Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Трофимов Олег Єгорович. Підготовка майбутніх учителів до використання аудіовізуальних і комп'ютерних технологій навчання: Дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С.Сковороди. - Х., 2001. - 225 арк. , табл. - Бібліогр.: арк. 189-205.



Анотація до роботи:

Трофимов О.Є. Підготовка майбутніх учителів до використання аудіовізуальних і комп’ютерних технологій навчання. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Харківський державний педагогічний університет ім. Г.С. Сковороди, Харків, 2001.

Дисертаційну роботу присвячено проблемі пошуку ефективних форм організації формування умінь використання аудіовізуальних та комп’ютерних технологій навчання при підготовці майбутніх учителів. Визначені основні вимоги до організації лабораторних робіт з курсу ТЗН з використанням нових технологій.

Обґрунтовано застосування у навчальному процесі дослідницьких завдань з аналізом етапів їхнього розв’язання. Виявлено сутність, функції аудіовізуальних і комп’ютерних технологій навчання як засобів підвищення якості знань студентів. Розроблено та впроваджено у навчальний процес систему екранно-звукових засобів та інформаційних технологій з курсу ТЗН. Доведено, що їхнє застосування сприяє підвищенню якості знань і вмінь у професійній і творчій діяльності.

  1. З теоретичної частини дисертації витікає, що новим компонентом навчальної діяльності студентів стає робота із засобами просторового введення і маніпулювання текстовою та графічною інформацією, які демонструють можливості технічних і програмних засобів щодо забезпечення комфортності роботи користувача в галузі передавання та обробки інформації. Систематичне використання інформаційних ресурсів всесвітньої мережі Інтернет дає можливості для більш ефективного навчання. Система засобів навчання реалізується за допомогою сучасних інформаційних та комунікаційних технологій, містить принципово нове навчальне обладнання, за своїм складом більш різноманітне, ніж традиційні засоби навчання, які також знаходять певне застосування.

  2. Вивчення історії технічних засобів навчання та аналіз умов, в яких вони виникли і розвивались як складова частина найцінніших знань, виявили проблеми, що чекають своєї реалізації в умовах сучасної школи і вищих навчальних закладів.

  3. Умовами ефективного використання інформаційно-технічних засобів виступає методична підготовка майбутнього вчителя, знання фонду і змісту аудіовізуальних матеріалів, комп'ютерних програм, уміння розкривати їхні різноманітні дидактичні й виховні можливості, тобто все те, що може забезпечити високу ефективність процесу навчання і виховання.

  4. На базі предметного підходу до вивчення курсу ТЗН нами розроблено модель електронного підручника та методику його застосування.

  5. Розроблені нами форми та способи застосування комплексів інформаційних, комунікаційних технологій та аудіовізуальних засобів для проведення лабораторно-практичних робіт з курсу “Технічні засоби навчання” на всіх факультетах при апробації дали позитивні результати.

  6. Отримані в ході експерименту дані дозволяють зробити висновок про правомочність висунутої в дослідженні гіпотези щодо ефективності підготовки майбутніх учителів при застосуванні аудіовізуальних і комп’ютерних технологій навчання.

  7. Упровадження комп’ютерних технологій у процес навчання з курсу “Технічні засоби навчання” дозволило: повністю перевести курс навчання з технічних засобів навчання на комп’ютер (включаючи лекції, практичні заняття, контроль засвоєння матеріалу); позбавити студентів процедур пошуку та придбання книг; оперативно редагувати лекційний матеріал з урахуванням усього нового, що з’являється в методичній літературі з питань нових інформаційних технологій; удосконалювати методику викладання матеріалу на основі аналізу результатів періодичного тестування студентів з кожної теми курсу “Технічні засоби навчання”.

Підстави для розробки і втілення нових електронно-звукових засобів та інформаційних технологій можуть бути отримані шляхом конкретизації складу пред’явлених якостей фахівця і методів їх формування.

Такий підхід дозволяє уникати в розробках великої кількості типів екранно-звукових засобів та інформаційних технологій і упорядкувати їх втілення у навчальний процес.

