Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Філософія освіти


Братаніч Борис Володимирович. Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу : дис... д-ра філос. наук: 09.00.10 / АПН України; Інститут вищої освіти. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Братаніч Б.В. Маркетинг в освіті як предмет філософського аналізу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук за спеціальністю 09.00.10 – філософія освіти. Дніпропетровський національний університет. Дніпропетровськ, 2006.

Дисертаційне дослідження націлене на визначення філософської предметності соціально орієнтованого маркетингу в освіті, його змісту та місця у системі філософського знання в контексті процесу становлення маркетингу як системного соціального феномену постіндустріального суспільства і з метою використання освітнього маркетингу для реформування педагогічної теорії і освітньої практики та здійснення соціальної модернізації в Україні. Обгрунтовується, що соціально орієнтований маркетинг в освіті є найбільш адекватним механізмом забезпечення соціо- та гуманоцентричної переорієнтації освіти в умовах ринкового суспільства. Показано, що філософія соціально орієнтованого маркетингу в освіті носить міждисциплінарний характер і є складовою філософсько-освітнього знання.

У висновках здійснено узагальнення проведеного дослідження та визначено перспективні напрями його продовження. У дисертаційній роботі обґрунтовано вирішення важливої наукової проблеми – визначення філософської предметності освітнього маркетингу. Проведений у даному дослідженні філософський аналіз освітнього маркетингу та обґрунтування його концепції дав можливість зробити такі висновки:

1. Необхідність філософського аналізу освітнього маркетингу є наслідком розширення його соціальних функцій в процесі становлення “суспільства освіти”. Результатом цих досліджень стала розробка низки теоретичних та практичних проблем використання маркетингових механізмів в освітній сфері. При цьому основна увага філософських досліджень концентрується навколо проблеми ефективності та соціальної адаптації маркетингових механізмів для регулювання масштабних трансформаційних процесів у сучасному суспільстві. Аналіз філософської предметності освітнього маркетингу і на цій основі – його місця у загальному процесі формування постсучасних соціальних та освітніх практик і в модернізаційних процесах перехідних суспільств залишається поза увагою дослідників. Малодослідженою залишається і основна суперечність розвитку освітнього маркетингу – між соціоцентричним характером освітньої діяльності та ринковими механізмами її регулювання.

2. Філософська предметність освітнього маркетингу зумовлена розширенням його соціальних функцій в сучасному суспільстві як системного механізму задоволення через ринок освітніх потреб людей і соціуму. В цьому контексті освітній маркетинг стає важливою складовою трансформаційних процесів постіндустріального характеру, що робить його повноцінним об’єктом філософського дослідження. Філософська концепція освітнього маркетингу дає можливість встановити кореляції між особистісно-діяльнісними аспектами освітньої системи, цілепокладанням суб’єктів освітньої діяльності та функціонуванням ринкових механізмів попиту і пропозиції на ринку освітніх послуг.

3. Проблематика філософського аналізу маркетингу сформувалося в результаті дослідження суб’єктно-поведінкової атрибутивності маркетингової діяльності в межах широкого соціального фону різноманітних суб’єкт-об’єктних відносин. Найважливішою проблемою є обґрунтування соціоцентричності освітнього маркетингу, від чого залежать можливості його використання як в глобальному процесі формування “суспільства освіти”, так і в ході модернізації вітчизняної освіти. Соціально орієнтований освітній маркетинг характеризується трьома рисами: інтегративною управлінською функцією, спрямуванням ринкових механізмів на задоволення довгострокових потреб людини і суспільства, трансляцією в систему освіти цінностей, що забезпечують її проективно-моделюючу функцію стосовно соціальних трансформацій.

4. Філософія освіти по відношенню до освітнього маркетингу відіграє роль загальної наукової парадигми, через яку реалізується вплив на його концепцію філософського знання та здійснюється формування теоретико-методологічного фундаменту його дослідження.

