Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Сморжевський Юрій Людвігович. Диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії. : Дис... канд. наук: 13.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Сморжевський Ю.Л. Диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання (математика). – Інститут педагогіки АПН України, Київ, 2008 р.

У дисертації науково обґрунтовано методику диференційованого формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії, яка включає мету, зміст, організаційні форми, методи, засоби і враховує виділені змістово-методичні лінії розміщення матеріалу.

Розроблено психолого-методичні засади поетапного формування евристичних прийомів, принципи відбору системи вправ, диференційованих за складністю, з’ясовано методичні умови організації і управління евристичною діяльністю учнів.

Розкрито методичні аспекти використання педагогічного програмного засобу GRAN-3D для диференційованого формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії.

Розроблена методична система забезпечує ефективне диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників при вивченні стереометрії; результати дослідження можуть бути використані вчителями математики загальноосвітніх навчальних закладів, авторами підручників при підборі задачного матеріалу, в лекціях для вчителів і майбутніх учителів математики.

  1. Методика диференційованого вироблення евристичних прийомів у процесі навчання стереометрії має враховувати: операційний склад прийомів, рівні програмних вимог до їх формування, змістово-методичні лінії розміщення навчального матеріалу, психолого-методичні засади формування евристичних прийомів, методичні умови організації і управління евристичною діяльністю учнів.

  2. Вироблення прийомів евристичної діяльності покращується, якщо враховувати зміст таких компонентів навчальної діяльності при вивченні стереометрії: мотиваційного (інтереси, потреби, мотиви), операційного (орієнтири і способи діяльності, формально-логічні і оперативні знання), прогностичного (прийняття рішень, складання програми діяльності, передбачення результату). Залежно від змісту цих компонентів, у дослідженні розкрито особливості двох основних рівнів навчальної діяльності: емпіричного (чуттєво-предметного) і теоретичного (раціонального).

  3. Відбір організаційних форм, методів і засобів формування евристичних прийомів має відповідати розробленим методичним вимогам до рівнів навчальних досягнень (середнього, достатнього і високого) і типам орієнтовних основ діяльності (зразок виконання прийому, спеціальні вказівки, спеціально організований аналіз опорної задачі або групи дібраних задач).

  4. Вироблення евристичних прийомів передбачає дотримання таких основних етапів: усвідомлення задачі, розв’язання якої потребує застосування певного прийому; усвідомлення необхідності оволодіння цим прийомом; засвоєння змісту прийому, послідовності виконання відповідних операцій; виконання вправ, спрямованих на відпрацювання операційного складу прийому; самоконтроль за рівнем оволодіння прийомом; застосування прийому у стандартних і нестандартних ситуаціях; поглиблення та узагальнення прийому.

  5. Засобом формування евристичних прийомів є система вправ, диференційованих за складністю. Встановлено, що відбір вправ має враховувати такі принципи: відповідність вправ критеріям оцінювання навчальних досягнень учнів; відповідність вправ змісту і логічній структурі навчального матеріалу; орієнтація на цілеспрямоване і систематичне використання прийомів евристичної діяльності учнів; диференційована реалізованість; повнота системи вправ; протиставлення в підборі системи завдань; відповідність вправ віковим особливостям учнів; наочності; науковості; доступності; зацікавленості; поступового нарощування складності.

  6. Обґрунтовано, що зміст задачного матеріалу із стереометрії має відповідати таким методичним вимогам: 1) повнота представлення виділених загальних і спеціальних евристик; 2) дотримання раціонального співвідношення між компонентами навчальної діяльності старшокласників; 3) передбачення трьох етапів застосування навчального матеріалу: формалізація (перехід від ситуації, описаної в задачі, до математичної моделі цієї ситуації); розв’язання задачі у межах побудованої моделі; інтерпретація (застосування одержаного розв’язання до вихідної ситуації).

  7. Використання педагогічного програмного засобу GRAN-3D дає змогу ефективніше опановувати евристичними прийомами, управляти евристичною діяльністю за рахунок посилення мотивації, інтересу до навчання, унаочнення абстрактних понять, використання динамічної наочності для розв’язання і складання задач та організації експериментально-дослідної діяльності учнів, індивідуалізації навчального процесу, інтенсифікації спілкування учень – учитель і учень – учень.

