Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Сопілко Наталія Вікторівна. Особливості подолання психологічних бар'єрів у студентів у процесі навчання : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Сопілко Н.В. Особливості подолання психологічних бар’єрів у студентів у процесі навчання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук зі спеціальності 19.00.07 – “Педагогічна та вікова психологія”. – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2008.

Дисертацію присвячено дослідженню особливостей подолання психологічних бар’єрів, що виникають у студентів у процесі навчання (на прикладі вивчення іноземної мови). Визначено та діагностично підтверджено, що на навчальну діяльність студентів найбільше впливають когнітивні, емоційні та комунікативні бар’єри. Обґрунтовано й доведено, що ефективність навчання іноземної мови визначається стратегією подолання психологічних бар’єрів суб’єктивного рівня і бар’єрів, зумовлених специфічними характеристиками процесу навчання, що мають різну етимологію та ускладнюють освоєння нової іншомовної реальності студентами. Визначено найбільш ефективну стратегію подолання психологічних бар’єрів, які виникають у процесі навчальної діяльності. Розроблено та експериментально перевірено програму подолання психологічних бар’єрів у студентів у процесі навчання, яка сприяє підвищенню ефективності навчання.

Зважаючи на результати теоретико-експериментального дослідження проблеми подолання психологічних бар’єрів у студентів у процесі навчання, можна зробити такі висновки.

  1. Результати аналізу психолого-педагогічної літератури свідчать про те, що у зарубіжній і вітчизняній науці психологічним бар’єрам приділяється значна увага. Психологічні бар’єри, що виникають у процесі навчання студентів, та нездатність студентів долати їх призводять до фрустраційних переживань (тривоги, побоювання, відчаю) і невротичних станів (роздратованості, неспокою, скутості).

Теоретичний аналіз наукових розробок, присвячених проблематиці дав змогу висунути власне трактування поняття „психологічний бар’єр” у навчальній діяльності. Психологічний бар’єр – це вплив негативного минулого досвіду тих, хто навчається, який перешкоджає розумінню й правильній оцінці ситуацій, фактів, закономірностей, вибору способів дії, стратегій вирішення проблем, сприйняттю інновацій у навчальній діяльності, що, насамперед, виявляється в пізнавальній та комунікативній пасивності суб’єкта навчання та унеможливлює належне виконання ним навчальних завдань. Урешті-решт, утворюється ревербераційне коло, складові якого посилюють одне одного, розірвати яке покликаний викладач.

Результати науково-теоретичного аналізу показали, а проведений експеримент підтвердив, що психологічні бар’єри, які виникають у студентів у процесі оволодіння іноземною мовою, можна поділити на три основні групи: емоційні, когнітивні та комунікативні.

Характерною ознакою когнітивного бар’єра є нерозуміння реципієнтом змісту інформації, яку передає індуктор (викладач-студент), що істотно перешкоджає належному засвоєнню інформації, а відтак, подальшому взаєморозумінню та взаємодії.

Емоційні бар’єри в процесі вивчення іноземної мови зумовлюються: високим рівнем тривожності, неадекватною самооцінкою, рівнем домагань, прагненням до визнання та авторитету.

Прояв комунікативного бар’єра в процесі оволодіння іноземною мовою характеризується скутістю, невпевненістю, розгубленістю студентів в різних ситуаціях спілкування, які демонструють їхнє погане знання мови, заважають ефективній взаємодії та обміну інформацією.

  1. Успішність навчальної діяльності студентів у засвоєнні іноземної мови визначається багатьма чинниками: високою мотивацією студентів до оволодіння іноземною мовою; спільною впевненістю викладача та студентів у досягненні успіху; позитивним психологічним кліматом на заняттях з іноземної мови; урахуванням викладачем індивідуально-психологічних особливостей студентів; адекватною оцінкою викладача й одногрупників навчальних досягнень студента, що сприяє його особистісному самоствердженню; створенням толерантних довірливих взаємин на заняттях з іноземної мови, що сприяє активному включенню студентів в іншомовну діяльність, яка приносить задоволення від навчальної діяльності, стимулює їхні когнітивні процеси та позитивно забарвлені емоційні реакції.

