Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Присяжнюк Людмила федорівна. Cвій/чужий в образній системі романів Г.Гріна: семантико-когнітивний аспект : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Присяжнюк Л. Ф. свій/чужий в образній системі романів Г.Гріна: семантико-когнітивний аспект. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук
за спеціальністю 10.02.04 - германські мови. - Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2007.

Дисертація присвячена дослідженню однієї з ключових проблем сучасних гуманітарних наук, і зокрема філологічних студій художньої семантики, – дихотомії свій/чужий. У роботі розкрито онтологічні властивості цієї дихотомії, побудовано її модель, визначено семантичну структуру ключових лексем
на позначення свого, чужого й кордону. Розроблено нову класифікацію художніх порівнянь як засобу вербалізації дихотомії свій/чужий у романах Г.Гріна, введено в лінгвістичний обіг і детально розглянуто поняття “параболічного” та “потенційно художнього” порівнянь, визначено особливості створення семантичного напруження в окреслених типах художніх порівнянь. Встановлено роль художнього контексту в репрезентації словесних образів свого й чужого. Розроблено типологію персонажних образів свого та чужого, встановлено фактори створення сюжетно-композиційного напруження
як результату актуалізації цих образів.

У широкому розумінні дихотомія свій/чужий визначається як орієнтир
у навколишньому й внутрішньому світі людини, який забезпечує усвідомлення людського Я та належить до універсалій людського мислення. У художньому тексті дихотомія свій/чужий відображена в різних вимірах: як універсальна категорія, що віддзеркалює загальнолюдські засади мислення; як один із виявів авторського світобачення; а також як компонент художньої системи твору, де вона актуалізується в сукупності словесних і персонажних образів.

Вивчення дихотомії свій/чужий як складника образної системи романів Г.Гріна дозволяє зробити певні узагальнення не лише щодо мовних засобів
її вираження, але й щодо тенденцій формування образної системи художнього тексту в цілому й ролі тих чи інших засобів художньої образності, зокрема художнього порівняння, в цьому процесі. Пропонуючи новий погляд на художнє порівняння, ми визначаємо його як таке, що є невід’ємною частиною художньої системи тексту, в окремих випадках породжуючись нею. До складу художніх порівнянь входять не лише власне художні (образні й параболічні) порівняння,
а й ті, що ми називаємо потенційно художніми, – порівняння, які поза контекстом художнього твору позбавлені експресивності, належачи до розряду логічних
або узуальних. У романах Г.Гріна включення таких порівнянь до образної системи творів відбувається внаслідок впливу лексико-семантичного, сюжетного, характерологічного й композиційного контекстів на мікро-, макро- та мегарівнях тексту. Факторами, що сприяють набуттю логічними й узуальними порівняннями стилістичної значущості, є контекстуальна зв’язаність порівняння з іншими елементами художнього твору, які репрезентують семантичні категорії “свого”, “чужого” та “кордону”; розбіжності між текстовим і реальним світом; наявність відповідного семантичного потенціалу в лексичних одиниць, які входять
до складу порівняння.

Аналіз засобів вербального втілення дихотомії свій/чужий у системі художніх порівнянь романів Г.Гріна не виявив залежності характеру вербалізації дихотомії від типу порівняння і показав, що засоби окреслення образу чужого
є більш різноманітними. Водночас між художніми порівняннями різних
типів існують відмінності щодо механізмів створення образності та
засобів мовного втілення напруження, яке виникає в результаті взаємодії
між складниками дихотомії.

Розгляд системи словесних і персонажних образів крізь призму дихотомії свій/чужий дозволив визначити раніше непомічені особливості індивідуального стилю Г.Гріна й виявити відмінності в способах і характері вербалізації свого
й чужого в його романах порівняно з тими, що укорінені в свідомості носіїв англійської мови. Так, у проаналізованих творах спостерігаються трансформації значення мовних одиниць – формальні маркери свого можуть перетворюватися
на показники чужого, й навпаки. Деякі мовні одиниці стають засобами втілення дихотомії свій/чужий саме в контексті романів Г.Гріна. Це пояснюється, з одного боку, базовими ознаками дихотомії, зокрема тенденцією її полюсів
до взаємопроникнення, та суб’єктивністю при визначенні свого й чужого,
яке можливе лише щодо певної точки відліку. З іншого боку, передумовою появи таких нових значень є динамічність самої мовної системи, яка дозволяє відхилення в контекстуальному вживанні слів від закономірностей, яким лексеми підлягають у мовній ієрархії.

У подальшій роботі доцільним вважаємо дослідження особливостей репрезентації дихотомії свій/чужий у художній системі творів інших письменників, зокрема Д.Г.Лоуренса. Перспективним видається аналіз образних засобів втілення дихотомії свій/чужий, які базуються на образ-схемах, а також вивчення художніх порівнянь, компоненти яких належать до однієї категоріальної сфери, шляхом застосування методики концептуальної інтеграції.

Публікації автора:

  1. СВІЙ / ЧУЖИЙ в аспекті текстового напруження // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. пр. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2005. – Вип. 16, Кн. 2. – С. 101-104.

  2. СВІЙ / ЧУЖИЙ у художній семантиці (на матеріалі романів Г.Гріна) // Вісник Житомирськ. пед. ун-ту. – 2005. – Вип. 22. – С. 129-132.

  3. Художнє порівняння в образній системі романів Г.Гріна // Наука
    і сучасність: Зб. наук. праць. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2005. – Т. 52. –
    С. 212-219.

  4. Художнє порівняння як засіб втілення опозиції СВІЙ / ЧУЖИЙ
    (на матеріалі романів Г.Гріна) // Науковий вісник Херсонськ. держ. ун-ту. Серія Лінгвістика. – 2005. – Вип. 2. – С. 155-158.

  5. Відчуження особистості в художній системі романів Грема Гріна (психоаналітична інтерпретація) // Лінгвістика: Зб. наук. пр. – № 1 (7). – Луганськ: Альма-матер, 2006. – С. 223-228.

  6. СВІЙ / ЧУЖИЙ в системі персонажних образів романів Г.Гріна // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: Зб. наук. пр. /
    Відп. ред. Н.М.Корбозерова. - К.: КНУ імені Тараса Шевченка, 2006. - Вип. 10. -
    С. 271-278.

  7. Розгортання опозиції СВІЙ / ЧУЖИЙ в художній системі романів Г.Гріна // Мат-ли V Всеукр. наук. конф. “Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація”. – Харків: Харківськ. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна, 2005. – С. 150-151.

  8. Художнє порівняння як засіб текстового втілення опозиції
    СВІЙ / ЧУЖИЙ в романах Г.Гріна // Мат-ли IV міжвузівської конф. молодих учених “Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур”. – Ч. І. – Донецьк: ДонНУ, 2006. – С. 132-134.