Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Пономаренко Олена Юріївна. Основні тенденції розвитку українського фортепіанного концерту 80-90-х років ХХ століття: дисертація канд. мистецтвознав.: 17.00.03 / Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Пономаренко О.Ю. Основні тенденції розвитку українського фортепіанного концерту 80–90-х років ХХ століття. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, Київ, 2003.

У дисертації на прикладі понад сорока нових творів вперше досліджується як цілісне явище фортепіанний концерт 80–90-х років – жанр сучасної української музики, який сьогодні найбільш інтенсивно розвивається.

Результатом узагальнення наукових досягнень музикознавства у вивченні концертного жанру в цілому й безпосередньо українського фортепіанного концерту стала н о в а періодизація історії його розвитку й визначення національного жанрового типу, що склався на середину 50-х років. Проблематику дисертації сфокусовано на з р і л і й с т а д і ї функціонування жанру й виявленні напряму еволюційних процесів, характерних рис і нових якостей у с у ч а с н о м у у к р а ї н с ь к о м у к о н ц е р т і: наявність паралельних “гілок” жанру – симфонічної та камерної; розширення образної сфери та його жанрового поля за рахунок жанрової дифузії та жанрового синтезу; оновлення методів музичного розвитку (мономотивізм і мікромотивізм); переосмислення неофольклоризму і неостильових тенденцій; включення джазу у стильову систему концертного джазу; виявлення ліричного начала й романтичного “гена” як іманентних констант українського фортепіанного концерту. Введено наукові терміни: прийом “мотивного множення”, пов’язаний із втіленням у музиці медитативного стану, і монопасаж, що відбиває піаністичну специфіку цього прийому.

Розглянуто модернізацію усталених формул концертної фактури й основних жанроутворювальних факторів сучасного концерту – токатності й речитативності, дано класифікацію токатності: репетиції, perpetuum mobile, martellato. Констатується розширення й оновлення функцій сольної каденції (багатофункціональність та універсальність) та її місця в загальній структурі циклу (мобільність), що сприяє індивідуалізації драматургічних і композиційних рішень.

Запропоновано типологію сучасного українського фортепіанного концерту, що включає такі жанрові різновиди, як великий сольний симфонізований концерт, концерт-симфонія, програмний концерт, сольний камерний концерт, концерт-токата, камерний фортепіанний концерт, камерна музика, “юнацький” концерт, концертино, концерт-соло. Вони свідчать про життєздатність жанру й перспективність його подальшого розвитку.

Публікації автора:

1. До питання про втілення принципу токатності в сучасних українських фортепіанних концертах // Науковий вісник НМАУ ім. П.І.Чайковського. Вип. 12. Історія музики в минулому і сучасності. – Київ, 2000. – С. 53-60.

2. Про деякі засоби існування музичного тексту в сучасній культурі (на прикладі українських фортепіанних концертів 1990-х років) // Київське музикознавство. Текст музичного твору: практика і теорія: [Зб. статей]. – Київ, 2001. – С. 232-238.

3. Жанр фортепіанного концерту в творчості донецьких композиторів 70–90-х років ХХ століття // Музичне мистецтво Донбасу: вчора, сьогодні, завтра: [Зб. статей] / Донецька державна консерваторія ім. С.С.Прокоф’єва. – Київ–Донецьк, 2001. – С. 126-131.

4. О технике martellato в инструментальных произведениях И.С. Баха и современных украинских композиторов (на примере фортепианных концертов)//Й.С.Бах та його епоха в історії світової музичної культури. – Донецьк–Лейпциг, 2003. – С. 113-120.

5. Роль української фортепіанної музики у формуванні сучасного педагогічного репертуару // Музична освіта в Україні. Сучасний стан, проблеми розвитку: Матеріали науково-практичної конференції. – Київ, 2001. – С. 121-124.