5. В Україні освітній маркетинг як механізм соціальної орієнтації ринкових процесів ще лише формується. Його основними рисами є локальний характер використання маркетинговими суб’єктами, орієнтація на ринкові вигоди та низький рівень застосування в реформуванні освітньої сфери. Найбільш суттєвими проблемами становлення освітнього маркетингу в Україні є формування його системи та переорієнтація на цінності «суспільства освіти» в контексті інтеграції в глобальний та європейський освітній простір. Завдання формування системи соціально орієнтованого освітнього маркетингу в Україні є реальним передусім тому, що сама система совіти значно посилює креативний соціальний потенціал маркетингових механізмів організації суспільного виробництва, оскільки сама є соціальним благом і чинником формування гуманоцентричного суспільства.

6. Практична дія освітнього маркетингу проявляється передусім у його управлінсько-регулюючих функціях. Менеджмент та маркетинг у сфері освіти інтегрувалися як єдиний процес управління, спрямований на задоволення потреб індивіда та суспільства у освітніх засобах саморозвитку особистості та зростання людського потенціалу суспільства. Маркетингове регулювання освітньою діяльністю в масштабах всієї системи освіти сьогодні розробляється передусім як впровадження механізмів державного маркетингу у сфері освіти та стохастичних механізмів саморегулювання освітньої сфери.

7. Моделювання системи освітнього маркетингу в Україні здійснюється на основі застосування методології системного аналізу. Основні складові цієї системи визначаються тим, що освітній маркетинг є компонентом загальної системи управління та саморегулювання освітньої сфери. Управлінською специфікою системи освітнього маркетингу є орієнтація на механізми стохастичного саморегулювання, розширена управлінська суб’єктність виробників та споживачів освітніх послуг, використання специфічного інструментарію (позиціонування, сегментування) в процесі реалізації управлінських функцій. Реалізація маркетингових принципів управління у системі освіти означає орієнтацію діяльності всіх управлінців на потреби об’єкта управління, тобто виробників та споживачів освітніх послуг.

8. Представлений у роботі підхід не є досконало розробленим чи єдино можливим. Проведене дослідження є обґрунтуванням необхідності використання філософського знання для дослідження взаємозв’язку між маркетингом як системою задоволення індивідуальних та соціальних потреб та функціонуванням сучасного суспільства і його освітньої сфери. В подальшому пріоритетними об’єктами філософського аналізу є проблеми ціннісної інтерпретації діяльності соціальних суб’єктів з задоволення своїх потреб в контексті формування системи цінностей інформаційного суспільства; соціокультурна значущість трансформації соціальних пріоритетів, пов’язаних з формуванням інформаційного типу духовного виробництва; діалог культур та культурна конвергенція в процесі формування глобального освітнього маркетингу; ретрансляція та подальший розвиток культурних цінностей в процесі матеріального та духовного виробництва інформаційної економіки. Розробка вказаної проблематики матиме наслідком не лише зростання філософської складової маркетингу, а й збагачення філософії за рахунок нових методологій і концептів дослідження процесу соціального та освітнього розвитку.

Публікації автора:

Монографія:

Братаніч Б.В. Філософія соціально-орієнтованого маркетингу в освіті. – Д.: Інновація, 2005. – 224 с. – 12, 89 д.а.

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Братаніч Б.В. Світовий досвід теорії та практики ринкового регулювання освітньої діяльності // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, психологія. – Х., 2004. – Вип. 3. – С.90 – 99. – 0,5 д.а.

2. Братаніч Б.В. Соціальна спрямованість маркетингового управління системою освіти // Грані. – Д., 2004. - №6. – С.88 – 91. (0,5 д.а.).

3. Братаніч Б.В. Дефінітивний аспект теорії маркетингу як предмет філософського аналізу / Вісн. Київського нац-го лінгвістичного ун-ту. – Історія, економіка, філософія. - К., 2004. – Вип.9. – С.188 -193. (0,5 д.а.).

