Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


Манако Алла Федорівна. Лексикографічна теорія побудови МАНОК-систем та її застосування в інформаційних технологіях дистанційної освіти : Дис... д-ра наук: 05.13.06 - 2008.



Анотація до роботи:

Манако А.Ф. Лексикографічна теорія побудови МАНОК-систем та її застосування в інформаційних технологіях дистанційної освіти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.13.06 – Інформаційні технології. – Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем, Київ, 2008.

У дисертації розроблено основи лексикографічної теорії побудови МАНОК-систем у вигляді каркасів (основних положень) побудови опису нової концептуальної ідеї, МАНОК (Моделі Агрегатування Навчально-Орієнтованого Контенту), МАНОК-систем та їх функціональної архітектури, оцінки МАНОК-вузлів. Визначено та розв’язано основну її проблему: як краще визначити і підтримати ідентифікований авторкою динамічний наукомісткий об’єкт S (S = <цілеспрямований розвиток інноваційних інформаційних технологій "навчальні об’єкти" (ІТНО)>). МАНОК-системи є загальним інструментом для підтримки S. За участю та під керівництвом автора на базі МАНОК-теорії створено і впроваджено 59 одиниць інноваційної програмно-інформаційної ІТНО-продукції для підтримки дистанційної освіти.

Досягнуто мету дисертаційного дослідження – розроблено основи лексикографічної теорії побудови МАНОК-систем у вигляді каркасів (основних положень) побудови опису нової концептуальної ідеї (КІ) КІ-МАНОК, МАНОК (Моделі Агрегатування Навчально-Орієнтованого Контенту), МАНОК-систем та їх функціональної архітектури, оцінки МАНОК-вузлів.

Визначено основну проблему МАНОК-теорії (МАНОК-проблему): як краще визначити і підтримати ідентифікований авторкою динамічний наукомісткий об’єкт S (S = <цілеспрямований розвиток інноваційних інформаційних технологій "навчальні об’єкти" (ІТНО)>), який є узагальненим поданням сукупності технологічно здійснених ІТНО-систем. Суть МАНОК-проблеми полягає у невизначеності, складності розуміння та забезпечення багаторазового використання результатів лексикографічного ефекту на S, доступних у формі навчальних об’єктів (LO) Запропоноване розв’язання проблеми полягає у розробці та практичній реалізації загального інструменту для підтримки S, а саме – МАНОК-систем, основним принципом яких є динамічне створення нового е-знання на S у формі інноваційних агрегатувань об’єктів навчально-орієнтованого контенту (ІАК; ІАК доступно у формі навчального об’єкта) за допомогою МАНОК-систем (на противагу принципу багаторазового використання е-знання як у базисних підходах з побудови ІТНО-систем, так і звичайних лексикографічних систем (у формі лексикографічної моделі даних)).

1. Уперше розроблено підхід до формалізації постановки задач та АРІП-метод побудови МАНОК-систем, вербальний і формальний опис постановки основних задач.

2. Уперше розроблено каркас побудови опису КІ-МАНОК у вигляді каркасу опису КІ-МАНОК і МАНОК-Системи Лексикографічного & Освітнього Типу (МАНОК-СЛОТ:ІВУ). Розроблено формулювання КІ-МАНОК [Оптимізувати S у формі визначеного процесу (DP) за допомогою МАНОК-систем, загальним кінцевим результатом (ціллю) використання яких будуть фахівці з високоякісними у3-компетенціями], Вищого рівня модель для КІ-МАНОК-семантик, ідеї і принципи визначення S, конструктивні визначення DP і логічно зв’язаних експедиційних, навчально-орієнтованих і цифрових кіберпросторів на S, опис динаміки КІ-МАНОК та опис релевантних КІ (КІ-Бланка, КІ-Глушкова, КІ-Джерарда, КІ-Дервін, КІ-SW (Сем. Вебу, RDF), КІ-Широкова, КІ-Нонака). Розроблено каркас опису принципів побудови МАНОК-систем (ІННОВАЦІЙНІСТЬ1-3, ВИЗНАЧЕНІСТЬ1-2, УСВІДОМЛЕННЯ1-2; ІВУ) у вигляді постановки ІВУ-задачі та ключових ідей її розв’язання, опису динаміки ІВУ-принципів у формі МАНОК-Системи Лексикографічного & Освітнього Типу (МАНОК-СЛОТ:ІВУ). На базі АРІП-методу, КІ та принципів побудови МАНОК-систем вперше ідентифіковано та визначено мінімальну формальну структуру (м.ф.с.) для формального опису МАНОК-систем – ІАК-діаграму, яка є узагальненим формальним описом сукупності властивостей зовнішньої поведінки абстрактних МАНОК-систем () і використовується для визначення родового поняття «вищого рівня абстракції МАНОК-система» з м.ф.с. типу „категорія” та опису МАНОК-теорії як певного сорту категорії, що як показав F.W. Lowvere, розширює можливості методу моделювання, надає єдиного погляду на поняття моделі.

