Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Світове господарство і міжнародні економічні відносини


Коваленко Юлія Олександрівна. Формування конкурентоспроможного ринку міжнародних туристичних послуг в Україні : дис... канд. екон. наук: 08.05.01 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Коваленко Ю.О. Формування конкурентоспроможного ринку міжнародних туристичних послуг в Україні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.05.01 – світове господарство і міжнародні економічні відносини. – Київський економічний інститут менеджменту. – Київ, 2006.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню актуальних проблем забезпечення та розвитку конкурентоспроможності вітчизняної туристичної галузі.

Висвітлюються теоретичні основи формування та функціонування світового ринку туристичних послуг. Досліджуються конкурентні переваги України як об’єкту міжнародного туризму, що має значний потенціал для розвитку на сучасному етапі.

Аналізується механізм функціонування національного ринку туристичних послуг.Визначаються особливості регулювання ринкових відносин в сфері вітчизняного туризму та роль держави у формуванні конкурентних засад розвитку туристичного ринку. Значна увага приділяється розгляду вартісних важелів як інструменту підвищення кон’юнктури ринку міжнародних туристичних послуг.

Пропонуються та обгрунтовуються організаційно-функціональні моделі ефективного розвитку пріоритетних напрямів функціонування туристичної галузі в Україні.

У дисертації проведено теоретичне узагальнення та запропоновано нове розв’язання наукового завдання щодо забезпечення умов формування конкурентоспроможного ринку міжнародних туристичних послуг в Україні. Результати дослідження дали змогу авторові зробити такі висновки теоретичного та практичного спрямування:

  1. Сучасний конкурентоспроможний ринок міжнародних туристичних послуг може оптимально розвиватися за умов формування чіткої концепції його функціонування та регулювання. До основних концептуальних підходів належать: визначення економічної сутності поняття світового ринку туристичних послуг та його ролі в системі послуг; виділення особливостей міжнародної туристичної діяльності як економічного та соціального явища; розгляд конкуренції у сфері туризму як механізму впливу та регулювання розвитку міжнародного ринку туристичних послуг шляхом використання відповідних стратегій на макро- і мікрорівні; обґрунтування пріоритетних напрямів державної політики в галузі з метою підвищення її конкурентоспроможності; виділення основних шляхів співпраці України з іншими країнами та міжнародними організаціями у сфері туристичного бізнесу; розробка та обґрунтування моделей ефективного функціонування національної туристичної галузі в умовах глобалізації.

  2. До найперспективніших складових сучасного етапу розвитку світового ринку послуг належать міжнародний туризм, який останнім часом виділився із загальної структури й оформився в самостійну прибуткову галузь надання туристичних послуг. З економічного погляду, туристична послуга – це продукт, що виробляється і реалізується в процесі взаємозв’язку і взаємодії різних організацій, які володіють туристичними ресурсами.

  3. Міжнародний туризм доцільно розглядати як сферу світової економіки, яка пропонує продукт, що має попит на міжнародному ринку і приносить прибутки країні-виробникові. Серед його особливостей: немобільність туристичних послуг як товару; вигідність вкладання капіталу, що дає прямий і швидкий економічний ефект; необхідність участі значної кількості робочої сили; потрійність впливу на економіку країни, що приймає; мінливість туристичної галузі під впливом комплексу чинників.

  4. Ринок міжнародних туристичних послуг зазнає впливу конкурентних сил, які діють на макро- та мікрорівні. Підвищенню рівня конкурентоспроможності туристичної індустрії України сприятиме комплексне використання переваг такого характеру: кліматичні та природні; історико-культурні; інфраструктурні; регіональні; інвестиційні. Це першочерговий крок на шляху до збільшення в’їзних туристичних потоків та формування конкурентоспроможності нашої країни в сфері турбізнесу.

  5. До пріоритетів національної державної політики, які сприятимуть подальшому динамічному розвитку туристичної сфери, слід зачислити: удосконалення нормативно-правового забезпечення туристичної діяльності; забезпечення функціонування українського туристичного ринку як високоприбуткової економічної галузі; спрощення податкового, митного та інших видів регулювання; виділення коштів на розвиток туристичної інфраструктури; підвищення якості туристичних послуг.

  6. Однією з основних умов забезпечення високої конкурентоспроможності національних туристичних послуг є плідна співпраця та чітке виконання своїх функцій суб’єктами підприємницької діяльності індустрії гостинності, органами державної влади та міжнародними організаціями. Підвищенню конкурентоспроможності України на світовому ринку туристичних послуг сприятиме виконання таких завдань: реалізація спільних проектів з удосконалення туристичної сфери окремих регіонів за участю міжнародних організацій; створення природно-господарських міжнародних комплексів рекреаційного типу; організація спільних лікувально-оздоровчих та туристичних підприємств.

  7. Розвиток конкурентоспроможного ринку міжнародних туристичних послуг в Україні потребує забезпечення ефективності функціонування галузі. Це означає використання системи наявних природних та надбаних ресурсів, можливостей, досвіду, технологій, яка дає змогу надавати послуги конкурентоспроможного характеру. Треба відзначити, що ефективність туристичного бізнесу слід розглядати у поєднанні двох її складових: економічної та соціальної.

  8. Серед показників економічної ефективності туристичної діяльності першочергове значення належить конкурентоспроможності та рентабельності. Це пояснюється тим, що вони демонструють ефект від надання туристичних послуг, дають змогу оцінити позитивні зрушення у розвитку галузі й робити висновки щодо доцільності вкладення інвестицій в цю сферу.

