Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Волошко Лариса Борисівна. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін : Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут вищої освіти АПН України. — К., 2006. — 211, [5]арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 177-197.



Анотація до роботи:

Волошко Л.Б. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2006.

Дисертація присвячена проблемі формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін. У результаті дослідження визначено структуру професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, обґрунтовано критерії, показники та рівні її сформованості; побудовано інтегративну модель формування професійної компетентності студентів; розкрито місце і роль медико-біологічних дисциплін у процесі підготовки фахівців з фізичної реабілітації.

Розроблено технологію формування професійної компетентності студентів у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін, розкрито її сутність, структуру, класифікаційні якісні ознаки, педагогічні умови реалізації: пролонговане застосування у процесі медико-біологічної підготовки групової навчальної діяльності студентів; їхнє спрямування на самооцінку досягнутого рівня професійної компетентності; подолання монодисциплінарного характеру професійної підготовки завдяки реалізації інтегративно-диференційованого підходу до вивчення медико-біологічних дисциплін.

У дисертації представлено нове розв’язання проблеми формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін, яке одержало експериментальне підтвердження та дало підстави для таких висновків.

На основі аналізу психолого-педагогічної літератури з’ясовано, що професійна компетентність фахівців соціономічних професій характеризується як складний феномен, якому властивий взаємозв’язок об’єктивної професійної діяльності та суб’єктивно-особистісних можливостей фахівців.

Особливості професійної діяльності фахівців з фізичної реабілітації, як представників соціономічних професій, вимагають врахування їхніх особистісних якостей, що зумовлюють ефективність взаємодії в системі „людина – людина”. У зв’язку з цим проаналізовано соціально-психологічні та дидактичні можливості групової навчальної діяльності в аспекті формування професійної компетентності студентів. З’ясовано, що діяльність малих навчальних груп оптимізує розвиток комунікативних, перцептивно-рефлексивних, організаційних здібностей майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, їхнє конструктивне входження у систему професійних міжособистісних відносин.

Дослідження практичного стану професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації засвідчило, що традиційні форми організації навчання з панівним положенням фронтальної та індивідуальної роботи студентів у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін не дозволяють сформувати належний рівень їхньої професійної компетентності, професійно значущих особистісних якостей.

Обґрунтовано місце і роль медико-біологічних дисциплін у процесі формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації. Доведено, що вони забезпечують базову професіоналізацію студентів, зумовлюють органічне поєднання професійно орієнтованих дисциплін фізкультурно-спортивного та реабілітаційного спрямування в єдину цілісну систему знань, розкривають внутрішню логіку реабілітаційно-оздоровчої діяльності, забезпечують її фундаментальне підґрунтя.

Здійснено компонентний аналіз професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, охарактеризовано фахову та загальну компетентність як такі, що дозволяють успішно вирішувати професійні, соціально-виробничі та соціально-побутові задачі діяльності на різних рівнях складності: стереотипному, діагностичному та евристичному.

У ході дослідно-експериментальної роботи визначено критерії професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації (пізнавально-змістовний, мотиваційний, операційно-діяльнісний, рефлексивно-оцінний, суспільно-професійний), розкрито їх показники, запропоновано методику інтегральної оцінки рівнів сформованості професійної компетентності студентів: оптимального (високого), базового (достатнього), недостатнього (середнього), критичного (низького).

На засадах особистісного та професіографічного підходів розроблено інтегративну модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації, яка включає дві взаємопов’язані, ієрархічно залежні складові: модель професії фахівця з фізичної реабілітації та модель навчально-професійної підготовки студентів. Перша складова об’єднала мікромоделі: професійного середовища, професійної діяльності, реабілітолога як суб’єкта діяльності, що характеризують особливості даного фаху. Друга складова включає функціонально-технологічний, адаптаційний та особистісний блоки, що розкривають специфіку професійної підготовки студентів та уможливлюють обґрунтування педагогічних умов ефективного формування їхньої професійної компетентності.

Розроблено технологію формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення медико-біологічних дисциплін, розкрито її сутність, структуру, класифікаційні якісні ознаки, педагогічні умови реалізації, а саме: пролонговане застосування у процесі медико-біологічної підготовки групової навчальної діяльності студентів; їхнє спрямування на самооцінку досягнутого рівня професійної компетентності; подолання монодисциплінарного характеру професійної підготовки завдяки реалізації інтегративно-диференційованого підходу до вивчення медико-біологічних дисциплін.

Ефективність запропонованої технології доведена статистично достовірним підвищенням рівнів сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації експериментальних груп у порівнянні з контрольними (2емп.>2кр.; 2емп.=139,66; 2кр.=7,81).

