Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Українська мова


Акуленко Аліна Анатоліївна. Параметри внутрішнього лексикону дитини шкільного віку : Дис... канд. наук: 10.02.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Акуленко А.А. Параметри внутрішнього лексикону дитини шкільного віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук зі спеціальності 10.02.01. – українська мова. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. – Київ, 2007.

Дослідження присвячене вивченню структурних і семантичних параметрів лексикону дитини шкільного віку, роботу виконано на матеріалі асоціативних експериментів із врахуванням матеріалів словників сучасної української мови (асоціативного, орфоепічного, орфографічного, тлумачного, частотного, фразеологічного тощо). У роботі аналізується теоретичний здобуток вітчизняних та зарубіжних лінгвістів про лексикон взагалі і внутрішній лексикон зокрема; сформульовано робоче визначення поняття „внутрішній лексикон”, викладено сучасні концепції розвитку мовлення і мислення, окреслено поняття мовної компетенції людини, проаналізовано основні етапи становлення лексикону школяра як важливого компонента мовної картини світу, закономірності засвоєння учнем значення слів та стійких сполучень слів, вплив екстралінгвістичних та інтралінгвістичних чинників на упорядкування значеннєвого ядра та периферії лексикону, окреслено динаміку розвитку лексикону, описано інтерференційні явища в лексиконі дитини шкільного віку в умовах українсько-російського білінгвізму, зокрема функціональної стратифікації мов.

Подано класифікацію вербальних асоціацій, у контексті якої розглядається вплив екстралінгвістичних та інтралінгвістичних чинників на становлення мовної компетенції, впорядкування і розвиток зв’язків між одиницями внутрішнього лексикону, аналізуються синтагматичні та парадигматичні зв’язки між одиницями лексикону, визначається їхня роль у формуванні значення слова, впорядкуванні семантичного ядра та периферії внутрішнього лексикону, простежується динаміка становлення мовної картини світу, яка є ядром мовної свідомості і визначає рівень сформованості учня як мовної особистості.

Публікації автора:

  1. Акуленко А.А. Вплив позамовних факторів на формування лексикону школяра // Вісник Дніпропетровського університету. Серія мовознавство. – 2005. – Випуск 11. Том 1. – Дніпропетровськ: Видавництво Дніпропетровського національного університету. – С. 8–13.

  2. Акуленко А.А. До питання про вплив екстралінгвістичних факторів на зміст асоціативних реакцій українськомовних дітей (на матеріалі асоціативних експериментів) // Мовні й концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – Випуск 12. Книга 1. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – С. 3–6.

  3. Акуленко А.А. До проблеми формування внутрішнього лексикону учнів початкової школи в умовах українсько-російського білінгвізму (на матеріалі асоціативних експериментів) // Мовні й концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – Випуск 11. Книга 1. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – С. 3–5.

  4. Акуленко А.А. Значеннєве навантаження прикметників у мовленні дітей молодшого шкільного віку (на матеріалі асоціативних експериментів) // Українське мовознавство. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – Випуск 29 – 30. – С. 91–95.

  5. Акуленко А.А. Лексикон школяра як лексико-семантичний компонент мовної компетенції // Мовні й концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – Випуск 18. Книга 1. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2005. – С. 3–7.

  6. Акуленко А.А. Метафора в дитячому мовленні: психолінгвістичний аспект// Українське мовознавство. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2003. – Випуск 26. – С.135–138.

  7. Акуленко А.А. Поняття “внутрішній лексикон” у вітчизняному та зарубіжному мовознавстві// Мовні й концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – Випуск 14. Книга 1. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2004. – С. 3-6.

  8. Акуленко А.А. Упорядкування вербальних одиниць лексикону школяра: прагматичний аспект // Мовні й концептуальні картини світу. Збірник наукових праць. – Випуск 16. Книга 1. – К.: Видавничий Дім Дмитра Бураго, 2005. – С. 6–11.