У Висновках дисертації підсумовуються загальні результати дослідження творів І. Карабиця на вірші Б. Олійника, які озвучували «внутрішні голоси» мислячих людей епохи, їхні моральні пошуки.
Передумовою активного процесу взаємодії Олійника і Карабиця стали спільні психологічні якості – інтелігентність, шляхетність, духовність, – які обумовили спільні завдання: втілення національно-етичного ідеалу засобами синтезу мистецтв, реалізацію мети шляхом співпереживання завдяки синонімічній емпатії.
Екологія людяності була стимулом творчого діалогу поета і композитора, вона обумовила пріоритет етичної суті у процесі і результаті їхньої взаємодії, домінуючу роль совісті як критерію особистої і художньої взаємооцінки.
Породження коннотату у творчому процесі Карабиця й Олійника відбувалося на трьох рівнях – зустрічна інтонація, зустрічний жанр і зустрічна концептосфера; художні результати сприймаються в живому виконанні, в аудіозапису, в нотній фіксації; теоретичне осмислення співтворчості має як вербальну, так і візуальну реалізацію (12 схем за різними параметрами).
Діалог Олійника і Карабиця втілений у творах, що дистанційовані від конкретно-історичних стильових полюсів: соцреалізм – постмодернізм, масова культура – елітарна рафінованість. Вокалізація олійниківських віршів відповідала внутрішній потребі Карабиця у здійсненні музичного перекладу звукового ряду, що поєднує інтонацію живого голосу поета, фоніку і вокалізм його віршів.
Ефективність втілення теми «історія й особистість», архетипу Матері і міфологеми Вогню зумовлена взаємодією трьох рівнів:
структурного (історичні передумови, етико-психологічні чинники, ритмо-фонетичні, ладові, фактурні складові артефактів);
семантичного (інтонаційний процес музично-поетичного діалогування);
естетичного (художній результат уособлення в творах двоєдиного митецького суперего).
Зовнішній (горизонтальний) рівень спілкування Олійника і Карабиця у процесі співтворчості переходив у внутрішній (вертикальний) – значний за кількістю і якістю обсяг спільних творів і поєднувався з широким оточенням (діагональним) – інтенсивним звертанням інших композиторів до поезії Олійника і багатогранним прочитанням в музиці Карабиця літературних творів вітчизняних і зарубіжних, давніх і сучасних авторів.
Унікальність творчої взаємодії Карабиця й Олійника полягає у багатовимірності реалізації поетичних концептів. Два жанрових різновиди – вокальні мініатюри з кантиленною мелодикою, тональним мисленням, традиційними формами (куплетною, тричастинною) і масштабні твори з речитативно-декламаційною інтонацією, вільною гемітонікою, мікротематизмом у хвильовому розвитку – підрозділяються на окремі пісні і цикли, з одного боку, та ораторію і балет-ораторію – з іншого.
Розроблена у дисертації система типізації явищ діалогу слова і музики у співтворчості поета і композитора передбачає перспективи подальшого науково-дослідницького пошуку:
укладання довідника «Музичні твори на слова українських поетів»; ґрунтовне вивчення опери-ораторії «Київські фрески»; комп’ютерно-математична обробка схем вокальних творів з метою вдосконалення методики їх аналізу.
|