Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Ткачук Людмила Миколаївна. Економіко-організаційні фактори забезпечення якості на промислових підприємствах : Дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Вінницький національний технічний ун-т. — Вінниця, 2004. — 177арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 147-161.



Анотація до роботи:

Ткачук Л.М. Економіко – організаційні фактори забезпечення якості на промислових підприємствах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. Хмельницький національний університет, Хмельницький, 2004.

Дисертацію присвячено розробці організаційно-економічної моделі управління якістю на підприємствах на основі таких факторів, як рівень досконалості філософії організації, організаційна культура на підприємстві та ступінь мотивації, фахова компетентність менеджменту, лідерство, ефективність управління витратами на якість, рівень інвестиційного забезпечення модернізації, ефективність системи логістики, якість промислово-виробничого персоналу, інноваційного менеджменту, комунікацій та інформаційного забезпечення, а також використання стратегії постійних інновацій виробничих процесів, організаційного контролю та моніторингу якості, посилення ролі внутрішньої конкуренції та навчання персоналу. Сформульовано поняття "якість функціонування підприємства" як економіко-організаційної категорії, розроблено метод комплексного аналізу якості із використанням апарату нечіткої логіки; введений показник „витрати на якість інноваційного змісту”, виявлено кореляційну залежність між кількісними і якісними показниками витрат на якість. Вдосконалено механізм визначення динаміки та ідентифікації витрат на якість, а також системи факторів ефективності управління якістю на підприємствах.

У дисертації розв’язується важлива наукова проблема – розробка теоретико-методологічних засад та рекомендацій з підвищення ефективності системи управління якістю на основі економіко-організаційних факторів розвитку промислових підприємств. В процесі проведення дослідження та реалізації основних поставлених завдань було проаналізовано такі аспекти:

- науково-теоретичні основи понятійного та категоріального апарату у галузі управління якістю;

- існуючі проблеми у сфері управління якістю та забезпечення його ефективності;

- сучасний стан управління якістю на промислових підприємствах різних галузей Вінниччини;

- методологічні аспекти оцінювання ефективності економіко-організаційних факторів управління якістю;

- можливість забезпечення високої ефективності управління якістю на промислових підприємствах регіону;

- вирішення проблеми удосконалення організації системи управління якістю та забезпечення її ефективності.

Результати дослідження дають можливість зробити такі основні висновки:

1. Питання щодо чіткого висвітлення змісту понять „якість”, „управління якістю”, їх реальне місце та роль в економіці вітчизняних промислових підприємств залишаються недостатньо розробленими. Доцільним представляється ідентифікація категорії „якість функціонування підприємства” як критерію комплексного оцінювання ступеня досконалості господарської діяльності на підприємстві. У широкому значенні управління якістю функціонування підприємства є безперервним процесом, що охоплює всі напрямки функціонування виробничо-економічної системи і вимагає створення системної інноваційної еволюції всіх організаційно-економічних факторів підприємства. Визначено систему управління якістю як сукупність організаційної структури, методик, процесів і ресурсів, необхідних для здійснення загального управління якістю.

2. Проведені дослідження щодо сутності управління якістю функціонування підприємства виявили необхідність його розгляду за економіко-організаційного підходу, який є функціональним по відношенню до техніко-технологічних елементів промислового підприємства. Модель управління якістю в Україні перебуває на стадії становлення і узагальнює різноманітні підходи до вирішення проблеми шляхом інноваційного досягнення та забезпечення якості, а також тенденцію до створення сприятливого організаційного середовища і організаційної поведінки.

Не зважаючи на різні прояви організаційного забезпечення вирішення проблеми якості на різних за масштабом і спеціалізацією підприємствах, виявлено закономірності формування концептуальної схеми усталеного зростання якості як організаційного процесу. Останній має еволюційний характер і продовжується в плані змін самої сутності організаційних змін інноваційного характеру. Так, загальним для підприємств з початку 90-х рр. став дефіцит капіталів, певний надлишок робочої сили в умовах низьких зарплат і полегшена можливість здійснювати управління якістю саме на основі жорсткого адміністративного контролю. Загалом до 1995 р. управління якістю поступово трансформувалося за умов дефіциту капіталу і висококваліфікованих кадрів. Останнє залишається сьогодні домінуючою тенденцією.

