Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Вишневська Наталя Петрівна. Формування механізму державного управління постприватизаційними процесами : Дис... канд. наук: 25.00.02 - 2005.



Анотація до роботи:

Вишневська Н.П. Формування механізму державного управління постприватизаційними процесами. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – Механізми державного управління. – Донецький державний університет управління Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2005.

Дисертаційну роботу присвячено розвитку теоретичних положень і розробці практичних рекомендацій щодо удосконалення механізму державного управління постприватизаційними процесами.

Досліджено еволюцію форм власності, відносин власності та держави, визначено роль держави в реалізації економічного права власності. Проаналізовано досвід приватизації та роль і місце держави в цих процесах у зарубіжних країнах та в Україні. Досліджено результати реструктуризації власності та модель корпоративного управління в Україні. Визначено необхідні та можливі функції державного регулювання та контролю за діяльністю корпорацій з точки зору різної концентрації власності та особливостей внутрішньокорпоративної структури. Запропоновано шляхи з удосконалення державного регулювання постприватизаційного розвитку підприємств, що розглядається як таке, що поєднує самостійність суб’єктів корпоративних відносин та зважену державну постприватизаційну політику.

У дисертаційній роботі теоретично узагальнено уявлення щодо ролі та функцій держави у сфері ринкової трансформації структури власності та постприватизаційного розвитку економіки України, виявлено напрями формування механізму державного управління постприватизаційним розвитком підприємств. Основні висновки і пропозиції полягають у такому:

1. Необхідність реформування власності в Україні обумовлена тим, що одержавлена економіка не здатна забезпечити стійке і динамічне економічне зростання і високий рівень життя населення.

2. Ефективність державної політики подальшої ринкової трансформації економіки країни обумовлюється подальшим упорядкуванням сфери права володіння майном, систем відповідальності за результати господарювання; систем рушійної мотивації, суспільних відносин і суспільної справедливості.

3. Теорія прав власності обґрунтовує положення, відповідно до якого відносини привласнення реалізуються в юридичних формах. Підхід до власності з боку права дозволяє виділити критерій розмежування її форм. Таким критерієм виступає сама структура прав власності і різні комбінації її складових.

Державна політика розподілу і перерозподілу прав власності, оформлена законодавчо, дозволяє вибрати найбільш ефективний режим використання об'єкта власності, сформувати різноманітні форми власності і підприємницькі структури.

4. Проведена оцінка підсумків приватизації в Україні в зіставленні з досвідом інших країн дозволяє зробити висновок, що досягнуті результати в реформуванні державної власності мають як позитивні, так і негативні властивості, обумовлені суперечливістю цілей приватизації та засобів їх досягнення, а також недостатньою участю держави в регулюванні процесами трансформації власності. До позитивних властивостей відносяться руйнування монополії держави в економіці; створення єдиного ринкового середовища і первинного ринку цінних паперів; залучення до процесу приватизації широких верств населення і набуття первинного досвіду ринкової економіки. До негативних – високий рівень зносу основного капіталу; відсталі виробничі технології; недосконалість податкової системи і значний податковий прес у сфері інвестування; важкий фінансовий стан підприємств на момент приватизації; недосконалість методики фінансової оцінки об'єктів приватизації.

5. Сформульовано пріоритети і задачі державної політики приватизації, що включають у себе приватизацію підприємств переважно за кошти з урахуванням індивідуальних особливостей цих підприємств; формування попиту на об'єкти приватизації з боку вітчизняних і зарубіжних інвесторів; реформування податкової системи з метою підвищення зацікавленості інвесторів в українських підприємствах; подальший розвиток ринку цінних паперів; структурна перебудова економіки; створення сприятливих умов для появи власників з довгостроковими інтересами в розвитку приватизованого об'єкта та ефективним управлінням; розвиток інституціональної власності; законодавче забезпечення приватизації та механізму реприватизації.

6. Головна задача постприватизаційної державної політики – забезпечення узгодження інтересів усіх учасників корпоративних відносин, що досягається розробкою та функціонуванням механізму державного управління постприватизаційними процесами, який є структурованою системою функцій.

