Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Ковальчук Валентина Борисівна. Педагогічні умови формування професійного мислення майбутніх фахівців економічного профілю у вищих навчальних закладах : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Ковальчук В.Б. Педагогічні умови формування професійного мислення майбутніх фахівців економічного профілю у вищих навчальних закладах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Інститут професійно-технічної освіти Академії педагогічних наук України, Київ, 2007.

У дисертації проведений аналіз теоретичних і методичних засад процесу формування професійного мислення у фахівців економічного профілю, під яким розуміється універсальна психічна здатність до раціонального пізнання дійсності, самого себе, до економічного мислення та ефективного розв’язання різноманітних професійних проблем.

Теоретично обґрунтовано системний підхід до формування економічного мислення у фахівців економічного профілю, розроблено та експериментально перевірено комплекс педагогічних умов формування культури професійного мислення на основі реалізації особистісного та творчого потенціалу студентів; мотивації навчальної діяльності студентів; забезпечення формування основних видів компетентностей (загальнонаукової, професійної, технологічної, управлінської) за використання проблемного навчання; наявності суб’єкт-суб’єктних відносин між викладачами і студентами; активізації самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів з орієнтацією на майбутню професійну діяльність, а концептуальною основою методичної системи його формування є діяльнісне, проблемне, особистісно-орієнтоване та особистісно-розвивальне навчання. Доведена дієвість методичної системи, яка забезпечується комплексом визначених педагогічних умов.

1. Аналіз літературних джерел показав, що економічне мислення фахівців економічного профілю є видом суспільного і різновидністю професійного мислення, яке своїм об’єктом має економічне життя, економічні стосунки, всю господарську практику в цілому та проявляється в його універсальній психічній здатності до опосередкованого, абстрактного, раціонального та узагальненого пізнання явищ економічної дійсності. Сучасний фахівець економічного профілю повинен володіти високим рівнем професійного мислення, але практично відсутні роботи, у яких розглядається ця проблема. Аналіз результатів констатувального експерименту виявив низку недоліків у підготовці майбутніх фахівців економічного профілю. Вони проявляються через середні значення рівнів: професійного мислення, сформованості творчих здібностей, засвоєння знань. З’ясовано особливості економічного мислення: специфіка змісту професійного навчання, орієнтація на сучасні вимоги до фахівців економічної сфери, розроблення конкретних шляхів підвищення якості навчального процесу і практичної підготовки (цілеспрямоване формування провідних характеристик економічного мислення студентів, як самостійність, гнучкість, широта, глибина, швидкість, системність, послідовність і логічність).

2. Для розроблення системи формування професійного мислення було визначено педагогічні умови, які забезпечують її дієвість. До таких умов віднесли: формування культури професійного мислення на основі реалізації особистісного та творчого потенціалу студентів; мотивація навчальної діяльності студентів; забезпечення формування основних видів компетентностей (загальнонаукової, професійної, технологічної, управлінської) за використання проблемного навчання; наявність суб’єкт-суб’єктних відносин між викладачами і студентами; активізація самостійної навчально-пізнавальної діяльності студентів з орієнтацією на майбутню професійну діяльність), застосуванням суб’єктно-діяльнісних методів, методик і системи формування професійного мислення).

Результати формувального експерименту підтвердили гіпотезу дослідження, для верифікації якої застосовані педагогічні методи, методи психологічного тестування, формувальний експеримент і методи математичного аналізу експериментальних даних. За результатами досліджень одержана позитивна динаміка ефективності запропонованої системи і сукупності педагогічних умов у формуванні професійного мислення (зміни у показниках успішності, розвитку загального і професійного інтелекту, обсяг короткочасної пам’яті, концентрація і швидкість переключення уваги).

3. Удосконалено методику формування професійного мислення у майбутніх фахівців економічного профілю з використанням оптимізації процесу за такими етапами: цілі, завдання, принципи, зміст, організаційні форми, методи, умови й оцінювання результатів їхньої підготовки. Вони забезпечуються за рахунок: виділення головного в змісті навчальної дисципліни; використання організаційних форм проведення навчальних занять з професійно-орієнтованих дисциплін відповідно до особливостей підготовки майбутнього фахівця; вибір критеріїв перевірки та ефективності процесу вивчення професійно-орієнтованих дисциплін (професійне мислення і розвиток психічних пізнавальних процесів; ефективність розв’язання квазіпрофесійних завдань); розроблення специфічних методів оцінювання професійного інтелекту, ЗНУ (прогнозування поведінки фахівця в нестандартних умовах професійної діяльності); стан і рівень загального інтелекту; норма часу навчально-виховної роботи; комплексність планування; відповідність змісту навчання; темп вивчення нового навчального матеріалу; вибір методів і технічних засобів навчання; вибір організаційних форм навчання (конкретизуються завданнями, засобами, змістом і методами на кожному етапі підготовки фахівця); диференційований й індивідуальний підхід (здійснюється шляхом організації індивідуальної підготовки на базі експертного відбору, екзаменаційних оцінок і рівня загального й професійного інтелекту).

