Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Солодка Ольга Олегівна. Фінансовий механізм підвищення ефективності функціонування комерційних банків : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2004.



Анотація до роботи:

Солодка О.О. Фінансовий механізм підвищення ефективності функціонування комерційних банків. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2003.

Дисертація присвячена дослідженню проблем ефективності функціонування комерційних банків в умовах ринкової трансформації економіки України. Аналізується економічна природа, сутність, складові фінансового механізму діяльності комерційного банку, особливості побудови фінансового механізму в умовах розвитку банківської системи. На основі аналітичної оцінки ефективності комерційних банків визначаються фінансові показники в системі фінансового механізму, які відображають ефективне функціонування комерційних банків.

Обґрунтовано необхідність та шляхи вдосконалення методів впливу фінансового механізму на підвищення ефективності банківської діяльності. Визначені організаційно-правові основи фінансового механізму банківської діяльності. Змодельован ефективний фінансовий механізм, який пропонується реалізувати через використання моделі оптимізації активів і пасивів комерційного банку та моделі оптимізації інвестиційної та кредитної політики.

Аналіз фінансового механізму як фактора підвищення ефективності функціонування банківських інститутів і формування економічної політики банку в умовах стабілізації кредитного ринку України дозволив зробити узагальнюючі висновки щодо подальшого зростання ефективності банківських інститутів.

  1. У роботі визначено сутність категорії фінансового механізму банківської діяльності як організаційно-управлінської стратегії пошуку засобів задоволення потреб клієнтури банку за допомогою створення системи ефективного керування грошовими потоками, кредитами, відсотками, валютами, розрахунками з урахуванням особливостей зовнішнього середовища та існуючої кон’юнктури ринку позичкового капіталу. Суб’єктами фінансового механізму є сукупність активних сил, діючих за межами банку, які впливають на можливості банку встановлювати і підтримувати відносини успішного співробітництва з цільовими клієнтами. Об’єктами фінансового механізму є: умови конкуренції на кредитному ринку, його кон’юнктура, прогнозування попиту стан науково-технічного розвитку банківські ризики заходи по формуванню капіталу банку та його структура якість активів показники прибутковості функціонування банку корпоративна культура банку.

  2. Визначено головні причини, які зумовили необхідність розробки ефективного фінансового механізму сучасними комерційними банками, а саме: посилення конкуренції в банківському секторі як в сфері запозичення грошових засобів, так і в сфері надання кредитних послуг обмеження цінової конкуренції на ринку банківських послуг, які пов’язані з державним регулюванням розвиток інформаційних технологій та комунікативних засобів на підставі використання сучасної техніки, що сприяє розширенню територіальної сфери діяльності фінансово-кредитних інститутів високий ступінь диверсифікації банківської індустрії інтернаціоналізація економічних процесів, яка супроводжується проникненням банків на зовнішні ринки та їх конкуренцією з місцевими банками.

  3. З’ясовано, що фінансовий механізм – це узагальнена модель дій, необхідних для досягнення довгострокових цілей банку шляхом координації та розподілу фінансових ресурсів з метою забезпечення прибутковості.

  4. Аналіз діяльності комерційних банків дозволив визначити специфічні риси банківської конкуренції в Україні: банківська конкуренція має багато різновидів і відрізняється високою інтенсивністю, оскільки відсутність патентного захисту робить вільним вхід до банківської сфери діяльності значний контроль державних органів влади обмежує можливість комерційних банків використовувати ціну як чинник конкурентоспроможності, отже таким чинником стає якість банківських продуктів і послуг банківські продукти та послуги різних комерційних банків практично є досконалими субститутами, але поза банківською сферою замінників не існує, тобто міжгалузева конкуренція здійснюється тільки завдяки переміщенню капіталу.

  5. Доведено, що фінансовий механізм банківської діяльності повинен містити чотири складові: фінансове планування і прогнозування стратегія фінансового розвитку програма фінансового розвитку зміцнення ресурсної бази банку. Поступове впровадження в практику комерційних банків всіх чотирьох складових за наведеною схемою забезпечить необхідний рівень надійності. На підставі результатів контролю реалізації фінансового механізму, в разі необхідності слід внести корективи у відповідні складові. Отже, реалізація фінансового механізму є циклічним процесом, який значною мірою залежить від зовнішнього оточення банку і потребує постійної перевірки на предмет поступового досягнення мети реалізації.

