей Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Випуск LIII (педагогічні, історичні та фізико-математичні науки). – Київ: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2003. – С. 155-159.

  6. Корсун І. Історизм як засіб обґрунтування нових знань / І. Корсун, В. Мацюк, В. Чопик // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: педагогіка. – Тернопіль: ТДПУ ім. В. Гнатюка, 2003. – №4. – С. 145-151.

  7. Корсун І. Виготовлення історичних приладів як засіб розвитку мислення та творчої уяви учнів на уроках фізики / І. Корсун // Фізика та астрономія в школі. – 2004. – №1. – С. 31-33.

  8. Корсун І.В. Історизм як засіб формування національного самоусвідомлення учнів у процесі вивчення шкільного курсу фізики / І.В. Корсун, В.Д. Сиротюк // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський: К-ПДУ, 2005. – Випуск 11. – С. 41-42.

  9. Корсун І.В. Лабораторні роботи з вивчення властивостей твердих тіл: “Визначення твердості тіл” і “Визначення твердості сталі до та після гартування” / І.В. Корсун, В.А. Лавренчук, В.Д. Сиротюк // Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. – Чернігів: ЧДПУ ім. Т.Г. Шевченка, 2005. – Випуск 30. – С. 131-136.

  10. Удосконалення методики проведення шкільного фізичного демонстраційного експерименту / [ Андрієвський В., Корсун І., Мацюк В., Чопик В. ] // Фізика та астрономія в школі. – 2005. – №3. – С. 40-42.

  11. Корсун І.В. Історизм як ефективний засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів на різних етапах навчання фізики / І.В. Корсун, В.А. Лавренчук // Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки. – Чернігів: ЧДПУ ім. Т.Г. Шевченка, 2006. – Випуск 36 (1). – С. 23-28.

  12. Корсун І.В. Роль методів та організаційних форм навчання в активізації навчально-пізнавальної діяльності старшокласників / І.В. Корсун, В.Д.Сиротюк // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету. Серія педагогічна. – Кам’янець-Подільський: К-ПДУ, 2006. – Випуск 12. – С. 283-285.

  13. Григорчук О.М. Вплив наочності на розвиток мислення учнів / О.М. Григорчук, І.В.Корсун // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія №5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 12: збірник наукових праць. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – С. 83-90.

Тези доповідей та матеріали науково-практичних конференцій

  1. Корсун І.В. Українські вчені-дослідники властивостей кристалів / І.В. Корсун // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції [ “Україна наукова’2003” ], (Дніпропетровськ-Черкаси, 16-20 червня 2003 р.). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Том 7. Історія. – С. 42-44.

  2. Корсун І. Історизм як джерело формування пізнавальних інтересів учнів на уроках фізики / І.В. Корсун // Збірник наукових доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції [ “Теорія і практика сучасного природознавства” ], (Херсон, 6-8 жовтня 2003 р.). – М-во освіти і науки України, Херсонський державний університет. – Херсон: Терра, 2003. – С. 75-76.

  1. Корсун І.В. Використання історичних відомостей як засіб виховання при навчанні фізики / І.В. Корсун // Матеріали II-ї Міжнародної науково-практичної конференції [ “Динаміка наукових досліджень’2003” ], (Дніпропетровськ-Київ-Львів, 20-27 жовтня 2003 р.). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Том 31. Педагогіка. – С. 10-11.

  2. Корсун І.В. Про формування деяких неправильних уявлень учнів про будову твердих кристалічних тіл / І.В. Корсун, В.Д. Сиротюк // Збірник доповідей учасників V-ї конференції [ “Впровадження нових інформаційних технологій навчання” ], (Запоріжжя, 9-10 грудня 2005 р.). – М-во освіти і науки України, Запорізька державна інженерна академія. – Запоріжжя: ЗДІА, 2005. – С. 199-203.