3. Результати аналізу стану економіки якості підприємств - об’єктів дослідження в плані якості продукції, виробництва, управління та інших аспектів їх функціонування засвідчили достатньо широкий спектр детермінуючих функціональних факторів економіко-організаційного змісту, які і визначали ефективність політики якості у кожному конкретному випадку. Для кожного підприємства подібний досвід ставав унікальним. Водночас загальним стало формування функціональної ролі таких економіко-організаційних факторів забезпечення якості як рівень досконалості філософії організації, організаційна культура на підприємстві та ступінь мотивації, фахова компетентність середнього менеджменту, фактор лідерства, адміністративний контроль, ефективність управління витратами на якість, рівень інвестиційного забезпечення модернізації, ефективність системи логістики, якість промислово-виробничого персоналу, якість інноваційного менеджменту, якість комунікацій та інформаційного забезпечення. На основі експертних опитувань здійснено оцінювання вагомості та ранжирування цих економіко-організаційних факторів. До інших факторів правомірно віднести стратегію постійних інновацій виробничих процесів, передусім продуктових і технологічних інновацій, створення ефективного і жорсткого організаційного контролю та моніторингу якості, а також посилення ролі внутрішньої конкуренції та навчання персоналу.

4. Для комплексного оцінювання ефективності системи управління якістю та загалом якості функціонування підприємства перспективним представляється аналіз таких узагальнюючих показників, як витрати на якість у структурі загальних витрат підприємства, витрати на попередження дефектів, витрати на оцінювання якості, витрати, пов'язані із збитками від браку, витрати на якість інноваційного характеру. Встановлено кореляційно-регресійну залежність впливу основних витратних факторів на якість функціонування підприємства, аналітичний зміст якої визначається вищезазначеними витратними показниками. На основі реальних даних підприємств – об’єктів дослідження розраховано економетричне рівняння вищезазначеної залежності, яке підтвердило основну функціональну роль в оптимізації структури витрат на якість таких факторів, як випереджаюче зростання витрат на якість інноваційного характеру та витрат на попередження дефектів.

Враховуючи особливості показників оцінювання ефективності управління якістю, які мають як кількісне, так і якісне значення, запропоновано методику аналізу ефективності управління якістю, яка основана на використанні методу та апарату нечіткої логіки, що представляє актуальність з точки зору множинності, комплексності і неоднозначності критеріїв подібної ефективності. Використання даного методу дозволить здійснювати більш адекватне порівняльне оцінювання ефективності управлінських заходів, спрямованих на реалізацію програм якості на підприємствах, а також інтегральне комплексне оцінювання якості функціонування цих підприємств в період до та після реалізації відповідних програм. З метою практичної перевірки дії розробленої методики її було апробовано для оцінювання ефективності управління якістю на промислових підприємствах Вінниччини, що підтвердило високу економічну ефективність економічно-організаційних факторів забезпечення якості. Проведене дослідження, зокрема, дозволило виявити вплив обраних факторів на кінцевий результат діяльності підприємств, можливості адекватного і швидкого регулюванню економіко-організаційних факторів діяльності підприємства, усунення або коригування негативних результатів.