4. Братаніч Б.В. Застосування системного підходу для дослідження маркетингових аспектів управління освітою // Політологічний вісник. – К., 2004. – №17. - С.208 - 214. (0,5 д.а.).

5. Братаніч Б.В. Теоретико-методологічні аспекти формування маркетингової системи соціального управління освітою // Перспективи. – О., 2004. - №2-3. – С. 93-97. (0,5 д.а.).

6. Братаніч Б.В. Філософсько-методологічні проблеми процесу когнітивної інституціоналізації маркетингу як складової соціальної теорії // Наукові записки Харківського університету повітряних сил. Соціальна філософія, психологія. – Х., 2005. – Вип. 1. – С.34 – 42. (0,5 д.а.).

7. Братаніч Б.В. Рост регулирующих функций государства и социальный маркетинг // Персонал. – К., 2005. - №3. – С. 74-78. (0,5 д.а.).

8. Братаніч Б.В. Становлення філософії соціального маркетингу та соціальне управління // Практична філософія. – К., 2005. – С.112 – 116. (0,5 д.а.).

9. Братаніч Б.В. Місце теорії маркетингу в соціально-філософському обгрунтуванні інформаційного суспільства// Вісн. Черкаського ун-ту. Серія Філософія. – Черкаси, 2005. – Вип. 65. – С. 22 – 27. (0,5 д.а.).

10. Братаніч Б.В. Методологія аналізу взаємодії філософії освіти та теорії освітнього маркетингу // Інтелект. Особистість. Цивілізація. Темат. зб. наук. ст. із соціально-філос. проблем. - Вип. 3. – Т.1. / Гол. ред. О.О.Шубін. – Донецьк.: ДонДУЕТ, 2005. – С. 111 – 115. (0,5 д.а.).

11. Братаніч Б.В. Соціально орієнтований освітній маркетинг в структурі філософсько-освітнього знання // Наука. Релігія. Суспільство. – Донецьк, 2005. - №1. – С. 161-167. (0,5 д.а.).

12. Братаніч Б.В. Філософські основи культурологічної методології розвитку вітчизняної освіти // Філософські обрії. – Полтава, 2005. - №13. – С. 227-238. (0,5 д.а.).

13. Братаніч Б.В. Теоретико-методологічний аналіз концепції соціально-етичного маркетингу // Політологічний вісник. - К., 2005. - №18.– С. 296 – 302. (0,5 д.а.).

14. Братаніч Б.В. Філософські основи теорії маркетингу // Наукові записки Харківського університету повітряних сил. Соціальна філософія, психологія. – Х., 2005. – Вип. 2. – С.51 – 58. (0,5 д.а.).

15. Братаніч Б.В. Філософські основи аналізу використання соціальних концепцій в теорії маркетингу // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя, 2005. – Вип. 20. – С. 17 - 25. (0,5 д.а.).

16. Братаніч Б.В. Традиційна філософія та постмодернізм як методологічна основа дослідження освітнього маркетингу // Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя, 2005. – Вип. 21. – С. 140 - 148. (0,5 д.а.).

17. Братаніч Б.В. Соціальні передумови культурологічної переорієнтації системи освіти // Грані. – Д., 2005. - №3. – С.73 – 77. (0,5 д.а.).

18. Братаніч Б.В. Філософський аналіз детермінант розширення соціальних функцій маркетингу та його освітнього компоненту // Грані. – Д., 2005. - №4. - С.73 – 77. (0,5 д.а.).

19. Братаніч Б.В. Філософські засади використання ринкових методів управління освітою в інформаційному суспільстві // Філософські перипетії. Вісник Харк. нац. ун-ту. Серія Гуманітарні науки. – Харків, 2005. – №654. – С.125 – 130. (0,5 д.а.).

20. Братаніч Б.В. Методології філософського аналізу соціально орієнтованого маркетингу в освіті // Грані. – Д., 2005. - №2. – С. 48 - 51. (0,5 д.а.).