Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Корекційна педагогіка (сурдопедагогіка та тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка та логопедія)


Дмитрієва Ірина Володимирівна. Корекція художнього сприймання розумово відсталих підлітків засобами образотворчого мистецтва : Дис... канд. наук: 13.00.03 - 2002.



Анотація до роботи:

Дмитрієва І.В. Корекція художнього сприймання розумово відсталих підлітків засобами образотворчого мистецтва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.03 – корекційна педагогіка. - Інститут дефектології АПН України. - Київ, 2002.

Дисертацію присвячено проблемі художнього сприймання підлітків з обмеженими інтелектуальними можливостями як фактору їх художньо-естетичного виховання. З’ясовано психолого-педагогічний зміст художнього сприймання творів образотворчого мистецтва та визначено його складові. Наведено цілісну психологічну характеристику особливостей художнього сприймання творів живопису різних жанрів учнями допоміжної школи (зокрема, виявлено своєрідність емоційно-особистісного ставлення розумово відсталих підлітків до образотворчого мистецтва, визначено показники, критерії та рівні розвитку у них художнього сприймання; показано вікову динаміку сприймання творів живопису учнями середніх і старших класів допоміжної школи)..

Виділено і науково обґрунтовано найбільш вагомі у корекційному відношенні педагогічні умови активізації інтелектуальної діяльності та емоційної сфери розумово відсталих учнів 5-х – 6-х класів у процесі художньо-естетичного виховання на уроках образотворчого мистецтва та у позакласній роботі (поетапне формування художнього сприймання; використання спеціальних корекційних прийомів педагогічного управління пізнавальною діяльністю учнів).

  1. Образотворче мистецтво, відбиваючи реальну дійсність, виконує суттєві пізнавально-виховні функції, розширює можливості корекції емоційної сфери та інтелектуальної діяльності розумово відсталих школярів, сприяє формуванню у них певних соціально позитивних ціннісних орієнтацій. У результаті аналізу спеціальної психолого-педагогічної літератури і вивчення стану роботи з творами образотворчого мистецтва в практиці допоміжної школи виявлено ряд невирішених проблем у змісті, організації і методиці художньо-естетичного виховання розумово відсталих підлітків. Перш за все це стосується питань формування і корекції художнього сприймання учнів, що робить зазначену проблему актуальною для теорії і практики олігофренопедагогіки.

  2. Порівняльний кількісний і якісний аналіз результатів констатуючого експерименту свідчить про те, що при художньому сприйманні творів живопису на тлі загальних закономірностей розвитку школярів із нормальним інтелектом та розумово відсталих виявляються характерні відмінності пізнавальної діяльності й емоційної сфери останніх. Так, інтерес до художніх творів в учнів допоміжної школи має поверховий і нестійкий характер, якість художніх знань характеризується низьким рівнем усвідомленості, міцності, систематизованості і повноти. Недорозвиненість здатності до цілеспрямованого аналізу засобів художньої виразності та розуміння їхнього значення в картині призводить до порушення усвідомлення логічного складу твору і задуму художника. Художній образ сприймається фрагментарно, на предметно-подійному рівні. Оцінка картин характеризується відсутністю адекватної мотивації, базується на встановленні зовнішніх, несуттєвих ознак і зв’язків.

  3. Розробка і запровадження відповідних до завдань дослідження критеріїв оцінки та діагностичних процедур дозволила встановити в учнів чотири рівні розвитку художнього сприймання творів живопису різних жанрів учнями. Для більшості розумово відсталих підлітків характерні низький і дуже низький рівні. При цьому виявлена певна позитивна вікова динаміка сформованості художнього сприймання. Однак, ця динаміка виявляється недостатньо, що багато в чому пов’язано з факторами педагогічного характеру.

  4. Сутність розробленої системи роботи з творами образотворчого мистецтва у навчально-виховному процесі допоміжної школи полягає у поетапному формуванні і корекції художнього сприймання учнів, використанні узгоджених з провідними освітніми, виховними та корекційними цілями кожного етапу змістових особливостей роботи, спеціальних прийомів активізації, упорядкування, спрямування, підкріплення пізнавальної діяльності школярів, виклику і закріплення у них адекватних емоційних реакцій, мотивованих естетичних і моральних суджень-оцінок, розвитку пізнавальної самостійності тощо. Зокрема, доведено можливість оволодіння розумово відсталими школярами алгоритмами пізнавальної діяльності у роботі з творами образотворчого мистецтва в напрямку пізнання їх логічної і художньої сутності, вербалізації і аргументації вражень.

