Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Українська мова


Мацьків Петро Васильович. Концептосфера БОГ в українській мовній картині світу: біблійний, фольклорний, словниково-діахронний дискурси. : Дис... д-ра наук: 10.02.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Мацьків П.В. Концептосфера БОГ в українській мовній картині світу: біблійний, фольклорний, словниково-діахроннний дискурси. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук зі спеціальності: 10.02.01. – українська мова. – Інститут української мови НАН України. – Київ, 2008.

У дисертації вперше в україністиці здійснено комплексний аналіз концептосфери БОГ у біблійному, фольклорному, словниково-діахронному дискурсах як сегментах української мовної картини світу, з’ясовано закономірності структурного й семіотичного моделювання концепту БОГ у синхронії та діахронії. Механізм дослідження враховує особливості фреймового моделювання, теорію семантичного поля, семантичні/дуальні опозиції, внутрішньоконцептуальні, міжконцептуальні, міжпольові зв’язки концепту БОГ, що сприяє визначенню теоретичних засад концептуального та структурно-семіотичного моделювання зазначеної концептосфери. Запропоновано модель концепту БОГ у біблійному дискурсі з урахуванням реалемного, персонажного, темпорального, акціонального, локусного кодів інформації. Модель концепту БОГ у фольклорному дискурсі враховує як когнітивне моделювання, так і семантичне профілювання, при цьому виокремлено бінарні та семантичні опозиції в зазначеному концепті, з’ясовано його архетипні, міфологічні, релігійні вияви. У словниково-діахронному аспекті засвідчено функціонування поняттєвого поля “священна особа”, “священна дія”, “священний предмет”, “священне місце”, “священний час”. Вироблено модель дослідження концептосфери БОГ як універсальної культурної домінанти, поліфункціональної, ієрархічної структури, у якій сконцентровані онтологічні, міфологічні, релігійні, духовні константи індивіда та соціуму, що реалізуються в системі мовних координат та опозицій. На основі одержаних результатів отримала подальший розвиток ідея антропоцентризму в інтегральному дослідженні, спрямованому на побудову інваріантної структури певного сегмента української мовної картини світу.

Концептосфера БОГ становить сегмент української мовної картини світу. Як універсальна культурна домінанта, що об’єднує в системі мовних координат та опозицій онтологічні, міфологічні, релігійні, духовні константи індивіда та соціуму, концептосфера БОГ об’єктивується в біблійному, фольклорному, лінгвістичному дискурсах.

Застосування комплексної методики до багатоаспектного об’єкта дослідження, розгляд концепту БОГ у фреймових структурах – виділення реалемного, акціонального, посесивного, компаративного, таксономічного фреймів – дало змогу простежити багатошаровість мовної свідомості, засвідчити аксіологічний вимір загальнолінгвального, національно детермінованого компонентів, що об’єктивується через мовні знаки і є базовим для виявлення національно-культурного змісту цих знаків. Концептуальний аналіз доповнено діахронічним підходом до компонентів поняттєвих полів, зафіксованих у досліджуваному словниковому дискурсі: засвідчено розвиток значень певних мовних номінацій як фрагментів “картини світу”, перетворення лексичних найменувань у концептуально знакові; слова як мовного знака на знак культури.

У результаті вивчення концептосфери БОГ у біблійному, фольклорному, словниково-діахронному дискурсах виявлено різні співвідношення в системі координат мовна картина світу – концептуальна картина світу. Так, біблійна картина світу тяжіє до концептуальної картини світу, фольклорна ж та власне лінгвістична картини світу об’єктивують мовну картину світу, хоча чіткої межі між МКС і ККС провести не можна з огляду на ізоморфізм базових понять в окреслених дискурсах, їхню взаємопроникність і взаємозумовленість.

Когнітивне моделюванння концепту БОГ убіблійному дискурсі засвідчило аксіологічну, прагматичну, культурну семантику мовного знака. Відзначено відповідність, адекватність деяких назв в українському перекладі Біблії та номенів оригіналу. Здійснено аналіз субконцептів “створення світу”, “священність“, а також референтів, кореферентів Бога, у яких об’єктивуються опозиції трансцендентного/іманентного, сакрального/профанного. Реалемний фрейм репрезентують партиципіанти на позначення узагальнених ознак якості, місця, часу, способу. На основі аналізу вторинних семіотичних систем (метафоричних, метонімічних корелятів) визначено змістові, ціннісні параметри характеристик (якостей, діянь) Бога. Розгляд концепту БОГ в акціональному фреймі пов’язаний з виявленням прототипних ситуацій у семантичній опозиції Бог/людина через об’єктивацію таких понять, як святість, праведність/неправедність, добро/зло, через маніфестацію локусного, персонажного виявів Божих діянь, творінь. Прототипні ситуації актуалізовані біблійними антропонімами та ойконімами, через яких експлікуються діяльнісні якості Бога. Серед досліджених антропонімів розрізнено сакрально знакові номінації як прецедентні імена та групу антропонімів, що вказують на профанну сферу біблійного тексту. Історична та культурологічна інформація міститься в зафіксованих ойконімах, з якими пов’язані народження й діяння Ісуса Христа.