3. Уперше розроблено каркас побудови МАНОК у вигляді інформаційно-дидактичного базису МАНОК та класів опорних часткових моделей і методів (ОЧМ) МАНОК (концептуальні, агрегатування, ф-компетенції). Ключові системні композити МАНОК для формального опису ІАК (<Форма-Зміст>, <Конструктор> = <<Агрегатор>, <Генератор>, <Аналізатор>>, <МАНОК()-задача>) визначено на базі м.ф.с. типу „ категорія”, що дозволяє формально визначати в МАНОК (за допомогою МАНОК-систем) кінцевий скінчений набір комбінацій елементарних інформаційно-дидактичних одиниць.

4. Уперше розроблено каркас побудови МАНОК-систем, їх функціональної архітектури та формальний опис зведеного МАНОК-вузла у вигляді: аксіоматичного представлення концептів абстрактної МАНОК-системи (слабко структурована , замкнена слабко структурована , елементарна , логічно зв’язана елементарна ), формального опису відносної , підсистеми та МАНОК-середовища; каркасу формального опису абстрактної і реалізаційної функціональної архітектури МАНОК-систем, зведеного МАНОК-вузла, МАНОК-середовища та телекомунікаційного науково-освітнього простору (з м.ф.с. типу декартів USCI-EDU-квадрат).

5. Уперше розроблено каркас оцінки рівня зрілості МАНОК-вузлів та моделі для її розв’язання. Розроблено нову модель для обчислення оцінок (також доведено відповідну теорему), яка дозволяє описати логічні зв'язки у структурній моделі алгоритму обчислення оцінок. Розроблено нову модель послідовного прийняття рішень з введенням поняття близькості рішень у їх просторі. Розроблення моделей організується покроково у межах єдиної постановки задач та єдиної схеми їх розв’язування.

6. За участю та під керівництвом автора на базі МАНОК-теорії створено і впроваджено в Україні та поза її межами 59 одиниць інноваційної програмно-інформаційної ІТНО-продукції для підтримки дистанційної освіти. При цьому одержано 15 авторських свідоцтв України, створено 35 дистанційних мультимедійних курсів, три онлайнових каталоги посилань; дві електронні бібліотеки; навчальний портал “Рідна школа”; 18 систем інноваційних ІТНО, демонстратор МАНОК-СЛОТ:IВУ. Практичні МАНОК()-реалізації дозволяють, як свідчить практика, у декілька разів скоротити термін розроблення інноваційних ІТНО-продуктів, забезпечити інтегрованість, семантичну інтероперабельність, персоналізацію, багаторазове використання, дидактичну керованість семантичних компонентів е-контенту та компонентів відповідних систем керування. Практичну цінність МАНОК-теорії підтверджено 10 документами про впровадження.

Публікації автора:

1. Манако А.Ф. Информационно-технологический анализ процесса принятия решений в информационно-распознающей системе ИСКРА-II / Иванченко (Манако) А.Ф. // Банки данных в автоматизированных системах обработки данных. – Киев: ИК АН УССР, 1981. – C. 175–187.