5. Обґрунтовано важливу роль удосконалення структури витрат на якість. Під цим слід розуміти перш за все пріоритети їх загального зростання, збільшення випереджаючими темпами частки витрат на якість інноваційного змісту та водночас аналогічної динаміки попереджувальних витрат на забезпечення якості. Доведено значимість економічного ефекту прямої економії внаслідок зменшення втрат від браку, опосередкованих вигод від зростання обсягів виробництва, продуктивності праці, освоєння традиційних і нових ринків. Отримані на прикладі підприємств – об’єктів дослідження результати кореляційного аналізу дозволяють стверджувати, що удосконалення системи управління витратами – зростання їх частки абсолютно і відносно, а також якісного удосконалення структури витрат на якість – призводило до істотного поліпшення основних господарських показників. У найбільшій мірі це спостерігалося стосовно показників обсягів виробництва та продуктивності праці, а також зменшення втрат від браку.

Публікації автора:

Наукові статті у фахових виданнях

1. Мороз О. В., Ткачук Л.М., Швейкіна Л.Я., Скуртол С.Д., Щеглова Н.В. Фактор якості в загальній моделі конкурентоспроможності вітчизняних підприємств // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 81.– Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. – С. 44-47. – 0,18 друк. арк., особисто автору належить 0,10 друк. арк. (проаналізовано особливості функціонування та вплив фактору якості на діяльність найбільш ефективних підприємств Вінницького регіону).

2. Мороз О.В., Щеглова Н.В., Мороз О.О., Ткачук Л.М., Романець І.В. Методологічні та методичні аспекти оцінки впливу організаційної поведінки на продуктивність праці // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 74. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2001. – С.3-8. – 0,33 друк. арк., особисто автору належить 0,17 друк. арк. (досліджено вплив організаційної поведінки на якість продукції).

3. Ткачук Л.М. Сучасні тенденції управління якістю на підприємствах України // Вісник Київського національного університету ім.Т.Г.Шевченка. Серія “Економіка”. Випуск 65. – 2003. – С. 101-102. – 0,51 друк. арк..

4. Мороз О. В., Ткачук Л.М. Особливості оцінки якості харчової продукції з урахуванням потреб споживачів // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2004. – №4. – С. 24-29. – 0,42 друк. арк., особисто автору належить 0,25 друк. арк. (здійснено аналіз концептуальної моделі системи управління якістю з врахуванням потреб споживача, запропоновано методику оцінки якості продукції з врахуванням потреб споживачів).

5. Ткачук Л.М. Проблема якості на переробних підприємствах АПК // Вісник Харківського національного аграрного університету. Серія “Економіка агропромислового комплексу і природокористування”. – 2004. – № 3. – С.230-234. – 0,26 друк. арк.

Публікації в інших виданнях:

6. Мороз О. В., Ткачук Л.М. Особливості впровадження систем управління якістю на підприємствах Вінниччини // Матеріали науково-практичної конференції “Промисловий потенціал Вінниччини: сучасний стан та перспективи розвитку”. – Вінниця: Зодчий. – 2002. – С.69-72. – 0,2 друк. арк., особисто автору належить 0,15 друк. арк. (досліджено фактори ефективності системи управління якістю продукції).

7. Ткачук Л.М. Управління якістю як фактор підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств // Матеріали VI міжнародної конференції „Контроль і управління в складних системах”. – Вінниця: УНІВЕРСУМ. - 2002. – С.30-32. – 0,1 друк. арк.

8. Ткачук Л.М. Управління якістю продукції: мотиваційний аспект // Праці IV міжнародної наукової конференції молодих вчених. – Частина 1. - Донецьк: ДНУ. – 2003. – С.298-301. – 0,1 друк. арк.

9. Ткачук Л.М. Принципи комплексного управління якістю продукції // Матеріали VII міжнародної конференції „Контроль і управління в складних системах”. – Вінниця: УНІВЕРСУМ. – 2003. – С.207. – 0,1 друк. арк.

10. Мороз О. В., Ткачук Л.М. Нові інститути мікроекономічного розвитку на основі зростання якості // Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Розвиток фінансової системи України в умовах ринкових трансформацій”. – Вінниця: Ландо ЛТД. – 2004. – С.261-266. – 0,3 друк. арк., особисто автору належить 0,25 друк. арк. (досліджено механізм забезпечення якості на підприємствах).