  6. Визначено, що оптимізація фінансового механізму потребує розгляду зовнішніх і внутрішніх проблем комерційних банків. Зовнішніми проблемами є: висока залежність комерційних банків від стану державних та місцевих бюджетів недостатня жорсткість наглядових вимог недоліки чинного законодавства, нерегульованість багатьох юридичних аспектів, неефективна і нестабільна податкова політика труднощі залучення кредитних ресурсів і високі відсоткові ставки відсутність системи страхування внесків населення неплатоспроможність партнерів відсутність відпрацьованої процедури банкрутства, санірування і реструктуризації криміногенність різних сфер і галузей економіки відсутність компетентних легітимних банківських структур, здатних до конструктивного діалогу з державними структурами в інтересах усього підприємницького корпусу не досить активна держана участь у підготовці кадрового потенціалу для бізнесу низький купівельний попит на вітчизняну продукцію і відсутність відповідної державної політики, націленої на його активізацію ціновий диктат природних монополій недостатнє врахування у зовнішній політиці держави інтересів вітчизняного підприємництва пасивне ставлення держави до дезінтеграційних тенденцій у національних економіках і до руйнування єдиного економічного простору. Внутрішніми проблемами є: брак власних фінансових ресурсів і низький рівень банківського капіталу значний обсяг кредитів, які не повертаються надмірна концентрація зусиль на тих напрямах діяльності, які приносять негайний прибуток, і недостатня увага до кредитування реального сектора економіки залежність банків від значних акціонерів, які одночасно є і клієнтами, і учасниками фінансово-промислових груп низький професійний рівень і політизованість мислення вищого керівництва банків.

  7. Реалізація пропозицій та рекомендації по вдосконаленню фінансового механізму сприятиме підвищенню ефективності функціонування банківських інститутів в умовах стабілізації кредитного ринку України.

Публікації автора:

  1. Солодка О.О. Методика створення іміджу комерційного банку // Фінанси України. - 2003. - №9. - С.94-101 (0,5 д.а.).

  2. Солодка О.О. Стратегічне планування банківського маркетингу за умов ринкової трансформації економіки // Вісник Академії праці і соціальних відносин Федерації профспілок України. - Вип.3, 2002. - С.96-102 (0,5 д.а.).

  3. Солодка О.О. Роль банківського маркетингу в умовах зростання конкуренції на кредитному ринку // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка: Серія Економіка. 2002. - Вип.60-61. – С.58 (0,08 д.а.).

  4. Солодка О.О. Аудит реалізації стратегії банківського маркетингу // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць. – Вип.163. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. - С.76-86 (0,5 д.а.).

  5. Солодка О.О. Взаємозв’язок банківського маркетингу з формуванням структури пасивів і активів комерційного банку // Торгівля і ринок України: Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. - Вип.14. Том 1. - Донецьк: Донецький державний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, 2002. - С.187-192 (0,38 д.а.).

  6. Солодка О.О. Взаємозв’язок банківського маркетингу і макроекономічної ситуації на кредитному ринку // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Економічна: Наукове видання. – Вип.56. – Донецьк: ДонНТУ, 2003. - С.132-138 (0,42 д.а.).

  7. Солодка О.О. Особливості стратегії банківського маркетингу в умовах стабілізації та розвитку банківської системи України // Вісник Тернопільської академії народного господарства: Науковий журнал. – Вип.5. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. - С.66-68 (0,25 д.а.).

  8. Солодка О.О. Практичні аспекти розробки ефективних маркетингових стратегій банку // Сучасна концепція маркетингу та її ре інтерпретація в умовах перехідного суспільства: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Харків: ХІБМ, CEUME, 2001. - С.150-151 (0,08 д.а.).

  9. Солодка О.О. Банківський маркетинг та ринкові дослідження кредитного ринку // Крок у майбутнє: Тези доповідей II Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених. – Київ: НУТУ КПІ, «Політехніка», 2002. - С.281 (0,15 д.а.).

  1. Солодка О.О. Механізм реалізації стратегії банківського маркетингу // Україна наукова – 2002: Матеріали Другої всеукраїнської науково-практичної конференції. – Економіка: том 7. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. - С.17-19 (0,1 д.а.).