Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія та методика виховання (з напрямків та сфер діяльності)


Антонюк Володимир Зіновійович. Формування художньо-естетичної культури старших підлітків у процесі вивчення інформатики у загальноосвітній школі. : Дис... канд. наук: 13.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Антонюк В.З. Формування художньо-естетичної культури старших підлітків у процесі вивчення інформатики у загальноосвітній школі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.07 – теорія та методика виховання. – Херсонський державний університет, Херсон, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню процесу формування художньо-естетичної культури старших підлітків на уроках інформатики.

Здійснено аналіз філософських, психологічних і педагогічних праць з проблеми дослідження, обґрунтовано сутність поняття “художньо-естетична культура”, розроблено критерії та рівні сформованості художньо-естетичної культури старшокласників.

Дисертаційна робота містить визначені й експериментально перевірені зміст, форми, методи й педагогічні умови формування художньо-естетичної культури старших підлітків на уроках інформатики в загальноосвітній школі, які науково обґрунтовано у функціональну модель реалізації цього процесу.

Подальшого вивчення потребує дослідження можливих засобів удосконалення процесу формування художньо-естетичної культури особистості в умовах різноманітних форм навчання, у позакласній та позашкільній роботі, у закладах нового типу.

Результати формувального етапу експерименту підтвердили гіпотезу дослідження і дають підстави для таких висновків:

1. З аналізу сучасних досліджень зроблено висновок, що вирішення проблеми формування художньо-естетичної культури особистості сприяє процесу особистісного становлення старшого підлітка. А також визначено сутність художньо-естетичної культури як системної організації внутрішнього світу особистості, її аксіологічної та проективної спрямованості, творчої активності; як спосіб внутрішнього впорядкування взаємозв’язків індивідуального та соціального суб’єктів.

Поняття “художньо-естетична культура” є складним утворенням, що об’єднує змістовий, психологічний і культурно-соціальний аспекти, реалізація яких і дає змогу зробити висновок про ефективність її формування.

Художньо-естетична культура містить такі складові, як комплекс художньо-естетичних знань, метод художньо-естетичного мислення, що ґрунтується на використанні цих знань, цінності і творчу активність особистості. Формування художньо-естетичної культури дає змогу старшим підліткам виробити об’єктивне художньо-естетичне ставлення до оточуючого світу, до самої себе, здійснити творчий вибір, орієнтований на загальнолюдські й національні цінності. Результатом цього процесу є художньо-естетичні уміння та навички повсякденної поведінки та практичної творчої діяльності.

2. Формування художньо-естетичної культури особистості відбувається протягом усього життя людини. Однак ранній юнацький вік, який характеризується більш інтенсивним становленням самосвідомості особистості, її світогляду і стійкого образу “Я”, є стрижневим і найбільш сприятливим у її формуванні. Вироблення критичного погляду на дійсність зумовлює динамічні зміни в художньо-естетичному світовідчутті, сприйманні, світорозумінні, у цілому у світоставленні старшого підлітка, визначає його місце в природному і соціальному середовищі, мету його власного життя.

3. У процесі дослідження з’ясовано, що предметно-розрізнене вивчення шкільних дисциплін, яке склалося в сучасній загальноосвітній школі, не забезпечує в повному обсязі формування художньо-естетичної культури особистості. Такий стан зумовлений відсутністю художньо-естетичної цілеспрямованості у вивченні шкільних предметів; їх ізольованістю в реалізації художньо-естетичних можливостей, втілених у змісті окремих навчальних дисциплін; застосуванням малоефективних форм і методів навчання.

4. Установлено, що серед процесів, які здійснюють усе більший вплив на особистісний розвиток сучасного старшого підлітка, особливе місце займає інформатизація суспільного життя. З огляду на це нами визначено переваги застосування комп’ютерів у навчально-виховному процесі і запропоновано експериментальну програму ”Художньо-естетичні аспекти вивчення інформатики в школі”, а також методичні рекомендації вчителям щодо її практичної реалізації.

5. Обґрунтовано такі умови формування художньо-естетичної культури старшокласників:

- подальше вдосконалення та оновлення змісту шкільного курсу інформатики, який інтегрував би художньо-естетичні знання старших підлітків про людину, природу, суспільство і розкривав би систему художньо-естетичних відношень “Я – інша людина”, “Я – природа”, “Я – суспільство”, “Я – світ”;

- забезпечення суб’єкт-суб’єктної діяльності вчителя і старших підлітків на уроці інформатики, гуманізації відносин між педагогами і школярами;

- специфічна методика викладання курсу інформатики, що забезпечує активність старших підлітків у сприйнятті інформації, у виробленні ними проектів, моделей, реалізації їх у творчій діяльності;

- висока методологічна та художньо-естетична культура вчителя інформатики, його педагогічна майстерність, які сприятимуть розвитку особистісних рис та якостей старшокласників, їх життєвому самовизначенню, формуванню загальної особистісної культури.

6. На основі психолого-педагогічної теорії, теорії моделювання та результатів дисертаційного дослідження розроблена функціональна модель формування художньо-естетичної культури старших підлітків у процесі вивчення інформатики, основними структурними компонентами якої є мета, завдання, зміст, функції, організаційно-методичне забезпечення, критерії та рівні сформованості художньо-естетичної культури особистості та результат цього процесу.

Апробація і впровадження функціональної моделі довели її педагогічну доцільність. У цілому виявлено позитивну динаміку зміни якісних і кількісних ознак і рівнів сформованості художньо-естетичної культури старших підлітків експериментальних класів. Зокрема, на 17,8 % зріс достатній рівень сформованості художньо-естетичної культури старших підлітків, на 9,3% зменшився середній рівень і на 10,7% зменшився низький рівень сформованості художньо-естетичної культури цієї категорії учнів. Результати дослідження підтвердили правильність висунутої нами гіпотези.

Проведена робота не вичерпує всіх аспектів проблеми. Подальшого вивчення потребує дослідження можливих засобів удосконалення процесу формування художньо-естетичної культури особистості в умовах різноманітних форм навчання, у позакласній та позашкільній роботі, у закладах нового типу тощо. Необхідна подальша розробка методики викладання уроків з інформатики в школах різних профілів з метою ефективного впливу на процес художньо-естетичного становлення учнівської молоді.

Публікації автора:

  1. Антонюк В.З. Розвиток духовності школярів на уроках інформатики // Проблеми педагогічних технологій. – Луцьк, 2004. – №1. – С. 150-154.

  2. Антонюк В.З. Методичні аспекти формування художньо–естетичної культури старшокласників у процесі вивчення інформатики // Педагогічний пошук. – Луцьк, 2005. – №3.– С. 56-57.

  3. Антонюк В.З. Формування художньо–естетичної культури старшокласників: методичний аспект // Матеріали І Міжнародної соціально–педагогічної конференції студентів і молодих науковців. Луцьк, – 2006. – С. 223-229.

  4. Антонюк В.З. Програмування як засіб розвитку художньо–естетичної культури старших підлітків //Проблеми педагогічних технологій. – Луцьк, 2006. – №2. – С.110-114.

  5. Антонюк В.З. Навчальний проект як засіб формування художньо–естетичної культури старшокласників. //Матеріали ІІ Міжнародної соціально–педагогічної конференції студентів і молодих науковців. – Луцьк, 2007. – С. 150-153.

  6. Антонюк В.З. Педагогічні умови активізації процесу формування художньо–естетичної культури старших підлітків на уроках інформатики // Наукові записки. Серія: Педагогіка. –Тернопіль, 2007. – №4. – С. 65-69.