Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Зіяд Хаміді Ахмад Насраллах. Корекція порушень постави слабкочуючих школярів засобами фізичного виховання. : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Зіяд Хаміді Ахмад Насраллах. Корекція порушень постави слабкочуючих школярів засобами фізичного виховання. — Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту зі спеціальності 24.00.02. — Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. — Національний університет фізичного виховання і спорту України, Київ, 2008.

У роботі вперше на підставі виявлених кількісних показників біогеометричного профілю постави молодших школярів з вадами слуху розроблено технологію, що дозволяє за допомогою фізичних вправ вибірково впливати на порушення просторової організації тіла даного контингенту школярів.

Розроблено комп'ютерну інформаційно-методичну систему «Osanka». Меню програми представлене сторінковим елементом управління із вкладинками і гіперпосиланнями. Використання комп'ютерних засобів надало можливість добитися штучно організованої компенсації недостатності природних можливостей слабкочуючих дітей та усунути ускладнення, що перешкоджають повноцінній реалізації дидактичних принципів в процесі АФВ.

Проведені дослідження показали, що експериментальна корекційна технологія, яка містить методичні та організаційні підходи корекції функціональних порушень ОРА і яка враховує кількісні характеристики біогеометричного профілю постави та показники вертикальної стійкості тіла дітей молодшого шкільного віку зі слуховою депривацією, сприяє ефективній корекції порушень постави, а також профілактиці фіксованих порушень ОРА.

Основні результати роботи введено у навчальний процес Національного університету фізичного виховання і спорту України та спеціальної середньої загальноосвітньої школи-інтернату № 18 м. Києва для дітей зі зниженим слухом. Введення підтверджене відповідними актами.

Ключові слова: адаптивне фізичне виховання, постава школярів з вадами слуху, комп'ютерні технології.

  1. Узагальнення, оцінка й аналіз спеціальної науково-методичної літератури свідчать про те, що регуляція ортоградної пози людини належить до числа найактуальніших педагогічних проблем АФВ.

Питання корекції та профілактики порушень постави молодших школярів до сьогодні, на жаль, не знаходять належного відображення в теорії й методиці АФВ. Експериментальні дослідження у цій сфері присвячені в основному вивченню методичних особливостей організації оздоровчих заходів із урахуванням структури вади і фізичної підготовленості дітей.

  1. Результати проведеного дослідження підтвердили дані літератури про відставання дітей молодшого шкільного віку з порушенням слуху від своїх однолітків із нормальним слухом за показниками, які характеризують їхній фізичний розвиток. Найбільш виражене відставання слабкочуючих дітей молодшого шкільного віку від здорових дітей за масо-зростовими характеристиками, за довжиною нижніх і верхніх кінцівок (р < 0,05).

Встановлено, що здатність до збереження вертикальної стійкості тіла у слабкочуючих дітей статистично достовірно гірша, ніж у їхніх однолітків із нормальним слухом у всіх вікових групах (р < 0,05). Показники просторової організації тіла школярів 8-9 років при збереженні вертикальної стійкості тіла (тест Бондаревського) свідчить про те, що кут нахилу тулуба відносно вертикальної осі у слабкочуючих дітей значно більший, ніж у здорових дітей: у хлопчиків у 8 років різниця даного показника становила у середньому 8,93, у 9 років — 8,43; у слабкочуючих дівчаток у 8 років — 10,67, у 9 років — 8,57 (р < 0,05).

  1. Дані констатуючого експерименту свідчать про те, що 77 % слабкочуючих дітей молодшого шкільного віку мають функціональні порушення ОРА: сколіотичну поставу — 47 %, круглу спину — 16 %, кругловвігнуту спину — 14 %. Виявлені особливості просторової організації тіла дітей, які мають відповідні функціональні порушення постави, полягають у статистично достовірних (р < 0,05) змінах показників: сколіотичної постави (кутів стійкості в сагітальній площині, кута асиметрії лопаток і кута асиметрії акроміонів); круглої спини (кута асиметрії лопаток і кута, утвореного вертикаллю і лінією, що з’єднує остистий відросток хребця С7); кругловвігнутої спини (кута, утвореного вертикаллю і лінією, що з’єднує остистий відросток хребця С7, кута асиметрії лопаток, кута асиметрії акроміонів і правого кута стійкості).

  2. Отримані результати свідчать про те, що для профілактики порушень постави необхідно застосовувати фізичні вправи із вихідних положень, які розвантажують хребет, враховувати часові параметри рухів, що допомагають тренуванню сенсорних систем організму, які забезпечують стійкість ортоградної пози, орієнтування тіла у просторі. Комплекси корекційних фізичних вправ мають враховувати відхилення в показниках гоніометрії тіла слабкочуючих молодших школярів і включати локальні вправи для диференційованого впливу на наявні порушення просторової організації тіла.

  3. Під час побудови занять, спрямованих на корекцію порушень постави слабкочуючих школярів, необхідно враховувати дидактичні принципи. Принципи АФВ, умови адаптації до фізичного навантаження слабкочуючих дітей, забезпечувати візуалізацію коментарів у процесі проведення оздоровчих заходів. Під час проведення занять уникати зайвого шуму, поганого освітлення.

