Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія та методика виховання (з напрямків та сфер діяльності)


Мороз Юпій Миколайович. Педагогічні основи організації оздоровлення молодших школярів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи : Дис... канд. наук: 13.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Мороз Ю.М. Педагогічні основи організації оздоровлення молодших школярів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. —Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.07 – теорія і методика виховання. – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. – Луганськ, 2009.

Дисертація присвячена актуальній для сучасного українського суспільства проблемі оздоровлення дітей молодшого шкільного віку в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. В роботі наведене теоретичне узагальнення наукової проблеми оздоровлення молодших школярів та представлено можливі напрямки її розв’язання в ході навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи., з’ясовано педагогічні основи ефективного здійснення оздоровчого процесу.

Основним результатом проведеної роботи є обґрунтування та експериментальна перевірка педагогічних основ, які забезпечують успішне вирішення даної проблеми, а також розробка на їх основі авторської програми оздоровлення учнів молодших класів та супровідних методичних матеріалів.

  1. Досліджено соціально-педагогічні засади оздоровлення дітей в умовах навчально-виховного процесу сучасної школи. Сформульовано поняття оздоровлення, що розглядається як система дій та заходів, спрямованих на покращення здоров’я, профілактику найбільш розповсюджених захворювань, виховання бережного ставлення до свого здоров’я, навчання нормам здорового способу життя.

  2. Визначено оздоровчі завдання освітнього закладу, а саме: поєднання зорієнтованості водночас на фізичний, інтелектуальний, моральний та психічний аспекти здоров’я; здійснення інтеграції освітніх і оздоровчих завдань усіх учасників навчально-виховного процесу; забезпечення триєдиної спрямованості оздоровлення в часі, що передбачає організацію здоров’язберігаючого навчально-виховного процесу та забезпечення схильності дитини до оздоровчої поведінки як стратегії і тактики її нинішньої і майбутньої життєтворчості; формування засад міцного здоров’я в майбутньому. Розглянуто особливості організації оздоровчої діяльності в початковій школі з позицій особистісно зорієнтованого підходу, оскільки він характеризується в сучасних дослідженнях як найбільш наближений до реальних потреб кожної дитини, такий, що зумовлює її активну самоактуалізацію, і визнається найбільш природо- і соціовідповідним у гуманістичному суспільстві. Зазначено, що найбільш ефективним при організації оздоровчої роботи у молодшій школі є шлях суб’єкт-суб’єктних взаємин між учасниками навчально-виховного процесу, а також розвиток оздоровчої свідомості та, як наслідок, оздоровчої поведінки школяра. Обґрунтовано поєднання в оздоровчому процесі молодшої школи опікувального та виховуючого оздоровлення як відображення особистісних потреб і можливостей дитини.

  3. Шляхом теоретичного аналізу досвіду оздоровлення дітей молодшого шкільного віку в світовій та вітчизняній історії простежуються два основних напрямки, що, залежно від конкретно-історичних умов, могли виступати в якості домінуючих. Мається на увазі прагматичне оздоровлення (зорієнтоване насамперед на інтереси суспільства та держави) і особистісно-розвивальне (зумовлене потребами конкретної особистості). В умовах сучасної української школи ці напрямки близькі до оптимального поєднання.

  4. Охарактеризовано педагогічні основи, які забезпечують ефективність організації оздоровлення молодших школярів, а саме: теоретико-педагогічні, методичні та організаційно-педагогічні. Визначено принципи (загальні та локальні), методи, засоби та форми педагогічного впливу на учня, окреслено його зміст, з’ясовано характеристики оздоровчого середовища загальноосвітньої школи як організаційної основи оздоровлення школярів.

  1. На підставі теоретичного і практичного вивчення оздоровчої діяльності загальноосвітніх закладів було визначено педагогічні умови оздоровлення молодших школярів у навчально-виховному процесі. Зокрема, були виділені умови: концептуально-орієнтаційні, процесуально-діяльнісні, кадрові, матеріальні. В комплексі вони становлять систему, що бачиться ідентичною явищу, охарактеризованому як оздоровче середовище загальноосвітньої школи.

