Формування та системна реалізація гуманітарної політики уможливлюється на основі наукового аналізу, тому на теоретичному та практичному рівнях у дисертаційній роботі вирішено актуальне наукове завдання щодо вдосконалення її здійснення. Апробація одержаних наукових результатів, їх використання у практиці державного управління доводять, що вихідна методологія, яка є основою дослідження, правильна, мета – досягнута, а гіпотеза підтвердилась. На підставі отриманих результатів сформульовані певні висновки та пропозиції. Досліджено складові процесу гуманізації суспільної свідомості. Встановлено, що процес гуманізації суспільної свідомості починається з соціалізації в сім’ї (засвоєння суспільних норм) і продовжується під впливом школи, групи, спільноти, держави. Важливою складовою (у тісній співпраці з владними інституціями) є діяльність громадських організацій, що втілюють ідеали демократії й підтримують співпрацю спільноти, збільшуючи загальну взаємодовіру. Проаналізовано можливості управлінського впливу на суспільну свідомість і виявлено позитивний вплив механізму “зворотнього зв’язку”, що передбачає детальну обробку інформації, що надходить із соціальної системи, моніторинг громадської думки, залучення до обговорення державних питань філософів, дослідників, мистецькі кола. Обгрунтовано, що традиції громадівства в Україні, а також ідеал громадянського суспільства, який поєднує опору на індивідуалізм, прагнення до успіху і цінності взаємодопомоги, взаємопідтримки, допомоги ближньому, підвищує ефективність політичної діяльності та державного управління, знижує адміністративний та бюрократичний тиск, зменшує авторитарні тенденції та можливості маніпулювання суспільною свідомістю. Доведено, що розвиток громадянського суспільства, поширення впливу громадських організацій сприяє накопиченню суспільством соціального капіталу, що є мірою довіри і взаємодії в суспільстві, сукупністю спільних норм і цінностей та залежить не лише від національних традицій і особливостей культури народу, але й від системи державного управління, політичного устрою, навіть від самих осіб-політиків (які також своїм авторитетом і прикладом будуть сприяти зростанню соціального капіталу і гуманізації суспільної свідомості). Розглянуто як позитивний, так і негативний вплив державно-управлінської і політико-владної систем на суспільну свідомість, а також такі функції державної політики як засобу гуманізації суспільної свідомості: регулятивна (для уникнення ситуації, коли один моральний вибір наштовхується на інший), організаційна, інформаційна, економічна, інституційна, правозахисна, законодавча. Констатовано, що політична влада і право є найвищими регулятивними механізмами функціонування і розвитку соціуму, що сформувались під впливом традицій і звичаїв, релігії, моралі й громадської думки, і тісно взаємодіють з соціумом в демократичній, гуманістичній, національній державі. Запропоновано такі принципи державно управлінського впливу на процес гуманізації суспільної свідомості: прозорість і відкритість діяльності державних інституцій, відповідальність, служіння народу України, верховенство права і демократизм, гуманізм і соціальна справедливість.
Функції державного управління в процесі гуманізації суспільної свідомості і діяльності політиків та державних службовців здійснюються через врахування громадської думки і зворотнього зв’язку, примноження соціального капіталу і сприяння громадянському суспільству. Відтворено шлях гуманізації суспільної свідомості: потреби (необхідність в гуманістичних цінностях, зрілості суспільної свідомості, гармонійна взаємодія влади і громадян, довіра, взаємоповага, толерантність, право і демократія), які визначені головною метою (духовна і культурна єдність суспільства, ефективне державне управління, прогрес і добробут держави, народу, збереження національної самобутності), що передбачає такі фактори: гуманізм і моральність політиків, державних управлінців, громадян, подолання стереотипів і упереджень, розвиток громадянського суспільства, законодавча база, що реалізується відповідними інституціями (громадські організації, обласні державні адміністрації, управління з питань гуманітарної політики, Кабінет Міністрів України, Верховна Рада). Вся система спрямована на досягнення результату (гуманізована і зріла свідомість, моральне державне управління, демократизм і толерантність). Визначено, що гуманізації суспільної свідомості можна досягнути організаційними, економічними, соціально-психологічними методами (серед яких заохочення, переконання, рекомендації, визначення відповідальності).
Процес гуманізації суспільної свідомості неможливо здійснювати без широкої стратегії, що вказуватиме мету, якої необхідно досягти. Такою стратегією може бути курс на втілення національної ідеї, яка передбачає широкий спектр заходів з гуманізації суспільної свідомості, насамперед створення на всіх рівнях державного управління необхідних інституцій, експертну оцінку соціологічних опитувань із розробкою рекомендацій органам влади, співпрацю з громадськими організаціями, гуманітарну експертизу законів, нормативно-правових актів, проектів, круглі столи з державних і суспільних питань із гуманістичним акцентом. Запропонований НАДУ при Президентові України курс на підготовку фахівців з демократичного державного управління та публічного адміністрування значною мірою сприяє гуманізації суспільної свідомості. Рекомендовано:
сприяти розробці додаткових критеріїв атестації державних службовців (наприклад, психологічні тести, спрямовані на вивчення вміння працювати з людьми); розширити на рівні обласних та місцевих державних адміністрацій співпрацю з громадськими організаціями; інтенсифікувати проведення і використання результатів соціологічних опитувань (моніторинг громадської думки); збільшити гуманітарну складову в навчальних програмах підготовки державних службовців; здійснити дієві заходи зі сприяння книговиданню української книжки, підтримки української мови і культури, а також мови і культури національних меншин; інтенсивно впроваджувати систему підготовки фахівців з демократичного державного управління, публічного адміністрування і місцевого самоврядування. |