Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія та методика виховання (з напрямків та сфер діяльності)


Лупінович Світлана Миколаївна. Формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи- комплексу естетичного виховання : дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Тернопільський національний педагогічний ун-т ім. Володимира Гнатюка. - Т., 2006.



Анотація до роботи:

Лупінович С.М. Формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія та методика виховання. Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка ( м. Тернопіль, 2006р.).

Дисертація присвячена проблемі формування в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання ціннісного ставлення до навчання. У ній розроблено модель навчально-виховної роботи з проблеми і технологія реалізації педагогічних умов, здійснено аналіз змісту роботи сучасних шкіл-комплексів з означеної проблеми. Обґрунтовано положення щодо особливостей формування ціннісного ставлення до навчання з усіх предметів учнів школи-комплексу естетичного виховання. Система роботи з формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів естетичного виховання та її модель базуються на філософських, соціологічних, психолого-педагогічних теоріях щодо сутності понять: духовних, пізнавальних, особистісних, загальнолюдських цінностей особистості. Розроблена система відповідна принципам особистісно орієнтованої педагогічної парадигми, започатковує сучасні підходи до оптимізації навчання учнів (інтеграція, інтерактивне навчання, цілепокладання та ін.). Реалізація моделі здійснювалася за допомогою педагогічних умов формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання, технології, яка відображає послідовне формування елементів ціннісного ставлення до навчання; способи розробки кожної педагогічної умови: наступності в роботі школи та дошкільного навчального закладу, підвищення професійно-педагогічної компетенції; створення навчально-матеріального середовища; удосконалення процесу навчання та виховання дітей на уроках (інтеграція навчання, використання інтерактивних методів; формування в учнів мотиваційного, змістового та операційно-процесуального компонентів - знань, умінь та навичок).

Проведене дослідження і здобуті результати щодо розв’язання проблеми формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання дали можливість зробити такі висновки:

  1. На основі аналізу філософської, соціологічної та психолого-педагогічної літератури обґрунтовано сутність поняття “ціннісне ставлення до навчання учнів початкових класів” як категорії теорії виховання, встановлено співвідношення понять „цінність пізнання”, „ціннісні орієнтації на пізнання”, „цінність навчання” (позитивне ставлення до знань, пізнання, навчання), „особистісний смисл знань (навчання)”, „ціннісне ставлення до знань, пізнання, навчання”, „особистісна цінність навчання” (як основа ціннісно-етичної, емоційно-почуттєвої, моральної орієнтації на Батьківщину, сім’ю, працю, землю, природу, мирне життя, культуру). Ціннісне ставлення до навчання починає формуватися в дошкільному і молодшому шкільному віці, забезпечується “ціннісними орієнтаціями на процес пізнання і навчання”, вихованням свідомості, емоційно-почуттєвої сфери, формуванням умінь і навичок в навчанні, звичок у поведінці. Воно передує формуванню ціннісних орієнтацій, здійснюється у навчально-виховному процесі під педагогічним керівництвом учителя, за умов його гуманно-орієнтованої спрямованості.

  2. Процес формування ціннісного ставлення до навчання учнів початкових класів школи-комплексу естетичного виховання має певні особливості, які зумовлені віковими характеристиками молодших школярів, специфікою структури і спрямованістю навчально-виховного процесу на формування в них художньо-мистецьких знань, умінь і навичок: усвідомлене сприйняття світу мистецтва сприяє активізацієї мислительної діяльності, творчості, збагаченню ціннісної сфери особистості; особистісна цінність художньо-естетичної діяльності учнів створює внутрішній стрижень їх розвитку, що на основі моральності та художньо-естетичного смаку забезпечує підґрунтя для виховання в них свідомого ціннісного ставлення до предметів природничо-математичного циклу; особистісний смисл знань, пов’язаних із пізнанням культури, є мотивацією до вивчення предметів природничо-математичного циклу, які з часом теж стають “ціннісними” для учнів.

