Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Відкрита розробка родовищ корисних копалин


Півень Володимир Олександрович. Підвищення ефективності виробництва залізорудного концентрату на основі оптимізації кар'єрних вантажопотоків руди : дис... канд. техн. наук: 05.15.03 / Криворізький технічний ун-т. - Кривий Ріг, 2005.



Анотація до роботи:

Півень В.О. Підвищення ефективності виробництва залізорудного концентрату на основі оптимізації кар'єрних вантажопотоків руди. -Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.15.03 – «Відкрита розробка родовищ корисних копалин». Криворізький технічний університет. Кривий Ріг, 2005 р.

Дисертація присвячена розробці методів підвищення ефективності виробництва залізорудного концентрату на основі оптимізації кар'єрних вантажопотоків технологічних різновидів руди. Вперше встановлено

взаємозв'язок співвідношення різновидів руди і відстані кар'єрних перевезень та їх вплив на економічні показники гірничо-збагачувального комплексу. Розроблено економіко-математичну модель і методику оптимізації кар'єрних вантажопотоків на рудозбагачувальні фабрики, що розрізняються технологією дроблення і збагачення. Доведено, що ціна залізорудного концентрату і методи її визначення в залежності від вмісту заліза в ньому впливають на формування вантажопотоків руди в кар'єрі. Запропоновано методику оцінки бортового вмісту заліза в руді в кар'єрах ГЗК. Розроблено спосіб знесірчення піротинвмісних магнетитових кварцитів у вантажопотоках руди. На прикладі Інгулецького ГЗК показані можливість і економічна доцільність впровадження наукових результатів і практичних рекомендацій дисертації.

У дисертаційній роботі представлено нове рішення актуальної наукової задачі підвищення економічної ефективності виробництва залізорудного концентрату на основі оптимізації вантажопотоків руди. Новизна рішення задачі полягає в урахуванні взаємозв'язків відстані доставки різних різновидів руди і технологічних показників їхнього збагачення при формуванні кар'єрних вантажопотоків на переробку до концентрату. Актуальність задачі визначена необхідністю підвищення конкурентноздатності вітчизняного концентрату на зовнішньому і внутрішньому ринках збуту залізорудної товарної продукції.

Основні наукові і практичні результати дисертаційної роботи:

1. При сформованих на гірничо-збагачувальних комбінатах України техніці і технології видобутку і переробки руди, до 80 % рентабельності комбінату визначається коефіцієнтом розкриву, вмістом заліза у вихідній руді і технологічними показниками збагачення: витягом заліза в концентрат, виходом концентрату і вмістом заліза в ньому.

2. Теоретично обґрунтован і підтверджен аналізом фактичних результатів роботи ІнГЗК удосконалений показник «коефіцієнт гірничої маси» для порівняльної оцінки перспективних планів гірничих робіт у кар'єрах.

3. Співвідношення технологічних різновидів руди у вантажопотоках, що направляються на переробку, визначає не тільки показники збагачення, а й відстань кар'єрних перевезень і тим самим визначає економічні показники гірничо-збагачувального комплексу в цілому.

4. Для оптимізації параметрів вантажопотоків руди (напрямок розвитку гірничих робіт, співвідношення різновидів руди, напрямок і

відстань транспортування) запропоновано економіко-математичну модель, що вперше дозволяє врахувати у взаємозв'язку гірничо-геологічні фактори і технологічні показники збагачувальної переробки і їхній вплив на економічну ефективність виробництва залізорудного концентрату.

5. Ціна залізорудного концентрату і методи її визначення в залежності від вмісту заліза в ньому впливають на формування вантажопотоків руди в кар'єрі.

Оцінка вмісту заліза в концентраті за нормативно-параметричним методом стимулює формування вантажопотоків руди на підвищення якості концентрату.

При оцінці залізорудного концентрату пропорційно вмісту заліза в ньому стимулюється формування вантажопотоків руди на підвищення виходу концентрату всупереч його якості.

6. Запропоновано методику оцінки бортового вмісту заліза в руді в кар'єрах ГЗК, що дозволяє визначити доцільність його зміни у той чи інший бік від встановленого значення.

7. Оптимальними значеннями бортового вмісту заліза в руді для кар'єрів ІнГЗК і ПівдГЗК є відповідно 16 і 17 %. Максимальне значення прибутку від розробки родовищ кар'єрів ЦГЗК, № 2 НКГЗК і Першотравневого ПівнГЗК забезпечить проектний бортовий вміст заліза в руді. У кар'єрах №3 НКГЗК й Ганнівського ПівнГЗК доцільно знижувати бортовий вміст заліза в руді.

8. Виділення з вантажопотоків руди піротинвмісних різновидів з наступним вилученням з них перед збагаченням матеріалу класу менш 0,14 мм дозволяє знизити вміст сірки в руді на 60-80 %.

9. Розроблено методику оптимізації кар'єрних вантажопотоків руди на дробильно-збагачувальні фабрики, що розрізняються технологією дроблення і збагачення.