  1. У структуру педагогічного знання студентів необхідно ввести: знання основних та елементарних понять про конструктивні особливості навчального процесу; знання ставлення студентів до електронно-звукових засобів та інформаційних технологій; знання технічних і педагогічних можливостей електронно-звукових засобів та інформаційних технологій; знання психолого-фізіологічних особливостей електронно-звукових засобів та інформаційних технологій.

  2. Втілення електронно-звукових засобів та інформаційних технологій у педагогічний процес вищої школи потребує широкого залучення викладачів. Необхідно при відділах технічних засобів навчання організувати підготовку і перепідготовку викладачів, проводячи для них цикли лекцій і практичних занять з теорії і практики педагогічної діяльності з використанням електронно-звукових засобів та інформаційних технологій.

Публікації автора:

  1. Трофимов О.Є., Сичов В.Г., Мозговий В.М. Аудіовізуальні засоби навчання в школі //Метод. посібник для студентів пед. університету. – Харків: ХДПУ, 1998.– 119 с. – С. 20-46.

  2. Трофимов О.Є., Сичов В.Г. Застосування екранно-звукових засобів у навчальному процесі //Реком. МО України як навч. посіб. для студ. вищих пед. закладів освіти. – Харків: ХДПУ, 1998.– 125 с. – С. 51-78.

  3. Трофимов О.Є., Ніконов В.В., Сичов В.Г. Основи розробки і використання предметних тестів. – Харків: ХОІУВ, ХДПУ, 2000.– 80 с. – С. 3-29.

  4. Трофимов О.Є. Нові інформаційні технології в педагогічній освіті // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: Зб. наук. пр. – Харків: ХДПУ, 2000. – Вип. 14. – С. 41-45.

  5. Трофимов О.Є. Практика застосування інформаційно-технічних засобів у навчанні з курсу ТЗН // Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Харків: ХДПУ, 2001.– Вип. 19 – Ч. 1. – 140 с. – С. 123-128.

  6. Трофимов О.Є. Зародження, становлення і розвиток аудіовізуальних і інформаційних технологій навчання // Педагогіка та психологія: Зб. наук. пр. – Харків: ХДПУ, 2001.– Вип. 19 – Ч. 3. – 164 с. – С. 155-161.

  7. Трофимов О.Є. Зміст структурного і технологічного підходу до розробки навчального курсу ТЗН // Засоби навчальної та науково-дослідницької роботи: Зб. наук. пр. – Харків, ХДПУ, 2001– Вип. № 16.– 322 с. – С. 267-273.

  8. Трофимов О.Є. Розвиток аудіовізуальних інформаційних технологій навчання // Теоретичні засади педагогічного правознавства: Зб. наук. пр. - Проблеми сучасного мистецтва і культури. – Київ: Науковий світ, 2001.– 154 с.- С. 139-144.

  9. Трофимов О.Є., Сичов В.Г. та ін. Первинні засоби пожежегасіння. Вогнегасники: пінні, вуглекислотні, порошкові, аерозольні, хладонові // Метод. рекомендації. – Харків: ХОІУВ, ХДПУ, 1999.– 23 с. – С. 3-7.

  10. Трофимов О.Є., Ніконов В.В., Сичов В.Г. та ін. Електробезпечна експлуатація ТЗН та ЕОМ у загальноосвітніх навчальних закладах // Метод. рекомендації. – Харків: ХОІУВ, ХДПУ, 1999.– 15 с. – С.3-8.

  11. Трофимов О.Є., Сичов В.Г., Самохвалов Є.І., Хоменко В.В. /Каталог навчально-методичних відеофільмів. – Харків: ХДПУ, 1999.– 31 с. – С. 3-7.

  12. Трофимов О.Є. Комп’ютеризація освіти – об’єктивна необхідність часу // Зб. наук. пр. – Харків: Мін. мистецтв та культури України, Обл. метод. каб. навч. закладів, 2000.– 251 с. – С. 224-227.

  13. Трофимов О.Є. Информационные технологии при изучении курса ТСО // Материалы международной научно-практической конференции 14-16 мая. – Харків: НТУ "ХПІ", 2001.– 219 с. – С. 182-184.