Анотація до роботи:
Халєєва О.В. Мотет у європейській музичній практиці: шляхи розвитку. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Харківський державний університет мистецтв ім. І.П.Котляревського, Харків, 2007. У дисертації розглянута проблема жанрової моделі мотету в музичній практиці західноєвропейських та українських композиторів XII-XVIII ст. (Ф. де Вітрі, Ж. Депре, Дж. Данстейбл, О. Лассо, Дж. Палестріна, Я. Аркадельт, Я. Гандль, Т. Вікторій, Ф. Анеріо, К. Джезуальдо, Ф. Куперен, Д. Терраделас, И. Йомеллі, Г. Шютц, І.С. Бах та ін.). Простежено всі етапи формування жанроутворюючих ознак мотету протягом століть. Проведено комплексний музикознавчий аналіз з питань розвитку жанру в декількох аспектах: текстовому, ритмічному, інтервальному, фактурному відношеннях. У дисертації простежено жанрові ознаки мотету у сучасному хоровому мистецтві XX ст.: твори А. Веберна, І. Стравінського, Ф. Пуленка, А. Ушкарьова, А. Грінберга, Л. Дичко. Жанр мотету характеризується не тільки в історичному, теоретичному, жанроутворюючому аспектах розвитку, але й порушена проблема виконавства даних творів. Аналіз мотетів дозволив виявити вокально-хорові труднощі при виконанні. Ступінь цих труднощів змінювався з часовими рамками розвитку жанру, а також особливостями національних шкіл. У роботі порушується проблема розробки виконавських рекомендацій, оскільки ці твори не дуже часто звучать у концертному виконанні. У результаті проведених досліджень було визначено, що в XX столітті, зазнавши відомих модифікацій, збагачений новими гармоніями, формами, музичними засобами виразності, мотет посів гідне місце у ряді жанрових різновидів та переживає відродження у сучасному музичному мистецтві. |