Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Павлова Наталія Степанівна. Формування прийомів розумової діяльності в учнів 7-9 класів у процесі навчання інформатики. : Дис... канд. наук: 13.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Павлова Н.С. Формування прийомів розумової діяльності в учнів 7-9 класів у процесі навчання інформатики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання (інформатика). – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2009.

У дисертації запропоновано основні компоненти методичної системи навчання інформатики у 7-9 класах, спрямованої на формування в учнів прийомів розумової діяльності з урахуванням вікових особливостей розумового розвитку. Описано супровід змісту навчання інформатики у 7-9 класах переліком розумових дій і прийомів, опанування якими відбувається у процесі набуття учнями інформатичних компетентностей відповідного рівня.

Розроблено методичні рекомендації щодо організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, виявлено умови реалізації психолого-педагогічних закономірностей навчання інформатики у 7-9 класах, сприятливих для формування в учнів прийомів розумової діяльності з урахуванням вікових особливостей. Прийом розумової діяльності трактується в дослідженні як спосіб дії, що включає два компоненти: знання того, як потрібно діяти при розв’язуванні задачі, та уміння користуватися цим знанням, тобто володіння способом. Обґрунтовано необхідність використання у процесі навчання інформатики різнорівневих завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів та сформованості прийомів розумової діяльності, описано схему добору різнорівневих завдань. Розроблено окремі компоненти організації і підтримки самостійної роботи учнів 7-9 класів в процесі опанування знаннями, вміннями та навичками з даної предметної галузі.

У роботі наведено результати педагогічного експерименту, що підтверджує ефективність розроблених компонентів методичної системи навчання, побудованої з урахуванням вікових особливостей розумового розвитку учнів під час формування прийомів розумової діяльності.

Відповідно до мети і поставлених завдань в процесі дослідження отримано наступні основні результати:

уточнено зміст навчання інформатики у 7-9 класах з урахуванням вікових особливостей розумового розвитку учнів, запропоновано супровід змісту навчання переліком розумових дій і прийомів, опанування якими відбувається у процесі засвоєння знань та вмінь з відповідної теми;

уточнено критерії і рівні сформованості прийомів розумової діяльності та на основі цих уточнень доповнено шкалу навчальних досягнень учнів критеріями сформованості прийомів розумової діяльності;

розроблено методичний посібник з інформатики для 7-го класу з рекомендаціями стосовно організації та управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів, спрямованої на активізацію розумової діяльності та збагачення творчого потенціалу школярів [15];

деталізовано методичні аспекти вивчення окремих понять базового курсу інформатики (інформація, повідомлення, інформаційна система та ін.);

розроблено збірник задач і вправ для активізації розумової діяльності, закріплення знань та оцінювання навчальних досягнень учнів [16];

розроблено окремі компоненти організації і підтримки самостійної роботи учнів 7-9 класів у процесі опанування знаннями, вміннями, навичками.

Отримані результати проведеного дослідження дають підстави зробити наступні висновки:

1. Організація навчального процесу з інформатики у 7-9 класах має спиратися на узгодження цілей навчання із запитами сучасного суспільства, на зміст знань, що відображається в розумінні учнями способу існування відповідної галузі, та в уміннях застосовувати їх на практиці для розв’язування значущих проблем.

Управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів 7-9 класів, активізація їхньої розумової діяльності здійснюється з обов’язковим урахуванням психофізіологічних і вікових особливостей дитини. Вік 12-14 років є сприятливим для формування в учнів прийомів розумової діяльності, у 7-му класі вважається найбільш вчасним починати систематичне і цілеспрямоване вивчення фундаментальних основ предметних галузей.

2. Процес формування прийомів розумової діяльності в учнів 7-9 класів у процесі навчання інформатики має відбуватися через виявлення і засвоєння операційного складу окремих прийомів у цілеспрямованій навчально-пізнавальній діяльності, керованій вчителем. Прийоми розумової діяльності повинні бути виділені у навчальних програмах з інформатики як об’єкти спеціального засвоєння, за рахунок чого підтримуються зв’язки між навчанням і розумовим розвитком учнів.