  2. У ході дослідницької роботи була розроблена методика експериментального вивчення педагогічних основ оздоровлення молодших школярів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. Створено та експериментально перевірено програму оздоровлення молодших школярів і супутні їй методичні рекомендації для педагогів. Отримані результати дали підстави твердити, що організація оздоровлення в молодших класах загальноосвітньої школи, заснована на засадах особистісно зорієнтованого та середовищного підходів, здатна забезпечити значну позитивну динаміку здоров’я дітей відповідно до його складових – фізичної, психічної, моральної та інтелектуальної. Водночас оптимізація процесу оздоровлення у школах України вимагає залучення педагогів до систематизованої, науково обґрунтованої діяльності, спрямованої на поліпшення відповідних професійних характеристик.

Проведене дослідження не є вичерпним щодо розробки проблеми оптимізації оздоровлення молодших школярів у навчально-виховному процесі. Як подальші перспективи вивчення даного явища можна визначити з’ясування специфіки діяльності менеджера освіти по формуванню оздоровчого середовища загальноосвітнього навчального закладу; підготовки педагогічних кадрів у вищих навчальних закладах та інститутах післядипломної педагогічної освіти до здійснення оздоровчої роботи з учнями молодших класів; забезпечення здоров’язберігаючої компетентності як складової початкової освіти, розробка її змісту і шляхів формування; оздоровчої поведінки та саморегуляції тощо. Дані проблеми бачаться нами як перспективні напрямки вивчення і вдосконалення оздоровчого потенціалу навчально-виховного процесу початкової школи в сучасній Україні, що покликане поліпшити стан здоров’я народонаселення нашої держави на сьогодні і в майбутньому.

Публікації автора:

Статті у провідних фахових виданнях:

  1. Мороз Ю.М. Морально-етичне виховання – складова оздоровчої роботи з дітьми молодшого шкільного віку / Ю.М. Мороз // Імідж сучасного педагога. – Полтава, 2002. – № 10 (29). – С. 58-61.

  2. Мороз Ю.М. Оздоровлення молодших школярів як соціально-педагогічна проблема / Ю.М. Мороз // Збірник наук. праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. – Серія „Педагогічні науки”. – Полтава: ПДПУ, 2003. – Випуск 1-2 (28/29). – С. 55-58.

  3. Мороз Ю.М. Оздоровча робота з дітьми молодшого шкільного віку / Ю.М. Мороз // Збірник наук. праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. – Серія „Педагогічні науки”. – Полтава: ПДПУ, 2005. – Випуск 3 (42). – С. 202-207.

  4. Мороз Ю.М. Організація самостійних занять з оздоровлення учнів молодшого шкільного віку / Ю.М. Мороз // Збірник наук. праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. – Серія „Педагогічні науки”. – Полтава: ПДПУ, 2004. – Випуск 2 (35). – С. 73-82.

  5. Мороз Ю.М. Рухливі ігри – складова оздоровчої роботи з дітьми молодшого шкільного віку / Ю.М. Мороз // Імідж сучасного педагога. – Полтава, 2003. – № 10 (39). – С. 68-71.

  6. Мороз Ю.М. Забезпечення педагогічних основ оздоровлення молодших школярів / Ю.М. Мороз // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Серія „Творча особистість вчителя: проблеми теорії і практики”. – Київ: НПУ, 2007. – Випуск 7(17). – С.195-198.

  7. Мороз Ю.М. Реалізація принципу оздоровчої спрямованості в практиці фізичного виховання / Ю.М. Мороз // Збірник наук. праць Полтавського державного педагогічного університету імені В.Г. Короленка. – Серія „Педагогічні науки”. – Полтава: ПДПУ, 2007. – Випуск 3. – С. 130-135.

Матеріали конференцій:

  1. Мороз Ю.М. Деякі аспекти державної політики в напрямку оздоровчої роботи / Ю.М. Мороз // Міжнародна науково-практична конференція „Болонський процес: модернізація змісту природничої педагогічної освіти. ХІІ Каришинські читання”. – Полтава, 2005. – С.131-132.