  3. Проведене емпіричне дослідження засвідчило, що існуюча система роботи з формування ціннісного ставлення до навчання учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання перебуває в такому стані, коли ще недостатньо вирішуються основні положення Закону України “Про освіту”, а саме: зв’язок процесу навчання і виховання в школі та оволодіння учнями системою знань, умінь і навичок із життєвим самовизначенням школярів і пошуком особистого покликання на життєвому шляху для служіння народу, Батьківщині та покращання соціального життя в Україні. Незадовільний стан роботи з формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання пов’язаний із недостатньою компетенцією вчителів із вищезазначеної проблеми, оскільки між нею та ціннісним ставленням учнів до навчання в школі-комплексі естетичного виховання існує взаємообумовленість і взаємозв’язок. У практиці вчителів початкових класів відсутня модель навчально-виховної роботи з формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання та технологія її впровадження. Недостатнє науково-методичне забезпечення професійної компетенції з формування ціннісного ставлення до навчання учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання.

  4. Науково обґрунтовано модель системи формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів (мета, завдання, принципи, зміст, методи і форми роботи, педагогічні умови, критерії та показники), яка враховує їх вікові особливості та специфіку навчально-виховного процесу школи-комплексу естетичного виховання. Основними перевагами моделі формування ціннісного ставлення до навчання учнів молодших класів є: реалізація навчальних, виховних і розвивальних цілей і завдань, створення навчально-розвивального середовища, вдосконалення навчально-виховного процесу, реалізація наступності, розвиток мотиваційного, змістового та операційно-процесуального компонентів; використання комплексу інтерактивних методів і прийомів навчання й виховання; об’єднання змісту навчання з різних предметів (інтеграція предметів художньо-естетичного та природничо-математичного циклів); система оцінювання учнівських досягнень у процесі реалізації мети та педагогічних завдань на уроці.

  5. Обґрунтовано та експериментально перевірено комплекс педагогічних умов формування ціннісного ставлення до навчання в учнів початкових класів школи-комплексу естетичного виховання (наступність у роботі школи та дитячого навчального закладу, підвищення професійної педагогічної компетенції вчителів, створення навчально-матеріального середовища, вдосконалення навчально-виховного процесу), які охоплювали всі етапи становлення особистості учня і забезпечували формування ціннісних орієнтацій до пізнання предметів, ціннісного ставлення до учіння і навчання з усіх предметів. Вихідними положеннями для функціонування комплексну даних умов були принципи виховання (гуманізації, науковості, систематичності і послідовності, доступності, свідомості й активності, міцності, наочності, індивідуального підходу, емоційності).

  1. Уточнено критерії та показники визначення рівнів сформованості ціннісного ставлення до навчання в учнів початкових класів школи-комплексу естетичного виховання (сформованість внутрішніх мотивів навчальної діяльності: зображувальної, музичної, пізнавальної, трудової; дотримання моральних норм поведінки; сформованість умінь і навичок самооцінки навчальних досягнень; сформованість уміння регулювати власну діяльність).

  2. Встановлено, що професійна компетенція вчителя з проблеми дослідження значно впливає на формування в учнів ціннісного ставлення до навчання, відображає його структуру і зміст. Вважаємо, що успішна діяльність учителя передбачає три види компетентності: методичну, професійну та соціальну, які «охоплюють» всі сфери особистості (мотиваційну, операційно-технологічну, самоусвідомлення) і формуються в активній діяльності. Виділені сфери діяльності педагога є водночас критеріями визначення (оцінки) рівня його компетентності. До цих критеріїв належать: мотиваційний, операційно-технологічний, рефлексивний.

  3. Розробка компонентів структури професійно-педагогічної компетенції з формування в учнів ціннісного ставлення до навчання та її критеріїв і показників забезпечила можливість визначити рівні сформованості професійно-педагогічної компетентності вчителів (адаптаційний, достатній, високий).

  4. Порівняльний аналіз здобутих результатів формуючого експерименту свідчить про ефективність розробленої моделі системи і педагогічних умов формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання. У 95% учнів експериментальних класів сформувалось позитивне ставлення до школи, вивчення предметів природничо-математичного циклу, до знань і навчання. Зріс рівень вихованості, оцінної діяльності на уроках. Серед учнів експериментальних класів було визначено більш усвідомлене ставлення до навчання, про що свідчить отримана на заключному етапі дослідження динаміка рівнів сформованості в дітей уявлень про навчання в школі. В учнів контрольних класів показники ціннісного ставлення до навчання збільшились з 50% до 65%.

