Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Корекційна педагогіка (сурдопедагогіка та тифлопедагогіка, олігофренопедагогіка та логопедія)


Яримбаш Ксенія Сергіївна. Педагогічні основи корекції рухової сфери слабозорих підлітків засобами плавання : Дис... канд. наук: 13.00.03 - 2006.



Анотація до роботи:

Яримбаш К..С. Педагогічні основи корекції рухової сфери слабозорих підлітків засобами плавання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.03 – корекційна педагогіка. – Інститут спеціальної педагогіки АПН України, Київ, 2005.

Дисертація присвячена дослідженню актуальної для теорії і практики тифлопедагогіки проблеми корекції рухової сфери слабозорих підлітків засобами плавання.

Результати теоретичних досліджень містять аналіз проблеми ранньої корекції фізичного розвитку слабозорих підлітків під впливом занять плаванням. У цьому випадку корекція здійснювалася на основі збережених рухового, слухового, вестибулярного, тактильно-вібраційного аналізаторів. На основі проведеного дослідження був розроблений і адаптований спеціальний комплекс вправ, що дозволяє виявити особливості рухової сфери, фізичної підготовленості, функціонального стану організму слабозорих підлітків під впливом систематичних занять плаванням. Для цього розроблена початкова методика занять оздоровчим плаванням з слабозорими підлітками.

Експериментальний матеріал, заснований на різнобічному і комплексному дослідженні, дозволив виявити вплив плавання на функціональні показники центральної нервової системи, кардіореспіраторної системи, варіаційної пульсометрії слабозорих підлітків.

У процесі дослідження виявлена група слабозорих підлітків з низьким рівнем розвитку рухових функцій: швидкості, сили, швидкісно-силових якостей, витривалості. Основним напрямком корекції відхилень у функціональному стані організму слабозорих підлітків є урахування малого сенсорного досвіду, відсутність потенційних можливостей розвитку рухової сфери, особливості навколишнього середовища, умови життя, стан рухової активності і здоров'я дітей.

Для проведення цілеспрямованої корекції рухової сфери і функціонального стану організму слабозорих підлітків була розроблена спеціальна система методичних прийомів і засобів початкового навчання і спортивного тренування з плавання з даною категорією дітей, яка заснована на використанні комплексу збережених аналізаторів і зниженого зору.

На заключному етапі дослідження у процесі апробації розробленої системи з плавання з слабозорими підлітками була доведена її ефективність у корекції фізичного розвитку, фізичної підготовленості і функціонального стану організму слабозорих.

Здобуті в процесі дослідження результати дають підстави для таких загальних висновків:

  1. В результаті аналізу психологічної, науково-методичної, педагогічної і спеціальної літератури встановлено, що недостатній розвиток зорового сприйняття, зменшення обсягу одержуваної інформації, обмеження зорового поля дії та інші особливості мають несприятливий вплив на розвиток пізнавальної діяльності і формування рухової сфери підлітків з вадами зору. Встановлено, що ці порушення обумовлено рядом чинників, таких як: функціональні порушення серцево-судинної і дихальної систем, порушення зорового аналізатора, обмеження рухової активності через зорові і супутні порушення.

  2. Визначено, що у дітей з вадами зору формування рухових дій відбувається в порівнянні з зрячими однолітками повільніше, внаслідок обмеження можливостей внесення коректив у загальну структуру рухів по ходу дії. Порушення зору зменшує кількість поточної інформації, яка відіграє активну роль у створенні адекватних уявлень у процесі навчання руховим діям. Ці особливості відображаються на формуванні рухових можливостей слабозорих школярів, за рівнем розвитку яких вони у всіх вікових групах поступаються зрячим одноліткам. Формування рухової сфери слабозорих підлітків відбувається на основі збережених аналізаторів, а також збереженого зору. Виявлено, що навчання рухам і формування рухових уявлень слабозорих підлітків відбувається на основі створення спеціальних умінь і навичок.

  3. У ході дослідження встановлені особливості функціонального стану рухової сфери підлітків з вадами зору. На початковому етапі досліджень були виявлені наступні особливості в розвитку слабозорих і зрячих підлітків:

У слабозорих підлітків 11-14 років спостерігалося відставання у фізичному розвитку за основними антропометричними показниками (довжина і маса тіла, окружність грудної клітини) у порівнянні з їх однолітками. Часткова втрата зору і знижена рухова активність, недостатній фізичний розвиток обумовили низькі показники життєвої ємності легень, окружності грудної клітини і збільшення маси тіла при відносно низькому рості. У групі 11-14-літніх слабозорих підлітків, низький зріст мали 42,3%, і лише в 6,92% був високий зріст. У 11-14 віці дисгармонійна статура щодо довжини тіла відзначена в 29,8% слабозорих юнаків і 39,2% слабозорих дівчат.

