Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія та методика виховання (з напрямків та сфер діяльності)


Нікіфорова Лариса Борисівна. Формування емоційної культури майбутніх менеджерів у навчально-виховному процесі : Дис... канд. наук: 13.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Нікіфорова Л.Б. Формування емоційної культури майбутніх менеджерів у навчально-виховному процесі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.07 – теорія та методика виховання. – Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. – Харків, 2009.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування емоційної культури майбутніх менеджерів у навчально-виховному процесі ВНЗ.

У роботі на підставі аналізу сутності, структури та особливостей формування емоційної культури майбутніх менеджерів у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів науково обґрунтовано технологію, яка передбачає: формування в студентів позитивної мотивації до емоційного розвитку; оволодіння майбутніми менеджерами системою знань про сутність і значущість емоційної культури та набуття вмінь щодо її реалізації; розвиток у студентів емпатичних, інтерактивних, перцептивних і рефлексивних здібностей; формування особистісного емоційного досвіду майбутніх фахівців шляхом підготовки викладачів до формування емоційної культури студентів; мотиваційного забезпечення навчально-виховного процесу щодо формування емоційної культури майбутніх менеджерів; збагачення змісту професійної підготовки майбутніх менеджерів системою знань про сутність і значущість емоційної культури; активного поєднання в навчально-виховному процесі традиційних та інноваційних форм та методів, що сприяють емоційному розвитку майбутніх фахівців; дотримання принципів культуровідповідності, особистісної орієнтації, гуманізації, емоційної насиченості та мажорності, а також аксіологічному.

Дослідно-експериментальна робота підтвердила ефективність розробленої технології формування емоційної культури майбутніх менеджерів.

Теоретичний аналіз проблеми й аналіз результатів експериментального дослідження дозволили дійти таких загальних висновків:

1. У результаті наукового пошуку доведено, що емоційна культура майбутнього менеджера – це складне інтегративно-динамічне утворення особистості, що базується на свідомому засвоєнні знань, формуванні спеціальних умінь та навичок у процесі емоційно-активної життєдіяльності майбутнього фахівця і реалізується в емоційній спрямованості, емоційному тезаурусі, емоційній ідентифікації, емоційній стійкості та рефлексивності. Структуру емоційної культури майбутнього менеджера відображає взаємозалежність і взаємозумовленість таких компонентів: мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-поведінковий, саморегулювальний, рефлексивний.

2. Виявлено особливості формування емоційної культури майбутніх менеджерів в сучасній освітній практиці університетів, які зумовлені специфікою навчально-виховного процесу вищих навчальних закладів, а саме: домінуванням економічної підготовки над гуманітарною, недооцінкою емоційного фактору в процесі підготовки майбутніх фахівців, пріоритетністю навчального процесу в порівнянні з виховним, формальним підходом до організаційно-виховної роботи з боку викладачів та кураторів.

3. Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено технологію формування емоційної культури майбутніх менеджерів, яка передбачає: формування в студентів позитивної мотивації до емоційного розвитку; оволодіння майбутніми менеджерами системою знань про сутність і значущість емоційної культури та вмінь щодо її реалізації; розвиток у студентів емпатичних, інтерактивних, перцептивних і рефлексивних здібностей; формування особистісного емоційного досвіду майбутніх фахівців шляхом: підготовки викладачів до формування емоційної культури студентів; мотиваційного забезпечення навчально-виховного процесу щодо формування емоційної культури майбутніх менеджерів; збагачення змісту професійної підготовки майбутніх менеджерів системою знань про сутність і значущість емоційної культури; активного поєднання в навчально-виховному процесі традиційних та інноваційних форм та методів, що сприяють емоційному розвитку майбутніх фахівців; дотримання принципів культуровідповідності, особистісної орієнтації, гуманізації, емоційної насиченості та мажорності, а також аксіологічному.

Експериментально доведено, що реалізація технології значно впливає на ефективність формування емоційної культури майбутніх менеджерів. Так, рівневі показники сформованості емоційної культури студентів експериментальної групи поліпшилися за рахунок істотного збільшення кількості студентів, які досягли високого рівня (на 16,17% порівняно з початком формувального експерименту), середнього рівня (на 2,7%), і зменшення тих, хто знаходився на низькому рівні (на 18%). У той же час серед студентів контрольної групи не спостерігалося істотних змін у рівнях сформованості емоційної культури: на 2,9% зросла кількість студентів з високим рівнем її сформованості, на 1% – з середнім і на 4,65% зменшилася кількість студентів, які знаходилися на низькому рівні.

4. Уточнено критерії (мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-поведінковий, саморегулювальний, рефлексивний) та показники рівнів сформованості емоційної культури майбутніх менеджерів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Подальшого вивчення та наукового обґрунтування потребують питання: формування особистісних якостей майбутніх менеджерів; гуманізації навчально-виховного процесу закладів освіти, що готують майбутніх управлінців; дослідження специфіки формування емоційної культури майбутніх менеджерів у закладах освіти різних типів.

Публікації автора:

Навчально-методичні посібники

  1. Нікіфорова Л. Б. Формування емоційної культури майбутніх менеджерів : навч. метод. посіб. / Л. Б. Нікіфорова. – Херсон: Айлант, 2008. – 84 с.