  2. Мороз Ю.М. Значення оздоровлення в житті людини / Ю.М. Мороз // Міжнародна наук.-практ. конференція „Конструктивні підходи в забезпеченні єдності навчально-виховного процесу фізичного виховання різних ланок освіти”, (Полтава, 21 – 22 квітня 2004 р.). – Полтава, 2004. – С.89-91.

  3. Мороз Ю.М. Оздоровлення як соціальна проблема / Ю.М. Мороз // Всеукр. студ. наук.-практ. конф. „Роль фізичної культури та спорту в ставленні та зміцненні генофонду України”. – Полтава, 2006. – С.178-180.

  4. Мороз Ю.М. Реалізація принципу оздоровчої спрямованості в практиці фізичного виховання / Ю.М. Мороз // Міжнародна науково-практична конференція „Інноваційний зміст фізичного виховання в умовах реформування вищих навчальних закладів України ІІІ-ІV рівнів акредитації”. – Полтава, 2006. – С.113-118.

  5. Мороз Ю.М. Актуальні проблеми оздоровлення дітей у контексті навчально-виховного процесу молодшої школи / Ю.М. Мороз // ІІ Міжнародна (інтернет) науково-практична конференція „Сучасні технології у сфері фізичного виховання, спорту та валеології”, (Харків, 24-25 травня 2008 р). – Харків, 2008. – С.153-158.

  6. Мороз Ю.М. Оздоровча спрямованість у практиці фізичного виховання / Ю.М. Мороз // І Всеукраїнська науково-практична конференція „Актуальні проблеми фізичного виховання, спорту та валеології”, (Кременчук, 25 січня 2008 р.). – Кременчук, 2008. – С.33-37.

  7. Мороз Ю.М. Значення оздоровлення в житті людини / Ю.М. Мороз // Міжнародна науково-практична конференція „Конструктивні підходи в забезпеченні єдності навчально-виховного процесу фізичного виховання різних ланок освіти”, (Полтава, 21-22 квітня 2004 р). – Полтава, 2004. – С.89-91.

  8. Мороз Ю.М. Оздоровчі аспекти в розвитку людської особистості / Ю.М. Мороз // Всеукраїнська науково-практична конференція „Перспективи реформування предмету „Фізичне виховання” у вищих навчальних закладах України ІІІ-ІV рівнів акредитації”, (Полтава, 17-18 листопада 2004 р.). – Полтава, 2004. – С.120-122.

  9. Мороз Ю.М. Управлінська діяльність А.С. Макаренка у виховному процесі / Ю.М. Мороз, І.В. Чубар // Міжнародна науково-практична конференція „Спадщина А.С. Макаренка і педагогічні пріоритети сучасності”, (Полтава, 12-14 березня 2008 р.). – Полтава, 2008. – С.358-360.

  10. Мороз Ю.М. Педагогічний потенціал українських народних ігор / Ю. Мороз, І. Лядський // Всеукраїнська студ. наук.-практ. конференція „Творча особистість учителя як передумова інноваційних процесів у системі освіти”, (Полтава, 14-15 квітня 2005 р.). – Полтава, 2005. – С.142-143.

  11. Мороз Ю.М. Фізичне виховання: необхідний компонент гармонійного розвитку учнів-інтелектуалів / М. Гриньова, Ю. Мороз, І. Лядський // Всеукраїнська науково-практична конференція „Роль довкілля у валеологічній освіті”. – Полтава, 2005. – С.158-160.

  12. Мороз Ю.М. Оздоровчі аспекти державної політики / Ю.М. Мороз // Всеукраїнський науково-практичний семінар „Педагогічна майстерність керівника освітнього закладу: теорія і практика”, (Полтава, 26-27 квітня 2007 р.). – Полтава, 2007. – С.178-179.

  13. Мороз Ю.М. Значимість фізичної культури і спорту в державній політиці / Ю.М. Мороз // Міжнародна наук.-практ. конф. „Розвиток наукової творчості майбутніх вчителів природничих дисциплін. ХІV Каришинські читання”, (Полтава, 24-25 травня 2007 р.). – Полтава, 2007. – С.198-199.