Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Кулешова Вікторія Володимирівна. Формування пошуково-дослідницьких умінь майбутніх інженерів-педагогів у процесі професійної підготовки : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Кулешова В.В. Формування пошуково-дослідницьких умінь майбутніх інженерів-педагогів у процесі професійної підготовки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут професійно-технічної освіти АПН України. – Київ, 2007.

Дисертаційна робота є теоретико-експериментальним дослідженням проблеми формування пошуково-дослідницьких умінь майбутніх інженерів-педагогів у процесі професійної підготовки.

Розроблено теоретичні основи процесу формування пошуково-дослідницьких умінь студентів у процесі професійної підготовки; вперше визначено сутність і структуру пошуково-дослідницьких умінь студентів; обґрунтовано комплекс професійно спрямованих завдань (педагогічні вправи, ситуації, задачі, інтегровані завдання), який сприяє формуванню пошуково-дослідницьких умінь; виділено етапи формування пошуково-дослідницьких умінь у процесі оволодіння інженерами-педагогами циклом педагогічних дисциплін та схарактеризовано рівні сформованості професійних пошуково-дослідницьких умінь; уточнено сутність понять «професійна підготовка», «інженерно-педагогічна підготовка», «педагогічна діяльність», «інженерно-педагогічна діяльність», «уміння», «завдання»; критерії та показники рівнів сформованості пошуково-дослідницьких умінь; подальшого розвитку набули засоби професійної підготовки студентів у вищому інженерно-педагогічному навчальному закладі.

Результати свідчать про ефективність проведеної експериментальної роботи.

      1. Аналіз наукової літератури засвідчив, що формування пошуково-дослідницьких умінь у майбутніх інженерів-педагогів є актуальною науково-педагогічною проблемою і одним з пріоритетних завдань професійної підготовки сучасного інженера-педагога у вищому навчальному закладі.

      Визначено, що пошуково-дослідницькі вміння майбутніх інженерів-педагогів є інтегративним утворенням пошукових і дослідницьких умінь, а саме: пошуково-мобілізаційних, конструктивних, пошуково-інформаційних, аналітико-інтелектуальних, прогностичних, дослідницько-творчих, рефлексивних, оцінних.

          1. Установлено, що критерієм сформованості пошуково-дослідницьких умінь студентів є ступінь їх сформованості; визначено відповідно такі показники: самостійність; швидкість у здійсненні дій; варіативність виконання дій; вибір оптимальних способів рішення; вибір стратегії рішення.

          2. У ході експерименту встановлювалась дієвість та ефективність комплексу професійно спрямованих завдань (педагогічні вправи, ситуації, задачі, інтегровані завдання), який сприяв формуванню пошуково-дослідницьких умінь майбутніх інженерів-педагогів у процесі оволодіння ними циклом педагогічних дисциплін.

          3. Здійснення експериментальної роботи сприяло перевірці висунутої гіпотези, результати якої свідчать про її ефективність. Комплекс професійно спрямованих завдань, який запроваджено у навчальний процес на мотиваційному, когнітивному, процесуальному, рефлексивному етапах, сприяв розвитку пошуково-дослідницьких умінь студентів: під час занять студенти застосовували оперативну зміну своїх дій (пошуково-мобілізаційні вміння); вони почали більш впевнено й усвідомлено шукати й обробляти інформацію для подальшого її застосування, використовували інформацію залежно від умов її реалізації (пошуково-інформаційні вміння); були залучені до аналізу інформації, варіантів рішень завдань, які виконувались іншими студентами, у результаті чого продовжували удосконалюватись такі логічні операції мислення, як аналіз, синтез, узагальнення, абстрагування, порівняння, конкретизація та ін. (аналітико-інтелектуальні вміння); прогнозували самостійно результати завдань (прогностичні вміння), аналізували свою діяльність як самостійно, так і за допомогою алгоритму, у студентів зник страх до цього виду вправ (рефлексивні вміння); оволоділи дослідницько-творчими вміннями: самостійно знаходили варіанти рішення завдань, зросла кількість студентів, які застосовували під час виконання завдань імпровізацію; виявляли весь комплекс умінь під час виконання інтегрованих завдань; посилилась мотивація по оволодінню пошуково-дослідницькими вміннями; змінилось ставлення студентів до дисциплін педагогічного циклу, що виявилося в застосуванні ними сформованих пошуково-дослідницьких умінь (82 % на 2 курсі, 96 % на 3 курсі і 97 % на 5 курсі). До початку експериментальної роботи систематично використовували пошуково-дослідницькі вміння лише 4,8% студентів, після – 69%; іноді – 74,7%; після – 28,6%; ніколи не використовували – 20,1%, після експериментальної роботи – 3,3%. Отже, майже всі студенти використовують у своїй практичній діяльності одержані у вищому навчальному закладі знання і пошуково-дослідницькі вміння.

          4. Підготовлено навчально-методичний посібник «Формування пошуково-дослідницьких умінь майбутніх інженерів-педагогів» для викладачів та самостійної роботи студентів інженерно-педагогічних спеціальностей.

          Проведене дослідження не вичерпує всіх питань щодо формування пошуково-дослідницьких умінь майбутніх інженерів-педагогів. Вимагає подальшого вивчення розробка системи завдань для самостійної роботи студентів з метою формування пошуково-дослідницьких умінь, а також становлення пошуково-дослідницьких умінь викладачів.