Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Зінич Олена Володимирівна. Пластичність у балетній музиці М.Равеля (в аспекті взаємодії мистецтв). : Дис... канд. наук: 17.00.03 - 2004.



Анотація до роботи:

Зінич О.В. Пластичність у балетній музиці М.Равеля (в аспекті взаємодії мистецтв). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Національна музична академія України ім. П.І.Чайковського, Міністерство культури і мистецтв України, Київ, 2004.

У дисертації вперше феномен пластичності розглянуто в єдності проявів його іманентних властивостей у просторових, просторово-часових мистецтвах і музиці, що дозволило систематизувати напрямки в трактуванні сутності пластичності, які склалися в різних сферах знань, і запропонувати авторське визначення пластичності і пластики в музиці.

У дисертаційному дослідженні також вперше сформульовані два універсальні принципи пластичності – “статуарний” і “динамічний”, що надало можливість створити типологію пластичності в музиці, виділити три різних типи вираження пластичності (через пластику статуарного руху, пластику динамічного руху та пластику статуарно-динамічного руху) та екстраполювати їх на балетну музику М.Равеля. Вперше – в аспекті специфіки перетворення пластичності в музиці – проаналізовано балети “Аделаїда, або Мова Квітів”, “Сон Флоріни”, “Вальс”, “Болеро”, окремі номери з опери-балету “Дитя і чари”, а також інші твори композитора, не призначені для хореографічного втілення, але які яскраво демонструють загострене “пластичне чуття” Равеля (“Павана померлій інфанті”, “Менует” з “Гробниці Куперена”). Вивчення повної партитури “Дафніса і Хлої” дозволило по-новому осмислити значення цього балету як яскравого художнього зразка відродження й асиміляції принципів пластичності, властивих крітському та античному мистецтву, але пропущених крізь призму західноєвропейської культури на новому історичному етапі.

Дослідження природи пластичності, здійснене в дисертаційній роботі у широкому художньо-естетичному контексті, дає уявлення про закономірності співвідношення динаміки і статики, руху і статурності у різні епохи як найважливіших параметрів феномену пластичності. А це дозволяє по-новому подивитись на деякі процеси синтезу мистецтв, надто в галузі взаємодії музики і танцю; на всю сферу балетної музики і, передовсім, на балетну творчість М.Равеля, що сфокусувала провідні художньо-естетичні тенденції, характерні для культурного життя Європи перших десятиліть ХХ сторіччя.

Квінтесенція руху в його найрізноманітніших видах і формах народжує надзвичайну зримість, тілесну відчутність музики композитора, притаманних сутності і духу французької музичної культури, традиція якої являє приклад становлення пластично зримих форм. У дусі споконвічних національних традицій – особлива перевага, яку віддає композитор різноманітним танцювальним жанрам. Звідси й особлива роль експресивно-відчутного жесту, що дає зерно-поштовх відповідному типові руху – цієї основи музичної характеристики персонажів. Усе це знайшло зриме втілення в музиці Равеля і, щонайперше, в його балетах. Здійснений аналіз балетної музики композитора дозволив не тільки віднайти закономірності трансформації пластичного руху у звуковий “образ руху”, але й показати способи взаємопроникнення музики, танцю, пантоміми, осмислити особливу, дедалі зростаючу роль пластичності як інтегративного фактору в процесах зближення і синтезу мистецтв.

У зв’язку з цим, по-новому постає проблема хореографічного втілення музичної партитури балету, що базується на пластичній сумісності чутного-видимого. З цього погляду вся балетна музика М.Равеля для хореографів є безмежним полем діяльності: у “Дафнісі і Хлої”, “Аделаїді, або Мові Квітів”, “Сні Флоріни”, “Вальсі”, “Болеро” вже у самих звуках закарбовані видимі жести і рухи, що в свою чергу дозволяють хореографу-постановнику точно втілювати звуковий жест у візуальному хореопластичному русі. В “Аделаїді, або Мові Квітів” – відтворюючи пластику динамічного руху; у “Сні Флоріни” (“Моя Матінка-Гуска”) – відштовхуючись від музичних пластично зримих казкових образів і перекладаючи пластику кроку, ходи, танцю, пантоміми у статуарно-динамічні “образи руху”.

У самих архетипах ритуальності – архаїчних формах світобачення – криється пластична природа музики “Болеро”, водночас близької до багатошарових міфологічних структур. Саме через пластику ритуалу тут здійснюється процес об’єднання міфологічних структурних елементів (у численних опозиціях статики і руху) і введення їх на новому рівні в “континуум живого сприймання” (Н.Автономова). Це рух від міфологем свідомості до життя, від ірреального до чуттєвого, від забутої “міміки звуків” – до пластичного вираження у звуці жесту, що його народжує.

