Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Лялюк Ірина Михайлівна. Формування індивідуального досвіду роз'вязування мислительних задач у студентів вищого педагогічного закладу: Дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2001. - 217арк. - Бібліогр.: арк. 181-199.



Анотація до роботи:

Лялюк І.М "Формування індивідуального досвіду розв'язування мислительних задач у студентів вищого педагогічного закладу". – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2001.

Дисертаційна робота містить теоретичне та експериментальне дослідження індивідуального досвіду розв'язування мислительних задач студентами вищого педагогічного навчального закладу, що виявляється у розкритті сутності і специфіки цього процесу, змісту та структури індивідуального досвіду сучасних студентів, дослідженні чинників впливу на його розвиток у процесі розв’язання мисленнєвих задач. Було побудовано модель вивчення індивідуального досвіду, досліджено особливості його структурних компонентів у представників різних курсів та факультетів вищого педагогічного навчального закладу та їх залежність від розвитку пізнавальних процесів, зокрема мислення. Розроблено, обґрунтовано та апробовано програму дослідження та розвитку індивідуального досвіду розв'язування мисленнєвих задач студентами на основі використання нестандартних форм організації навчання (таких, як семінар - дискусія, семінар - діалог, і семінар - наукова доповідь, а також ілюстративне практичне заняття, діагностичний практикум, практика вікового консультування, вправи), показано її ефективність та можливості практичного використання.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблеми індивідуального досвіду студентів вищого педагогічного навчального закладу у процесі розв'язання ними мислительних задач, що виявляється у розкритті сутності і специфіки цього процесу, змісту індивідуального досвіду сучасних студентів, дослідженні чинників впливу на його розвиток у процесі розв'язання задач. Було вивчено особливості структурних компонентів досвіду у представників різних курсів і факультетів вищого педагогічного закладу та їх вплив на розвиток пізнавальних процесів, зокрема мислення. Розроблено, обґрунтовано та апробовано програму дослідження і розвитку індивідуального досвіду розв'язування мисленнєвих задач студентами на основі використання нестандартних способів організації навчання.

Було зроблено такі висновки:

1. У філософській, психологічній і педагогічний літературі індивідуальний досвід розв'язування мисленнєвих задач – це внутрішній стан суб'єкта, який можна розуміти у вузькому (накопичені знання, уміння, навички) та широкому смислі (все, що відбувається у психіці). Його основна функція – створення регулюючих програм поведінки, які забезпечують адекватну взаємодію з навколишнім світом та з самим собою. Тобто, досвід є "фільтром", через який "просіюється " інформація, що забезпечує вибірковість та індивідуальне бачення буття.

2. Суб'єктивний досвід має культурно-історичне походження, що означає його опертя на символічні утворення свідомості (загальнолюдські та пережиті самим індивідом; усвідомлювані і неусвідомлювані; такі, що існують у формі значень або смислів). В еволюційному плані досвід є низкою подій, пов'язаних між собою віднесеністю до особистості.

3. Індивідуальний досвід – складне утворення, яке має багато компонентів. Найважливішими з них, на наш погляд, є:

Соціальний (досвід співробітництва);

Особистісний (ціннісний та досвід рефлексії);

Ментальний досвід.

Вони являють собою єдине ціле, тісно корелюють один з одним та з іншими частинами психіки і розвиваються під впливом соціальних чинників, передусім навчання та виховання.

Досвід розв'язування мисленнєвих задач майбутнього фахівця, психолога зокрема, посідає суттєве місце в його діяльності, оскільки виконує функцію розвитку інтелектуальних якостей особистості.

4. Розроблено програму дослідження названих частин суб'єктивного досвіду розв'язування задач, яка є релевантною його структурі та взаємозв'язкам з іншими сторонами психіки. Вивчення компонентів досвіду можна проводити за допомогою відомих методик, якщо використовувати їх в комплексі відповідно до умов експерименту.

5. Виявлено значимі відмінності між курсами та факультетами в особливостях досвіду студентів вищого педагогічного навчального закладу. Вони виявляються в успішності розв'язання мислительних задач та своєрідності переважання інтелектуальних функцій у студентів різних факультетів, а також у їх позитивній динаміці від I до V курсу. Крім того, зміст компонентів досвіду суттєво відрізняється у представників різних факультетів та курсів у зв'язку з віднесеністю до різних частин (сталої та змінної), впливом інших складових психіки, часовим фактором та навчанням в університеті. Показані стійкі кореляційні зв'язки між його компонентами з об'єднуючою роллю ціннісних орієнтацій.

