Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Салтановська Надія Іванівна. Формування стереометричних уявлень учнів 5-8 класів у процесі навчання математики : Дис... канд. наук: 13.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Салтановська Н.І. Формування стереометричних уявлень учнів 5–8 класів у процесі навчання математики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання математики. – Херсонський державний університет, Херсон, 2009.

У дисертаційному дослідженні науково обґрунтовано методику формування стереометричних уявлень учнів 5-8 класів у процесі навчання математики. Встановлено, що запропонована методика істотно розширює пізнавальні можливості і інтереси, підвищує загальний рівень сформованості стереометричних уявлень учнів, їх інтелектуальний рівень.

Результати проведеного теоретичного дослідження і педагогічного експерименту дозволяють сформулювати наступні висновки.

  1. Проаналізовано стан досліджуваної проблеми у науково-методичній, психолого-педагогічній літературі та рівень практичної реалізації результатів досліджень у загальноосвітній школі. Формування стереометричних уявлень в учнів 5-8 класів є актуальною психолого-педагогічною проблемою навчання шкільної геометрії, оскільки є підґрунтям удосконалення всього навчально-виховного процесу, становлення творчої особистості, розвитку мислення. Методика формування просторових уявлень має враховувати психолого-методичні засади утворення зорових образів та оперування ними у процесі активної пізнавальної діяльності при розв’язуванні найрізноманітніших задачних ситуацій та доведенні теорем. Ознайомлення учнів з планіметричним у поєднанні із стереометричним матеріалом не лише поглиблює і збагачує просторові уявлення, сприяє розвитку просторового бачення, мислення, але значно розширює пізнавальні можливості учнів, активізує творчі здібності.

  2. Визначено рівні сформованості стереометричних уявлень в учнів основної школи, зокрема просторових уявлень в учнів початкової школи, 5-6 класів та передумови забезпечення наступності знань у 7-12 класах. Рівень сформованості стереометричних уявлень в учнів 9 класів значною мірою залежить від рівня сформованості просторових уявлень в учнів 1-6 та 7-8 класів, від методичної майстерності вчителя, розуміння ним психологічних закономірностей процесу формування стереометричних уявлень та від вміння зацікавити кожного учня індивідуальною графічною діяльністю, моделюванням, конструюванням.

  3. Ефективність формування стереометричних уявлень потребує урахування індивідуальних вікових психологічних особливостей, просторового бачення навколишнього світу, індивідуального темпу і ритму осмисленого сприймання та оперування зоровими образами властивого кожному учню з опорою на тривимірний навколишній світ, у якому живе людина.

  4. У процесі формування стереометричних уявлень в учнів 5-8 класів доцільно передбачати вивчення планіметрії у поєднанні із стереометрією, створюючи умови для: 1) осмисленого запам’ятовування; 2) накопичення запасу просторових уявлень, досвіду розпізнання просторових ознак і відношень, запасу термінології; 3) встановлення взаємозв’язків між об’єктом, словом, образом і предметом реальної дійсності; формування умінь відтворювати уявлення словесно, графічно, у вигляді моделі, в уяві та створювати нові; 4) мисленого оперування уявленнями (уявлення уяви), використовуючи їх як опору при засвоєнні знань, розв’язуванні геометричних завдань, доведенні теорем; 5) приведення сформованих уявлень в систему.

  5. Розроблено систему завдань, яка є засобом диференційованого управління процесом формування стереометричних уявлень при вивченні геометричного матеріалу у 5-6 класах та систематичного курсу геометрії у 7–8 класах. Система завдань передбачає необхідний рівень сформованості стереометричних уявлень, що стануть підґрунтям для вивчення початкових відомостей із стереометрії у 9 класі. Діагностика і прогнозування кінцевого результату є засобом корекції рівня сформованості уявлень, їх динамічності.

  6. Розроблено методику, визначено шляхи, методи та засоби формування стереометричних уявлень в учнів 5-8 класів у процесі вивчення геометричного матеріалу в умовах особистісно орієнтованого, диференційованого навчання, застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій.

