Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Фещенко Юлія Іванівна. Ідіоматичний простір “homo socialis” у сучасній англійській мові: лінгвокогнітивний та комунікативно-функціональний аспекти : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Фещенко Ю.І. Ідіоматичний простір “homo socialis” у сучасній англійській мові: лінгвокогнітивний та комунікативно-функціональний аспекти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2007.

У дисертації здійснено лінгвокогнітивний та комунікативно-функціональний аналіз ідіом сучасної англійської мови на позначення людини як соціальної істоти, тобто її зовнішніх ознак, особливостей внутрішнього світу, поведінки, психічної та інтелектуальної діяльності, стосунків з іншими людьми. Результатом дослідження є побудова концептуальної моделі ідіоматичного простору “homo socialis”, який представлений ієрархією концептів різного рівня абстракції з вершинним мегаконцептом ЛЮДИНА СОЦІАЛЬНА та підпорядкованими йому мезоконцептами, макроконцептами та катаконцептами.

У сучасній англомовній художній прозі ідіоми на позначення людини виступають у ролі комунікативних ходів, які допомагають реалізувати певні тактики та стратегії спілкування. За допомогою розглянутих ідіом емотивну стратегію реалізують емоційно-орієнтовані тактики. Конфронтативна стратегія включає тактики скарги, заперечення, провокування, присоромлення, негативної оцінки, засудження дій, обурення, емоційного тиску, образи та погрози. Кооперативну стратегію реалізують тактики оцінки, прохання, скарги, співчуття, поради, переконання, аргументації, попередження про наслідки, виправдання та засудження дій.

Основу ідіоматичного простору “homo socialis” складають ідіоми сучасної англійської мови на позначення людини, які називають, характеризують особу, її стани або дії. Досліджуваний простір є сукупністю взаємопов’язаних концептів різного рівня абстракції, об’єднаних певними схожими ознаками та актуалізованих ідіоматичними засобами мови, які вербалізують тридцять концептів, що містять інформацію про людину та її місце в суспільстві. Виокремлені концепти формують ієрархію ідіоматичного простору “homo socialis”, що має вигляд піраміди з вершинним мегаконцептом ЛЮДИНА СОЦІАЛЬНА та підпорядкованими йому мезоконцептами, макроконцептами та катаконцептами.

Розгалужена ієрархічна будова ідіоматичного простору “homo socialis” виправдана складністю феномену людини загалом і як соціальної істоти зокрема. Ідіоми сучасної англійської мови відображають усі сфери діяльності людини, які є взаємопов’язаними: її особисте й соціальне життя, фізіологічні ознаки, особливості внутрішнього світу та зовнішнього вигляду, поведінку й стосунки з оточуючими. При цьому зазначені одиниці актуалізують концепти різних рівнів абстракції, які організують чотири види фреймів: предметноцентричний, акціональний, партонімічний та асоціативний. Поєднання вказаних фреймових структур формує міжфреймову мережу.

Ідіоми на позначення людини як соціальної істоти є ефективним засобом досягнення прагматичної мети, поставленої адресантом повідомлення, яка може полягати в зміні або збереженні емоційного стану, поглядів, переконань тощо читача/слухача. Особливості функціонування компонентів досліджуваного простору “homo socialis” в сучасній англомовній художній прозі проявляються у виконанні ідіомами двох видів функцій: 1) прагматичних, що включають вираження позитивної та негативної авторської оцінки, створення ефекту несподіванки й посилення перлокутивного ефекту використання стилістичних фігур; 2) текстотвірних, до яких відносяться функції фокусування уваги читача, компресії тексту й інформації, редуплікації та контекстуальної асиміляції. Типовою особливістю вживання ідіом у мовленні є поліфункціональність, яка забезпечує посилення перлокутивного ефекту повідомлення та сприяє досягненню письменником поставленої прагматичної мети.

Вжиті в мовленні, компоненти досліджуваного ідіоматичного простору є комунікативними ходами – складниками тактик, які беруть участь у реалізації трьох основних комунікативних стратегій: емотивної, конфронтативної та кооперативної. Використання ідіом у комунікації пояснюється їхньою високою експресивністю, емотивністю й оцінністю, тобто здатністю впливати на емоційну сферу адресата, що є важливим чинником досягнення ефективності стратегічної установки адресанта.

Подальші перспективи дослідження передбачають побудову аналогічних розглянутому в роботі просторів; виявлення особливостей функціонування компонентів ідіоматичного простору “homo socialis” на матеріалі ширшого в жанровому плані спектру текстів; вивчення оказіонального вживання ідіом на позначення людини та їхнього місця в ідіостилі певних письменників.

Публікації автора:

1. Фещенко Ю.І. Структура ідіоматичного простору “homo socialis” в сучасній англійській мові // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. праць. – Вип. 18. Кн. 2. – К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2005. – С. 236-240.

2. Фещенко Ю.І. Концепт ХАРАКТЕР ЛЮДИНИ як структурний елемент ідіоматичного простору ”homo socialis” // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – Вип. 23. – Житомир: Житомирськ. держ. ун-т, 2005. – С. 207-210.

3. Фещенко Ю.І. Особливості функціонування компонентів ідіоматичного простору “homo socialis” в сучасних британських художніх творах // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія “Лінгвістика”: Зб. наук. пр. – Вип. IV. – Херсон: Херсонськ. держ. ун-т, 2006. – С. 124-128.

4. Фещенко Ю.І. Роль компонентів ідіоматичного простору “homo socialis” у реалізації комунікативних стратегій і тактик (на матеріалі сучасної англійської мови) // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. – Т. 55. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2006. – С. 198-206.

5. Фещенко Ю.І. Когнітивні основи породження англомовних ідіом на позначення людини // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. пр. – Вип. 16. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2006. – С. 219-223.

6. Фещенко Ю.І. Семантичні особливості ідіоматичного простору “homo socialis” в сучасній англійській мові // Матеріали IV Міжвузівської конференції молодих учених (1-3 лютого 2006р.). – Ч. 2. – Донецьк: ДонНУ, 2006. – С. 165-167.

7. Feshchenko Yu. Idiomatic representation of concepts “social status” and “economic conditions” in Modern English // Communication in the Global Age: Celebrating Ten Years of Development and Success: conference abstracts. – Львів: ПП “Марусич”, 2005. – С. 77.