  5. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів школи комплексу естетичного виховання. Перспективи подальшого наукового пошуку можливі в модифікації технології формування ціннісного ставлення до навчання школярів із особливими потребами (мовленнєвими порушеннями, затримкою психічного розвитку, розумовою відсталістю), а також її адаптації до дошкільних навчальних закладів, шкіл-інтернатів, загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних училищ, коледжів.

Публікації автора:

  1. Лупинович С.Н., Крутий Е.Л. От звуков к воспитанию культуры родного языка. Методические рекомендации для учителей, воспитателей, логопедов. Ч.1. – Запорожье. – 1993. – 120 с.

  2. Лупинович С.Н., Крутий Е.Л. От звуков к воспитанию культуры родного языка. Методические рекомендации для учителей, воспитателей, логопедов. Ч.2. – Запорожье. – 1993. – 112 с.

  3. Лупінович С.М. Підвищення рівня професійної компетентності вчителів-логопедів загальноосвітньої школи / Методичні рекомендації щодо організації та змісту освітнього процесу в навчально-виховних закладах Запорізької області в 2003/2004 навчальному році. – Запоріжжя. – 2003. – С.172-178.

  4. Лупінович С.М. Формування ціннісного ставлення до навчальної діяльності в молодших школярів, що мають мовленнєві порушення / Методичні рекомендації закладам освіти Запорізької області до 2004-2005 навчального року. – Запоріжжя: Прем’єр. – 2004. – С.184-187.

  5. Лупінович С.М. Навчально-розвивальне середовище – організаційно-педагогічна умова формування ціннісного ставлення до навчання в учнів школи-інтернату / Організація та зміст освітнього процесу в навчально-виховних закладах Запорізької області в 2005-2006 навчальному році. – Запоріжжя. – 2005. – С.152-160.

  6. Лупінович С.М. Педагогічні умови формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів / Методичні рекомендації для вчителів початкових класів та вихователів загальноосвітніх навчальних закладів. - Запоріжжя, 2005. - 140 с.

  7. Лупінович С.М. Працює логопед //Дитячий садок.– 2004.-№ 16 (256).–С.26.

  8. Лупінович С.М. Специфіка ціннісного ставлення молодших школярів до навчальної діяльності // Професійне становлення педагогічних працівників. Зб. наук. праць Запорізького обл. ІУВ. – Випуск 5. - Запоріжжя. -. – 1997. – С. 208-212.

  9. Лупинович С.Н. Преемственность в работе школы и детского сада по формированию у дошкольников ценностного отношения к учебной деятельности // Професійна творчість: проблеми і пошуки. Зб.наук.пр. Випуск 16. – Київ-Запоріжжя. – 1999. – С.112-119.

  10. Лупінович С.М. Розвиваюче середовище - педагогічна умова формування ціннісного ставлення до навчання // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки.- Випуск 26 – Київ-Запоріжжя. – 2003. – С. 159-163.

  11. Лупінович С.М. Сутність формування ціннісного ставлення до навчальної діяльності учнів молодших класів (філософські, психологічні та педагогічні аспекти) // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. Випуск 28. – Київ-Запоріжжя. - 2003. – С. 326-332.

  12. Лупінович С.М. Концептуальні засади щодо формування ціннісного ставлення до навчальної діяльності в учнів молодших класів школи-комплексу естетичного виховання // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. Випуск 29 – Київ-Запоріжжя. – 2003. - С. 278-283.

  13. Лупінович С.М. Формування ціннісного ставлення до навчання в молодших школярів, що мають мовленнєві порушення // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. Випуск 35 – Київ-Запоріжжя. – 2005. - С. 256-261.

  14. Денисенко Н.Ф., Лупінович С.М. Формування ціннісного ставлення до навчання в учнів молодших класів (методологічний аспект) // Методологія соціального пізнання: здобутки й проблеми. – Запоріжжя, „Просвіта”. – 2005. – С. 258-260.