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Нікіфорова Л. Б. Виховання емоційної культури – актуальний напрям сучасної педагогіки / Л. Б. Нікіфорова // Педагогічні науки : зб. наук. праць / Херс. держ. ун-т. – Херсон : Вид-во ХДУ, 2006. – Вип. 41. – С. 183–187.

  2. Нікіфорова Л. Б. Змістова наповненість категорії “емоційна культура особистості” в сучасних педагогічних дослідженнях / Л. Б. Нікіфорова // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць / Крив. держ. пед. ун-т. – Кривий Ріг : КДПУ, 2006. – Вип. 15. – С. 328–334.

  3. Нікіфорова Л. Б. Проблема емоційного виховання особистості у творчій спадщині В. О. Сухомлинського / Л. Б. Нікіфорова // Розвиток особистісного потенціалу та професійних навичок майбутнього фахівця : зб. наук. праць / Луган. держ. ін.-т культури і мистецтв. – Харків : Стиль Іздат, 2006. – С. 158–164.

  4. Нікіфорова Л. Б. Співвідношення емоцій та почуттів в контексті формування емоційної культури студентів вищих навчальних закладів /

Л. Б. Нікіфорова // Наук. вісн. Микол. держ. ун-ту ім. В. Сухомлинського : зб. наук. праць / Микол. держ. ун-т ім. В. Сухомлинського. – Миколаїв : МДУ, 2006. – Т. 2. – Вип. 12. – С. 53–60.

  1. Нікіфорова Л. Б. Місце і роль кобзарського мистецтва у формуванні емоційної культури особистості / Л. Б. Нікіфорова // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту ім. Т. Шевченка : зб. наук. праць / Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка, Луганськ : Вид-во : ЛНПУ, 2007. – (Сер. „Педагогічні науки”) – Вип. 12 (117). – С. 42–45.

  2. Нікіфорова Л. Б. Організаційно-педагогічні умови формування емоційної культури майбутніх менеджерів / Л. Б. Нікіфорова // Педагогічні науки : зб. наук. праць / Херс. держ. ун-т. – Херсон : Вид-во ХДУ, Херсон, 2007. – Вип. 46. – С. 317–322.

  3. Нікіфорова Л. Б. Роль та значення емоційної культури в професійній діяльності майбутнього менеджера / Л. Б. Нікіфорова // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка : зб. наук. праць / Житом. держ. ун-т

ім. І. Франка. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – Вип. 34. –

С. 111–113.

  1. Нікіфорова Л. Б. Соціально-психологічний портрет студента в контексті емоційної культури особистості / Л. Б. Нікіфорова // Педагогічні науки : зб. наук. праць / Херс. держ. ун-т. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2007. – Вип. 45. – С. 321–324.

  2. Нікіфорова Л. Б. Структурна характеристика та функціональне значення емоційної культури особистості / Л. Б. Нікіфорова // Гуманітарні науки. – 2007. – Вип. №2 (14). – С. 150–155.

  3. Нікіфорова Л. Б. Аналіз змістового наповнення навчальних програм з фахової підготовки майбутніх менеджерів в контексті формування емоційної культури / Л. Б. Нікіфорова // Педагогічні науки : зб. наук. праць / Херс. держ. ун-т. – Херсон : Вид-во ХДУ, 2008. – Вип. 48. – С. 279–282.

  4. Нікіфорова Л. Б. Роль спецкурсу у формуванні емоційної культури майбутніх менеджерів / Л. Б. Нікіфорова // Наук. вісн. Микол. держ. ун-ту ім.

В. Сухомлинського : зб. наук. праць / Микол. держ. ун-т ім. В. Сухомлинського. – Миколаїв : МДУ, 2008. – Т. 2. – Вип. 23. – С. 92–99.

  1. Нікіфорова Л. Б. Форми та методи формування емоційної культури майбутніх менеджерів у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів / Л. Б. Нікіфорова // Вісн. Черк. ун-ту ім. Б. Хмельницького : зб. наук. праць / Черк. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Черкаси, 2008. – (Сер. „Педагогічні науки”) – Вип. 124. – С. 23–27.

Матеріали конференцій

14. Нікіфорова Л. Б. Принципи формування емоційної культури студентів у навчально-виховному процесі вищих навчальних закладів /

Л. Б. Нікіфорова // Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Суми, 16-17 квіт. 2008 р.) / Сумськ. обл. ін-т післядиплом. пед. освіти. – Суми: ВТД „Університетська книга” , 2007. – С. 83–85.

15. Нікіфорова Л. Б. Специфіка формування емоційної культури майбутніх менеджерів у традиційній освітній практиці університетів /

Л. Б. Нікіфорова // Сучасний український ун-т: теорія і практика впровадження інноваційних технологій: зб. матеріалів VII Міжнар. наук.-метод. конф. (Суми, 22-24 квіт. 2008 р.) / М-во освіти і науки України, Ін-т іннов. технол. і змісту освіти МОН України. – Суми: Вид-во СумДУ, 2008. – 124–125.

16. Нікіфорова Л. Б. Шляхи формування емоційної культури майбутніх менеджерів у педагогічному процесі вищих навчальних закладів /

Л. Б. Нікіфорова // Проблеми формування фахівців у вищих навчальних закладах України в XXI столітті: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 24-25 квітня 2008 р.) / АПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих АПН України. – К.: Чайка-Всесвіт, 2008. – С. 235–240.