4. Науково-методичні рекомендації для науково-педагогічних працівників щодо оптимального формування професійного мислення у майбутніх фахівців економічного профілю вибудовуються на основі дотримання досліджуваних педагогічних умов. У рекомендаціях знайшли відображення: ефективність функціонування педагогічних систем і методик навчання, які творчо адаптовані до умов вивчення професійно орієнтованих дисциплін у ВНЗ майбутніми фахівцями економічного профілю; концептуальна основа ефективного функціонування методичної системи; творчого наповнення змістового і методичного компонентів педагогічної системи; комплексного застосування методики з іншими формами і видами навчальної роботи студентів; формування культури творчого стилю навчальної діяльності студентів та формування у них умінь творчо розв’язувати квазіпрофесійні завдання у навчальній діяльності тощо.

Здійснене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми дослідження. Перспективними напрямами подальших досліджень є: теоретико-методологічне обґрунтування формування і розвитку мислення у школярів; теоретико-методологічне обґрунтування формування і розвитку професійного мислення у різних майбутніх фахівців у ВНЗ.

Основний зміст дисертації відображено у таких публікаціях

Статті у фахових виданнях

  1. Ковальчук В.Б. Генеза проблеми інтелекту у філософській, психологічній і педагогічній науках // Військова освіта: Зб. наук. пр. – Київ. – 2005. – №15. – С.94-103.

  2. Ковальчук В.Б. Експериментальне дослідження формування професійного мислення у майбутніх фахівців // Військова освіта: Зб. наук. пр. – Київ. – 2005. – № 16. – С.85-96.

  3. Ковальчук В.Б. Теоретичні основи підготовки фахівців-економістів у вищій школі // Наукові записки. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВЦ КДПУ імені Володимира Винниченка, 2005. – С.91-95.

  4. Ковальчук В.Б. Людський інтелект: поняття, сутність і класифікація // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2005 – №12. – С.108-113.

  5. Ковальчук В.Б. Формування професійного мислення у студентів // Теорія і практика управління соціальними системами: Щоквартальний науково-практичний журнал. – Харків: НТУ “ХПІ”, 2006. – № 1. – С. 90-99.

Статті в інших виданнях

  1. Ковальчук В.Б. Психолого-педагогические основы формирования профессионального интеллекта специалиста экономического профиля// Научные труды Государственной лётной академии Украины, специальный выпуск VII / Под ред. Р.Н. Макарова. – Кировоград: Издательство ГЛАУ, 2004. – С. 27-38.

  2. Ковальчук В.Б. Пути решения проблемы формирования профессионального интеллекта современного специалиста в области экономики // Научные труды академии Государственной лётной академии Украины: специальный выпуск IХ / Под ред. Р.Н. Макарова. – Кировоград: Издательство ГЛАУ, 2004. – С. 38-44.

Матеріали конференцій

  1. КовальчукВ.Б. Оптимізація процесу формування професійного мислення фахівців економічного профілю // Сучасні тенденції та перспективи розвитку освіти і науки у вищих навчальних закладах України: Матеріали всеукраїнської науково-теор. конф. (12 травня 2006 р.). – Хмельницький, 2006. – С. 118-120.

  2. Ковальчук В.Б. Педагогічні умови формування професійного мислення у майбутніх спеціалістів економічного профілю // Модернізація освіти: пошуки, проблеми, перспективи: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (22-25 травня 2006 р.). – Київ – Переяслав-Хмельницький, 2006. – С. 245-247.

  3. Ковальчук В.Б. Українська мова – важливий засіб формування професійного інтелекту в майбутніх фахівців економічного профілю // Збірник наукових праць Науково-дослідного інституту українознавства. – Київ: Поліграфічний центр “Фоліант“, 2006. – Т. ІХ. – С. 338-346.