  4. Враховуючи теоретичні закономірності управління педагогічним процесом і дидактичні особливості навчання слабкочуючих дітей молодшого шкільного віку було розроблено технологію корекції порушень постави, яка ґрунтується на показниках біогеометричного профілю постави, біомеханічних показниках вертикальної стійкості тіла тих, хто займається, включає інформаційно-методичну систему «Osanka». Розроблена інформаційно-методична система «Osanka» характеризується модульною системою: «Полезно знать», «Проверь себя», «Контроль осанки», «Комплексы физических упражнений», «Видеоуроки», «Настройка», «О программе».

  1. У результаті апробації експериментальної технології у процесі АФВ виявлено ефективність її впливу на корекцію порушень постави дітей, що підтверджується отриманими результатами. Аналіз гоніометричних характеристик сагітального і фронтального профілю постави дітей основної групи показав, що їхні дані після 5-місячного експерименту значно перевищують аналогічні показники контрольної групи. Про це наочно свідчать наступні дані: кут, утворений вертикаллю і лінією, що з’єднує остистий відросток хребця С7, достовірно зменшився у середньому на 3,95 (р < 0,012), кут нахилу тулуба — у середньому на 1,88 (р < 0,005); кут асиметрії лопаток – у середньому на 1,10 (р < 0,005). У дітей контрольної групи було відмічено покращання гоніометричних характеристик тіла, але воно не мало статистично достовірних відмінностей (р < 0,05).

Показник часу збереження стійкості пози у тесті Бондаревського статистично достовірно покращився (р < 0,05) у школярів основної групи на відміну від випробовуваних контрольної групи. У середньому показники часу збереження стійкості пози покращилися у контрольній групі на 3,63 %, а в основній – на 26,25 %.

  1. Використання комп’ютерної інформаційно-методичної системи «Osanka» у процесі АФВ свідчить про те, що цілеспрямоване її використання сприяє формуванню зацікавленості до навчання і дозволяє створити комфортне середовище під час занять фізичними вправами за рахунок візуалізації навчального матеріалу, допомагає засвоєнню теоретичних знань про правильну поставу та її значення для здоров’я людини, сприяє підвищенню у слабкочуючих школярів мотивації до самостійних занять фізичними вправами. Введення засобів комп’ютерної техніки у процес фізичного виховання школярів із порушенням слуху дозволило розробити новий методичний підхід до проблеми удосконалення процесу АФВ, усунути труднощі, що заважають повноцінній реалізації дидактичних принципів у процесі АФВ.

  2. Проведені дослідження показали, що експериментальна корекційна технологія, котра містить методичні й організаційні підходи до корекції функціональних порушень ОРА та враховує кількісні характеристики біогеометричного профілю постави і показники вертикальної стійкості слабкочуючих дітей молодшого шкільного віку, сприяє попередженню фіксованих порушень ОРА.

Перспективи подальших досліджень пов’язані з розробкою науково обґрунтованої технології корекції порушень статодинамічної постави слабкочуючих молодших школярів, а також із подальшою розробкою електронних дидактичних матеріалів для створення інформаційної бази спеціальних шкіл-інтернатів.

СПИСОК РОБІТ, ОПУБЛІКОВАНИХ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЄЮ

  1. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла Особенности пространственной организации тела детей младшего школьного возраста со слуховой депривацией. / Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — Харків, 2007. — № 1. — С. 39-43.

  2. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Информационные технологии в процессе адаптивного физического воспитания. / Физическое воспитание студентов творческих специальностей. — Харків, 2008. — № 1. — С. 77-85.

  3. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Биомеханическая коррекция осанки школьников с нарушением слуха в процессе физического воспитания // Весник Черниговского государственного педагогического университета шимени Т.Г.Шевченка. Выпуск 54. Серия: Педагогические науки. Физическое воспитание и спорт: Сборник. – Чернигов: ЧДПУ, 2008. — № 54. — С.293-297.

  4. Сергиенко К.Н, Зияд Хмаиди Ахмад Насралла К вопросу использования иформационных технологий в практике физического воспитания школьников / Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — Харків, 2006. — № 7. — С. 106-109. Внсок дисертанта полягає у систематизациії даних про використання у практиці фізичного виховання дітей шкільного віку комп’ютерних технологій.

  5. Кашуба В., Зіяд Хмаіді Ахмад Насралла, Сергієнко К. Про можливості використання сучасних комп’ютерних технологій у процесі адаптивного фізичного виховання. // Спортивний вісник Придніпров’я, 2007 — № 1 — С. 11-15. Дисертантом проведена безпосередньо систематизація інформації стосовно використання інформаційних технологій у практиці фізичного виховання.

  6. Кашуба В., Хмельницька І., Зіяд Хмаіді Ахмад Насралла. Біомеханічні та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті. // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2007. – № 2. – С. 77-83. Внесок дисертанта полягає у систематизації даних про біомеханичних технологіях корекції порушень постави школярів, що використовуються у процесі фізичного виховання.

