Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Безуглий Віталій Вікторович. Методика навчання фізичної географії України засобами комп'ютерних технологій: дисертація канд. пед. наук: 13.00.02 / Українська інженерно- педагогічна академія. - Х., 2003. , табл.



Анотація до роботи:

Безуглий В.В. Методика навчання фізичної географії України засобами комп`ютерних технологій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання географії. – Українська інженерно-педагогічна академія, Харків, 2003.

Дисертаційна робота розкриває методику навчання студентів за допомогою сучасного засобу навчання географії – комп`ютерної навчальної системи (КНС) «Фізична географія України». Аналізуються функціональні особливості й можливості застосування комп`ютерних технологій у процесі навчання фізичної географії. Комп`ютери є універсальним засобом навчання географії завдяки застосуванню динамічності, великої бази географічних даних, швидкості опрацювання інформації тощо.

Створена КНС «Фізична географія України», визначене її місце в системі сучасних засобів навчання географії, призначення її дидактичних функцій, особливості змісту та структура, сформульовані основні вимоги до неї. Розроблена методика навчання фізичної географії України за допомогою даної КНС. Експериментально підтверджено, що застосування запропонованої методики навчання завдяки застосуванню КНС дозволяє подавати різнобічні географічні знання про природні умови й ресурси України та цілеспрямовано формувати географічні (картографічні) уміння.

1. Виявлений та охарактеризований сучасний стан, тенденції й особливості застосування в процесі навчання фізичної географії України комп'ютерних навчальних систем. Відзначено, що як засіб навчання географії комп`ютерні технології значно розширили можливості надання навчальної інформації, дозволяють посилити мотивацію навчання та якісно змінити контроль за діяльністю студентів. Установлено, що характерною рисою комп`ютерних технологій є їх багатофункціональність у процесі навчання географії. Вони можуть виконувати такі дидактичні функції, як інформаційна, забезпечення операційної діяльності студентів, трансформаційна, систематизуюча, виховна, розвиваюча, закріплення й самоконтроль.

Необхідність упровадження в процес навчання фізичної географії комп'ютерних технологій, що характеризуються значним дидактичним потенціалом у підвищенні ефективності навчання фізичної географії України, а також недосконалість забезпечення процесу навчання географії у вищих навчальних закладах сучасними комп`ютерними технологіями являють собою протиріччя, що зумовлює існування проблеми розробки методики навчання студентів-географів на основі застосування комп`ютерної навчальної системи.

2. Обґрунтована структура КНС «Фізична географія України» для використання у вищих навчальних закладах. КНС складається із текстового та позатекстового (методичний апарат) компонентів. Розроблена система дидактичних вимог до неї, серед яких: традиційні вимоги, які ставляться до засобів навчання, й специфічні вимоги, що обумовлені функціональним призначенням КНС: тематична повнота та багатоступінчастість змісту, співвідношення емпіричних і теоретичних знань, внутрішня єдність змісту та форм подання інформації, специфічність функціонального призначення, динамічність, доступність при високому науковому рівні, легкість сприйняття інформації, високі естетичні якості.

3. Комплекс методів відбору й узагальнення географічної інформації, що ґрунтується на розрахунках коефіцієнта повноти навчальної інформації та кількості основних елементів географічних знань, сприяє задоволенню дидактичних вимог при розробці навчально-ілюстративного блоку КНС. На цій основі здійснено відбір та структурування змісту навчальної інформації в кожній темі КНС.

4. Реалізація дидактичних функцій КНС та виконання вимог до неї забезпечує наявність методичного апарату КНС, який вміщує ілюстративний матеріал, апарат організації засвоєння та апарат орієнтування, що виконує навчальну, виховну та розвиваючу функції. Особливі прийоми оформлення структурних та рубрикаційних елементів, спеціальні сигнали-символи надають КНС своєрідну виразність та поліпшують естетичні якості системи. Спеціально розроблені завдання стимулюють та спрямовують пізнавальну діяльність студентів, сприяють розвитку їх пізнавальних інтересів й здібностей, а також формують географічні вміння та навички.

5. Контрольні завдання охоплюють весь навчальний курс «Фізична географія України» і більш повною мірою, ніж традиційні форми й методи контролю, задовольняють таким педагогічним вимогам до контролю, як об`єктивність, індивідуальний характер контролю, систематичність, диференціація, різноманітність форм і єдність вимог. Запропонована до використання система перевірочних завдань включає 5 основних видів, що дозволяє повно і всебічно перевірити як теоретичні, так і емпіричні знання. Контроль знань у КНС складається з початкової, поточної і підсумкової перевірки знань, що дозволяє перевірити засвоєння знань, умінь і навичок як за окремими темами, так і в цілому за навчальним предметом.

6. Виділені основні компоненти методичної системи навчання фізичної географії України за допомогою КНС. Зазначено, що індивідуальна форма навчання є найбільш прийнятною для роботи з даною КНС, оскільки вона забезпечує найбільші можливості для самостійної роботи студента. Організація навчання за допомогою КНС ґрунтується не тільки на керуванні розумовим процесом ззовні (із боку викладача, комп`ютерної програми), але й на створенні таких умов, які максимально враховують індивідуальні особливості студента, сприяють його самостійній роботі і, в цілому, спрямовані на здійснення особистісно-орієнтованого підходу в навчанні.

