Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика навчання та виховання (по областях і рівню освіти)


Ковальова Катерина Іванівна. Методика використання комп'ютерно-орієнтованих засобів у процесі вивчення фізичної географії у загальноосвітній школі : Дис... канд. пед. наук: 13.00.02 / АПН України; Інститут педагогіки. — К., 2005. — 292арк. : табл. — Бібліогр.: арк. 209-226.



Анотація до роботи:

Ковальова К.І. Методика використання комп'ютерно-орієнтованих засобів у процесі вивчення фізичної географії у загальноосвітній школи. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук із спеціальності 13.00.02 – теорія та методика навчання географії – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2005.

Дисертацію присвячено теоретичним і практичним основам використання комп'ютерно-орієнтованих засобів навчання на уроках фізичної географії. В роботі виділено основні напрямки дослідження, теоретично обґрунтовані засади процесу особистісно-орієнтованого навчання засобами комп'ютеризації, з'ясований вплив дидактичних принципів на зміст та структуру комп'ютерних навчальних програм з географії.

Запропонована педагогічна модель, яка складається із двох структурних складових: чинників, які впливають на комп'ютеризацію навчально-виховного процесу з географії та засобів налагодження співпраці та співтворчості суб'єктів навчального процесу за допомогою комп'ютера.

Розроблена та експериментально перевірена ефективність застосування комп'ютерної навчальної програми "Рельєф", надані рекомендації щодо її використання на уроках географії в 6-8 класах та подальшого удосконалення за бажанням вчителя.

У дисертації запропоновано розв'язання методичної проблеми використання комп'ютерно-орієнтованих засобів у процесі вивчення фізичної географії в загальноосвітній школі, воно підтвердило гіпотезу дослідження і дозволило зробити такі висновки:

1. На основі аналізу філософської, психолого-педагогічної, методичної та науково-географічної літератури з питань комп'ютеризації навчально-виховного процесу з географії з'ясовано, що в умовах сучасного інформатизованого суспільства найбільш повно і ефективно впроваджувати особистісно-орієнтоване навчання можна при застосуванні саме комп'ютерних навчальних програм, які мають значні переваги перед традиційними засобами навчання у кількості, доступності і компактності вміщеної географічної інформації. Комп'ютеризація навчально-виховного процесу з географії дозволяє індивідуалізувати та диференціювати навчання із урахуванням фізіологічних і психологічних особливостей учнів, формувати пізнавальний інтерес, прийоми роботи з ПК, організувати самостійну роботу учнів з опрацювання навчального матеріалу, самоконтроль та самооцінку знань та умінь. Доведено, що комп'ютерні навчальні програми, побудовані із урахуванням загальнодидактичних принципів навчання, впливають на зміст та структуру навчального матеріалу з географії. Комп'ютерні навчальні програми з географії мають такі переваги, як можливість: показу явищ природи у динаміці і розвитку, формування уявлень про віддалені ландшафти, порівнювати і складати порівняльні характеристики географічних об'єктів, доводити знання до усвідомлення географічних закономірностей.

На основі вивчення практичного досвіду вчителів географії визначено, що в основному комп'ютер використовується як засіб унаочнення навчального матеріалу, значно рідше як засіб контролю та самоконтролю. З'ясовано, що більш повному використанню комп'ютерів на уроках географії заважає відсутність програмного забезпечення з шкільних курсів і рекомендацій щодо їх використання.

2. У ході дослідження обґрунтовані психолого-педагогічні умови налагодження співпраці та співтворчості суб'єктів навчально-виховного процесу з географії при використанні комп’ютерно-орієнтованих засобів: реалізація комп'ютерного навчання через формування всіх компонентів освіти, реалізація диференціації та індивідуалізації в умовах особистісно-орієнтованого навчання, впровадження синергетичної парадигми у навчальний процес, забезпечення дистанційного навчання в системі загальної освіти.

3. Запропонована педагогічна модель використання комп’ютерно-орієнтованих засобів у процесі навчання фізичної географії розроблена на підставі введення до її складу психолого-педагогічних умов налагодження співпраці та співтворчості суб’єктів навчально-виховного процесу та чинників, які впливають на комп’ютеризацію процесу навчання: кількість ПК у навчальних закладах, ступінь володіння навичками роботи з ПК, наявність комп’ютерного забезпечення процесу навчання фізичної географії.

4. Розроблено комп'ютерну навчальну програму з теми "Рельєф" (6-8 класи) із урахуванням загальнодидактичних принципів і вимог до створення комп'ютерного продукту у відповідності до шкільної програми з фізичної географії. Складені методичні рекомендації для вчителів географії щодо використання даної програми при вивченні фізичної географії у 6-8 класах. Також наведені рекомендації по розширенню змісту програми та створенню на її основі інших.

Експериментально перевірена ефективність застосування комп'ютерної навчальної програми з теми "Рельєф" в 6-8 класах шкіл Херсонської та Миколаївської областей. З'ясовано, що підвищенню ефективності навчально-виховного процесу з географії під час застосування даної програми сприяє вихід на індивідуалізацію та диференціацію навчання як за часом, так і за обсягом навчального матеріалу.

5. Надійність результатів, одержаних в ході експериментального дослідження, підтверджена методами математичної статистики. Аналіз даних показав, що в учнів експериментальних класів рівень засвоєння навчального матеріалу вищий порівняно з контрольними класами. Зокрема, в експериментальних 6-х класах кількість учнів з низьким рівнем знань зменшилась на 9%, з високим збільшилась на 5%, в 7-х класах відповідно на 10% і 9%, в 8-х класах – на 12% і 10%. Це дає можливість стверджувати, що створена комп’ютерна навчальна програма та методика її використання дозволяють підвищити ефективність навчально-виховного процесу з фізичної географії.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми. Подальшого дослідження потребують питання відбору географічного матеріалу для розробки комп'ютерних навчальних програм, механізмів створення ефективних діалогів в системі ПК - учень.

Публікації автора:

1. Костиря К. І. Комп'ютерний підручник з фізичної географії як засіб особисто-орієнтованого навчання // Проблеми сучасного підручника: Зб. наук. пр. Інститут педагогіки АПН України. – 2003. Випуск 4. – С. 214-217.

2. Костиря К. І. Застосування комп'ютерних технологій у процесі вивчення фізичної географії в загальноосвітній школі // Комп'ютер у школі та сім'ї: Науково-методичний журнал. –2004. - №5(37). – С.32-34.

3. Костиря К. І. Використання комп'ютерів з метою особистісно- орієнтованого навчання на уроках географії // Рідна школа: Щомісячний науково-педагогічний журнал. – 2004. - №10(897). – С. 28-31.

4. Костиря К. І. Психолого-філософські та педагогічні аспекти особистісно-орієнтованого навчання // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. пр. Київ-Запоріжжя. – 2002.-№ 23. – С.16-19.

5. Костиря К. І. "Комп'ютерне навчання на уроках географії" Міжнародна науково-практична конференція "Наука і освіта 2003" з 20 по 24 січня 2003 р. Дніпропетровськ. Том 9. – С. 41-42.

6. Костиря К. І. "Моделі використання інформаційних технологій на уроках географії" Друга Міжнародна науково-практична конференція, присвячена 130-річчю Українського географічного товариства та 70-річчю географічного факультету з 27 по 28 березня 2003 р. Київ. – С. 352-353.