Особливості функціонального стану рухової сфери слабозорих підлітків у порівнянні з їх зрячими однолітками виявлялися в порушенні диференціювання м'язових зусиль, зниженні функції статичної і динамічної рівноваги, недостатньому рівні диференціювання просторово-часових зусиль. При оцінці фізичної підготовленості підлітків розглянутих нозологій відзначалися наступні розходження: у швидкості рухів (відставання слабозорих підлітків у бігу на 30м і “Тепінг-тесті” у порівнянні з зрячими однолітками складало більш 40% і 19-24%, відповідно), у витривалості (у слабозорих підлітків час подолання дистанції “Біг на 1000м” було на 36% гірше, ніж у зрячих однолітків із масової школи), у спритності (погіршення показників слабозорих підлітків у порівнянні з показниками зрячих однолітків були істотні і досягали 17-21%), у силі (у слабозорих підлітків показники сили м'язів нижче, ніж у зрячих однолітків на 17-19% при вправах динамічного характеру і на 34-36% при вправах статичного характеру), у гнучкості (відставання від однолітків з масової школи склали 13-16,3% - у слабозорих юнаків, і 7-12% - у слабозорих дівчат). При оцінці швидкісно-силової і технічної підготовленості в плаванні були відзначені значні відставання (більш 17%) у слабозорих юнаків і дівчат від зрячих однолітків.

4. В ході експериментального дослідження встановлена закономірність соматичного, фізичного і функціонального розвитку рухової сфери слабозорих підлітків, яка свідчить про те, що в педагогічному процесі розвитку рухової сфери підлітків з вадами зору, який спрямований на підвищення рівня їх фізичного розвитку, фізичної підготовленості, необхідно враховувати діагностичний статус фізичних, анатомо-фізіологічних, психологічних, соціальних детермінант їх розвитку. У зв'язку з цим, реалізація завдань розвитку рухової сфери слабозорих підлітків повинна відповідати руховим можливостям, віковим і статевим особливостям слабозорих підлітків.

5. На підставі проведених досліджень запропонована нова експериментальна методика корекції рухової сфери слабозорих підлітків заснована на комплексному застосуванні занять оздоровчим плаванням і загальною фізичною підготовкою. Визначений пріоритетний напрямок корекційного процесу в слабозорих підлітків: використання високоефективних комплексів вправ у водному середовищі, спрямованих на корекцію, у першу чергу, соматичного, фізичного, психологічного розвитку, а також на підвищення рівня функціонального стану рухового аналізатора.

6. Встановлено, що експериментальна методика корекції рухової сфери слабозорих підлітків в навчально-тренувальних заняттях з плавання складалася з трьох етапів: підготовчого, основного і заключного. Корекція рухової сфери на підготовчому й основному етапах педагогічного експерименту повинна здійснюватись при виконанні спеціальних плавальних вправ, застосуванні різноманітних ігор у воді. Вправи на суші носили швидкісний, швидкісно-силовий характер, широко застосовувалися вправи на розвиток витривалості; вправи з різноманітними додатковими обтяженнями, з використанням впливів зовнішнього середовища, застосовували для розвитку сили. У навчально-тренувальному процесі вирішувалися три основні завдання: навчання, виховання, оздоровлення.

7. Експериментальна корекційна програма розроблялася на основі загальних дидактичних принципів дефектології. У корекційно-реабілітаційному процесі використовувалися принципи свідомості, активності й індивідуалізації, що доповнювалися специфічними дидактичними принципами навчання дітей з особливими потребами: принципом корекційної спрямованості навчання і виховання і принципом диференційованого навчання. Це дозволило в ході навчального експерименту врахувати характер і ступінь порушення зорового сприйняття навколишнього світу, ряд вторинних відхилень, що виникають у розвитку тих або інших функцій і, насамперед, достатньо сильні порушення у формуванні рухового аналізатора. Головну роль (більш 60%) при такому підході грали наочні і словесні методи. При навчанні руховим діям притримувалися наступної схеми: ознайомлення, навчання, удосконалювання.

8. Визначено, що на основі досліджень змін функціонального стану рухової сфери система корекційної роботи повинна враховувати індивідуальні особливості слабозорого підлітка на основі дослідження змін функціонального стану рухової сфери в оздоровчому процесі. Використання принципу корекційної спрямованості дозволило забезпечити компенсаторний шлях розвитку слабозорих підлітків. Акцент робився на спеціальних вправах, що попереджали можливість прояву в слабозорих підлітків негативних відчуттів від тренувальної діяльності. Весь навчальний матеріал у навчально-тренувальному процесі відображали на доступному наочно-діючому і наочно-образному рівнях з опорою на збережене зорове сприйняття і слух.

