Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Шипіцина Юлія Володимирівна. Англомовні тексти з корпоративної етики: лінгвопрагматичний та семантико-когнітивний аспекти : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Шипіцина Ю.В. Англомовні тексти з корпоративної етики: лінгвопрагматичний та семантико-когнітивний аспекти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2007.

Дисертація присвячена комплексному вивченню англомовних текстів етичних кодексів шляхом аналізу їх структурних, змістових, комунікативно-прагматичних та семантико-когнітивних особливостей. У роботі виокремлено та описано ознаки ділового, законодавчого, рекламного типів дискурсу, що актуалізуються у текстах етичних кодексів; визначено основні функції, які виконують тексти етичних кодексів; проаналізовано їхні структурні та змістові особливості. Висвітлено лінгвопрагматичні характеристики текстів корпоративних етичних кодексів: розглянуто засоби вираження деонтичної та алетичної модальності в текстах етичних кодексів. З’ясовано роль та специфіку адресантно-адресатної взаємодії, на основі якої виділено два типи текстів етичних кодексів: внутрішньо зорієнтовані та зовнішньо зорієнтовані; виокремлено мовленнєві акти, наявні у текстах етичних кодексів. У дисертації описано стратегії і тактики, що застосовуються адресантом з метою регулювання поведінки адресата, а також проаналізовано дотримання адресантом принципів кооперації та ввічливості. Досліджено основні концепти ділової етики, визначені на основі текстів етичних кодексів, розкрито роль мовних засобів у процесі вербалізації базових концептів ділової етики у досліджуваних текстах, запропоновано відповідні фреймові моделі.

Етика ділового спілкування має нормативний характер, її головним призначенням є регулювання поведінки суб’єктів ділової комунікації та обґрунтування цінностей і пріоритетів корпоративної моралі. Для створення оптимальних умов своєї діяльності бізнес-компанії розробляють систему правил ділової поведінки, викладеної в етичних кодексах. Етичний кодекс – це нормативний текст з ділової корпоративної етики, один із засобів регулювання поведінки адресата у виробничій сфері, де учасники комунікації встановлюють і розвивають ділові відносини на основі конвенціонально зафіксованих етичних норм. В етичному кодексі як офіційному документі бізнес-компанії постулюються корпоративні принципи та правила етичної поведінки щодо соціальної відповідальності окремої компанії перед працівниками, акціонерами, споживачами та широким загалом.

Передумовою створення тексту етичного кодексу є етичний дискурс, який становить процес узгодженої міжсуб’єктної мовно-комунікативної взаємодії і реалізується у прийнятті вербалізованих норм і правил ділової поведінки. Результатом реалізації дискурсу постає текст етичного кодексу як засіб регулювання діяльності компанії в межах корпоративної етики на рівні взаємодії “керівництво компанії як колективний адресант::працівники компанії як адресат”.

У текстах етичних кодексів реалізуються ознаки законодавчого, ділового та рекламного типів дискурсу, про що свідчить поліфункціональність етичних кодексів, а також прагматичні параметри, притаманні окремим типам дискурсу: модальність, оцінка, тактики та стратегії, адресантно-адресатна взаємодія, певна сукупність різних мовленнєвих актів.

У рамках адресантно-адресатних відносин виділяємо два типи етичних кодексів: внутрішньо зорієнтовані кодекси, що сформульовані для співробітників і передбачають дотримання норм ділової етики та чітку субординацію адресантно-адресатних відносин; зовнішньо зорієнтовані кодекси, адресовані широкому загалу (потенційним споживачам), які подають самоопис компанії у вигляді норм з метою реклами та наголошують на кооперації між компанією та її співробітниками. У внутрішньо зорієнтованих кодексах реалізується переважно законодавчий дискурс, якому властива деонтична модальність, субординативна адресантно-адресатна взаємодія, жорсткі стратегії, категоричні директивні мовленнєві акти, дотримання адресантом ЕК принципу кооперації. У зовнішньо зорієнтованих кодексах здебільшого проявляються риси рекламного дискурсу: переважно алетична модальність, оцінка, кооперативний вид адресантно-адресатної взаємодії, м’які стратегії, некатегоричні директивні мовленнєві акти, констативи, квеситиви, промісиви, а також дотримання адресантом ЕК принципу ввічливості. Діловий дискурс реалізується як у зовнішньо зорієнтованому, так і у внутрішньо зорієнтованому кодексах одночасно, оскільки йому властиві прагматичні параметри обох типів дискурсу.

Базовими концептами ділової етики є company, integrity, reputation, success. Концепт integrity є одним із ключових для законодавчого дискурсу. Концепт reputation відбиває рекламний дискурс. За його допомогою компанії „рекламують” себе через етичні кодекси. Концепт success є базовим для ділового дискурсу, який спрямований на досягнення ефективності ділової діяльності. Водночас усі вищезазначені концепти поєднуються концептом company.

Проведене дослідження текстів етичних кодексів не є вичерпним. Значний інтерес представляє синхронний зіставно-порівняльний аналіз номінацій позитивних та негативних ділових рис американської особистості. Перспективним є також контрастивне дослідження етичних концептів ділових текстів американських та українських бізнес-компаній.

Публікації автора:

1. Шипіцина Ю.В. Особливості комунікативної взаємодії адресант-адресат в етичних кодексах // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: Зб. наук. пр. / Відп. ред. Н.М.Корбозерова. – Вип. 9. – К.: Логос, 2006. – С. 362-366.

2. Шипіцина Ю.В. Реалізація концепту integrity в текстах етичних кодексів // Проблеми семантики, слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. / Відп. ред. Н.М.Корбозерова / Київськ. нац. лінгв. ун-т. – Вип. 17. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2006. – С. 379-384.

3. Шипіцина Ю.В. Реалізація різних типів дискурсу в текстах етичних кодексів // Проблеми семантики, слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. / Відп. ред. Н.М.Корбозерова / Київ. нац. лінгв. ун-т. – Вип. 18. – К.: Вид. центр КНЛУ, 2007. – С. 152-156.

4. Шипіцина Ю.В. Співвідношення лінгвістичних засобів вираження деонтичної та алетичної модальностей в етичних кодексах // Науковий часопис НПУ ім. М.П.Драгоманова. – 2006. – Сер. 9. – №1. – С. 99-102.

5. Шипіцина Ю.В. Типи мовленнєвих актів в етичних кодексах // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету: Філологічні науки. – Вип. 11. – Т. 12. – Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2005.– С.238-244.

6. Шипіцина Ю.В. Етичний кодекс як різновид прескриптивного тексту // Тези доп. міжнар. наук. конф., присвяченої 40-річчю Тернопільськ. держ. економ. університету. – Тернопіль: Еліком, 2006. – С.61-63.

7. Шипіцина Ю.В. Соціолінгвістична та препозиційна характеристика етичних кодексів // Матеріали VIII Міжнар. наук.-практ. конф. „Наука і освіта ‘2005”. – Т. 7. Філологічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005.–С.55-59.

8. Shypitsyna Yu. Realization of the Cooperative Principle in Ethics Codes // The 11th National TESOL-Ukraine Conference “English in the 21st Century Ukraine: Research Priorities and Perspectives on Language Teaching and Learning”: conference papers. – Кам’янець-Подільський: TESOL-Ukraine National Conference, 2006. – P. 204.