Одержані результати дослідження відкривають перспективи для подальшого дослідження у таких напрямках: диференційоване формування прийомів евристичної діяльності учнів на уроках алгебри і початків аналізу; використання нових інформаційних технологій у процесі формування евристичних прийомів.

Публікації автора:

  1. Сморжевський Ю. Л. Прийоми евристичної діяльності учнів при вивченні геометрії. Диференційовані завдання / Ю. Л. Сморжевський. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2004. – 100 с.

  2. Сморжевський Ю. Л. Використання порівняння і аналогії на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Математика в школі. – № 5. – 2004. – С. 36–40.

  3. Сморжевський Ю. Л. Диференційоване формування прийому введення допоміжного відрізка у старшокласників на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського державного університету : Серія педагогічна : Методологічні принципи формування фізичних знань учнів і професійних якостей майбутніх учителів фізики та астрономії. – Кам’янець-Подільський. – 2004. – С. 94–96.

  4. Сморжевський Ю. Л. Узагальнення і конкретизація як прийоми евристичної діяльності та їх диференційоване формування в учнів на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Дидактика математики : проблеми дослідження : Міжнародний збірник наукових робіт. – Донецьк : ТЕАН, – 2004. – С. 121–127. – (вип. 21).

  5. Сморжевський Ю. Л. Про диференційоване формування аналізу і синтезу як прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Математика в школі. – № 1. – 2006. – С. 36–40.

  6. Сморжевський Ю. Л. Диференційоване формування в учнів прийому введення допоміжних побудов на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Математика в школі. – № 9. – 2006. – С. 29–33.

  7. Сморжевський Ю. Л. Про один з принципів відбору завдань для диференційованого формування прийомів еврестичної діяльності учнів на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету. Збірник за підсумками звітної конференції викладачів і аспірантів (жовтнень 2006) – Кам.-Под. держ. університет, інформаційно-видавничий відділ, 2006. – Т.1. – С. 103.

  8. Сморжевський Ю. Л. Про формування спеціальних прийомів евристичної діяльності учнів на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Тези доповідей Х-ої Міжнародної наукової конференції ім. акад. М. Кравчука. КПІ. – 2004. – С. 734.

  9. Сморжевський Ю. Л. Про диференційоване формування прийому введення допоміжних величин як спеціального прийому евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції. НПУ ім. М. П. Драгоманова. – 2004. – С. 165–166.

  10. Сморжевський Ю. Л. Дослідження евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Тези доповідей аспірантів і наукових співробітників Інституту педагогіки АПН України. – К. : Педагогічна думка, – 2004. – С. 28–29.

  11. Сморжевський Ю. Л. Про принципи відбору диференційованих завдань з стереометрії для формування прийомів евристичної діяльності старшокласників / Ю. Л. Сморжевський // Тези доповідей на Інтернет-конференції. Педагогіка, сучасні методи викладання. – К. : ТОВ „ТК „МЕГАНОМ”. – 2005. – С. 19.

  12. Сморжевський Ю. Л. Про принцип орієнтації на цілеспрямоване і систематичне використання прийомів евристичної діяльності учнів на уроках стереометрії в 11 класі / Ю. Л. Сморжевський // Тези доповідей ХІ-ої Міжнародної наукової конференції ім. акад. М. Кравчука. КПІ. – 2006. – С. 923.

  13. Сморжевський Ю. Л. Про використання інформаційних технологій для диференційованого формування прийомів евристичної діяльності учнів на уроках стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Інформатизація освіти України : Європейський вимір : Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Кам’янець-Подільський, 14–17 травня 2007 р). – Київ – Кам’янець-Подільський, 2007. – С. 185–186.

  14. Сморжевський Ю. Л. Про зміст і операційний склад загальних прийомів евристичної діяльності старшокласників у процесі вивчення стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету. Збірник за підсумками звітної наукової конференції викладачів і аспірантів. – Випуск 6. В 3-х томах. – Кам.-Под. державний університет, редакційно-видавничий відділ, 2007. – Т.1. – С. 88–90.

  15. Сморжевський Ю. Л. Про диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників у процесі особистісно орієнтованого навчання стереометрії / Ю. Л. Сморжевський // Особистісно орієнтоване навчання математики : сьогодення і перспективи. Матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Полтава, 8–9 квітня 2008 р. – Полтава : АСМІ, 2008. – С. 145–147.