Фольклорний дискурс об’єктивує концепт БОГ в онтологічному, міфологічному, космологічному, релігійному стратумах, що відображають народні уявлення, вірування українського етносу упродовж його багатовікової історії. Прикметною ознакою фольклорного дискурсу виступає дуалістичне розуміння Бога, Його творінь, що відбиває пракультурний, праісторичний етап світоглядної еволюції наших предків. У фольклорних жанрах зафіксовано функціонування значної кількості номінацій Бога в контексті “народження Боголюдини”. Ці номінації тяжіють до народнопісенного жанру та інтимізованої загальновживаної лексики. Семантика спостережених фольклорних назв Бога спроектована переважно на ранній період життя Ісуса Христа. У фольклорних джерелах новітнього періоду виразно домінує трансцендентний характер світобудови, що можна пояснити утвердженням християнських традицій в житті українського етносу. Загалом фольклор певним чином дисонує з біблійним дискурсом, виступаючи своєрідним синтезом анімістичних, тотемістичних, пантеїстичних, монотеїстських уявлень.

У словниково-діахронному дискурсі на основі логіко-поняттєвого моделювання, класифікаційної ознаки святості (священності) як детермінанти сакрального мовного простору виділено поняттєві поля – “священна особа”, “священна дія”, “священний предмет”, “священне місце”, “священний час”, у межах яких в діахронному аспекті встановлено етимонні значення культурної універсалії БОГ, семантичні трансформації, конституальні та змінні ознаки в ядерних та периферійних зонах на номінативному, дериваційному, знаково-семіотичному рівнях, що сприяло відтворенню української мовної картини світу. На підставі аналізу лексикографічних джерел, у яких зафіксовано українську сакральну лексику

X–XX ст., стверджуємо, що внутрішня організація концептосфери БОГ зумовлена складним переплетінням і взаємопроникненням різних поняттєвих полів – персонального, акціонального, темпорального, реалемного, локусного, що в сукупності об’єктивують сакральне в словнику української мови.

Досліджені концепти Бога у біблійному, фольклорному та діахронно-словниковому дискурсах формують концептосферу БОГ – багатопланову, поліфункціональну, ієрархічну структуру, різнорівневі складники якої експлікують архетипні, символічні, метафоричні, метонімічні, асоціативні, прототипні, стереотипні уявлення українського етносу. Отримані результати сприяють розвиткові ідей антропоцентризму в інтегральному дослідженні певного сегмента української мовної картини світу.

Публікації автора:

  1. Мацьків П.В. Концептосфера БОГ в українському мовному просторі. Монографія. – Київ – Дрогобич: Коло, 2007. – 323 c. (рецензії: Бучко Д.В. //Культура слова. – 2007. – №68–69; Л.М.Полюга //Аудиторія. – 2007. – 20 – 26 грудня (ч. 39 (2599).

  2. Мацьків П.В. Фразеологічний образ Бога в українській мові //Збірник наукових праць за матеріалами V Всеукраїнської науково-практичної конференції “Етнос. Культура. Нація”. – Дрогобич, 2005. – С.254 – 261.

  3. Мацьків П.В. Концептема “Створення світу” в релігійному дискурсі //Матеріали IX Міжнародної наукової конференції “Семантика мови і тексту”. – Івано-Франківськ, 2006. – С. 259 – 262.

  4. Мацьків П.В. Теоніми поганства в українській мові як відображення релігійного світобачення //Східнослов’янська філологія:– Мовознавство. – Горлівка, 2006. – Вип. 10. – С. 153–159.

  5. Мацьків П.В. Українські переклади Біблії: семасіологічний аспект //Вісник Сумського державного університету: Зб. наук. праць. Серія Філологічні науки. – Суми, 2006. – №11 (95). – С.168 – 172.

  6. Мацьків П.В. Святе – священне – сакральне //Культура слова. – К., 2006. – Вип.66–67. – С. 115 – 117.

  7. Мацьків П.В. Божі імена в сакральному дискурсі //Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мовознавство. – Тернопіль: ТНПУ, 2006. – 2 (16). – С.161 – 168.

  8. Мацьків П.В. Номени поганства в українському мовному просторі //Вісник: Проблеми української термінології. – Львів: Національний університет ”Львівська політехніка“, 2006. – №559. – С. 270 – 273.

  9. Мацьків П.В. Біблійні ойконіми //Лексикографічний бюлетень: Зб. наук. праць /Відпов. ред. д.філол.н., проф. В.В.Німчук. – К., 2006. – Вип.14. – С.67 – 71.

