Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Корекційна педагогіка (сурдопедагогіка та тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка та логопедія)


Товстоган Володимир Святославович. Методичне забезпечення професійного відбору у системі трудової підготовки учнів допоміжної школи: Дис... канд. пед. наук: 13.00.03 / Інститут дефектології АПН України. - К., 2002. - 292арк. - Бібліогр.: арк. 197-218.



Анотація до роботи:

Товстоган В.С. Методичне забезпечення професійного відбору у системі трудової підготовки учнів допоміжної школи. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.03 – корекційна педагогіка. – Інститут дефектології АПН України, Київ, 2002.

Дисертація є теоретико-експериментальним дослідженням з проблеми соціально-трудової адаптації випускників допоміжної школи. Професійний відбір у системі трудового навчання розумово відсталих учнів розглядається як засіб підвищення ефективності підготовки школярів до опанування робітничих професій.

В дисертації досліджено та розроблено організаційні форми та методичне забезпечення здійснення професійного відбору в системі трудової підготовки в допоміжній школі. На основі проведеного аналізу вимог професіограм робітничих професій, які запроваджені в цих школах, розроблений комплекс методик для дослідження стану сформованості професійно важливих якостей в учнів. Для здійснення прогнозу щодо опанування учнями робітничих професій обчислені індекси успішності професійного навчання. На підставі отриманих даних дослідження визначено рівні придатності школярів до опанування трудової діяльності. З метою проведення цілеспрямованих корекційно-розвивальних заходів щодо розвитку професійно важливих якостей в учнів обґрунтовано та визначено методичні засоби їх розвитку.

Результати дослідження переконливо свідчать, що для успішного опанування школярами робітничих професій необхідно здійснювати спеціально організований навчальний процес, спрямований на розвиток професійно важливих якостей. Це показав порівняльний аналіз отриманих результатів пролонгованого професійного відбору учнів експериментальних та контрольних груп.

Виконана робота покликана допомогти працівникам допоміжної школи у навчально-виховному процесі, викладачам та студентам дефектологічних факультетів.

В результаті проведеного дослідження ми дійшли таких висновків:

Сутність професійного відбору полягає в проведенні науково обґрунтованих, цілеспрямованих заходів, які дозволяють виявити осіб, найбільш придатних до опанування існуючих професій.

Успішне оволодіння будь-якою професією зумовлено наявністю в людини таких психофізіологічних якостей, які мають відповідати вимогам професіограми. Професійний відбір як діагностична процедура не вирішує остаточно питання щодо придатності особи до опанування професії, а тільки зменшує ймовірність помилок у професійному визначенні. Це залежить не тільки від досконалості застосованої методики, а й від того, що кожна людина має різні можливості стосовно власного розвитку завдяки високої пластичності нервової системи.

Профвідбір у допоміжній школі – не тільки прийняття альтернативного рішення “придатний – непридатний”, але й прогнозування професійної придатності (відповідність психофізіологічних та особистісних якостей школяра вимогам професії), що передбачає формування недостатньо розвинених професійно важливих якостей учнів в навчальному процесі.

Оскільки одним із важливих завдань допоміжної школи є соціально-трудова адаптація випускників, то вивчення учнів щодо можливостей опанування трудової діяльності має здійснюватися згідно з вимогами професіограм професій, передбачених трудовим навчанням.

Визначення стану сформованості професійно важливих якостей та прогнозування професійної придатності школярів має здійснюватись шляхом всебічного вивчення психофізіологічних особливостей розвитку кожного учня.

Складність контингенту школярів допоміжної школи (багатоваріантність проявів аномального розвитку особистості учня) зумовлює потребу у вивчені особливостей їх розвитку у динаміці.

Здійснення професійного відбору в умовах школи передбачає наявність простих, апробованих методик, які крім забезпечення об’єктивності даних мають бути доступними за формою, дозволяти виконувати обстеження в короткі терміни обмеженою кількістю осіб.

Експериментальним дослідженням визначено, що сформований та апробований комплекс методик з вивчення стану сформованості професійно важливих якостей може застосовуватись для діагностичного обстеження учнів з метою визначення профілів навчання. Включені в нього методики відповідають вимогам надійності, валідності, диференційованості; вони портативні, доступні школярам, уніфіковані, більшість з них проводяться в ігровій формі.

Розроблені нами індекси прогнозування успішності оволодіння професією дозволяють розподілити учнів за рівнями сформованості професійно важливих якостей і забезпечують здійснення індивідуального підходу щодо їх розвитку: І рівень (“придатні”) учні, які отримують за всіма показниками не менше 50% оцінок – розвиток “вище середнього” та “середній”, ІІ рівень (“умовно придатні”) – школярі, які отримують не менше 25% оцінок – розвиток “вище середнього” та “середній”, ІІІ рівень (“умовно непридатні”) – учні, які мають менше 25% оцінок – розвиток “вище середнього” та “середній”.

Порівняльний аналіз отриманих даних учнями експериментальних та контрольних класів показав, що всі психофізіологічні функції поліпшуються під час навчання в школі за умови використання спеціально підібраних корекційно-розвивальних вправ з урахуванням сензитивних періодів розвитку професійно важливих якостей. Вони мають використовуватись на уроках з трудового навчання (ручної праці), фізичного виховання, математики, мови, малювання, в групах продовженого дня під керівництвом вихователя, в шкільних спортивних, музичних, образотворчих та інших гуртках за інтересами.

Розроблені й апробовані методики дослідження професійно важливих якостей та індекси прогнозування успішності професійного навчання забезпечують здійснення профвідбору в системі трудової підготовки учнів допоміжної школи.

Сформована діагностична процедура дає можливість вивчати також і ті професійно важливі якості, котрі не включені до нашого дослідження. Крім того, є потреба в розробці методик з обстеження професійно важливих якостей різних вікових груп, з’ясування динаміки їх розвитку.

Публікації автора:

1. Товстоган В.С. Розробка методики профвідбору в системі професійно-трудової підготовки учнів допоміжної школи // Механізми та критерії діагностики психофізичного розвитку дітей в системі корекційної роботи: Матеріали науково-практичної конференції (25-28 травня 1999 р.) – Дніпропетровськ: Промінь, 1999. – С. 81.

2. Товстоган В.С. Вивчення готовності розумово відсталих учнів до опанування робочими професіями // Наукові записки. – Вип. 28. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ, 2000. – С. 136-138.

3. Товстоган В.С. Готовність розумово відсталих учнів до опанування робочих професій // Дефектологія. – 2000. – №2. – С. 31-33.

4. Товстоган В.С. Вивчення стану сформованості професійно важливих якостей в учнів допоміжної школи для оволодіння робочими професіями // Актуальні проблеми валеологічної освіти, оздоровчої фізичної культури та фізичної реабілітації в навчальних закладах України. – Кіровоград, КДПУ, 2000. – С. 148-157.

5. Товстоган В.С. Стан сформованості професійно важливих якостей в учнів допоміжної школи // Дефектологія. – 2001. – № 1. – С. 50-54.

6. Товстоган В.С. Розвиток та корекція професійно важливих якостей в учнів допоміжної школи // Науково-методичний збірник. – Вип. 2. – К.: Науковий світ, 2001. – С. 82-86.

Анотації