Анотація до роботи:
Шуміліна О. А. Перехідні процеси в українській партесній музиці середини ХVІІІ століття (за матеріалами київської колекції рукописних пам’яток). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, 2004. У дисертації на великому джерельному матеріалі партесних творів (73), вперше віднайдених у рукописній збірці Михайлівського Золотоверхого монастиря, їх розшифровки й аналізу, та партесних творів з інших рукописних комплектів київської партесної колекції досліджуються перехідні процеси в українській партесній музиці 50–60-х років ХVІІІ століття. Віднайдені і досліджені джерельні матеріали дали підставу для виокремлення партесної творчості 50–60-х років у самостійний етап, в якому простежуються тенденції переходу від барокового партесного концерту до хорового концерту другої половини ХVІІІ століття класичного стилю. Перехідні тенденції виявляються в особливостях фіксації та комплектації творів середини ХVІІІ століття. Внаслідок археографічного та кодикологічного дослідження встановлюється часова атрибуція творів, визначаються рукописи “перехідного” та “суміжного” типу. Аналітичне вивчення великого джерельного матеріалу (анонімних партесних концертів та хорових концертів А.Рачинського і М.Березовського) дав можливість виявити перехідні процеси в музичній стилістиці (поліфонії, гармонії) та музичній формі. Різноаспектне дослідження партесних творів середини ХVІІІ століття показало синтез незмінних (стабільних) та змінних (мобільних) ознак. Введено науковий термін “рукопис суміжного складу”, що позначає рукопис-конволют, який об’єднує декілька стилістично різних розділів, у даному випадку – “партесний” і “хоровий”. Складено інципітний каталог новознайдених партесних творів з рукописного комплекту Михайлівського Золотоверхого монастиря. |