Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія та методика виховання (з напрямків та сфер діяльності)


Гевко Оксана Іванівна. Національно-патріотичне виховання студентів вищих педагогічних закладів засобами декоративно-ужиткового мистецтва: дисертація канд. пед. наук: 13.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. - К., 2003. - 20 с.



Анотація до роботи:

Гевко О.І. Національно-патріотичне виховання студентів вищих педагогічних закладів засобами декоративно-ужиткового мистецтва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.07 – теорія і методика виховання. – Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, Київ, 2003.

В дисертації висвітлюються роль та можливості засобів декоративно-ужиткового мистецтва для успішної реалізації національно-патріотичного виховання у вищих педагогічних закладах. Обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови і методика формування національно-патріотичних рис засобами декоративно-ужиткового мистецтва у студентів вищих педагогічних закладів, розроблено критерії та показники, які об’єктивно характеризують рівень набутих студентами знань, умінь, навичок в галузі декоративно-ужиткового мистецтва, національно-патріотичної вихованості. Подані дані, які свідчать про ефективність впровадження експериментальної системи національно-патріотичного виховання студентів засобами декоративно-ужиткового мистецтва. В дослідженні обґрунтовано результативність комбінованої моделі навчання, яка цілеспрямована на формування соціально активної, діяльної, гуманістично спрямованої особистості студента, з високими почуттями патріотизму та громадянського обов’язку. Наша система національно-патріотичного виховання спрямована на основі вже сформованих рис та естетичних потреб виховувати глибокі патріотичні якості, закласти механізми самореалізації особистості, формувати естетичні, моральні, ідейні, духовні цінності та якості у студентів засобами декоративно-ужиткового мистецтва.

1. Глибоке пізнання історичного минулого рідного народу, оволодіння його національними, духовними цінностями, вищими здобутками в різних галузях культури, життя – важливі компоненти національно-патріотичного виховання студентської молоді, без якого неможливе збереження історичної пам’яті, розвиток духовності. Воно акумулює палку любов до своєї Батьківщини, вселяє віру в світле майбутнє України, надає сил кожній особистості для подолання життєвих труднощів.

2. Експериментальна робота підтвердила, що теоретичне та практичне оволодіння декоративно-ужитковим мистецтвом є надійною основою формування у студентів патріотичних почуттів, їх національної самосвідомості, відчуття невід’ємності від українського народу, Батьківщини, готовності до використання скарбниці рідної культури, продовження славних ідейно-естетичних традицій свого народу. Дотримання кращих набутків історичного досвіду, декоративно-ужиткового мистецтва, мови українського народу, пізнання і застосування вищих досягнень інших народів, сприяє поглибленню духовності студентської молоді, підносить особистість до вершин цивілізації.

3. Проведене нами дослідження дає підстави вважати, що національно-патріотичне виховання студентів є ефективним, якщо у вищих педагогічних закладах забезпечується: систематичність засвоєння культурно-історичних, морально-духовних, ідейно-естетичних знань, цінностей, сконцентрованих у декоративно-ужитковому мистецтві; глибоке пізнання студентами національних традицій, звичаїв, обрядів, символів та оволодіння історичними аспектами, витоками, динамікою розвитку духовних цінностей, техніками творення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

4. Результати дослідно-експериментальної роботи підтвердили, що розроблена нами система національно-патріотичного виховання студентів засобами декоративно-ужиткового мистецтва довела свою дієвість, ефективність. Вона ґрунтується на розкритих у дисертації теоретико-методологічних положеннях, концептуальних основах національного виховання. Система національно-патріотичного виховання студентів засобами декоративно-ужиткового мистецтва включає в себе:

проектування і прогнозування цілеспрямованого формування в студентів національно-патріотичних якостей на основі особистісно орієнтованого застосування декоративно-ужиткового мистецтва;

розкриття студентам національно-патріотичного потенціалу, сконцентрованого в творах декоративно-ужиткового мистецтва;

поетапну реалізацію національно-патріотичного виховання (визначення завдань, діагностику, шляхи і форми впливу на студентів, виховуючих відносин суб’єктів педагогічного процесу, моніторингу динаміки рівнів національно-патріотичної вихованості студентів);

організацію різноманітних форм діяльності студентів, їхньої практичної роботи в створенні художніх виробів, творів декоративно-ужиткового мистецтва.

5. Ефективність національно-патріотичного виховання забезпечувалося гармонійним поєднанням теоретичної і практичної мистецької діяльності кожного студента, глибоким осмисленням ним таких блоків наукової і художньої інформації: 1)сутнісно-змістової, образно-символічної, морально-духовної інформації; 2)історико-мистецької інформації; 3)навчально-пізнавальної інформації; 4)розвивально-виховуючої інформації; 5)практично-творчої інформації.

