Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Шкода Тетяна Никодимівна. Формування стратегій підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Шкода Т.Н. Формування стратегій підвищення конкурентоспроможності авіапідприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Національний авіаційний університет, Київ, 2006.

В дисертації проведено дослідження наукових підходів до визначення потенціалу підприємства та його конкурентоспроможності, і обґрунтовано взаємозв’язок різних класифікацій потенціалів, вперше запропоновано нові поняття, що характеризують потенціал підприємства. Також знайшов подальший розвиток процес формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства і основні положення, яким має відповідати така стратегія.

Досліджено передумови підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств в сучасних умовах. Розвинуто основні напрями дослідження проблем підвищення конкурентоспроможності українських авіапідприємств.

Розроблено новий метод розрахунку факторів, які впливають на формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства, і на їх основі запропоновано нову матрицю стратегій підвищення конкурентоспроможності для авіапідприємств. Авіакомпанії АероСвіт рекомендовано впровадження системи роботи з малими авіакомпаніями в умовах лібералізації ринку, яка економічно виражатиметься через модифіковану Збалансовану Систему Показників, для практичного впровадження перехресної стратегії підвищення конкурентоспроможності.

В дисертації наведено теоретичне узагальнення і принципово нове вирішення науково-практичної задачі формування стратегій підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств, що має також суттєве значення для результативної діяльності вітчизняних авіакомпаній на ринку пасажирських авіаперевезень. Результати дослідження дали можливість встановити наступне:

    1. В процесі теоретичного аналізу виявлено, що важливою і малодослідженою є проблема взаємозв’язку різних категорій потенціалу підприємства. Для характеристики потенціалу підприємства вперше запропоновано поняття: глибина потенціалу, ширина потенціалу, насиченість потенціалу і гармонічність потенціалу. Ці поняття встановлюють взаємозв’язок між різними класифікаціями потенціалу підприємства, який є базою формування стратегії підвищення конкурентоспроможності.

    2. В ході дисертаційного дослідження, на підставі обґрунтованої актуальності, знайшов подальший розвиток підхід до формування стратегії підвищення конкурентоспроможності на основі використання потенціалу підприємства. Було виявлено, що на розробку стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства впливають фактори енергії переходу та рівня потенціалу.

    3. Проведений теоретичний аналіз показав, що сьогоднішньому етапові розвитку економіки притаманна концепція стратегічного управління, заснована на системному підході, тому оптимальним є поєднання системи управління на основі показника EVA та Збалансованої Системи Показників з впровадженням етапів оцінки сукупного потенціалу, оцінки стратегічного середовища та розробки варіантів стратегії.

    4. Аналіз деяких раніше обґрунтованих теоретичних варіантів побудови стратегії підприємства не дає однозначної можливості побудови стратегії підвищення конкурентоспроможності сучасного авіапідприємства, тому в ході дисертаційного дослідження запропоновано модифікувати процес формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства і основні положення, яким має відповідати така стратегія.

    1. З метою дослідження передумов підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств в роботі проаналізовано основні тенденції розвитку світового та українського авіатранспорту, а також залежність між зростанням показників економіки України та зростанням обсягів авіаперевезень в Україні. Аналіз показав, що відсутність національного мега-перевізника в умовах значної лібералізації ринку в Україні змушує навіть найпотужніші українські авіакомпанії готуватись до виснажливої конкурентної боротьби.

    2. В дисертації знайшли подальший розвиток основні напрями дослідження проблем підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств:
      1) інтеграція до ЄС, виконання зобов'язань по вступу України до СОТ, двостороння та багатостороння співпраця з іншими державами та організаціями; 2) закріплення іміджу України як авіаційної транзитної держави шляхом концентрації транзитних перевезень пасажирів та вантажів через Державний міжнародний аеропорт „Бориспіль"; 3) підвищення безпеки авіаперевезень.

    3. Аналіз методів оцінки сукупного потенціалу підприємства показав, що найбільш ефективним для оцінки сукупного потенціалу авіапідприємства є метод економічної доданої вартості.

    4. З метою формування стратегії підвищення конкурентоспроможності авіапідприємства розроблено новий метод формування матриці цих стратегій на базі домінування складових потенціалу авіапідприємства. Також запропоновано метод розрахунку факторів, які впливають на формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. Тобто величини факторів, які впливають на формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства, виражаються через фізичні величини кінетичної та потенціальної енергії в їх економічній інтерпретації.