  2. Стратегія подолання психологічних бар’єрів – систематизований комплекс прийомів, який формує спосіб реалізації навчальної діяльності, що забезпечує подолання психологічних бар’єрів. Стратегії подолання психологічних бар’єрів відповідають характеру навчальної діяльності, в якій вони виникають і долаються, і формуються на основі способів подолання.

Cпособи подолання психологічних бар’єрів спрямовані як на зниження травмуючого впливу негативних факторів, так і на пошук нових, нестандартних підходів, а також на ефективне виконання навчальної діяльності. Суб’єкт долає свої психологічні бар’єри двома принципово різними способами: конструктивним (трансформацією смислових структур і переходом на більш високий рівень розвитку) та деструктивним (психологічним захистом, відмовою від продуктивного вирішення критичних ситуацій, зняттям емоційної напруги, що призводить до регресу особистості). Відповідно до цих способів нами виділено такі види стратегій подолання психологічних бар’єрів, що виникають у процесі навчання студентів: розвивальна (оптимізація навчальної діяльності, пошук нових можливостей самовдосконалення, орієнтація на успіх і досягнення), захисна (уникнення подолання психологічних бар’єрів, переорієнтація на іншу діяльність), пасивна (пристосування, бездіяльність), депресивна (апатія, відмова від навчальної діяльності), афективно-агресивна (дратівливість, агресивність, упередженість).

Найбільш ефективною і значущою для подолання психологічних бар’єрів у студентів при вивченні іноземної мови виявилася розвивальна стратегія, в основі якої лежить конструктивний спосіб подолання труднощів. Результати формувального експерименту засвідчили, що застосування цієї стратегії забезпечує розвиток активності, стійкості, цілісності і самоконтролю особистості, відповідального ставлення до своєї кар’єри.

  1. На основі проведеного експерименту розроблено програму подолання психологічних бар’єрів у студентів при вивченні іноземної мови, яка сприяє конструктивному подоланню студентами когнітивних, емоційних і комунікативних бар’єрів при сприйнятті іншомовного мовлення на слух, а також у ситуації монологічного виступу іноземною мовою (за умови використання розвивальної стратегії подолання психологічних бар’єрів). Програма подолання психологічних бар’єрів у студентів включає: розгляд сутності проблеми психологічних бар’єрів і стратегій їхнього подолання в навчальній діяльності студентів; зміцнення впевненості студентів у своїх знаннях, здібностях; створення позитивно забарвленої емоційної атмосфери для іншомовного спілкування; зняття емоційної напруги. Експериментальна перевірка програми подолання психологічних бар’єрів у студентів при вивченні іноземної мови на основі створення на заняттях з іноземної мови сприятливих психологічних умов засвідчила зниження негативного впливу та часткового подолання психологічних бар’єрів у студентів, підвищення їхньої самооцінки як суб’єктів вивчення іноземної мови, посилення мотивації до вивчення іноземної мови та здатності до застосування розвивальної стратегії у подоланні бар’єрів як під безпосереднім керівництвом викладача, так і у процесі самостійного вивчення іноземної мови.

Таким чином, завдання дослідження виконано, його результати підтверджують висунуту гіпотезу. Отримані матеріали можуть бути використані для проведення практичних занять з іноземної мови та розробки навчально-методичної літератури з психології навчання.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми психологічних бар’єрів при вивченні іноземної мови. Перспективними напрямами подальшого дослідження проблематики психологічних бар’єрів та їх подолання у студентів у процесі навчання є аналіз впливу згуртованості навчальної групи на подолання психологічних бар’єрів у студентів під час формування сучасної особистості відповідно до вимог Ради Європи. Особливий інтерес викликає проблема подолання знервованості під час публічного виступу студентів вищих навчальних закладів.

Публікації автора:

  1. Сопілко Н.В. Види психологічних бар’єрів у студентів при вивченні іноземної мови / Н.В. Сопілко // Наукові записки Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України / за ред. акад. С.Д. Максименка. – К. : ДП Інформаційно-аналітичне агентство, 2007. – Вип. 35. – С. 194 – 199.

  2. Сопілко Н.В. Виділення категорії „бар’єр” і її значення при вивченні іноземних мов / Н.В. Сопілко // Збірник наукових праць / за ред. проф.
    Балашова В.О. – Хмельницький : Вид-во Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – №40, Ч. II. – C. 277 – 279.