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів досліджуваної проблеми. Перспективними напрямками подальшої роботи вбачаємо дослідження особливостей формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у процесі вивчення дисциплін реабілітаційного та фізкультурно-спортивного циклів.

Публікації автора:

  1. Волошко Л.Б. Самооцінка як об’єкт психолого-педагогічних досліджень // Імідж сучасного педагога. – 2003. – № 7–8. – С. 104-106.

  2. Волошко Л.Б. Професійна компетентність студентів як предмет психолого-педагогічного аналізу // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. – Том 48. – С. 22-32.

  3. Волошко Л.Б. Модель формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. Зб. статей: Вип. 8. – Ч.1.– Ялта: РВВКГУ, 2005. – С. 85-91.

  4. Волошко Л.Б. Роль медико-біологічних дисциплін у формуванні професійної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації // Імідж сучасного педагога. – 2005. – № 3–4. – С. 104-107.

  5. Волошко Л.Б. Організаційно-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в процесі медико-біологічної підготовки // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за ред. Єрмакова С.С.– Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2005. – № 24. – С. 42-44.

  6. Волошко Л.Б. Діагностика рівнів сформованості професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації // Імідж сучасного педагога. – 2005. – № 9–10. – С. 58-61.

  7. Волошко Л.Б. Активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів спеціальності „Фізична реабілітація” під час вивчення дисципліни „Біохімія і біохімія спорту” // Сучасна хімія і вища школа: Зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (14–16 жовтня 2002р.). – Полтава: ПДПУ, 2002. – С. 128-129.

  8. Волошко Л.Б. Організаційно-методичні аспекти підготовки фахівців з фізичної реабілітації на базі Полтавського інституту економіки і права // Актуальні проблеми підготовки фахівців з фізичної реабілітації в ХХІ столітті: Матеріали ІІ Міжнародної науково-методичної конференції (22–24 травня 2003р.). – Суми: МакДен, 2003. – С. 77-79.

  9. Волошко Л.Б. До проблеми формування адекватної самооцінки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації та фізичного виховання // Конструктивні підходи в забезпеченні єдності навчально-виховного процесу фізичного виховання різних ланок освіти: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (21–22 квітня 2004р.). Полтава: ПДПУ, 2004. – С. 227-229.

  10. Волошко Л.Б. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації засобами групового навчання // Перспективи реформування предмету „Фізичне виховання” у ВНЗ України ІІІ–ІV рівнів акредитації: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (17–18 листопада 2004р.). Полтава: ПДПУ, 2004. – С. 34-37.

  11. Волошко Л.Б. Професійна компетентність майбутніх фахівців фізичної реабілітації: інструментарій оцінки та самооцінки // Науковий потенціал світу: Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 38. С. 26-27.

  12. Волошко Л.Б. Навчальне спілкування в умовах групової роботи як фактор розвитку адекватної самооцінки студентів // Молодь в умовах нової соціальної перспективи: Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції (13–14 травня 2004р.). – Житомир, 2004. – С. 147-149.

  13. Волошко Л.Б. Можливості групових форм навчальної діяльності як фактора формування адекватної самооцінки студентів вищих педагогічних закладів освіти // Підготовка майбутнього вчителя природничих дисциплін в умовах моделювання освітнього середовища: Зб. наук. пр. Міжнародної науково-практичної конференції (27–28 травня 2004р.). Полтава: АСМІ, 2004. – С. 191-193.

  14. Волошко Л.Б. Сучасні вимоги до професійної компетентності майбутніх фахівців у контексті проблеми входження України в Європейський освітній простір // Демократичні процеси та демократична освіта – основи розвитку соборності в Україні: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (22 січня 2005р.).– Полтава: АСМІ, 2005.–С. 358-360.

  15. Волошко Л.Б. Дослідження динаміки професійної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації // Методологія сучасних наукових досліджень: Матеріали науково-практичної конференції молодих вчених (20 травня 2005р.) – Харків: ХНПУ, 2005. – С. 11.

  16. Волошко Л.Б. Зміст науково-природничої підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в аспекті формування їх професійної компетентності // Болонський процес: модернізація змісту природничої педагогічної освіти: Зб. наук. пр. Міжнародної науково-практичної конференції (26–27 травня 2005р.). Полтава: АСМІ, 2005.– С. 99-101.

  1. Волошко Л.Б. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації в процесі вивчення медико-біологічних дисциплін // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: Тези доповідей VІ Міжнародної науково-практичної конференції (23–24 листопада 2005р.). – К.: Ун-т „Україна”, 2005. С. 178-179.