Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Кугуєнко Ганна Валеріївна. Формування прогностичних умінь в учнів основної школи у процесі вивчення хімії : Дис... канд. наук: 13.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Кугуєнко Г.В. Формування прогностичних умінь в учнів основної школи у процесі вивчення хімії. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання (хімія). - Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, Київ, 2009.

У дисертації представлено методичну систему формування прогностичних умінь в учнів основної школи у процесі вивчення хімії та виділено її складові: блок «діяльність учня» і блок «діяльність учителя», які пов’язані між собою суб’єкт-суб’єктними відносинами.

Визначено такі дидактичні умови, спрямовані на формування вмінь прогнозувати у процесі навчання хімії: формування провідних типів навчальних прогнозів; використання засобів формування прогностичних умінь – прогностичних завдань, задач-малюнків, творчих завдань і хімічного експерименту; використання дослідницьких, проблемних методів, інтерактивних технологій; впровадження організаційних форм навчання прогнозуванню - уроків-досліджень і практичних робіт; реалізація дидактичних підходів: системного, діяльнісного, проблемного, особистісно зорієнтованого та дидактичних принципів; обов’язкове проходження етапів формування прогностичних умінь; методична підготовка вчителя до організації прогностичної діяльності.

Теоретично обґрунтовано й експериментально доведено, що забезпечення дидактичних умов у процесі навчання хімії дозволяє запровадити розроблену методичну систему формування прогностичних умінь і системний підхід до організації прогностичної діяльності учнів.

У дисертаційному дослідженні наведено теоретичне узагальнення і нове розв’язання проблеми формування прогностичних умінь в учнів основної школи у процесі вивчення хімії, які підтвердили гіпотезу й дали підстави для таких висновків.

Теоретичний аналіз психолого-педагогічних джерел засвідчив, що проблема формування прогностичних умінь в учнів є актуальною, проте розроблена недостатньо. Чинною програмою з хімії в державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів інколи вказується на необхідність здійснення учнем прогнозування, хоча методика формування цього вміння майже не розроблена.

Результати констатувального експерименту доводять, що рівень сформованості прогностичних умінь в учнів є низьким. Відсутність обґрунтованої методичної системи формування прогностичних умінь в учнів обмежує можливості їх інтелектуального розвитку. Переважна більшість учителів недостатньо підготовлена до впровадження прогностичного підходу в загальноосвітній школі.

Створено методичну систему формування прогностичних умінь в учнів і виокремлено її складові: блок «діяльність учня» і блок «діяльність учителя», які пов’язані між собою суб’єкт-суб’єктними відносинами. Діяльність учня містить такі складові компоненти прогностичної діяльності: мотиваційний, змістовий, операційний, процесуальний та оцінювальний. Елементами другого блоку є: мета навчання, зміст навчального матеріалу й організаційно-методичний комплекс, який включає дидактичні принципи та підходи, методи і прийоми, засоби формування прогностичних умінь, форми організації навчання, форми контролю й діагностики результатів навчання.

У процесі педагогічного дослідження визначено дидактичні умови реалізації методичної системи формування прогностичних умінь в учнів у процесі навчання хімії. До них належать:

- формування провідних типів навчальних прогнозів у процесі вивчення хімії: за видом прогнозу – прогноз факту, прогноз закономірності; за метою дослідження – пошуковий прогноз, нормативний прогноз; за механізмом формулювання прогнозу – за аналогією, на основі дедукції, на основі індукції; за рівнем дослідження – емпіричний прогноз, теоретичний прогноз;

- використання засобів формування прогностичних умінь – прогностичних завдань, задач-малюнків, творчих завдань і хімічного експерименту, які сприяють формуванню вмінь встановлювати
причинно-наслідкові зв’язки, планувати, висувати й аналізувати гіпотезу, виділяти проблему, доводити свої міркування;

- впровадження дослідницьких, проблемних методів, інтерактивних технологій відповідно до змісту навчального матеріалу та етапу формування вміння прогнозувати;

- доцільне застосування форм організації навчання прогнозуванню -
уроків-досліджень і практичних робіт;

- використання дидактичних підходів: системного, діяльнісного, проблемного, особистісно зорієнтованого та дидактичних принципів;

- обов’язкове проходження етапів формування прогностичних умінь (підготовчого, формувального, вдосконалення прогностичних умінь, оцінювання досягнутих результатів);

- методична підготовка вчителя до організації прогностичної діяльності.

Доведено, що дотримання зазначених дидактичних умов забезпечує в основному засвоєння знань учнями на достатньому і високому рівнях.

Ефективність експериментальної методики підтверджено як результат цілісного формування прогностичних умінь в учнів і доведено за допомогою методів статистичної обробки: критерію однорідності 2 (24,03 – для навчальних досягнень учнів експериментальних класів, 44,5 – для рівня сформованості прогностичних умінь); показника успішності навчання учнів за рівнями навчальних досягнень; коефіцієнта ефективності сформованості розумових дій.

Відзначено позитивну динаміку у рівнях сформованості прогностичних умінь і навчальних досягнень в учнів експериментальних класів під впливом створених умов організації навчального процесу та прогностичної діяльності.

Запропоновані методичні рекомендації з досліджуваної проблеми використовуються вчителями, методистами, а також у процесі викладання курсу «Методика навчання хімії» у педагогічних навчальних закладах.