6. Знайшла підтвердження гіпотеза про існування взаємозалежностей між розвитком психологічної структури досвіду та успішністю розв'язування мисленнєвих задач. Найбільше пов'язані з розумовим розвитком ментальна та рефлексивна складові досвіду, позитивно корелює з ним також ціннісний компонент.

7. Формування індивідуального досвіду розв'язування задач студентів активізувало розвиток тих сторін особистості, які сприяють досягненню кращих показників у навчанні. Зокрема, запропонована методика проведення аудиторних занять виявилась дієвим засобом підвищення активності студентів в учбовій діяльності, мотивації та успішності навчання.

8. Стосовно структурних компонентів досвіду, то найбільший вплив запропонована форма організації занять має на рефлексивний та ментальний досвід. Ціннісні орієнтації відрізняються в основному там, де діє змінна частина досвіду. Отже, нестандартні форми семінарських та практичних занять можна розглядати як суттєвий чинник динаміки структури та змісту індивідуального досвіду, кожний компонент якого своєрідно змінюється під впливом такої методики навчання.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми. Перспективним, на наш погляд, є вивчення різних компонентів індивідуального досвіду та особливостей їх мисленнєвої діяльності в умовах вивчення природничих наук, з'ясування взаємовпливу структур суб'єктивного досвіду та інших пізнавальних, емоційно-вольових процесів у ході організації навчально-виховного процесу. Глибшого вивчення чекають фактори розвитку інтелектуальної сфери, індивідуального досвіду студентів та їх особистості в цілому. Пошук відповідей на них і є предметом нашої подальшої роботи над проблемою.

Публікації автора:

1. Лялюк І.М. Взаємовплив пізнавальної діяльності молодшого школяра та його психологічного досвіду // Педагогіка та психологія: Зб. наук. праць.- Харків: ХДПУ 1997. - Вип.5. - С.83-85.

2. Лялюк І.М. Особливості структурних компонентів індивідуального досвіду дітей з різним рівнем інтелектуальних здібностей // Науковий вісник ХДПУ. Психологічні науки. - Харків: ХДПУ, 1998. - Вип.1. - С.35-39.

3. Лялюк І.М. Генезис та структура індивідуального досвіду особистості // Науковий вісник ХДПУ. Психологічні науки. - Харків: ХДПУ, 1999. - Вип.2. - С.35-38.

4. Лялюк І.М. Взаємозв'язок типу відповідальності та самооцінки особистості // Науковий вісник ХДПУ. Психологічні науки. - Харків: ХДПУ, 1999.- Вип.3. - С.144-148.

5. Лялюк І.М. Нестандартні форми проведення занять як засіб формування індивідуального способу розв'язання задач студентами // Вісник ХДПУ ім.Г.С.Сковороди. Психологія. - Харків: ХДПУ, 2001. - Вип.5. - С.115-121.

6. Лялюк І.М. Особливості індивідуального досвіду студентів з різним рівнем розв'язання мисленнєвих задач // Вісник ХДПУ ім. Г.С.Сковороди. Психологія. - Харків: ХДПУ, 2001. - Вип.6.- С.51-57.

7. Лялюк І.М., Тараненко Є.С. Дослідження мотивів учбової діяльності дошкільників та молодших школярів // Науковий вісник ХДПУ. Психологічні науки. - Харків: ХДПУ, 1999.- Вип.3.- С.110-113.

8 Лялюк І.М. До теоретичного обґрунтування проблеми психологічного досвіду особистості // Актуальні проблеми психології навчання: Зб. наук. праць. - Харків: ХДПУ, 1995.- С.43-49.

9. Лялюк І.М. До проблеми вивчення психологічного досвіду особистості // Актуальні проблеми психології навчання: Зб. наук. праць. - Харків: ХДПУ, 1995.- С.87-91.

10. Лялюк І.М. Індивідуальний досвід особистості як складова частина психологічної підготовки спеціаліста // Психолого-педагогічні і методичні аспекти професійної діяльності майбутнього фахівця: Зб. наук. праць. - Харків.: ХДПУ, ХІПБ, 1996.- С.39-43

11. Лялюк И.М. К вопросу об изучении индивидуального опыта личности // Матеріали Других міжнародних психологічних читань "Актуальні проблеми сучасної психології". - Харків.: Ун-т внутрішніх справ, 1995.- С.69.

12. Лялюк І.М. Проблема індивідуального досвіду особистості у психолого-педагогічній літературі // Проблема особистості в сучасній науці: результати та перспективи досліджень.: Зб. доповідей Другої Всеукр. наукової конференції. - К.: КНУ, 2000.- С.20-22.