Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Філософія освіти


Мельниченко Анатолій Анатолійович. Перетворені форми у виховних практиках сучасного соціуму : дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / Національний технічний ун-т України "Київський політехнічний ін-т". — К., 2006. — 197арк. — Бібліогр.: арк. 180-197.



Анотація до роботи:

Мельниченко А.А. Перетворені форми у виховних практиках сучасного соціуму. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.10 – філософія освіти. – Національний технічний університет України «КПІ», Київ, 2006.

Дисертацію присвячено аналізу перетворених форм у виховних практиках сучасного соціуму. Зазначена актуальність є філософського осмислення проблеми виховання, яке має своїм результатом формування та застосування такої методології, що вона була б релевантною до сучасних реалій суспільного буття. В роботі доводиться, що проблема виховання належить до тих проблем, які мають міждисциплінарний контекст дослідження. Наукова розробка питання виховання як соціального феномена спирається на роботи соціологічного, психолого-педагогічного, а також філософського напрямку. Метою роботи є дослідження проблеми виховання як процесу формування людини зі всебічним залученням дієвої методології дослідженням перетворених форм. В дисертаційному дослідженні з'ясовано вплив деформуючої дії перетворених форм суспільного буття на становлення людини у процесі виховання та виявлено межі застосування категорійного блоку «форма перетворена» стосовно до дослідження практичного, духовного та чуттєвого буття людини. Вперше обґрунтована необхідність напрямку досліджень філософія педагогіки як способу теоретичного осягнення перетворених форм у просторі виховання. Аргументовано, що одним з найбільш плідним підходом до аналізу виховання як філософської та педагогічної категорії та соціального феномену є його дослідження в контексті з'ясування перетворених форм суспільного буття. Вперше було досліджено феномен «форми перетвореної» через призму формотворчої людської діяльності та категорії відчуження.

Особлива увага в роботі приділена проблем патріотичного та релігійного виховання в сучасному соціумі.

У висновках подано основні теоретичні підсумки роботи, що відображають сутнісний зміст концепції дисертанта. Зокрема, робляться такі висновки:

Філософія педагогіки є засадничим орієнтиром для дослідження проблем навчання-виховання історією, соціологією, психологією тощо. Ця галузь знань є головним куратором при вивченні політичного, правового, моральнісного, естетичного, релігійного тощо виховання політологією, правознавством, етикою, естетикою, релігієзнавством тощо. Необхідність аналізу взаємозв’язку педагогіки та філософії викликана не тільки пізнавальним інтересом, але й проблемами, що стоять перед сучасною педагогікою.

Категорійний блок «форма перетворена» має потужний евристичний потенціал стосовно дослідження практичного, духовного та чуттєвого буття людини. Використання методології дослідження перетворених форм дає змогу виявити приховану сутність, що утримується у виховних практиках сучасного соціуму.

Перетворені форми суспільного буття чинять значну деформуючу дію на становлення людини у процесі виховання. Дія перетворених форм призводить до таких наслідків виховання людини, що в практичній діяльності характеризується проявами девіантної поведінки.

Сучасний процес виховання людини здійснюється, по суті, в просторі соціальних ілюзій, які є перетвореними формами соціального буття (практичного, духовного, чуттєвого). Ці ілюзії подібні до утопій та міражів, тобто до форм буття, які є видимими, удаваними. При цьому соціальні ілюзії об’єктивуються, заміщуючи дійсність собою. Предметом соціальних ілюзій як особливого роду омани є соціальна дійсність в цілому або її складові частини.

Результати дії перетворених форм у просторі виховання, виявлені за різними ознаками, можуть бути подолані шляхом корекції виховного процесу, зміст якого визначається залежно від того, що не виконується або порушується у суспільній нормі, яка міра відхилення, в чому воно виявляється або може виявлятися. Найважче піддається змінам у кращу сторону (оптимізації) соціалізація як засвоєння сукупності встановлених суспільством соціокультурних цінностей, коли в суспільстві змінюються умови, а його виховна функція не відрегульована. В нашому ж суспільстві корекція виховання як компоненти процесу соціалізації повинна бути пов'язана з оздоровленням самого соціуму.

Релігія як соціальний феномен є широким і по-своєму універсальним полем формування та утвердження, відтворення та безпосереднього «удосконалення» перетворених форм духовного та чуттєвого буття соціуму. В цьому контексті релігійне виховання можна розглядати як один із засобів продукування та поширення перетворених форм духовності.

Система патріотичного виховання вона не може бути відірвана від інших складових суспільного життя. Головна мета патріотичного виховання, що полягає у формуванні у громадян високих соціально значущих якостей, готовності реалізувати їх на користь суспільства і держави, реалізація якої сприяла б зростанню дієздатності підростаючого покоління, значного підвищення рівня його соціальної активності, громадянськості і патріотизму. Наслідком недосконалого патріотичного виховання є відтворення перетворених форм почуття патріотизму, що несуть деструктивний характер для суспільства та держави.

Процес реформування освітньо-виховної системи України повинен передбачати конкретні умови формування особистості як єдиного джерела гуманізації суспільних відносин, ствердження духовно-моральних цінностей суспільства та подолання перетворених форм суспільного буття.