  7. Кашуба В.А., Зияд Хмаиди Ахмад Насралла, Сергиенко К.Н. Использование современных компьютерных технологий в процессе адаптивного физического воспитания // ХI Международный научный конгресс "Современный Олимпийский спорт и спорт для всех ". Тезисы докладов - Минск, 2007. - Часть II - С. 157-160. Дисертантом систематизовані дані стосовно використання комп’ютерних мультимедіа технологій у практиці адаптивного фізичного виховання.

  8. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Коррекция функциональных нарушений опорно–двигательного аппарата школьников со слуховой деривацией средствами физического воспитания // ХII Международный научный конгресс "Современный Олимпийский и параолимпийский спорт и спорт для всех": материалы конференции. М.: Физическая культура. - 2008. - Т. 2. - С. 32.

  9. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла, Сергиенко К.Н. Использование современных компьютерных технологий в практике адаптивного физического воспитания. // ХII Международный научный конгресс "Современный Олимпийский и параолимпийский спорт и спорт для всех": материалы конференции. М.: Физическая культура. - 2008. - Т. 3. - С. 209. Внесок дисертанта полягає у розробці структури інформаційно-методичної системи.

  10. Кашуба В.А., Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Коррекция нарушений осанки школьников в процессе адаптивного физического воспитания. К.: Науковий світ, 2008. – 220 с. Внесок дисертанта полягає у систематизації даних про використання у практиці фізичного виховання дітей шкільного віку комп’ютерних технологій та розробці технології корекції порушень постави слабкочуючих школярів у процесі АФВ.

Публікації автора:

  1. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла Особенности пространственной организации тела детей младшего школьного возраста со слуховой депривацией. / Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — Харків, 2007. — № 1. — С. 39-43.

  2. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Информационные технологии в процессе адаптивного физического воспитания. / Физическое воспитание студентов творческих специальностей. — Харків, 2008. — № 1. — С. 77-85.

  3. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Биомеханическая коррекция осанки школьников с нарушением слуха в процессе физического воспитания // Весник Черниговского государственного педагогического университета шимени Т.Г.Шевченка. Выпуск 54. Серия: Педагогические науки. Физическое воспитание и спорт: Сборник. – Чернигов: ЧДПУ, 2008. — № 54. — С.293-297.

  4. Сергиенко К.Н, Зияд Хмаиди Ахмад Насралла К вопросу использования иформационных технологий в практике физического воспитания школьников / Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. — Харків, 2006. — № 7. — С. 106-109. Внсок дисертанта полягає у систематизациії даних про використання у практиці фізичного виховання дітей шкільного віку комп’ютерних технологій.

  5. Кашуба В., Зіяд Хмаіді Ахмад Насралла, Сергієнко К. Про можливості використання сучасних комп’ютерних технологій у процесі адаптивного фізичного виховання. // Спортивний вісник Придніпров’я, 2007 — № 1 — С. 11-15. Дисертантом проведена безпосередньо систематизація інформації стосовно використання інформаційних технологій у практиці фізичного виховання.

  6. Кашуба В., Хмельницька І., Зіяд Хмаіді Ахмад Насралла. Біомеханічні та інформаційні технології у фізичному вихованні і спорті. // Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – 2007. – № 2. – С. 77-83. Внесок дисертанта полягає у систематизації даних про біомеханичних технологіях корекції порушень постави школярів, що використовуються у процесі фізичного виховання.

  7. Кашуба В.А., Зияд Хмаиди Ахмад Насралла, Сергиенко К.Н. Использование современных компьютерных технологий в процессе адаптивного физического воспитания // ХI Международный научный конгресс "Современный Олимпийский спорт и спорт для всех ". Тезисы докладов - Минск, 2007. - Часть II - С. 157-160. Дисертантом систематизовані дані стосовно використання комп’ютерних мультимедіа технологій у практиці адаптивного фізичного виховання.

  8. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Коррекция функциональных нарушений опорно–двигательного аппарата школьников со слуховой деривацией средствами физического воспитания // ХII Международный научный конгресс "Современный Олимпийский и параолимпийский спорт и спорт для всех": материалы конференции. М.: Физическая культура. - 2008. - Т. 2. - С. 32.

  9. Зияд Хмаиди Ахмад Насралла, Сергиенко К.Н. Использование современных компьютерных технологий в практике адаптивного физического воспитания. // ХII Международный научный конгресс "Современный Олимпийский и параолимпийский спорт и спорт для всех": материалы конференции. М.: Физическая культура. - 2008. - Т. 3. - С. 209. Внесок дисертанта полягає у розробці структури інформаційно-методичної системи.

  10. Кашуба В.А., Зияд Хмаиди Ахмад Насралла. Коррекция нарушений осанки школьников в процессе адаптивного физического воспитания. К.: Науковий світ, 2008. – 220 с. Внесок дисертанта полягає у систематизації даних про використання у практиці фізичного виховання дітей шкільного віку комп’ютерних технологій та розробці технології корекції порушень постави слабкочуючих школярів у процесі АФВ.