    5. В результаті розрахунків було встановлено, що авіакомпанія АероСвіт має використовувати перехресну стратегію, щоб підвищити свою конкурентоспроможність в наступні 5 років. Для практичної реалізації перехресної стратегії підвищення конкурентоспроможності, авіакомпанії АероСвіт рекомендовано впровадити систему для роботи з малими авіакомпаніями в умовах лібералізації ринку. Ці рекомендації ґрунтуються на застосуванні процесу формування стратегії підвищення конкурентоспроможності, відповідно до якого згадана система для роботи з малими авіакомпаніями економічно виражатиметься через модифіковану Збалансовану Систему Показників.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

      1. Петровська С.В., Шкода Т.Н. Використання бенчмаркінга у формуванні стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 6. – К.: НАУ, 2004. – 251 с. – С. 126-131.

      2. Шкода Т.Н. Потенціал організації – основа її конкурентоспроможності. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 7. – К.: НАУ, 2004. – 200 с. – С. 97-100.

      3. Петровська С.В., Шкода Т.Н. Формування конкурентної стратегії підприємства на базі PIMS-проекту. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 8. – К.: НАУ, 2004. – 100 с. – С. 26-32.

      4. Петровська С.В., Шкода Т.Н. Третій ракурс призми ефективності – стратегія. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 9. – К.: НАУ, 2004. – 100 с. – С. 35-38.

      5. Шкода Т.Н. Взаємозв’язок Збалансованої Системи Показників і стратегії. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 10. – К.: НАУ, 2005. – 112 с. – С. 93-96.

      6. Петровская С.В., Шкода Т.Н. Система управления на основе показателя EVA. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 12. – К.: НАУ, 2005. – 168 с. – С. 29-32.

      7. Шкода Т.Н. Стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства: фактори формування та підхід до класифікації. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 13. – К.: НАУ, 2005. – 152 с. – С. 26-29.

      8. Шкода Т.Н. Проблеми підвищення конкурентоспроможності авіапідприємств. – Матеріали науково-практичної конференції „Сучасні проблеми управління економікою”, 22-23 грудня 2005 року. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 14. – К.: НАУ, 2005. – 200 с. – С. 155-161.

      9. Шкода Т.Н. Конкурентна стратегія: сутність та основні принципи. – Науковий вісник Національної академії державної податкової служби України (економіка, право), 5 (32)’ 2005. – Ірпінь: НАДПСУ, 2005. – 250 с. – С. 26-32.

      10. Шкода Т.Н. Процес формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 15. – К.: НАУ, 2006. – 152 с. –
        С. 110-114.

      11. Шкода Т.Н. Визначення показників факторів формування стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. – Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 18. – К.: НАУ, 2006. – 180 с. – С. 14-20.

      Тези доповідей

          1. Шкода Т.Н., Петровська С.В. Тенденції розвитку світового ринку авіаперевезень. – Матеріали 6 міжнародної конференції студентів і молодих вчених „Економіка і маркетинг в ХХІ сторіччі”, 13-15 травня 2005 року.
            В 2 частинах. – Ч. 2. Донецьк: РВА ДонНТУ, 2005. – 232 с. – С. 215-217.

          2. Шкода Тетяна. Стратегія підприємства на внутрішньому ринку в контексті Третьої світової теорії. – ХХІ століття: Альтернативні моделі розвитку суспільства. Третя світова теорія. Матеріали четвертої міжнародної науково-теоретичної конференції. 26-27 травня 2005 р. м. Київ. Ч. 2. / Ред.:
            Г.П. Балабанова. – К.: Фенікс, 2005. – 368 с. – С. 133-136.

              1. Шкода Т.Н. Дослідження категорій потенціалу підприємства. // ПОЛІТ: Матеріали VI Міжнародної наукової конференції студентів та молодих учених (11-12 квітня 2006 р.). – К.: НАУ, 2006. – 602 с. – С. 330.

              2. Шкода Т.Н. Методи оцінки потенціалу підприємства і їх використання у розробці стратегій підвищення конкурентоспроможності. // Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління: Матеріали V Міжнар. конф. студ., асп. та молодих учених (20-22 квітня 2006 р.) – К.: НТУУ «КПІ», 2006. – 312 с. – С. 88-89.

              3. Шкода Т.Н. Стратегія підвищення конкурентоспроможності авіакомпанії АероСвіт. // Том 2: Матеріали VII міжнародної науково-технічної конференції „АВІА-2006” (25-27 вересня 2006 р.). – Т. 1. – К.: НАУ, 2006. –
                С. 51.40-51.43.