  3. Сопілко Н.В. Психологічний аналіз ефективності подолання психологічних бар’єрів у студентів на заняттях з іноземної мови в умовах експериментального навчання / Н.В. Сопілко // Проблеми загальної та педагогічної психології : зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. – К. : ГНОЗІС, 2008. – Т.Х, ч.2. – С. 417 – 425.

  4. Сопілко Н.В. Результати дослідження подолання психологічних бар’єрів у студентів під час навчання іноземної мови / Н.В. Сопілко, О.А. Матеюк // Збірник наукових праць / за ред. проф. Балашова В.О. – Хмельницький : Вид-во Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. –
    №39, Ч.II. – С. 214 – 216.

  5. Сопілко Н.В. Щодо визначення поняття психологічного бар’єра у зарубіжній та вітчизняній психології / Н.В. Сопілко, К.В. Олександренко // Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія №12 : Психологічні науки : зб. наук. праць – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. – №16(40). – С. 104 – 110.

  6. Сопілко Н.В. Щодо стратегій подолання психологічних бар’єрів у студентів під час навчання іноземній мові / Н.В. Сопілко // Актуальні проблеми психології / за ред. акад. С.Д. Максименка. – К. : Главник, 2008. – Т. X. вип. 4. – С. 231 – 236.

  7. Сопілко Н.В. Психолого-педагогічні особливості взаємодії викладача та студентів ВНЗ під час вивчення іноземної мови / Н.В. Сопілко // Наукові записки. Cерія : Психолого-педагогічні науки / Ніжинський державний ун-т ім. М. Гоголя ; за заг. ред. проф. Є.І. Коваленко – Ніжин : Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2007. – №5. – С. 155 – 157.

  8. Сопілко Н.В. Вивчення іншомовної культури як необхідної складової оволодіння мовою / Н.В. Сопілко // Сучасні наукові дослідження – ‘2006. Філологічні науки : матеріали II міжнар. наук.-практ. конф., 20-28 лют. 2006 р. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2006. – Т. 36 – С. 45 – 47.

  9. Сопілко Н.В. Емпіричне дослідження стратегій подолання психологічних бар’єрів у студентів при вивченні іноземної мови та аналіз його результатів / Н.В. Сопілко // Сучасні психолого-педагогічні тенденції розвитку освіти у вищих навчальних закладах України : матеріали Всеукраїнської наук.-теорет. конф., 18-19 жовт. 2007 р. – Хмельницький : Вид-во Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького, 2007. – С. 177.

  10. Сопілко Н.В. Навчання іноземної мови : особливості подолання психологічних труднощів / Н.В. Сопілко // Шевченківська весна : матеріали
    VI міжнар. наук.-практ. конф. студ., асп. та молодих вчен., присвяч. 90-річчю з дня заснування Укр. Студ. Наук. Т-ва Київського Ун-ту Св. Володимира, 20-23 берез. 2008 р. / за заг. ред. проф. О.К. Закусила. – К. : Обрії, 2008. – Вип. VI :
    у 4-х ч. – Ч.2 – С. 212 – 213.

  11. Сопілко Н.В. Проблема розуміння іншомовного мовлення у контексті психологічних бар’єрів / Н.В. Сопілко, О.А. Вальчук // Професійне становлення особистості : проблеми і перспективи : матеріали IV міжнар. наук.-практ. конф., 24-26 жовт. 2007 р. – Хмельницький : Авіст, 2007. – С. 261 – 265.

  12. Сопілко Н.В. Технологія проведення дискусій при навчанні іноземних мов / Н.В. Сопілко // Іноземномовна комунікація : здобутки та перспективи : міжнар. наук. конф., присвячена 40-річчю Тернопільського держ. економ. ун-ту, 25-26 трав. 2006 р. – Тернопіль : НВП Еліком ЛТД, 2006. – С. 273 – 274.

  13. Sopilko N.V. Developing Public Speaking Skills / N.V. Sopilko // English as a Foreign Language in Ukraine : Integrative Tendencies and Educational perspectives : The 2nd regional TESOL-Ukraine Conference. Kamianets-Podilsky, April 17, 2003. – Khmelnytsky, 2003. – P. 91 – 92.