2. Манако А.Ф. Теоретико-игровая модель процесса принятия решения в информационно-распознающих системах / Иванченко (Манако) А. Ф., Стогний А.А., Кондратьев А. И. // Кибернетика. – 1983. –№6. – C. 115–117.

3. Манако А.Ф. Логические структуры в алгоритмах вычисления оценок / Иванченко (Манако) А. Ф., Кондратьев А. И. // Кибернетика. – 1984. – №4. – C. 121–123.

4. Манако А.Ф. Опыт дистанционного обучения на основе телекоммуникационных технологий в Украине / Манако А.Ф., Довгялло А.М., Колос В.В., Кудрявцева С.П., Цыбенко Ю.Ф. // Управляющие системы и машины. –1999. – №5. – С. 84–91.

5. Манако А.Ф. Ключові поняття архітектури цифрових словників / Манако А.Ф., Широков В.А., Манако В.В., Синица К.М. // Управляющие системы и машины. – 2000. – № 3. – С. 88–95.

6. Манако А.Ф. Информационные ресурсы для непрерывного обучения / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2002. – № 3/4. – C. 41–49.

7. Манако А.Ф. Управление знаниями обучаемого в дистанционном онлайновом курсе “Business English” / Манако А.Ф., Манако В.В., Синиця К.М., Павлова Т.П. // Вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Інформатика, управління та обчислювальна техніка. – 2002. – №37. – C. 106–120.

8. Манако А.Ф. Перспективні засоби систем контролю та керування знаннями студентів в навчальних інформаційних продуктах на базі засобів комп’ютерних телекомунікацій / Манако А.Ф., Войченко О.П., Данилова О.В., Манако В.В. // Вісник Вінницького політехнічного інституту. Науковий журнал. – 2003. – №3 (48), – С. 92–97.

9. Манако А.Ф. Моделі агрегатування об’єктів навчального контенту на базі систем інформаційних і навчальних технологій / Манако А.Ф. // Проблеми програмування. – 2004. – № 2-3. – С. 587–594.

10. Манако А.Ф. Моделі агрегатування об’єктів безперервного навчання за підтримкою інформаційних і телекомунікаційних технологій / Манако А.Ф. // Наукові праці Миколаївського державного університету. Серія «Комп’ютерні технології». – 2004. – Вип. 22. Т. 35. – C. 180–185.

11. Манако А.Ф. Сетевое общество и учебно-ориентированные технологии для всех / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2004. – № 4. – С. 50–58.

12. Манако А.Ф. Информационно-дидактический базис МАНОК/S / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2005. – №3. – С. 63–70.

13. Манако А.Ф. Моделі агрегатування поняттєвих об’єктів безперервного навчання за підтримкою інформаційних і телекомунікаційних технологій / Манако А.Ф. // Системні дослідження та інформаційні технології. – 2005. – №3. – С. 29–37.

14. Манако А.Ф. Підхід до моделювання цілеспрямованого розвитку інноваційних інформаційних технологій „навчальні об’єкти” / Манако А.Ф. // Проблеми програмування. – 2006. – № 2-3. – С.475–481.

15. Манако А.Ф. Технологічні аспекти інноваційного цілеспрямованого розвитку телекомунікаційного науково-освітнього простору / Манако А.Ф. // Наукові праці: Науково-методичний журнал. Т. 63. Вип. 50. Комп’ютерні технології. – Миколаїв: Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2006. – С. 227–236.

16. Манако А.Ф. Системные аспекты моделирования целенаправленного развития инновационных информационных технологий „учебные объекты” / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2006. – №6. – С. 10–19.

17. Манако А.Ф. Каркас побудови МАНОК-систем / Манако А.Ф. // Бионика интеллекта. – 2006. – № 2(65). – С. 77–82.

18. Манако А.Ф. Принципы построения МАНОК-систем / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2007. – №1. – С. 81–89.

