Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Пірог Інна Іванівна. Аргументація в сучасній німецькій публіцистиці: прагмалінгвістичний аспект (на матеріалі економічних текстів) : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Пірог І.І. Аргументація в сучасній німецькій публіцистиці: прагмалінгвістичний аспект (на матеріалі економічних текстів). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук

зі спеціальності 10.02.04 – германські мови. – Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна. – Харків, 2009.

Дисертація присвячена розкриттю прагмалінгвістичних особливостей сучасного німецького публіцистичного аргументативного дискурсу, аналізується вплив позалінгвальних чинників на відбір мовних засобів аргументації та досліджується критерій її достовірності та істинності.

Німецький публіцистичний аргументативний дискурс – мисленнєво-комунікативна мовленнєва діяльність адресанта і адресата – призначений для розповсюдження суспільно значущої інформації з одночасним формуванням ставлення до неї. Він знаходить своє відображення у вигляді розгалуженої системи текстів, об’єднаних спільністю виконуваного соціального завдання.

Провідні аргументи апелюють до прикладу, до авторитету та до статистичних даних.

Основними аргументативними тактиками в німецькому публіцистичному дискурсі є: тактика експліцитного та імпліцитного інформування, тактика формування ставлення до повідомлення шляхом оцінювання і тактика спонукання.

Дослідження особливостей аргументації в сучасній німецькій публіцистиці здійснено з позицій останніх досягнень теорії аргументації, прагмалінгвістики, теорії дискурсу, лінгвістики тексту, стилістики, психолінгвістики. Комунікативно-прагматичний підхід до розуміння об’єкта розвідки дав змогу дослідити аргументацію як засіб актуалізації прагматичної настанови на переконання в німецькому публіцистичному дискурсі.

Німецький публіцистичний аргументативний дискурс як мисленнєво-комунікативна мовленнєва діяльність адресанта і адресата призначений для розповсюдження суспільно значущої інформації з одночасним формуванням ставлення до неї, знаходить своє відображення у вигляді розгалуженої системи текстів, об’єднаних спільністю виконуваного соціального завдання.

Публіцистичний аргументативний дискурс є результатом дії лінгвальних та позалінгвальних чинників, що впливають на вибір адресантом мовних засобів з метою переконуючого впливу на адресата.

Німецький публіцистичний текст з економіки як форма фіксації публіцистичного аргументативного дискурсу характеризується особливою структурою та створюється з метою донесення інформації економічного характеру до масового адресата з одночасним формуванням запланованого адресантом ставлення до неї.

Найсуттєвіші ознаки публіцистичних текстів з економіки, які свідчать про їх аргументативну природу, визначають категорії інформативності, адресантності, тональності та проспекції / ретроспекції. В основу формування публіцистичних текстів з економіки покладено принцип орієнтації на узагальнену модель. Узагальнена модель публіцистичних текстів з економіки є інформативним текстом, який передає повідомлення про наявність певної проблеми та про шляхи її розв’язання, або про погляди стосовно цієї проблеми.

Аргументація є ефективним засобом актуалізації прагматичної настанови. Втілюючи прагматичну настанову в німецьких публіцистичних текстах з економіки, аргументація створює особливу сукупність взаємопов’язаних мовленнєвих актів, об’єднаних прагматичною настановою на переконання.

У процесі аргументації в німецькому публіцистичному аргументативному дискурсі провідну роль відіграють аргументи, спрямовані на раціональну сферу свідомості адресата, що пояснюється його високою мовленнєвою компетенцією.

Основні аргументи апелюють до прикладу, до авторитету та до статистичних даних. Приклад – це факт, якому притаманна певна інтенція. Прямі та непрямі апеляції до авторитету представлені трьома варіантами: апелювання до авторитетної організації, апелювання до думки експерта у певній галузі економіки та апелювання до думки пересічної людини, яка мала досвід у вирішенні схожої проблеми. Аргументи до статистичних даних представлені результатами опитування та результатами досліджень.