  9. Соціальна складова ефективного розвитку туристичної сфери знаходить свій прояв у налагодженні культурних зв’язків між країнами, розвитку дитячих та молодіжних туристичних програм, обміні досвідом роботи в галузі, оздоровчому спрямуванні туризму. Тому першочергове значення мають можливість пошуку нових потенційних партнерів для спільної діяльності на туристичному ринку, вивчення моделей, форм, методів функціонування галузі в інших країнах, поглиблення взаємодії між державними та недержавними туристичними організаціями, підвищення обізнаності про Україну серед іноземних відвідувачів.

  10. Серед пріоритетних напрямів розвитку ринку міжнародних туристичних послуг нашої країни слід виділити діловий, рекреаційний, активний, сільський зелений та екологічний туризм. Це обумовлено привабливістю цих видів діяльності для іноземних відвідувачів, наявністю ресурсів та можливостей для розвитку цих сегментів туристичного ринку, їх здатністю забезпечити конкурентоспроможність галузі на міжнародному ринку.

  11. Зміцненню конкурентних позицій України на міжнародному ринку туризму сприятиме використання організаційно-функціональних моделей розвитку перспективних елементів індустрії туризму з урахуванням специфіки функціонування кожного. Основною перевагою цих моделей є раціональне поєднання природних можливостей, надбаних конкурентних переваг та на основних проблемах та перспективах розвитку кожного окремого виду туристичного бізнесу. Передумовою використання такого підходу до розвитку та розширення туристичної індустрії нашої країни є змога застосування комплексного аналізу наявних можливостей та перспективних тенденцій з метою підпорядкування ринку вимогам потенційних туристів.

Розвиток галузі з урахуванням зазначених висновків, пропозицій та рекомендацій підвищить конкурентоспроможність послуг індустрії туризму, збільшить її привабливість для іноземних відвідувачів, зміцнить імідж України як розвиненої з погляду туристичного бізнесу держави. У цілому це сприятиме стабілізації економічного життя нашої країни.

Публікації автора:

Наукові фахові видання:

  1. Хомік Ю. Пріоритетні напрями вдосконалення ринку туристичних послуг в Україні // Збірник праць вчених. – Вип. 34 / Відп. ред. – д.е.н. Новицький В. Є. – Київ: Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України. – 2002. – С. 304-309.

  2. Хомік Ю.О. Туризм як провідний напрям розвитку ринку послуг в Україні // Актуальні проблеми міжнародних відносин: Збірник наукових праць. – Випуск 38. – Частина II.– К.: Київський національний університет імені Тараса Шевченка Інститут міжнародних відносин. – 2002. - С.107-109.

  3. Хомік Ю.О. Конкурентоспроможність українських туристичних послуг на світовому ринку // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка. – Випуски 55-57. – 2002. – С. 144-145.

  4. Коваленко Ю.О. Конкурентоспроможність України як об’єкта міжнародного туризму // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. – Випуск 190: В 4 т. – Том II. – Дніпропетровськ: ДНУ. – 2004.- С. 375-379.

  5. Коваленко Ю.О. Пріоритетні напрями формування конкурентоспроможного ринку туристичних послуг // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія №18. Економіка і право: Збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова.– 2004. .– №1. .– С. 28-35.

  6. Коваленко Ю.О. Провідні напрями співпраці України з міжнародними туристичними установами // Актуальні проблеми міжнародних відносин: Збірник наукових праць. – Випуск 51. – Частина II.- К.: Київський національний університет імені Тараса Шевченка Інститут міжнародних відносин. – 2005. - С.127-130.

  7. Коваленко Ю.О. Ефективність міжнародних туристичних послуг на сучасному етапі // Культура народов Причерноморья. - №59. – Симферополь: Межвузовский центр “Крым” – 2005. – С. 121.

Матеріали конференцій:

  1. Хомік Ю.О. Розвиток ринку туристичних послуг в Україні // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Региональная экономика и механизмы управления ее развитием” (6-7 апреля 2001 года). – Симферополь: Таврида. – 2001. – С.176-178.

  2. Хомік Ю.О. Регіональна структура ринку туризму // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Управление социально-экономическим развитием регионов Украины и АР Крым” (17 мая 2002 года). – Симферополь: Таврида. – 2002. – С.172-174.

  3. Коваленко Ю.О. Регіональні перспективи українського туризму // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Проблемы и перспективы развития транзитивной экономики” (20 декабря 2002 года). – Симферополь: Таврия-Плюс. – 2003. – С.287-290.

  1. Коваленко Ю.О. В’їзний туризм як пріоритетний напрям розвитку туристичного бізнесу // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Проблемы и перспективы развития транзитивной экономики” (20 декабря 2002 года). – Симферополь: Таврия-Плюс. – 2003. – С.23-25.

  2. Коваленко Ю.О. Пріоритети розвитку світового ринку послуг в умовах глобалізації // Матеріали Першої Міжнародної науково-практичної конференції “Науковий потенціал світу ‘2004”. - Том 9. Зовнішньоекономічна діяльність. – Дніпропетровськ: Наука і освіта. – 2004. – С.37-39.

  3. Коваленко Ю.О. Конкурентоспроможність українських регіонів на світовому ринку туристичних послуг // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции “Формирование регионального механизма управления народнохозяйственным комплексом Украины” (25 декабря 2003 года). – Симферополь: Таврия-Плюс. – 2004. – С. 160-162.

Інші видання (у співавторстві):

  1. Румянцев А.П., Коваленко Ю.О. Організація міжнародної торгівлі послугами: Навчальний посібник. – К.: Таксон. – 2003. – 109 с.

  2. Румянцев А.П., Коваленко Ю.О. Міжнародна торгівля послугами: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури. – 2003. – 112 с.

  3. Румянцев А.П., Башинська Г.І., Корнілова І.М., Коваленко Ю.О. Міжнародна торгівля: Навчальний посібник. – К.: Центр навчальної літератури. – 2004. – 376 с.