Публікації автора:

  1. Мельниченко А.А. Спроба філософської рефлексії проблеми виховання крізь призму методології перетворених форм // Вісник НАУ: Філософія, культура. – 2006. – №1(3). – С.80-85.

  2. Мельниченко А.А. Введення болонських змін в українській освіті як шлях подолання імітації навчального процесу: соціально-філософська рефлексія // Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка. – 2005. – №3. – С.37- 41.

  3. Мельниченко А.А. Історичні та теоретичні аспекти дослідження феномена перетвореної форми у вітчизняній філософській думці // Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – К.: ІВЦ «Політехніка», 2004. – №2. – С.25-34.

  4. Мельниченко А.А. Проблеми підвищення якості технічної освіти в контексті Болонського процесу: соціологічний вимір // Тези до доповідей VII Міжнародної науково-методичної конференції «Вища технічна освіта: проблеми та перспективи розвитку в контексті Болонського процесу» (26-27 травня 2005 р.) – К.: «Політехніка». – С. 127-128.

  5. Мельниченко А.А. К.Маркс о превращенных формах духовности, практики, бытия // Научное наследие К.Маркса и современные социальные процессы. Материалы международной научной конференции (Киев, 5-6 мая 2004 г.) – Киев: «ЭКМО», 2004. – С.155-160.

  6. Мельниченко А.А. До питання про функціональну варіативність засобів масової інформації в державному управлінні (логіко-маніпулятивний аспект) // Збірник матеріалів Міжнародної науково–практичної конференції «Сучасні проблеми управління» – К.: ІВЦ «Політехніка», 2001. – С. 284-285.

  7. Мельниченко А.А. Економічний розвиток України як об’єкт філософського аналізу // Економічний вісник НТУУ «КПІ». – 2005. – №2. – С. 39-44.

  8. Мельниченко А.А. Креативний потенціал «перетвореної форми» в контексті маніпулювання суспільною свідомістю // Творчість врятує світ: Матеріали 7-ї Міжнародної науково–практичної конференції (22-23 травня 2003р. м. Київ) – К.: ІВЦ «Видавництво «Політехніка», 2003. – С. 64-65.

  9. Мельниченко А.А. Креатосфера як альтернатива масової культури // Творчість та освіта у вимірах ХХІ століття. Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції (12-13 травня 2005 року, м. Київ) – К.: ІВЦ «Видавництво «Екмо», 2005. – С. 180-183.

  10. Мельниченко А.А. Маніпулювання суспільною свідомістю в системі віртуального інформаційного середовища як перетвореної форми об’єктивної реальності // Зб. матер. ІІ Міжнародної науково–практичної конференції «Сучасні проблеми управління». Частина 1. – К.: ІВЦ «Політехніка», 2003. – С. 65-67.

  11. Мельниченко А.А. Проблема становления личности в творчестве Э.В. Ильенкова. // Ильенковские чтения. Материалы 2-ой и 3-ей Международных научных конференций. Часть 1. – М.: Российский Государственный Институт Интеллектуальной Собственности, 2002. – С. 177-180.

  12. Мельниченко А.А. Психологічні аспекти творчої діяльності // Матеріали 6-ї Міжнародної науково-практичної конференції «Творчість свободи як свобода творчості». – К.,2001. – С. 79-80.

  13. Мельниченко А.А. Соціальна природа та історизм відчуження // Соціальна робота і сучасність: теорія і практика: Тези доповідей учасників ІІІ Міжнародної науково–практичної конференції (20-21 травня 2004р.) – К.: ІВЦ «Видавництво «Політехніка», 2004. – С. 11-14.

  14. Мельниченко А.А. Соціальне маніпулювання як антигуманне управління // Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні проблеми управління» 29-30 листопада 2005 р. – К., 2005. – С. 68-69.

  15. Мельниченко А.А. Ступени становления человека как индивидуальности и личности // Збірник наукових студентських робіт (матеріали 1-х /1998 р./ та 2-х /1999 р./ студентських «Днів науки»). Випуск 1. – К.,2000. – С.7-10.

  16. Мельниченко А.А. Участь засобів масової інформації у вирішенні проблем соціальної допомоги // Збірник матеріалів Всеукраїнської науково–практичної конференції з міжнародною участю «Розвиток соціальної роботи в Україні та за кордоном» – К.: ІВЦ «Політехніка», 2001. – С. 77-79.

  17. Мельниченко А.А., Пиголенко І.В. Використання соціальних досліджень у профілактиці СНІДу // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – №1(6), 2004. – С. 80-86.

  18. Мельниченко А.А., Пиголенко І.В. Ціннісні виміри духовної культури студентів технічного ВНЗ у трансформаційному суспільстві // Український соціум. – 2005. – №1. – С.31-43.

  19. Мельниченко А.А., Пиголенко І.В. Якість освіти в НТУУ «КПІ» та сучасний ринок праці очима студентів-старшокурсників: результати соціологічного дослідження. – К.: ІВЦ «Видавництво «Політехніка», 2005. – 84 с.