19. Манако А.Ф. Постановки задач з побудови МАНОК-систем / Манако А.Ф. // Зб. наук. пр. Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій і систем НАН і МОН України. Перспективні технології навчання та освітні простори. – К.: МННЦІТіС, 2007. – Вип. 1. – C. 26–37.

20. Манако А.Ф. Каркас оценки МАНОК-узлов / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2007. – №2. – С. 63–67.

21. Манако А.Ф. Формальные структуры МАНОК-систем / Манако А.Ф. // Управляющие системы и машины. – 2008. – №1. – С. 35–41.

22. Манако А.Ф. Педагогическое проектирование электронных учебников и дистанционных курсов, поставляемых через Интернет. Учебное пособие. / Манако А.Ф., Гриценко В.И. – К.: Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН і МОН України, ТОВ “Вітус”. 2002. – 123 с.

23. Манако А.Ф. Сучасні Інтернет-технології. Методичний посібник. / Манако А.Ф. – К.: Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН і МОН України. ТОВ „Вітус”, 2003. – 173 с.

24. Манако А.Ф. Методичні рекомендації для слухачів дистанційного курсу навчальної дисципліни "Ділова українська мова в державному управлінні" / Укладачі: Манако А.Ф., Плотницька І.М., Калашнікова С.А. – К.: Міленіум, 2003. – 58 с.

25. Манако А.Ф., Манако В.В. Електронне навчання і навчальні об’єкти. / Манако А.Ф. – К.: "Кажан плюс", 2003. – 334 с.

26. Манако А.Ф. Розробка сімейства онлайнових інформаційних ресурсів для телекомунікаційних освітніх середовищ. / Манако А., Манако В., Синиця К. // Збірник праць міжнародної конференції „Електронні зображення та візуальні мистецтва, EVA 2002”, 22-24 травня 2002. – К.: IRTC. – С. 196–206.

27. Манако А.Ф. Современные научно-образовательные пространства: технологии и подходы / Манако А.Ф., Синиця E.М. //Proc. 1-st Int. Conf. ITEA-2006. 29-31 May 2006. Kiev, IRTC. – P. 37–51.

28. Manako A.F. Multilingual Internet: modern experience and state of the art / Manako A. Dovgiallo A., Sinitsa K. // Управляющие системы и машины. – 1998. – №6. – C. 74–81.

29. Manako A.F. Interactive Dictionary as an Information Wish-maker / Manako A. , Sinitsa K. // Educational Technology Magazine, Vol. XXXIX, Number 5, September-October 1999. – P. 22–25.

30. Manako A.F. Metadata structures and programming for distributed dictionary resources in a context of learning / Manako A. , Shirokov V., Manako V., Sinitsa K. // Проблеми програмування. – 2000. – № 2–3. – С. 583–591.

31. Manako A.F. Extending the role of glossaries in a virtual learning environment / Manako A. , Sinitsa K. /Communications and Networking in Education: Learning in a Networked Society. Ed. by: Downes T. & Watson D. Kluwer Academic Publishers. USA. 2001. – P. 185–195.

32. Manako A.F. Adaptive digital library support for creation and exploitation of the next generation of Ukrainian mono- and multilingual dictionary resources / Manako A., Shirokov V., Manako V., Sinitsa, K. // Proc. of the 6 Int. Conf. «Crimea 99» on Libraries and Associations in the Transient World: New Technologies and New Forms of Cooperation, vol. 1. – Moskow: GPNTB of Russia, 1999. – P. 292–295.

33. Manako A.F. Terminological Resources of Autonomous Learning in Virtual Environments. / Manako A., Shirokov V., Manako V, Sinitsa K., Verenich D. // Proc. of the 2nd Int. Workshop on Computer Science and Information Technologies, September 18-23. – USATU Publisher, Ufa, Russia, 2000. – P. 278–285.

34. Manako A.F. Information Portal “Our School”: A Case Study of IT Introduction into Education in Ukraine / Manako A., Danilova O., Synytsya K., Voichenko A. // Proc. 4th IEEE Int. Conf. On Advanced Learning Technologies. Joensuu, Finland, 30.08-1.09 2004. – P. 922–923.