  5. Експериментальна перевірка запропонованої системи педагогічного керівництва формуванням і корекцією художнього сприймання учнів 5-х – 6-х класів довела її обґрунтованість і корекційно-виховну ефективність щодо впливу на розвиток пізнавальної, емоційно-чуттєвої, ціннісно-орієнтаційної сфер особистості розумово відсталих підлітків. Так, зокрема, після закінчення дворічного формуючого експерименту середній показник високого рівня розвитку художнього сприймання творів живопису різних жанрів в учнів експериментальних класів на 37,5% перевищував відповідний результат в учнів контрольних класів.

  6. У дослідженні визначено критерії відбору творів живопису для роботи з учнями 5-х – 6-х класів допоміжної школи, а саме: а) реальна виховуюча цінність картини, пов’язана з доступністю її змісту і форми для розуміння підлітками; б) художня цінність картини, яка проявляється у зваженості композиційної структури та чітко визначених зв’язках елементів виразності, що складають логіку твору; в) наявність у картині можливостей для порівняння її з іншими художніми творами та життєвим досвідом розумово відсталих школярів.

Проведене дослідження не охоплює всього комплексу проблем художньо-естетичного виховання учнів. Викликають значний науковий і практичний інтерес вивчення впливу розуміння школярами художнього образу творів живопису на розвиток їх образотворчої діяльності й удосконалення якості малюнків, дослідження особливостей сприймання розумово відсталими учнями різних вікових категорій інших видів та жанрів образотворчого мистецтва. Подальші дослідження необхідно спрямувати на створення цілісної системи художньо-естетичного виховання розумово відсталих школярів і з’ясування корекційно-виховного ефекту комплексного впливу різних видів мистецтва, у тому числі образотворчого, на розвиток особистості учнів допоміжної школи.

Публікації автора:

  1. Дмитрієва І.В. Вплив образотворчого мистецтва на розвиток творчості у малюнках дітей з вадами інтелектуального розвитку // Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб.- Вип.V.- Слов’янськ: ІЗМН-СДПІ, 1999.- С.210-214.

    Дмитрієва І.В. Сприймання та розуміння творів образотворчого мистецтва учнями допоміжної школи // Наукові записки.- Випуск 32. Частина ІІ.-Серія: Педагогічні науки.-Кіровоград: РВЦ КДПУ ім. В.Винниченка, 2001.- С.40-43.

    Дмитрієва І.В. Корекційний вплив образотворчого мистецтва на інтелектуальний розвиток учнів допоміжної школи // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Наук.-метод. зб.: Вип.2. - К.: Наук. світ, 2001.- С.43-45.

    Дмитрієва І.В. Корекційно-виховні функції образотворчого мистецтва у допоміжній школі // Психологія та педагогіка: спеціальні. Зб. наук. праць. Кн. 1- К.: Нора-прінт, 2001.- С.99-106.

    Дмитрієва І.В. Педагогічні умови корекції художнього сприймання розумово відсталих підлітків // Гуманізація навчально-виховного процесу: Наук.-метод. зб. Вип.ХV. - Слов’янськ: ІЗМН - СДПІ, 2002.- С.246-249.

    Дмитрієва І.В. Особливості сприймання творів образотворчого мистецтва розумово відсталими підлітками // Дефектологія – К.: 2002, №2.- С.40-41.

    Дмитриева И.В. Особенности поэтапного формирования художественного восприятия у учащихся средних классов вспомогательной школы // Національна освіта: традиції і новації: Зб. наук.праць. – Київ-Житомир: ЖДПУ, 2002.- С.141-144.

    Дмитрієва І.В. Навчальна програма з курсу “Образотворча діяльність з методикою викладання” для студентів дефектологічних факультетів. - Слов’янський держ. пед. інститут.- 1999. - 16с.