Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


155. Сорока Марія Василівна. Формування соціокультурних знань учнів основної школи у процесі вивчення географії України: дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Сорока М.В. Формування соціокультурних знань учнів основної школи у процесі вивчення географії України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання географії. – Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2005.

У дисертації представлено модель та методику формування соціокультурних знань учнів основної школи у процесі вивчення географії України. Мета, зміст, засоби, організаційні форми контролю є складовими компонентами моделі. Здійснено аналіз тем курсу „Географії України” щодо можливості надання соціокультурних знань учнів, конкретизовано їх зміст. Створено навчальну програму „Політична географія”. Розроблено критерії та рівні сформованості соціокультурних знань з урахуванням соціальної грамотності особистості. Експериментально доведено ефективність запропонованої моделі.

У дисертації запропоновано розв’язання методичної проблеми формування соціокультурних знань учнів основної школи у процесі вивчення географії України, яке підтвердило гіпотезу дослідження і дозволило зробити такі висновки.

              1. Історико-теоретичний аналіз проблеми дослідження свідчить, що актуальність наповнення соціокультурними знаннями змісту географічної освіти і курсу „Географія України” зумовлена трансформаційними процесами, що відбуваються в освіті і спрямовані на гуманізацію, гуманітаризацію, перетворення освітнього простору в соціокультурний. Серед шкільних географічних курсів інтегрований курс „Географія України” відіграє провідну роль у формуванні соціокультурних знань учнів, бо закладені в його змісті знання та завдання курсу, утворюють географічну основу соціокультурної компетенції особистості, що має реалізуватись, насамперед, в просторових межах своєї країни.

              2. Історико-теоретичний аналіз змісту понять: „соціальне”, „культура”, „соціокультурне” дав нам змогу конкретизувати зміст поняття „соціокультурні знання” в системі географічної освіти.

              3. У ході дослідження виявлено та обґрунтовано організаційні та психолого-педагогічні умови ефективного формування соціокультурних знань учнів. А саме: врахування особистісних характеристик учителя, його умінь, зокрема, прогностичних, організаційних, комунікативних, вміння здійснювати творчу діяльність, індивідуальний підхід, проводити дослідну роботу; врахування психологічних особливостей підліткового віку, що є критичним та важливим у формуванні фізіологічної соціально-психологічної основи особистості; застосування сучасних дидактичних принципів навчання, розподілених нами на загальнодидактичні та специфічні, що забезпечують викладання географії; створення навчальних ситуацій, які сприяють формуванню соціального досвіду особистості.

              4. Запропонована модель формування соціокультурних знань учнів у процесі вивчення географії України розроблена на підставі введення до її складу цільового, мотиваційного, змістового, операційно-діяльнісного, контрольно-регулювального, оцінково-результативного компонентів. Системоутворюючими компонентами моделі є зміст – соціокультурні знання та методика їх вивчення. Операційно-діяльнісний компонент складає систему форм, методів і засобів навчання, що забезпечують ефективне засвоєння соціокультурних знань учнями, сприяють формуванню соціального досвіду особистості. Оцінково-результативний компонент моделі включає в себе рівні сформованості соціокультурних знань з урахуванням соціальної грамотності учнів, що визначаються за допомогою інтелектуального, емоційно-ціннісного, світоглядного, поведінкового критеріїв.

              5. Для впровадження моделі у практику розроблено відповідні змістово-методичні матеріали: впорядковано короткий словник термінів і понять соціокультурного змісту, показані приклади використання уривків української літератури, фольклору на уроках географії, розроблено методичні рекомендації та детальні плани уроків до розділу „Населення України”, тем „Формування території України”, „Географічні дослідження на території України”. Окремим елементом змістового компонента моделі є програма курсу „Політична географія”, запропонована автором для поглиблення соціокультурних знань учнів.