10. Очікуваний економічний ефект від збільшення бортового вмісту заліза в руді на Інгулецькому ГЗК з 14 до 16%, розрахованого згідно запропонованою методикою і фактично досягнутих на комбінаті показниках видобутку і переробки руди, складе близько 18 млн.грн. на рік.

Фактичний економічний ефект від оптимізації вантажопотоків технологічних різновидів руди згідно запропонованими економіко-математичною моделлю і методом склав по Інгулецькому ГЗК в 2001 р. 4197,7 тис.грн.

Публікації автора:

1. Близнюков В.Г., Пивень В.А. Экономико-математическая модель эффективности производства железорудного концентрата в зависимости от горно-геологических факторов // Разработка рудных месторождений: Научн.-техн. сб. – Кривой Рог: КТУ, 2001. – Вып.74. – С.3-7.

2. Блізнюков В.Г., Півень В.О., Плотніков О.В. Гірничо-геологічні фактори рентабельності гірничовидобувних підприємств // Проблемы научного обеспечения горнопромышленного комплекса Украины на пороге XXI века: Сб. научн. тр. – Кривой Рог: ГНИГРИ, 2001. – С.116-119.

3. Близнюков В.Г., Пивень В.А. О целесообразности изменения бортового содержания железа в руде на месторождениях ГОКов Кривбасса // Металлургическая и горнорудная промышленность. – 2002. – №1. – С. 68-71.

4. Близнюков В.Г., Пивень В.А., Ященко Б.Е., Сова А.А., Баранов И.В. Определение оптимального соотношения технологических разновидностей руд в транспортных грузопотоках // Достижение и перспективы научно-технического прогресса в горнодобывающей промышленности: Сб. научн. тр. – Кривой Рог: ГНИГРИ, 2002. – С. 9-13.

5. Близнюков В.Г., Пивень В.А., Ященко Б.Е. Вклад института в решение проблем открытой разработки железорудных месторождений Украины // Горный журнал. – 2002. – № 11-12. – С. 22-24.

6. Пивень В.А. Критерий сравнительной оценки режима горных работ железорудных карьеров // Материалы междунар. научн.-техн. конф. «Развитие методов добычи руд черных металлов и пути их дальнейшего совершенствования». – Кривой Рог: ГНИГРИ. – 2003. – С.114-123.

7. Пивень В.А. Обоснование параметров технологии разработки карьера Ингулецкого ГОКа при внутреннем отвалообразовании // Украинский союз инженеров-взрывников: Информ. бюл. – Комсомольск, 2003. – №3 (7) июнь-сентябрь. – С.9-15.

8. Пивень В.А., Ахкозов Ю.Л. Горно-геологические и технологические предпосылки снижения содержания серы в железорудном концентрате (на примере Ингулецкого ГОКа) // Разработка рудных месторождений: Научн.-техн. сб. – Кривой Рог: КТУ, 2003. – Вып. 82. – С.72-78.

9. Пивень В.А. Ценовая политика и качество железорудного концентрата // Металлургическая и горнорудная промышленность. – 2003. – №. 3 – С.118-121

10. Блізнюков В.Г., Півень В.О. Плотніков О.В. Тенденції розвитку залізорудної мінерально-сировинної бази і шляхи підвищення якості концентрату на гірничодобувних підприємствах України // Качество минерального сырья: Сб. научн. тр. – Кривой Рог: КТУ, 2002. – С.63-67.

11. Пивень В.А., Шиповский Г.В., Дядечкин Н.И. Экономическая эффективность повышения качества горно-металлургического сырья // Горный журнал. – 2003. - № 9 – С.57-58.

12. Пат. 52425А Україна, МПК 7 В03С1/00. Спосіб знесірчення піротинвмісних магнетитових кварцитів в процесі збагачення: Пат. 52425А Україна, МПК 7 В03С1/00 / В.Г.Блізнюков, В.О.Півень, Ю.Л.Ахкозов; Заявл. 14.05.2002; Опубл. 16.12.2002; Бюл. - № 12.

13. Пивень В.А. Пути повышения качества железорудного концентрата // Разработка рудных месторождений: Научн.-техн. сб. – Кривой Рог: КТУ, 2004. – Вып. 85. – С.15-19.

Особистий внесок здобувача в роботах, опублікованих у співавторстві: [1, 3] – ідея, постановка задач дослідження, складання економіко-математичних моделей; [2, 10, 11] – обґрунтування проблем підвищення якості концентрату і шляху їхнього рішення на основі гірничо-геологічних і технологічних факторів; [4] – постановка задачі і методика оптимізації вантажопотоків руди, виявлені взаємозв'язки; [5] – приклади співробітництва ІнГЗКу і ДНДГРІ, концептуальні положення з підвищення якості концентрату за рахунок оптимізації бортового вмісту заліза і вантажопотоків руди; [12, 8] – формула винаходу і рекомендації з застосуванням способу у вантажопотоці руди.