9. Порівняльний аналіз формування рухової сфери, фізичного розвитку, фізичної і плавальної підготовленості слабозорих підлітків, проведений на заключному етапі педагогічного експерименту. Встановлено, що найвищий приріст результатів був виявлений у підлітків експериментальної групи як юнаків, так і дівчат, які займалися за запропонованою методикою. Розходження в показниках контрольної групи підлітків масової школи й експериментальної групи слабозорих підлітків як юнаків, так і дівчат, нівельовані. Розходження з показниками першої контрольної групи слабозорих підлітків є істотними. Слід також зазначити, що приріст показників рухових якостей слабозорих підлітків є рівномірним і пояснюється початком статевого дозрівання і збігом сенситивних періодів розвитку. Приріст показників рухової сфери слабозорих підлітків експериментальної групи нерівномірний і, у першу чергу, пов'язаний із специфікою запропонованих вправ, особливістю впливу водного середовища на організм підлітка, а також збереженими зоровими і супутніми вадами.

10. У результаті педагогічного експерименту підтверджена висунута гіпотеза, вирішені завдання дослідження і досягнута мета: науково обґрунтувати, розробити й експериментально апробувати методику корекційно-оздоровчого впливу плавання на формування рухової сфери підлітків з вадами зору, що значно посилює їхні можливості успішної інтеграції в сучасне суспільство.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

  1. Яримбаш К.С. Педагогічні критерії відбору слабкозорих дітей у віці 7-10 років у групи спортивного удосконалення з плавання // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб.наук.пр. – Вип.17.– Київ-Запоріжжя, 2000. – С. 209 – 211.

  2. Яримбаш К.С. Удосконалення зорових функцій слабозорих дітей засобами фізичних вправ // Молода спортивна наука України: Збірник наукових статей в галузі фізичної культури та спорту. – Вип. 4. – Львів: ЛДІФК, 2000. – С. 299 – 301.

  3. Яримбаш К.С. Особливості проведення занять ЗФП зі слабозорими дівчатами 11-12 років на етапі попередньої базової підготовки // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Науково-методичний збірник.. – Вип. 4. – Київ, 2002. – С. 300- 303.

  4. Яримбаш К..С. Порівняльна характеристика показників морфофункціонального і функціонального стану рухової сфери слабозорих підлітків // Молода спортивна наука України: Збірник наукових статей в галузі фізичної культури та спорту. – Вип. 5., Т..2 – Львів: ЛДІФК, 2001. – С. 297 – 300.

  5. Яримбаш К.С. Корекційний вплив занять плаванням на розвиток пізнавальної діяльності слабозорих підлітків // Молода спортивна наука України: Збірник наукових статей в галузі фізичної культури та спорту. – Вип. 8.,– Т.2. – Львів: ЛДІФК, 2004. – С. 408 – 411.

  6. Яримбаш К.С. Значення ранньої корекції рухової сфери для слабозорих підлітків 11-14 років // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки. Збірник наукових статей. – Вип.. 31. – Київ-Запоріжжя, 2004. – С. 404-412.

  7. Яримбаш К.С. Методика відбору слабозорих підлітків у групи оздоровчого плавання // Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі: Науково-методичний збірник. – Вип. 5. – Київ, 2004. – С. 173-175.

  8. Яримбаш К.С. Особливості фізичного розвитку підлітків с порушенням зору // Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д.. Ушинського: Зб.наук. пр. № 3-4. – Одеса, 2004. – С.50–52.

  9. Яримбаш К.С. Організаційно-методичні основи проведення занять плаванням із слабозорими підлітками // Спортивний вісник Придніпров’я: Науково-теоретичний журнал Дніпропетровського державного інституту фізичної культури і спорту. - 2004. - № 6. - С. 87-89.

Тези, матеріали конференцій:

10. Ярымбаш К.С. Особенности морфофункционального состояния слабовидящих детей 7-10-ти лет //Физическое воспитание в реабилитации детей дошкольного возраста с особенностями психофизического развития: Материалы международной научно-практической конференции. – Витебск, 2000. – С. 64-65.

11. Яримбаш К.С..Особливості функціонального стану рухової сфери слабкозорих дітей 9-10 років // Актуальні проблеми фізичної культури та спорту в сучасних соціально-економічних і екологічних умовах: Матеріали міжнародної наукової конференції. – Запоріжжя, 2000. – С. 78-81.

12. Яримбаш К.С., Байкіна Н..Г, Крет Я.В. Соціальна реабілітація засобами освіти // Люди з обмеженими можливостями: європейські перспективи спільного навчання та проживання: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. – Запоріжжя, 2003. – С. 21-24.