У дисертації наведене вирішення наукової проблеми елементарного контрапункту в теорії строгого стилю шляхом осмислення шенкеріанської дидактики на базі інтонаційної теорії. Вживання положення про взаємозв’язок тривалості і висоти дозволило перетворити концептуальну структуру елементарного контрапункту таким чином, що його ядро склала теоретична модель прекомпозиційних засобів строгого стилю, а система ритмічних розрядів конкретизувала дану модель, представляючи мелодичні і лінеарні фігури як елементи інтонаційного словника строгого стилю. 1. Показано, що вживання терміна “елементарний контрапункт” дозволяє відновити позитивний зміст, вимитий у вітчизняній теорії з схожого, але не тотожного терміна “простий контрапункт”. 2. Відновлений історичний контекст, необхідний для ефективного функціонування елементарного контрапункту – поняття, терміна і концепції – у вітчизняній поліфонічній теорії. 3. Пояснено, що розрив між “шкільним” і реальним строгим стилем обумовлений логікою історичного розвитку теорії. Побудована хроноструктурна модель історичного розвитку теорії строгого стилю, яка локалізувала даний розрив на етапах консервації і канонізації дидактики. 4. Внаслідок осмислення шенкеріанської дидактики елементарного контрапункту на базі інтонаційної теорії побудована модель взаємодій висоти і тривалості як прекомпозиційних засобів строгого стилю. Дана модель розрізняє глибинний потенційний рівень організації прекомпозиційних засобів строгого стилю і рівень актуалізації в його лінійному (мелодичному) і лінеарному аспектах. 5. На потенційному рівні організації прекомпозиційних засобів строгого стилю виявлені специфічні властивості гамута як особливого звукоряду, що не зводиться до суми церковних ладів, оскільки мелодичні і лінеарні функції висот – конструктивних елементів гамута – не потребують опосередковуючої дії модального ладу. Вказано на існування в метриці строгого стилю системи спорідненості тривалостей. 6. На основі систематизації мелодичних фігур строгого стилю встановлено, що в лінійному (мелодичному) аспекті рівня актуалізації із зменшенням тривалості зменшується мелодичний потенціал ноти і зростає вірогідність її участі в плавному русі. Закономірні відносини тривалостей на основі метричної спорідненості дозволили сформулювати принцип ритмічної прогресії, який регулює утворення мелодичної лінії. 7. Виявлено, що із зменшенням тривалості ноти в лінеарному аспекті збільшуються її можливості утворювати дискорданс на фоні більшої тривалості, ненормативні дискорданси між нотами малої тривалості описує сформульоване в роботі правило парної координації, яке уточнює правило Беллермана. Систематизація мелодичних і лінеарних фігур відкриває перспективи дослідження риторики строгого стилю, де фігури мають, за висловом Ж. Женетта, “нульовий ступінь риторичності” і придатні для вираження найбільш піднесених почуттів, що втілені в церковній поліфонії епохи Відродження. Різноманітність в комбінуванні обмеженого числа фігур породжує особливий молитовний стан, нерозривно пов’язаний із сприйняттям музики строгого стилю. |