Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Російська мова


Башук Алла Іванівна. Ключові концепти поетичної картини світу М. Гумільова в метафоричному осмисленні : Дис... канд. наук: 10.02.02 - 2002.



Анотація до роботи:

Башук А.І. Ключові концепти поетичної картини світу М.Гумільова в метафоричному осмисленні. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.02 – російська мова. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2002.

У дисертації досліджено поетичну картину світу М.Гумільова крізь призму метафоричних виразів у його творчості. Метафора розглядається в органічному зв'язку з мисленням, як основний засіб концептосистеми носія мови. Концептний підхід до феномена метафори дає можливість відтворити поетичну картину світу письменника на базі найактуальніших для його поезії концептів: «я», «вона», слово, література.

Проаналізовано складну і неоднорідну структуру ключових концептів, схарактеризовано способи їх метафоричного осмислення. Представлено типологію індивідуально-авторських метафор: у формально-семантичному аспекті виділено предикатні і суб'єктні метафори, структурний аспект реалізується простими, поширеними, розгорнутими і розгалуженими метафорами. Виявлено закономірності використання метафор різних видів для формування концептів, схарактеризовано мовні засоби творення метафор у поезії М.Гумільова.

У дисертації досліджено основні концепти поетичної картини світу М.Гумільова крізь призму метафори.

На основі аналізу метафоричних виразів у художній мові М.Гумільова виділено найбільш актуальні концепти поетичної картини світу автора: «я», «вона», слово, література. Вони входять у систему базових, універсальних, концептів, відбиваючи протиставлення «я – інший», «чоловік – жінка» і активізуючи знак духовної культури - слово. У центрі цієї системи знаходиться сама людина. Назви умовні, сутність концептів відображається в їх складній, неоднорідній структурі.

В осмисленні визначених концептів М.Гумільова переважають індивідуальні асоціації, що виражається в поетиці художнього тексту: поет звертається до індивідуально-авторських метафор, які, ґрунтуючись на суб'єктивному, особистісному баченні світу, формують нові поняття, дають можливість проникнути в глибинні структури явищ. Цей вид тропу, включаючи в себе понятійну систему базових метафор, містить досвід безпосередніх відчуттів, що дає можливість виділити світоглядні константи поета.

Допоміжні образи М.Гумільов обирає, як правило, з великої і різноманітної концептуалізованої зони природа. При цьому він збагатив національне бачення світу екзотичними образами і реаліями, пов'язаними передусім з «африканською» лінією в його творчості, а також з мотивом подорожей. Вони значно розширюють і поглиблюють значення концептів, роблять природу естетично значимою в поетичній картині світу автора.

Використання метафор різних видів для формування концептів обумовлено складністю структури метафоричного концепту. У цілому для поетики М.Гумільова характерні складні тропи. У художній мові поета переважають поширені метафори, вони становлять приблизно третину від загальної кількості тропів – 37%. Найбільш уживані ці метафори у формуванні концептів слово та «вона», в аспекті осмислення метафоричних образів жінки. Поширені метафори виступають основним засобом реалізації концептів, розкриваючи відповідно психологічні характеристики жіночих образів та полісемантичність лексеми зі сфери творчості. Відсоткове співвідношення інших видів складних метафор від загальної кількості розглянутих прикладів у поезії М.Гумільова таке: розгалужені – 27% (використовуються переважно у формуванні концепту «я»), розгорнуті – 4%. Прості метафори широко застосовані у змалюванні традиційної принадності жінки. Цей вид метафори становить значну в кількісному відношенні групу (28% - прості метафори, 4% - метаморфози, які лише умовно розглянуто в системі метафоричних тропів).

Мовні засоби творення метафор у поезії М.Гумільова різноманітні. Прості предикатні метафори втілюються переважно за допомогою різних форм ад’єктиву: прикметників, дієприкметників, ад'єктивних зворотів. Засоби реалізації простих суб'єктних метафор у поета представлені більш широко. У цій групі переважають генітивні конструкції, що виражаються сполученням іменників у називному і родовому відмінках. Автор широко вживає прикладки, особливо поширені; часто звертається до іменних метафор, виражених орудним і називним відмінком. Вони займають у реченні позицію предиката, іноді - звертання. Художній мові М.Гумільова властиві переважно складні метафори, у яких один концепт представлений кількома простими. Формально-семантичний аспект реалізації таких метафор надзвичайно широкий, але можна простежити певні закономірності. Поширені метафори (на них базуються і розгалужені), як правило, складаються з ряду предикатних, а також поєднують предикатні та суб'єктні метафори. В них із суб'єктом осмислення узгоджується метафоричний предикат і генітивна метафора, метафоричний епітет, орудний порівняння та ін., вони часто вживаються не самостійно, а в ряді однорідних членів, ускладнюючи троп. Серед поширених предикатних метафор найбільш уживані конструкції, що включають метафоричний предикат, який вказує на стан суб'єкта, та ад'єктив, який підкреслює його метафоричні властивості. Трапляються і складні метафори, виражені сполученням однорідних метафоричних предикатів.

