Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Організаційна психологія; економічна психологія


Вознюк Алла Вікторівна. Формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників : дис... канд. психол. наук: 19.00.10 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. — К., 2007. — 318арк. — Бібліогр.: арк. 169-191.



Анотація до роботи:

Вознюк А.В. Формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.10 – організаційна психологія; економічна психологія. – Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Київ, 2007.

Дисертацію присвячено аналізу особливостей формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників. Робота містить теоретичне обгрунтування, методичні засади та результати емпіричного дослідження з даної проблеми.

В дослідженні розкрито сутність атестації педагогічних працівників та її роль в діяльності освітньої організації; визначено психологічні особливості управління атестацією педагогічних працівників. Охарактеризовано зміст і структуру психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників.

Проаналізовано рівень сформованості психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників за окремими компонентами (мотиваційним, когнітивним, операційним, особистісним) та загалом. Досліджено взаємозв’язок між рівнями сформованості психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників та організаційно-професійними та соціально-демографічними характеристиками.

Визначено психологічні умови формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників, наведено результати її експериментального впровадження.

У процесі вирішення завдань дисертаційного дослідження ми дійшли наступних висновків:

1. Атестація педагогічних працівників являє собою комплексну оцінку діяльності педагогічних працівників (відповідність чітким стандартам виконання роботи на відповідній посаді за певний проміжок часу) з метою визначення резерву та перспектив професійного розвитку як для самого працівника, так і для всієї організації.

2. Управління атестацією педагогічних працівників – важливий напрямок управління освітніми організаціями, спрямований на забезпечення досягнення ефективності атестації. Структура управління атестацією охоплює два рівні аналізу: а) власне управлінський (постановка мети, планування, організація, реалізація, контроль); б) психологічний (мотивація, прийняття управлінського рішення, керівництво, комунікація).

3. Психологічна готовність керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників – це система мотивів, знань, вмінь, навичок, особистісних характеристик керівник, які забезпечують успішність управління атестацією. Структура психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників містить чотири основні компоненти: а) мотиваційний (сукупність мотивів, адекватних цілям та завданням управління атестацією педагогічних працівників (управлінські та соціально-психологічні); б) когнітивний (система знань, які необхідні для здійснення ефективного управління атестацією педагогічних працівників); в) операційний (комплекс умінь та навичок, які забезпечують успішне здійснення керівниками освітніх організацій управління атестацією педагогічних працівників); г) особистісний (сукупність важливих особистісних характеристик керівників освітніх організацій, які впливають на успішність управління атестацією).

4. У процесі констатуючого етапу дослідження виявлено три групи керівників освітніх організацій, яким притаманні різні рівні розвитку психологічної готовності до управління атестацією педагогічних працівників: «базовий» (52,7% опитаних), «розвинений» рівень (34,5% опитаних), «творчо-зорієнтований” рівень (12,8% опитаних).

5. Дослідження виявило наявність статистично значущого зв’язку між рівнями сформованості основних компонентів психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників та рядом їх професійно-організаційних характеристик: посадою керівників (р<0,05), загальним стажем (р<0,05), типом навчального закладу (р<0,05; р<0,01).

6. Дослідження виявило статистично значущий зв’язок між деякими складовими основних компонентів психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників та такими соціально-демографічними характеристиками керівників, як стать (р<0,05; р<0,01) та вік (р<0,05; р<0,01).

7. Результати формуючого експерименту підтвердили висунуту гіпотезу і дали можливість зробити висновок про те, що підвищити рівень психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників можна в результаті дотримання в системі післядипломної педагогічної освіти таких психологічних умов: а) розвитку позитивної мотивації щодо управління атестацією педагогічних працівників; б) оволодіння відповідними знаннями, вміннями та навичками врахування психологічних особливостей управління атестацією педагогічних працівників; в) удосконалення особистісних характеристик керівників освітніх організацій.

Публікації автора:

а) Навчальна програма:

1. Вознюк А.В. Формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників: Навчальна програма / За наук. ред. Л.М. Карамушки. – Київ-Суми: ЗАТ «Іса-Інтерпапір», 2006. – 60 с.

б) Статті у наукових фахових виданнях, включених до списку ВАК України:

2. Вознюк А.В. Психологічні особливості стрес-факторів у процесі атестації педагогічних працівників // Актуальні проблеми психології. Том. 1: Економічна психологія. Соціальна психологія. Психологія управління: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2003. – Ч. 11. – С. 38–41.

3. Вознюк А.В. Аналіз теоретико-методологічних підходів до вивчення атестації // Актуальні проблеми психології. Том. 1: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології
ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2004. – Ч. 13. – С. 120–126.

4. Вознюк А.В. Модель управління атестацією педагогічних працівників // Актуальні проблеми психології. Том. 1: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології
ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2005. – Ч. 14. – С. 38–43.

5. Вознюк А.В. Психологічна готовність керівників до управління атестацією педагогічних працівників // Актуальні проблеми психології. Том. 1: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2005. – Ч. 15. – С. 26–32.

6. Вознюк А.В. Психологічні особливості когнітивного компоненту психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією // Актуальні проблеми психології. Том. 1: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології
ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2006. – Ч. 17. – С. 41–48.

7. Вознюк А.В. Рівень сформованості психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників // Актуальні проблеми психології. Том. 1: Соціальна психологія. Організаційна психологія. Економічна психологія: Зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д., Карамушки Л.М. – К.: Міленіум, 2006. –
Ч. 18. – С. 28–34.

8. Вознюк А.В. Комплекс активних методів та форми формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників // Вісник Національного технічного університету України «КПІ»: Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – К.: ІВЦ «Політехніка», 2006. – № 3 (18). – С. 106–110.

в) Статті у нефахових виданнях та тези доповідей на наукових конгресах, конференціях і семінарах:

9. Вознюк А.В. Атестація педагогічних працівників та психологічна готовність керівників до її управління // Управління школою. – 2005. – № 19–21. – С. 52–54.

10. Вознюк А.В. Психологічні основи управління атестацією педагогічних працівників // Модернізація управління сучасним навчальним закладом: Матеріали науково-практичної конференції / За заг. ред. Гадяцького М.В., Черновол-Ткаченко Р.І., Мармизи О.І. – Харків: ХНПУ, 2005. – С. 296 –304.

11. Вознюк А.В. Психологічні аспекти готовності керівників до управління атестацією педагогічних працівників // Викладання психолого-педагогічних дисциплін у технічному університеті: методологія, досвід, перспективи. Тези IV міжнародної науково-методичної конференції. – К.: Міленіум, 2005. – С. 20.

12. Вознюк А.В. Психологічні особливості рівня розвитку психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією // Інновації в управлінні навчальним закладом: Матеріали науково-практичної конференції / За заг. ред. Гадяцького М.В., Черновол-Ткаченко Р.І., Мармизи О.І. – Харків: ХНПУ, 2006. – С. 82–91.

13. Вознюк А.В. Формування психологічної готовності керівників освітніх організацій до управління атестацією педагогічних працівників // Психологічні основи ефективної діяльності організацій в умовах соціально-економічних змін: Тези IV наук.-практ. конф. з організаційної та економічної психології / За наук. ред. Л.М. Карамушки. – К.: Наук. світ, 2006. – С. 33–35.

14. Voznyuk, A. Psycholoqical Aspects of Conflicts Prevention During Attestation of Teaching Sraff of Institutions of Higher Learning (May 12–15, 2005, Istanbul, Turkey).