Тактики в німецькому публіцистичному аргументативному дискурсі є аргументативно спрямованими. Переважають тактика експліцитного та імпліцитного інформування, тактика формування ставлення до повідомлення шляхом оцінювання і тактика спонукання, яка реалізується двома варіантами: «гра з мотивом» та «мовленнєва маска». Реалізацію аргументативних тактик у німецькому публіцистичному аргументативному дискурсі забезпечують аргументативні прийоми: «питально-відповідний хід», «імпліцитний коментар» та цитування.

Проблематика дослідження аргументації у прагмалінгвістичному аспекті має широкі перспективи. Існує щонайменше дві можливості подальших розвідок: на матеріалі інших типів аргументативного дискурсу, зокрема юридичного, політичного, рекламного та електронного (інтернет-дискурсу), та з позицій інших мовленнєвих тактик аргументативного впливу.

Публікації автора:

1. Пірог І.І. Дослідження німецької мови економіки: сучасний стан і перспективи / І.І. Пірог // Вісник Луганського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. – Філологічні науки. – Луганськ : Альма-матер, 2005. – № 9 (89). – С. 56 – 61.

2. Пірог І.І. Аргументація як засіб актуалізації прагматичної настанови у тексті публіцистичної статті з економіки сучасної німецької мови / І.І. Пірог // Наука і сучасність: Зб. наук. праць. – К. : Логос, 2006. – Педагогіка. Філологія. – Т. 39. – С. 178 – 184.

3. Пірог І.І. Прагматичні аспекти цитування у структурі аргументативного тексту (на матеріалі сучасної німецької публіцистики) / І.І. Пірог // Культура народов Причерноморья: Научный журнал. – Симфорополь : Межвузовский центр «Крым», 2006. – Т. 2, № 82. – С. 84 – 85.

4. Пірог І.І. Прагматична спрямованість використання невербальних компонентів у публіцистичній статті з економіки сучасної німецької мови / І.І. Пірог // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. – Сучасні тенденції розвитку мов. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2007. – Серія № 9. – Вип. 2. – С. 110 – 115.

5. Пірог І.І. Оцінка як компонент прагматичного аспекту публіцистичної статті з економіки сучасної німецької мови / І.І. Пірог // Сучасні дослідження з іноземної філології: Зб. наук. праць. – Ужгород : Ужгородський нац. ун-т, 2006. – Вип. 4. – С. 326 – 332.

6. Пірог І.І. Основні види аргументів у публіцистичних текстах з економіки / І.І. Пірог // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. – Серія: Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна. – № 837. – С. 109 – 115.

7. Пірог І.І. Прагматичний аспект авторської позиції сучасної німецької публіцистики (на матеріалі газети «Markt») / І.І. Пірог // Лінгвістичні та методичні проблеми навчання мови як іноземної : VІ міжнар. наук.-практ. конф., 6-7 жовт. 2006 р. – Полтава : АСМІ, 2006. – С. 233 – 235.

8. Пірог І.І. Аргументація як спосіб упорядкування інформації у тексті публіцистичної статті з економіки / І.І. Пірог // 60 років ЮНЕСКО: погляд у майбутнє : наук. конф. каф. ЮНЕСКО 22-23 лют. 2006 р. : тези доп. – К., 2006. – С. 136 – 138.

9. Пірог І.І. Сучасні дослідження сучасної німецької мови економіки (Wirtschaftsdeutsch) / І.І. Пірог // Мови у відкритому суспільстві : ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 13-14 жовт. 2006 р. : тези доп. – Чернігів, 2006. – С. 49 – 51.

10. Пірог І.І. Прагматичний потенціал оцінки у текстах сучасної німецької публіцистики / І.І. Пірог // Мова в контексті міжкультурної комунікації : наук.-практ. конф. 7-8 черв. 2006 р. : тези доп. – Луганськ, 2006. – С. 53 – 57.

11. Пірог І.І. Актуалізація тактики інформування сучасної німецької публіцистики (на матеріалі газети «Markt») / І.І. Пірог // Лінгвістика та лінгводидактика у сучасному інформаційному суспільстві : студ. наук.-практ. конф. 4-6 квіт. 2007 р. : тези доп. – К., 2007. – С. 220 – 222.