6. Завдання національно-патріотичного виховання студентів засобами декоративно-ужиткового мистецтва успішно розв’язуються за дотримання таких педагогічних умов: пробудження інтересу до історичного минулого рідного народу, його героїчної боротьби за волю, свободу і незалежність; стимулювання захоплення високою духовністю, гуманістичними цінностями, глибоким патріотизмом наших предків, їхньою вірністю народу, відданістю його ідеалам; формування наукових засад національної ідентифікації особистості, розуміння критеріїв визначення рідної мови, культури, народу; оволодіння студентами традиціями, звичаями, обрядами нашого народу, в яких широко застосовується національно-патріотичний потенціал декоративно-ужиткового мистецтва; формування системи знань про національні потреби, інтереси українського народу, його високі культурно-історичні, морально-духовні набутки; врахування особливостей виховання національно-патріотичних поглядів, переконань, ідеалів, цінностей особистості; виховання умінь і навичок застосування, збереження і творення нових виробів, зразків декоративно-ужиткового мистецтва, практичної участі студентів у розвитку цього виду мистецтва; формування поваги до Конституції України, інших законів, правових норм нашої держави, почуття господаря рідної землі, володаря становища; виховання обов’язків перед родом і народом, рідною землею і Батьківщиною, відповідальності за розвиток своєї мови, культури і духовності, незворотність державотворчих процесів в Україні.

7. Поліпшення формування в студентів історичної пам’яті, національної свідомості і самосвідомості, національної гідності, глибоких патріотичних почуттів, поглядів, переконань засобами декоративно-ужиткового мистецтва здійснюється через такі структурні елементи навчально-виховного процесу вищої школи: створення нових підручників, посібників, методичних розробок; обов’язкові дисципліни; спецкурси; факультативи, індивідуальні заняття; педагогічну та технологічну практику; науково-практичні студентські та викладацькі конференції; науково-дослідну діяльність студентів; проведення вечорів, фестивалей, олімпіад; етнографічні експедиції, екскурсії до музеїв, виставок, визначних місць, на природу; створення етнографічних кутків, музеїв, світлиць, студентських кооперативів, осередків народних майстрів; зустрічі з видатними діячами політики, культури, освіти і науки, майстрами декоративно-ужиткового мистецтва; організація самоосвіти і самовиховання студентів.

8.Національна культура, декоративно-ужиткове мистецтво є складовими цілісної системи української педагогіки, національного виховання. Декоративно-ужиткове мистецтво, розвиваючись протягом багатьох століть, вміщує в собі важливий філософський, політичний, ідейно-моральний та естетичний зміст не одного покоління. Воно є могутнім потенціалом духовності, яка благотворно впливає на формування світогляду, емоцій студентів, їх патріотичних поглядів, переконань, почуттів належності до свого народу й держави.

Дані дослідження не вичерпують всіх аспектів проблеми національно-патріотичного виховання студентів вищих педагогічних закладів засобами декоративно-ужиткового мистецтва. Проблема потребує подальшого теоретико-експериментального дослідження. Необхідні розробка та вивчення питань з широкого застосування у педагогічному процесі вищих педагогічних закладів засобів декоративно-ужиткового мистецтва з метою поліпшення патріотичного, громадянського виховання студентської молоді.

Публікації автора:

  1. Гевко О.І. Патріотичне виховання студентів засобами народознавства / У збірнику наукових праць: Соціалізація особистості.–К.:НПУ,1999.–С.56–61.

  2. Гевко О.І. Вплив декоративно-ужиткового мистецтва на формування національно-патріотичних рис студентської молоді / Наука і сучасність.Збірник наук.праць НПУ ім.М.П.Драгоманова.–К.:Логос,2001.–Т.ХХVІ.–С.14–19.

  3. Гевко О. Формування національно-патріотичних рис у студентів // Рідна школа.–№11.–2001.–С.47–48.

  4. Гевко О. Суть та особливості національно-патріотичного виховання засобами декоративно-ужиткового мистецтва// Рідна школа.–№5.–2002.–С.25-26.

  5. Гевко О.І. Декоративно-прикладне мистецтво та його значення у національному вихованні молоді / Сучасне українське виховання.–Матеріали науково-практичної конференції: ”Українська національно-демократична педагогіка в контексті завдань сучасного виховання”.–Дрогобич:Основа,1996.–С.130–131.

  6. Гевко О.І. Роль декоративно-прикладного мистецтва в етнопедагогіці./ Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції: Етнонаціональний розвиток в Україні та стан української етнічності в діаспорі: сутність,реалії, конфліктності, проблеми та прогнози на ХХІ ст..–Ч.І. / За ред. Проф.,док.соц.н. М.І.Пірен.–Київ–Чернівці: Київський військовий гуманітарний інститут,1997.–С.378–382.

  1. Гевко О.І. Спробуємо намалювати писанки // Вісник Дрогобиччини, 1995.–№13.–С.4.