              6. Проведеним дослідженням доведено ефективність розробленої моделі та методики формування соціокультурних знань учнів у процесі вивчення географії України, що підтверджено статистичними показниками (середньою арифметичною, середньоквадратичним відхиленням, коефіцієнтом варіації, значенням t-критерію, яке підпорядковане розподілу Стьюдента), якісними показниками результатів опитування. Отриманий результат t-критерію Стьюдента (t=5,86) більший за критичний (tк=1,64), що дозволяє стверджувати про ефективність запропонованої моделі.

              Вважаємо, що проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Є необхідність у подальшій розробці та вдосконаленні методики формування соціокультурних знань в окремих шкільних географічних курсах; впровадженні цієї методики у профільних класах, що вивчають аспекти життєдіяльності суспільства – географію культури, релігії, політичну географію, інтегровані курси суспільної географії.

Публікації автора:

  1. Сорока М.В. Вивчення теми „Формування території України” у 9 класі // Географія та основи економіки в шк. – 1999. - №3. – С.21-24.

  2. Сорока М.В. Позакласна гра-суд над сніговою лавиною // Географія та основи економіки в шк. – 1999. - №2. – С.17-19.

  3. Сорока М.В. Програма курсу „Політична географія” // Географія та основи економіки в шк. – 2002. - №1 – С.8-10.

  4. Сорока М.В. Формування соціокультурних знань у процесі вивчення географії України // Географія та основи економіки в шк. – 2003. - №3. – С.36-38.

  5. Сорока М.В. Підручник „Географія України” – елемент сучасного соціокультурного освітнього простору // Проблеми сучасного підручника: Зб.наук.праць.- К.: Педагогічна думка, 2004. – Вип. 5. – С.174-181.

  6. Сорока М.В. Машинобудування України // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 1999. - №44. С.3-6.

  7. Сорока М.В. Етнографічні землі України – Гуцульщина, Бойківщина, Лемківщина // Краєзнавство. Географія. Туризм. - 1998. - №44.– С.7-8.

  8. Сорока М.В. Географічні дослідження території України // Географія. - 2004. - № 16. – С.6-15.

  9. Сорока М.В. Елементи етнопедагогіки у викладанні географії в школі // Географічна наука та освіта в Україні: Зб. наук. праць // За ред. Я.Б. Олійника. – К.: Фітосоціоцентр, 2000. – С.76.

  10. Сорока М.В. Використання засобів українознавства на уроках географії // Українознавство – наука самопізнання українського народу: Матеріали Х щорічної міжнародної наук.-практ. конф. / За ред. П.Н.Кононенка, наук.ред.-упоряд. О.Б.Ярошинський. – К.:НДІУ, 2001. – С.227-231.

  11. Сорока М.В. Політична географія в школі // Проблеми професійної підготовки вчителя школи майбутнього. Зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф.: У 2 т. – Мелітополь: Мелітопол. держ. пед. ун., 2002. – Т.2. – С.12-14.

  12. Сорока М.В. Політична географія в школі // Проблеми безперервної географічної освіти і картографії: Зб. наук. праць. – Вінниця: Консоль, 2002. – Вип. 3. – С.175-178.

  13. Сорока М.В. Місце соціокультурних знань в шкільному курсі географії України //Актуальні проблеми розвитку економіко-географічної науки та освіти в Україні: Збірник тез доповідей. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2003. – С.164-167.

  14. Сорока М.В. Формування соціокультурних знань у процесі вивчення географії України //Модернізація і реформування середньої, вищої і післядипломної географічної та картографічної освіти в країнах СНД: досвід, проблеми, перспективи: Матеріали ХІІ Міжнарод. наук.-метод. семінару (Харків, 8-12 вересня 2003 р.) – Вінниця: АнтЕкс- У Лтд., 2003. – С.152-153.

  1. Сорока М.В. Соціокультурні знання в шкільному курсі „Географія України”// Україна: географічні проблеми сталого розвитку. Зб.наук.праць: У 4 т. – К.:ВГЛ Обрії, 2004. – Т.4. – С. 98-100.