7. Вибір напрямів державного впливу на постприватизаційні процеси залежить від внутрішньокорпоративної структури власності та її концентрації.

8. Подальше удосконалення механізму державного управління постприватизаційними процесами вимагає від держави визначення економічних і соціальних критеріїв для проведення приватизації / реприватизації підприємств; розвитку вторинного ринку цінних паперів і елементів інфраструктури фондового ринку; створення необхідної і достатньої для всіх груп власників нормативно-правової бази реалізації прав власників; упровадження розгалуженої інституціональної системи управління власністю і визначення критеріїв ефективності такого управління; проведення аналізу поточних тенденцій у діяльності підприємств з позицій сформованої структури власності та груп контролю і розробки методологічних, практичних рекомендацій з реалізації корпоративних прав; стимулювання самостійності підприємств в їхньому постприватизаційному розвитку.

9. Основним принципом державної постприватизаційної політики стає принцип забезпечення стійкого партнерства, який досягається перетворенням внутрішньокорпоративних постприватизаційних процесів у суспільну корпоративність інтересів.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Вишневская Н.П. Соотношение государства и рынка в приватизационном процессе // Зб. наук. праць Донецької державної академії управління. Серія „Державне управління”. – Донецьк: ДонДАУ. - 2002. – Т.3. – Вип.14: Державне регулювання економіки і соціального розвитку територій та підприємств. - С. 74-79.

2. Вишневская Н.П. Государственное управление преобразованием собственности: прошлое и будущее // Менеджер. Вісник Донецької державної академії управління. – Донецьк: ДонДАУ. – 2003.- № 4(26). – С.41-46.

3. Вишневская Н.П. Статистический анализ процесса преобразования собственности: региональный аспект // Зб. наук. праць Донецької державної академії управління. Серія „Державне управління”. – Донецьк: ДонДАУ. - 2003. – Т.4. – Вип.25: Державне управління процесами життєдіяльності і галузевого розвитку регіону – С. 249-258

Друковані праці наукових конференцій, статті в інших виданнях:

4. Дудник О., Вишневська Н. Деякі підсумки масової приватизації в Україні // Схід. – 1997. – № 9-10. – С.15-18.

Особистий внесок: проведено аналіз показників економічної ефективності приватизованих підприємств.

5. Дудник О., Вишневська Н. Система управління при корпоративних відносинах // Схід. – 1998. – № 1-2. – С.26-29.

Особистий внесок: розглянуто застосування деяких особливостей основних моделей корпоративного управління (англо-американської, німецької і японської) в Україні.

6. Дудник Е.В., Вишневская Н.П. Концептуальные основы функционирования региональной экономики // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. – Донецк: ДонГУ. – 1998. – С.277-280.

Особистий внесок: розглянуто роль інвестицій в економічному розвитку регіонів та задачі держави щодо залучення інвестицій.

7. Вишневская Н. Противоречия акционирования в Украине // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. –1999. – Т.2. – С.113-117.

8. Вишневская Н. Акционерная собственность и ее особенности в Украине // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1999. – С.139-144.

9. Дудник Е.В., Вишневская Н.П. Корпоративное управление в современном рыночном хозяйстве // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ: ДДУ. – 2000. – Вип. 12. – С.14-21.

Особистий внесок: розглянуто особливості основних моделей корпоративного управління та проведено порівняльний аналіз акціонерних товариств у США, Німеччині та Японії.

10. Вишневская Н., Дудник Е. Активизация инвестиционной деятельности в экономике Украины // Прометей: Регіональний зб. наук. праць з економіки. – Донецьк: ДЕГІ. – 2000. – Вип. 3. – С.182-186.

Особистий внесок: розглянуто причини низької активності інвестиційних процесів.

11. Дудник Е.В., Вишневськая Н.П. Механизм реализации акционерной собственности в рыночной экономике // Наукові праці Донецького національного технічного ун. Серія „Економічна”. – Донецьк: ДонНТУ. – 2004. – Вип.69. – С.179-183.

Особистий внесок: проведено групування акціонерів за інтересами і ступенем контролю над підприємством та з точки зору участі в управлінні підприємством.