  7. Використання мультимедійної дошки, комп’ютерних технологій навчання, педагогічних програмних засобів, зокрема, GRAN-2D, GRAN-3D, DG дає змогу ефективніше керувати творчою дослідницькою діяльністю учнів, удосконалювати навички конструювання, моделювання, використовуючи ширше динамічне унаочнення абстрактних понять, індивідуалізуючи навчальний процес та створюючи передумови для подальшого профільного навчання.

Застосування дослідницького методу у поєднанні з комп’ютерним моделюванням геометричних фігур урізноманітнює та полегшує самостійну пізнавальну діяльність учня, сприяє особистісно орієнтованому розвитку творчої особистості.

8.Реалізація принципу наступності між початковою школою та 5-8 класами і 9-12 класами забезпечує послідовне, систематичне, ціленаправлене формування просторових образів, їх накопичення та оперування у нестандартних ситуаціях, розвиток просторового мислення. Реалізація міжпредметних і внутріпредметних зв’язків у процесі формування просторових уявлень, розвитку графічної грамотності, формування умінь читати і будувати графічні зображення сприяє інтеграції знань, розширенню просторових уявлень, їх інформативності, варіативності, динамічності.

Науково обґрунтовано та експериментально підтверджено дієвість та ефективність розробленої методики формування стереометричних уявлень особистісно-орієнтованої моделі навчання.

Запропонована нами методика та розроблена система завдань частково відображена та впроваджена в практику роботи загальноосвітніх шкіл через публікації.

Теоретико-експериментальне дослідження основних положень дисертації підтвердило досягнення мети та виконання основних завдань.

Результати дослідження можуть бути використані вчителями математики, методистами, викладачами та студентами педагогічних вищих навчальних закладів, авторами шкільних програм та підручників.

Подальших досліджень потребують такі напрями і теми досліджень: формування просторових уявлень з використанням інформаційно-комунікаційних технологій; компетентно орієнтований зміст вивчення геометрії у загальноосвітніх школах.

Публікації автора:

  1. Салтановська Н.І. Обговорюємо проблему шкільних підручників / Салтановська Н.І. // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету ім. М. Коцюбинського. – Вінниця. – 2005. – Вип. 12. - С. 161-164.

  2. Салтановська Н.І. Характеристика рівня сформованості геометричних уявлень в учнів 6 класу / Салтановська Н.І. // Математика в школі. – 2005. - № 6. - С. 22-26.

  3. Салтановська Н.І. Формування стереометричних уявлень у 5-8 класах. / Н.І. Салтановська, О.В. Богуцька. // Зміст і технології шкільної освіти: Матеріали звітної наукової конференції інституту педагогіки АПН України 30-31 березня 2004 року.– К. : Пед. Думка, 2004. – Ч.ІІ. – С. 101-102.

  4. Салтановська Н.І. Навчально-методичний посібник „Набір плакатів. Стереометрія” Рекомендовано Міністерством освіти і науки України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах / Салтановська Н.І. - Вінниця. – Тезис. - 2003. – 48 с.

  5. Салтановська Н.І. Пропедевтика формування геометричних уявлень у початковій школі / Салтановська Н.І. // Початкова школа. – 2006. - № 2. - С. 14-17.

  6. Салтановська Н.І. Реалізація принципу наступності при формуванні стереометричних уявлень у початковій школі та 5-8 класах 12-річної школи / Салтановська Н.І. // Математика в школі. – 2006. - № 1. - С. 22-26.

  7. Гривко А.В. Психолого-педагогічні особливості шкільного підручника / Гривко А.В., Салтановська Н.І. Проблеми сучасного підручника: Зб. наук. праць/ Ін-т педагогіки АПН України. – К. : Педагогічна думка, 2006. – Вип. 6. - С. 15-18.

  8. Н.Д.Мацько. Активізація творчої діяльності учнів засобами динамічної наочності на уроках математики у 5 класі / Н.Д. Мацько, Н.І. Салтановська // Зміст і технології шкільної освіти: Матеріали звітної наукової конференції інституту педагогіки АПН України 30-31 березня 2005 року.– К. : Пед. Думка, 2005. – Ч.ІІ. - С. 21-22.

  1. Симан С.М. Унаочнення навчання геометрії засобами комп’ютерної графіки в основній школі / С.М. Симан, Н.І. Салтановська // Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки за 2007 рік. – К. : Педагогічна думка, 2008.- С. 201-202.