Визначення різних видів метафоричного переносу в процесі формування концептів в поезії М.Гумільова дозволяє зробити висновок, що метафора, відображаючи світоглядну позицію мовця, виступає основним засобом об`єктивації концептосистеми поетичної картини світу автора.

Публікації автора:

  1. Башук А.І. Структура та функції метафори в поетичній творчості М.Гумільова // Наука і сучасність: Зб. наук. праць / Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова; Редкол.: М.І.Шкіль (відп.ред.) та ін. – К.: ІЗМН, 1998. – Ч.ІІІ. – С. 168-173.

  2. Башук А.И. Метафора как средство создания мифологических образов в драматическом творчестве Н.Гумилёва // Система і структура східнослов`янських мов: Міжкаф. зб. наук. праць / Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова; Редкол.: Н.В.Артикуца (відп.ред.) та ін. – К., 1999. - С. 240-246.

  3. Башук А.И. Метафорическое осмысление межличностных взаимоотношений (в аспекте «Я-ОНА») в поэзии Н.Гумилёва // Система і структура східнослов`янських мов: Зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова; Редкол.: М.І.Шкіль (відп.ред.) та ін. – К., 2000. - С. 198-204.

  4. Башук А.И. Образ пустыни в поэзии Н.Гумилёва (на материале сборника «Шатёр») // Сходознавство. – 2000. - № 9-10. – С. 260-269.

  5. Башук А.И. Метафорическое осмысление концептов эмоциональной сферы в драматургии Н.Гумилёва // Мова і культура: Науковий щорічний журнал. – К., 2000. – Т. ІІІ. – Вип. 2: Мова і художня творчість. - С. 15-26.

  6. Башук А.И. Мифологема «сад» в художественной речи А.Пушкина и Н.Гумилёва // А.С.Пушкин и проблемы мировой культуры: Русская литература. Исследования.: Сб.науч.тр. / Редкол.: Ю.И.Корзов (гл.ред.) и др. – К.: Логос, 2000. – Вып. 1. - С. 212-216.

  7. Башук А.И. Концепт слово в метафорическом осмыслении Н.Гумилёва (на материале поэтического творчества) // Русский язык и литература в учебных заведениях. – 2001. - №3. – С. 8-12.

  8. Башук А.И. Языковая реализация концепта «она» в метафорических образах Н.Гумилёва // Мова і культура: Науковий щорічний журнал. – К., 2001. – Т. ІV. – Вип. 3: Мова і художня творчість. - С. 24-34.

  9. Башук А.И. Христианская символика в метафорических конструкциях Н.Гумилёва // Вісник Київського інституту «Слов`янський університет”: Філологія.: Редкол.: Ю.М.Алексєєв (відп.ред.) та ін. – К., 2000. - Вип. 9. - С. 276-281.

  10. Башук А.И. Языковая картина мира Н.Гумилёва // Национально-культурный компонент в тексте и языке: Материалы II Междунар. науч. конф. 7-9 апреля 1999 г., Минск: в 3 ч. Ч. 2 / Отв.ред. С.М. Прохорова. – Минск: БГУ, 1999. – С. 120-123.

  11. Башук А.И. Метафора как средство самохарактеристики поэта (на материале творчества Н.Гумилёва) // Язык образования и образование языка: Материалы междунар. науч. конф. 11-13 июня 2000 г., Великий Новгород / Отв.ред. Т.А. Лисицына. – Великий Новгород: изд-во НовГУ, 2000. - С. 26-27.

  12. Башук А.И. Мифологемы в поэтической речи Н.Гумилёва (на материале сборника «Шатёр») // ІV Сходознавчі читання А.Кримського: Тези міжнар. наук. конф. 13-15 вересня 2000 г., Київ. – К., 2000. - С. 52-54.

  13. Башук А.И. Метафорическое осмысление образа автора в поэзии Н.Гумилёва // Язык в свете классического наследия и современных парадигм: Тезы докл. VIII Карских Международных Чтений, 14-15 декабря 2000 г., Минск-Гродно / Отв.ред. М.И. Конюшкевич. – Гродно: ГрДУ, 2000. - С. 151-157.