Водночас проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування прогностичних умінь в учнів у процесі вивчення хімії. Потребує подальшого дослідження методика формування і розвитку зазначених інтелектуальних умінь шляхом використання різних типів уроків, проектних технологій, спрямованих на формування прогностичних умінь в учнів під час вивчення хімії.

Публікації автора:

  1. Формування прогностичних умінь в учнів при вивченні хімії : методичні рекомендації до формування прогностичних умінь в учнів при вивченні хімії. Для вчителів хімії і студентів педагогічних ВНЗ / укл. Г. В. Кугуєнко. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2005. - 44 с.

  2. Бугаєнко Г. В. Засоби формування інтелектуальних умінь учнів у навчальному процесі з хімії / Г. В. Бугаєнко // Педагогічні науки : збірник наукових праць / Редкол. : М. О. Лазарєв, А. В. Іванченко, В. І. Лозова. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2001. - С. 304 - 311.

  3. Бугаєнко Г. В. Можливості прогнозування в навчанні хімії / Г. В. Бугаєнко // Педагогічні науки : збірник наукових праць / Редкол.: М. О. Лазарєв, А. В. Іванченко, В. І. Лозова. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2002. - Ч. 1. - С. 349 - 355.

  4. Бугаєнко Г. В. Проблема формування в учнів прогностичних умінь при вивченні хімії / Г. В. Бугаєнко // Педагогічні науки : збірник наукових праць. / Редкол. : М. О. Лазарєв, А. В. Іванченко, М. П. Лещенко. - Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2003. - С. 121 - 127.

  5. Бугаєнко Г. В. Встановлення школярами причинно-наслідкових зв’язків при вивченні хімії / Г. В. Бугаєнко // Педагогічні науки : збірник наукових праць / Редкол. : М. О. Лазарєв, А. В. Іванченко, М. П. Лещенко. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2004. - Ч. 1. - С. 167 - 171.

  6. Бугаєнко Г. В. До проблеми формування інтелектуальних умінь в учнів хіміко-біологічних класів / Г. В. Бугаєнко, Ю. В. Ліцман // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. - 2004. - Вип. 11. - С. 84 - 88 (автором розроблено приклади засобів формування прогностичних умінь в учнів хіміко-біологічних класів).

  7. Бугаєнко Г. В. Формування прогностичних умінь майбутніх учителів хімії / Г. В. Бугаєнко, Н. Н. Чайченко // Педагогічні науки : збірник наукових праць / Редкол. : М. О. Лазарєв, А. В. Іванченко, В. І. Лозова. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2005. - С. 293 – 298 (автором теоретично обґрунтовано актуальність проблеми формування прогностичних умінь вчителів, а також здійснено аналіз поняття «педагогічне прогнозування»).

  8. Кугуєнко Г. В. Методика формування прогностичних умінь учнів на уроках хімії / Г. В. Кугуєнко // Педагогічні науки. Стан та перспективи шкільної хімічної освіти : збірник наукових праць. - Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2005. - С. 110 - 116.

  9. Кугуєнко Г. В. Використання прогностичного підходу в навчанні хімії / Г. В. Кугуєнко // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 5: Педагогічні науки : реалії та перспективи : збірник наукових праць. - К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. - Вип. 5. - С. 64 - 68.

  10. Бугаєнко Г. В. Формування прогностичних умінь при вивченні хімії / Г. В. Бугаєнко // Теорія і практика сучасного природознавства : збірник наукових праць. - Херсон : Терра, 2003. - С. 21 - 22.

  11. Бугаєнко Г. В. Прогностичний підхід при вивченні хімії в умовах особистісно-орієнтованого навчання / Г. В. Бугаєнко // Педагогічні засади формування гуманістичних цінностей природничої освіти, її спрямованості на розвиток особистості : збірник матеріалів міжнародної науково-практичної конференції / Кол. авт. - Полтава : АСМІ, 2003. - С. 214 - 216.

  12. Бугаєнко Г. В. Прогностичний підхід в навчанні хімії / Г. В. Бугаєнко // Природничо-наукова освіта школярів : реалії та перспективи : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Тернопіль, 17 - 19 вересня 2003 р.) – Тернопіль : Підручники і посібники, 2003. - С. 94 - 95.

  13. Кугуєнко Г. В. Досвід прогностичного підходу на уроках хімії / Г. В. Кугуєнко // Актуальні питання навчання хімії в теорії і досвіді вчителів : матеріали IV Всеукраїнського науково-методичного семінару з проблем хімічної і біологічної освіти / [укл.: П. В. Самійленко, І. М. Курмакова]. - Чернігів : ЧДПУ імені Т. Г. Шевченка, 2006. - С. 39 - 43.

  14. Кугуєнко Г. В. Прогностичні завдання як засоби формування прогностичних умінь в учнів при вивченні хімії / Г. В. Кугуєнко // Теорія і практика сучасного природознавства : збірник наукових праць. - Херсон : ПП Вишемирський В.С., 2007. - С. 144 - 145.

  1. Кугуєнко Г. В. Інтерактивні методи у формуванні прогностичних умінь учнів / Г. В. Кугуєнко // Методика викладання природничих дисциплін у вищій школі : матеріали міжнародної науково-практичної конференції / за заг. ред. проф. М.В. Гриньової. - Полтава : Астрая, 2008. - С. 215 - 216.