3. Оволодіння прийомами розумової діяльності, такими як аналіз, синтез, аналіз через синтез, порівняння, аналогія, виділення головного, абстрагування, узагальнення, систематизація, класифікація сприяє розумовому розвитку учнів 7-9 класів, розвиває в них здібності до організації навчально-пізнавальної діяльності, оцінювання та коригування її у процесі навчання, готує основу для подальшого здобуття освіти. Важливо щоб оволодіння прийомом розумової діяльності зводилося не лише до виконання учнями відповідної розумової операції, а спонукувало б до виникнення в них потреби у використанні певного прийому як способу діяльності. При цьому головним критерієм сформованості в учнів прийому розумової діяльності є їхні уміння переносити прийом розумової діяльності, сформований при вивченні одного об’єкту, на інші об’єкти.

4. Використання критеріїв сформованості прийомів розумової діяльності надає можливість дібрати різнорівневі завдання для оцінювання навчальних досягнень у відповідності до вікових особливостей розумового розвитку учнів. Тому навчальна діяльність учнів у процесі навчання інформатики має бути представлена через роботу з різнорівневими завданнями: від запитань і вправ репродуктивного рівня до задач, розв’язування яких вимагає “модифікації” знань. За таких умов у вчителя з’являється можливість управляти навчально-пізнавальною діяльністю школярів так, щоб процес опанування знаннями, вміннями і навичками був спрямований на зміни у розумовому розвитку та на перехід від знань статичних до динамічних, що стануть фундаментом у формуванні предметних компетентностей відповідних рівнів.

5. Важливою умовою активізації розумової діяльності учнів у процесі навчання інформатики є рефлексія, використання якої надає можливість кожному школяреві усвідомлювати не лише те, що зробив, але й те, як це було зроблено, коригувати власну діяльність та критично її оцінювати з огляду на поставлену мету навчання.

Аналіз типових помилок і недоліків, що трапляються у процесі засвоєння учнями знань та умінь, вказує на необхідність педагогічно виваженого, доцільного добору методів і організаційних форм навчання інформатики, і в першу чергу у процесі пояснення нових знань, їх використання під час розв’язування типових задач і перенесення у нові практичні ситуації, а також дослідження методичних прийомів, використання яких максимально сприяє попередженню у навчально-пізнавальній діяльності учнів можливих труднощів.

Проведене дослідження не претендує на остаточне вирішення проблеми активізації розумової діяльності учнів, формування прийомів розумової діяльності у процесі навчання інформатики. Аналіз його результатів дозволяє визначити напрямки подальших досліджень, серед яких:

1. Розробити та впровадити навчально-методичний комплекс з інформатики для 7-9 класів з врахуванням вікових особливостей розумового розвитку учнів та вимог інформаційного суспільства до підготовки школярів стосовно застосування сучасних ІКТ для розв’язування навчальних і практичних завдань.

2. Визначити шляхи вдосконалення існуючих програм з інформатики для різних типів навчальних закладів, окреслюючи напрямки збагачення інтелектуального та творчого потенціалу дитини, підвищення її освітнього рівня.

3. З’ясувати перспективи фундаменталізації інформатичної освіти у загальноосвітніх навчальних закладах.

Публікації автора:

  1. Павлова Н.С. Деякі методичні аспекти вивчення понять “інформація” і “повідомлення” на уроках інформатики у 7-их класах / Н.С. Павлова // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2008. – № 1. – C. 8–11.

  2. Павлова Н.С. Використання пам’яток, таблиць, корисних порад на уроках інформатики / Н.С. Павлова // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2005. – № 1. – C. 25–28

  3. Павлова Н.С. До питання вивчення змісту навчання інформатики у 7-9 класах / Н.С. Павлова, І.Л. Семещук // Комп’ютер в школі та сім’ї. – 2009. – № 2. – C. 14–20 (особистий внесок: автором дисертації проаналізовано зміст навчання інформатики у середній ланці загальноосвітніх навчальних закладів, описано вимоги до результатів навчання та активізації розумової діяльності учнів).

  4. Павлова Н.С. Активізація розумової діяльності учнів на уроках інформатики у процесі розв’язування різнорівневих завдань / Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. – Вип. 7 (14). – C. 154–159.

  5. Павлова Н.С. Управління розумовою діяльністю учнів 7-го класу під час вивчення теми ”Графічний редактор” / Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – Вип. 6 (13). – C. 138–142.

  1. Павлова Н.С. Формування прийомів розумової діяльності на уроках інформатики в учнів 7-9 класів / Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – Вип. 5 (12). – C. 108–114.

