Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Мальона Світлана Богданівна. Підготовка майбутніх фахівців фізичної культури до правового забезпечення професійної діяльності. : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Мальона С. Б. Підготовка майбутніх фахівців фізичної культури до правового забезпечення професійної діяльності. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Львівський державний університет фізичної культури. – Львів, 2009.

Дисертаційне дослідження присвячено проблемі підготовки майбутніх фахівців фізичної культури до правового забезпечення професійної діяльності. У дисертації обґрунтовано систему підготовки майбутніх фахівців фізичної культури до правового забезпечення професійної діяльності; визначено критерії оцінки й рівні означеної підготовки; вперше висвітлено зміст поняття “правова культура професійної діяльності фахівця фізичної культури”; розроблено модель правової підготовки фахівця фізичної культури; розроблено навчальний спецкурс “Організаційно-правові основи фізичної культури”, який містить рольові ігри, інтелектуальні вправи й практичні задачі, що забезпечує ефективне формування в майбутніх фахівців фізичної культури правової культури професійної діяльності; подальшого розвитку набуло поняття “правова культура фахівця фізичної культури”.

  1. Аналіз наукової літератури показав, що ефективність професійної діяльності залежить не тільки від спеціальних знань, умінь і навичок, але й від рівня правової культури фахівця, його вміння реалізувати специфічні функції через адекватну систему правових відносин, які склалися на конкретному етапі розвитку суспільства.

  2. Правове виховання і правова освіта студентів, які навчаються за напрямом “Фізична культура”, мають здійснюватися в системі освіти не в результаті окремих заходів, лекцій, а як щоденна практика будування і регулювання взаємин між усіма учасниками процесу, як повсякденний досвід їх правового поводження в будь-яких ситуаціях.

  3. Правове забезпечення професійної діяльності фахівця фізичної культури будується на засадах його компетентності й готовності до навчально-педагогічної діяльності з дотриманням правових норм. У нашому дослідженні визначено правову культуру, що формується в результаті спеціальної цілеспрямованої підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури до професійної діяльності.

  4. За допомогою розроблених тестів виявлено рівень готовності вчителів фізичної культури та студентів факультетів фізичного виховання і спорту до правового забезпечення професійної діяльності.

Жоден студент-першокурсник не виявив високого чи достатнього рівня правової підготовленості. Тільки 4,5% опитаних досягли середнього та 95,5% – низького рівня.

Низький рівень готовності до правового забезпечення професійної діяльності виявили 75,2% випускників (студенти четвертих і п’ятих курсів), середній – 17,5% опитаних, достатній –7,3% осіб. Високого рівня готовності не виявлено в жодного респондента.

Найбільша кількість (62,7%) учителів фізичної культури, які сьогодні працюють у системі освіти, також виявили низький рівень підготовленості до правового забезпечення професійної діяльності. Середній рівень підготовленості показали 33,3% опитаних, і лише для 4% респондентів характерний достатній рівень; високого рівня не досяг жоден учитель.

  1. Отримані низькі результати констатувального експерименту та недостатня розробленість досліджуваної проблеми зумовили необхідність створення моделі системи підготовки майбутніх фахівців фізичної культури до правового забезпечення професійної діяльності. Системотвірним фактором моделі виступає зорієнтованість усіх її складників (мета, завдання, принципи, методи, форми, педагогічні та соціально-правові умови, компоненти, етапи, критерії та рівні готовності) на кінцеву мету – готовність майбутнього фахівця у галузі фізичної культури до означеного виду діяльності.

  2. Сутність моделі полягає у дотриманні цілеспрямованого підходу до побудови педагогічного процесу на основі закономірностей та принципів навчання, свідомого та науково обґрунтованого вибору найкращого для конкретної ситуації варіанту побудови не тільки окремого заняття, а єдиного їх комплексу у загальному процесі навчання як цілісної системи.

  3. Обґрунтовано зміст підготовки до правового забезпечення професійної діяльності майбутнього фахівця з фізичної культури та встановлено, що готовність визначається рівнем розвитку правової культури, формування якої залежить від низки педагогічних умов, а саме:

- створення у навчальному процесі ситуацій, що спонукають майбутніх фахівців до самостійного усвідомлення змісту і засобів відтворення своєї професійної діяльності крізь призму норм права;

- використання інтерактивних форм навчання, що сприяють набуттю особистого досвіду майбутніх фахівців фізичної культури щодо регулювання відносин з навколишнім середовищем на основі норм права;

- постійного моніторингу стану нормативно-правового забезпечення фізичної культури і спорту.

  1. У результаті реалізації моделі системи правової підготовки та її складової – спецкурсу “Організаційно-правові основи фізичної культури” – виявлено, що кількість студентів, які мали достатній рівень правової підготовленості, зросла на 13,3%, середній – на 26,7%, а кількість студентів з низьким рівнем готовності зменшилася на 48%.

  2. Педагогічний експеримент виявив високу ефективність запропонованої системи правової підготовки до професійної діяльності майбутніх фахівців фізичної культури. Студенти експериментальної групи порівняно з контрольною мають вірогідно вищий рівень правової підготовленості до професійної діяльності. Розходження між показниками результатів тестування є достовірними на рівні значущості Р < 0,05.

Проведене дослідження не вичерпує всіх питань означеної проблеми. Воно лише відкриває перспективу для глибшого дослідження об’єктивних і суб’єктивних чинників, що впливають на ефективність правової культури майбутнього фахівця фізичної культури, зокрема на її прояв у професійній діяльності.

Публікації автора:

  1. Мальона С. Б. Збірник тестових завдань щодо оцінки рівня готовності майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту до правового забезпечення професійної діяльності / С. Мальона. – Івано-Франківськ: ОІППО з Снятин: ПрутПринт, 2008. – 95 с.

  2. Мальона С. Б. Організаційно-правові основи фізичної культури: курс лекцій / Світлана Мальона. – Івано-Франківськ, 2008. – 345 с.

Публікації у фахових виданнях затверджених ВАК України

  1. Мальона С. Б. Організаційно-правові аспекти функціонування фізичної культури і спорту / Світлана Мальона // Молода спортивна наука України: зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2006. – Вип. 10, т. 3. –
    С. 6-10.

  2. Мальона С. Б. Право – специфічний засіб управління фізичною культурою і спортом / Мальона Світлана // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наук. моногр. / за ред.
    С. Єрмакова. – Х., 2006. – №4. – С. 108-110.

  3. Мальона С. Б. Правова підготовка студентів-першокурсників факультету фізичного виховання і спорту / Світлана Мальона // Актуальні проблеми розвитку руху “Спорт для всіх”: досвід, досягнення, тенденції: матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф., 24-25 трав. 2007 р. – Т., 2007. – Т. 1. – С. 228-232.

  4. Мальона С. Б. Правова культура як чинник професійної діяльності фахівців фізичної культури / Світлана Мальона // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: зб. наук. пр. Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки. – Луцьк, 2008. – т. 1. – С. 207-211.

  5. Мальона С. Б. Рівень готовності випускників факультетів фізичного виховання вищих навчальних закладів до правового забезпечення їх професійної діяльності / Світлана Мальона // Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. – Івано-Франківськ, 2008. – Вип. 8. – С. 79-83.