Аналіз жестової природи музики “Дафніса і Хлої” допомагає по-новому осмислити явища мистецтва в їх зв’язку з ритуальністю, обрядовістю, відійти від “жесту втраченого змісту” (А.Бєлий) до правитоків, до універсальних істин, що їх неможливо виразити вербальною мовою, до первісної природності жесту, міміки, руху.

Видатні хореографи ХХ століття відчули пластичну природу музики М.Равеля і відтворили у хореопластичному ряді розмаїття втілених у ній форм рухів і жестів. Так, новаторські знахідки М.Фокіна у балеті М.Равеля “Дафніс і Хлоя” повертали танець до його античних витоків, до природності руху і водночас стали провісниками нової танцювальної пластики. Геніальному метру танцю ХХ сторіччя М.Бежару вдалося почути в музиці “Болеро” сконцентровану в ній пластичну енергію і створити власну унікальну хореоверсію, цілком адекватну музичній партитурі М.Равеля.

Саме пластичність, первісно закладена в музиці, дозволяє хореографам здійснювати переклад чутного у видиме: звукожесту, що несе в собі “образ руху”, – у жест візуальний. Танцювальний рух та його зв’язок з музикою перебували в центрі уваги багатьох визначних хореографів ХХ сторіччя – В.Ніжинського, С.Лифаря, Дж.Баланчина, Л.Якобсона, М.Бежара та ін. Творче прочитання музичної партитури балету чи симфонічного твору давало їм імпульс до неординарних пластичних рішень, усвідомлення спорідненості музики та мистецтва руху. Попри наявні відмінності у системах руху, для них усіх характерним було сприйняття музики в яскраво візуальних образах і асоціаціях, а також прагнення зробити у своїх постановках “...зримими не тільки ритм, мелодію, але навіть тембри інструментів” (Л.Кірстайн). У такій спосіб музика, “переказана мовою пластики”, стає “живою і такою, що говорить” (Л.Якобсон).

Тож пластичність у балеті виявляє устремління мистецтв, які є його складовими, до нового виміру: музики – до зримості, а танцю та руху – до ще більшої “музикалізації”. Цей процес інтенції мистецтв до виходу за свої межі, до їх взаємопроникнення народжує і такий феномен ХХ століття як пластичний театр, де пластичність виступає як інтегративний фактор, що сплавляє у художню цілісність мову музики, танцю, пантоміми, театру, кіно, слова.

Названий інтегративний процес взаємодії різних художніх систем, що викликає до життя нові й нові форми пластичного видовища, був інтенсифікований шуканнями композиторів на початку минулого століття і особливо – М.Равеля. Симптоматично, що симфоніст за типом мислення М.Равель навіть свої власні симфонічні твори призначав для їх зримопластичного втілення на балетній сцені, одним з перших відкривав невичерпні можливості художніх новацій на стику різних мистецтв.

Дослідницький інтерес до феномену пластичності не вичерпується завданнями конкретної роботи, зростає у процесі накопичення аналітичного досвіду. Пластичність виявляє одну з головних властивостей сучасної свідомості – гнучкість, готовність до будь-яких трансформацій, здатність до створення небувалих досі “мікстів”. Це підтверджує актуальність обраного об’єкту дослідження та його відкритість подальшим розробкам.

Публікації автора:

  1. Зинич Е.В. Новое понимание пластичности в балетном жанре начала ХХ века / На примере балета М.Равеля “Дафнис и Хлоя” // Освітні аспекти мистецтвознавства та професійної педагогічної діяльності: Збірник наукових праць / Проблеми сучасного мистецтва і культури. – К.: Науковий світ, 2002. – С. 35-43.

  2. Зінич О.В. Пластичність у музиці: принципи виявлення та типологія // Молоде музикознавство / Наукові збірки ЛДМА ім. М.Лисенка. – Львів: ЛДМА ім. М.Лисенка, 2002. – Вип. 7. – С. 79-86.

  3. Зинич Е.В. Древнегреческая пластика в балете М.Равеля “Дафнис и Хлоя” // Київське музикознавство: Збірка статей. – К.: НМАУ ім. П.І.Чайковського, КДВМУ ім. Р.М.Гліера, 2003. – Вип. 10. – С.58-68.

  4. Зинич Е.В. О трех типах пластичности в балетно-симфонической музыке М.Равеля // Київське музикознавство. Культурологія та мистецтво: Збірка статей – К.: НМАУ ім. П.І.Чайковського, КДВМУ ім. Р.М.Гліера, 2003. – Вип. 11. – С.206-214.

  5. Зинич Е.В. Генезис пластичности и специфика ее типологизации в музыке // Київське музикознавство: Збірка статей. – К.: НМАУ ім. П.І.Чайковського, КДВМУ ім. Р.М.Гліера, 2004. – Вип. 14. – С.57-65.