    Павлова Н.С. Механізми формування понять на уроках інформатики / Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2004. – Вип. 1 (8). – C. 232–242.

    Павлова Н.С. Особливості формування і розвитку прийомів розумової діяльності на уроках інформатики / Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2003. – Вип. 6. –– C. 214–230.

    Набочук Ю.К. Роль загальних розумових дій і прийомів розумової діяльності у навчанні інформатики / Ю.К. Набочук, Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2002. – Вип. 5. – C. 270–276 (особистий внесок: автором дисертації проаналізовано психолого-педагогічну літературу на зазначену проблему, дібраний навчальний матеріал проілюстровано прикладами).

    Павлова Н.С. До питання оцінки сформованості прийомів розумової діяльності учнів 7-9 класів на уроках інформатики / Н.С. Павлова // Теорія та методика вивчення природничо-математичних і технічних дисциплін : зб. наук.-метод. праць. – Рівне : РДГУ, 2007. – № 10. – C. 116–120.

    Павлова Н.С. Індивідуальні відмінності у формуванні образного мислення школярів на уроках інформатики / Н.С. Павлова // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та вузі : зб. наук. праць. – Рівне : Волинські обереги, 2002. – № 3. – C. 446–449.

    Набочук Ю.К. Організація роботи над помилками при формуванні понять інформатики / Ю.К. Набочук, О.Ю. Набочук, Н.С. Павлова // Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2005. – Вип. 3 (10). – C. 169–178 (особистий внесок: автором дисертації проаналізовано типові помилки і недоліки, що допускають учні при засвоєнні знань, виділено аспекти профілактичної роботи над помилками, дібрано практичні завдання для організації роботи учнів над помилками).

    Набочук Ю.К. Управління розумовою діяльністю школярів на уроках інформатики / Ю.К. Набочук, Н.С. Павлова // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць / Рівне : РДГУ, 2005. – Вип. 33. – C. 112–116 (особистий внесок: автором дисертації розглянуто концепції організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, описано рекомендації щодо управління навчальним процесом на уроках інформатики).

    1. Набочук Ю.К. Формування понять інформатики в школярів : посіб. / Ю.К. Набочук, Н.С. Павлова. – Рівне : РЕГІ, 2005. – 180 с. (особистий внесок: автором дисертації проаналізовано психолого-педагогічну літературу і методичні рекомендації на зазначену проблему, дібрано та структуровано навчальний матеріал, розроблено запитання та вправи для закріплення знань учнів з окремих тем курсу інформатики ).

    2. Павлова Н.С. Збірник завдань з інформатики : 7 клас / Н.С. Павлова. – Рівне : РОІППО, 2008. – 68 с.

    3. Павлова Н.С. Уроки інформатики у 7 класі : метод. рекомен. для вчителів / Н.С. Павлова. – Рівне : РОІППО, 2008. – 203 с.

    4. Nabochuk U.K. The special features of formation the future teachers of junior form’s culture / U.K. Nabochuk, A.N. Yasinsky, N.S. Pavlova // Tudomnyos lsnek elads – sszefoglali. – Nyiregyhza, 2001. – S.78. (особистий внесок: автором дисертації розглянута необхідність формування в учнів основ інформаційної культури).

    5. Павлова Н.С. Використання ППЗ Gran у процесі формування в учнів розумових дій / Н.С. Павлова // Матеріали доповідей ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів, аспірантів, науковців [“Інформаційні технології в професійній діяльності”], (Рівне, 27 березня 2008 р.) – Рівне : РДГУ, 2008. – С. 17-18.

    6. Павлова Н.С. До питання сформованості прийомів розумової діяльності на уроках інформатики / Н.С. Павлова // Матеріали VI Всеукраїнської конференції молодих науковців ІТОНТ-2008 [“Інформаційні технології в освіті, науці і техніці”], (Черкаси, 5-7 травня 2008 р.) : – Черкаси : Вид. від. ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. – С. 120.

    7. Павлова Н.С. Особливості формування прийомів розумової діяльності в учнів 7-9 класів у процесі навчання інформатики / Н.С. Павлова // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції [“Інформатизація освіти України: Європейський вимір”], (Кам’янець-Подільський, 14-17 травня 2007 р.) – Київ - Кам’янець-Подільський, 2007. – С. 159–162.