  10. Мацьків П.В. Мови Біблії //Культура слова. – К., 2006. – Вип.66 – 67. – С. 77 – 80.

  11. Мацьків П.В. Дохристиянська богослужбова лексика української мови //Вісник: Проблеми української термінології. – Львів: Національний університет ”Львівська політехніка“, 2006, №559. – С. 278 – 281 (у співавторстві з О.П.Мацьківим).

  12. Мацьків П.В. Біблійні антропоніми //Лінгвістика: Зб. наук. праць. –Луганськ: Вид. ЛНПУ ”Альма-матер”, 2007. – №1(11). – С. 34 – 42.

  13. Субконцепт “створення світу” у фольклорному дискурсі //Лінгвістика: Зб. наук. праць. – Луганськ: Вид. ЛНПУ ”Альма-матер”, 2007. – №2(12). – С.133 – 139.

  14. Мацьків П.В. Поняттєве поле “священний предмет” у лінгвістичній картині світу //Збірник наукових доповідей Полтавського державного педагогічного університету. – Полтава: Освіта, 2007. – Т.1. – С. 162 –168.

  15. Мацьків П.В. До питання про мовну та концептуальну картини світу //Лінгвостилістика: об’єкт – стиль, мета – оцінка: Зб. наук. праць /Відп. ред. академік НАН України В.Г. Скляренко. – К., 2007. – С.203 – 210.

  16. Мацьків П.В. Поняттєве поле “священна дія” (назви обрядів) у лінгвістичній картині світу //Наукові записки Тернопільського педагогічного університету. Серія: Мовознавство. – Тернопіль: ТНПУ, 2007. – 1(16). – С. 388 – 399.

  17. Мацьків П.В. Кореференти Бога в сакральному дискурсі //Вісник Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Філологія. – Випуск XVІІ–XVIII. – Івано-Франківськ: Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ, 2007. – C.311 – 314.

  18. Поняттєве поле “священний час” у мовній картині світу //Лексикографічний бюлетень: Зб. наук. праць /Відпов. ред. д.філол.н., проф. В.В.Німчук. – К., 2007. – Вип.15. – С.57 – 63.

  19. Мацьків П.В. Кореференти Бога в сакральному дискурсі: предметний фрейм // Проблеми зіставної семантики. Зб. наук. статей /Відп. ред. Тараненко О.О. – К.: Вид. Центр КНЛУ, 2007. – Вип.8. – С. 380 – 385.

  20. Мацьків П.В. Семантична опозиція Бог/людина у фольклорній картині світу //Мовознавчий вісник: Зб. наук. пр. /МОН України. Черкаський нац. ун-т ім. Б.Хмельницького; Відп. ред. Г.І. Мартинова. – Черкаси: Брама–Україна, 2007. – Вип. 4. – С. 103 –113.

  21. Мацьків П.В. Референти, кореференти Бога у фольклорній картині світу //Науковий вісник Чернівецького університету. Слов'янська філологія. Чернівці: Вид. “Рута”, 2007. – Вип. 356 – 359. – С. 411 – 417.

  22. Мацьків П.В. Репрезентація концепту Бог у фольклорній картині світу //Рідне слово в етнокультурному вимірі /Матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції, Дрогобич: Посвіт, 2007. – С.96 – 104.

  23. Мацьків П.В. Поняттєве поле “священне місце” в лінгвальному вимірі. – Культура слова. – К., 2007. – Вип. 68 – 69. – С. 49 – 55.

  24. Мацьків П.В. Лексико-тематична група назв молитов, піснеспівів у структурі поняттєвого поля “священна дія” //Лексикографічний бюлетень: Зб. наук. праць /Відпов. ред. д.філол.н., проф. В.В.Німчук. – К., 2007. – Вип.16. – С.12 – 18.

  25. Мацьків П.В. Поняттєве поле “священна дія” (назви богослужінь) у лінгвістичній картині світу //Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах: Зб. наук. праць факультету лінгвістики Гуманітарного інституту Національного авіаційного університету. – К.: ДП “Інформ.– аналіт. агентство”, 2007. – Вип. 14. – С. 121 – 129.

26. Мацьків П.В. Концепт у структурі сучасних мовознавчих досліджень //Мовознавчий вісник: Зб. наук. пр. /МОН України. Черкаський нац. ун-т ім. Б.Хмельницького; Відп. ред. Г.І. Мартинова. – Черкаси, 2008. – Вип. 7. – С. 19 – 30.

27. Мацьків П.В. Мовна репрезентація концепту Бог у біблійному дискурсі //

Наукові праці: Науково-методичний журнал. –Т. 92. Вип. 79. Філологія. Мовознавство. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. Петра Могили, 2008. – С.33 – 38.