7. У результаті експериментального дослідження встановлено, що розроблена й впроваджена методика навчання студентів-географів курсу «Фізична географія України» завдяки застосуванню комп`ютерної навчальної системи дозволяє подавати різнобічні географічні знання про природні умови й ресурси України (студенти безпомилково трактують географічні поняття й терміни курсу, відносно вірно визначають географічні закономірності та причино-наслідкові зв'язки) та цілеспрямовано формувати географічні (картографічні) уміння (при складанні за картою географічних описів, при характеристиці окремих об'єктів та природно-територіальних комплексів на території України).

8. Використання КНС на заняттях з фізичної географії України не означає повного виключення викладача з процесу навчання, застосування КНС не скасовує традиційної форми навчання, а є доповнюючим, але ефективним засобом, який забезпечує можливість студентів працювати в індивідуальному темпі, повноцінно засвоювати та закріпляти основні вміння і навички.

Перспективи подальшого наукового пошуку вбачаємо в дослідженні особливостей розробки та використання в навчальному процесі комп`ютерних географічних ігор, моделюючих програм, системи Internet, дистанційного навчання тощо.

Основні публікації за темою дисертації (фахові видання)

1. Безуглий В.В. Педагогічні можливості комп`ютерних систем при вивченні фізичної географії // Рідна школа. – 2000. – № 12. – С. 30-32. – 0,45 авт. арк.

2. Безуглий В.В. Апарат орієнтування комп`ютерної навчальної системи «Фізична географія України»: розробка, функції, особливості // Наука і сучасність. Зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. – К.: Логос, 1999. Вип. 2. Ч. 4 (педагогічні науки) – С. 3-10. – 0,41 авт. арк.

3. Безуглий В.В. Розробка і функціональне призначення контролю знань у комп`ютерній навчальній системі «Фізична географія України» // Вісник Дніпропетровського держуніверситету. Педагогіка та психологія. – Д.: Вид-во ДДУ, 2000. Вип. 5 – С. 92 – 96. – 0,45 авт. арк.

4. Зеленська Л.І., Агеєв Ю.О., Безуглий В.В. Комп`ютерний навчальний посібник “Фізична географія України” // Географія та основи економіки в школі. – 1997. – № 2. – С. 21-23. – 0,1 авт. арк.

5. Безуглий В.В., Зеленська Л.І. Експериментальне дослідження ефективності використання комп`ютерної навчальної системи «Фізична географія України» // Зб. наук. праць Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. – Х.: Медіа Група, 2000. Вип. 13 – С. 6 – 10. – 0,2 авт. арк.

6. Безуглый В.В. О педагогическом эксперименте по внедрению компьютерного учебника по физической географии // Актуальні проблеми педагогіки та психології. Зб. наук. праць. – Д.: Вид-во «Навчальна книга», 1999. Т. 2 – С. 5–14. – 0,62 авт. арк.

Інші видання

7. Безуглий В.В., Суматохіна І.М. Практикум з курсу «Фізична географія України»: Навч. посіб. – Д.: РВВ ДНУ, 2001. – 60 с. – 2,5 авт. арк.

8. Агеев Ю.А., Безуглый В.В., Зеленская Л.И. Внедрение компьютерных обучающих программ в систему непрерывного географического образования // Тезисы III Межд.унар. науч.-метод. семинара «Непрерывное географическое образование: новое в содержании и методике» (Харьков, 1996) – Х.: ХДУ, 1996. – С. 78-79. – 0,17 авт. арк.

9. Агеев Ю.А., Безуглый В.В., Зеленская Л.И., Лисичарова Г.А. Картографическое обеспечение компьютерной обучающей программы «Физическая география Украины» для высшей школы // Зб. наук. праць І-ої Міжн. наук.-практич. конференції «Картографія та вища школа» . – К.: Вид-во КДУ, 1996. – С. 75-77. – 0,05 авт. арк.

10. Безуглий В.В. Наукові основи розробки змістовної частини до комп`ютерної навчальної програми з теми “Корисні копалини України” // Тезисы докл. науч. конф. «Вопросы геологии, географии и охраны окружающей среды Украины» (Дн-ск, 1996) – Д.: ДГУ, 1996. – С. 57. – 0,05 авт. арк.

11. Безуглый В.В., Зеленская Л.И. Сравнительный анализ компьютерного учебника «Физическая география Украины» с существующими традиционными учебниками // Тезисы IV Междунар. науч.-методич. сем. «Непрерывное географическое образование: инновационные методы и технологии» (Харьков, 1998) – Х.: ХДУ, 1998. – С. 94-98. – 0,14 авт. арк.

12. Безуглый В.В. Застосування комп`ютених технологій при навчанні студентів-географів курсу «Фізична географія України» // Тези II Міжнар. конф. «Географічна наука і освіта в Україні» (Київ, 2003) – К.: Обрії, 2003. – С. 254-256. – 0,12 авт. арк.