Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія та методика виховання (з напрямків та сфер діяльності)


Андронюк Тетяна Анатоліївна. Пропедевтична робота з підлітками, схильними до девіантної поведінки, на уроках трудового навчання в загальноосвітній школі : Дис... канд. наук: 1.00.02 - 2002.



Анотація до роботи:

Андронюк Т.А. Пропедевтична робота з підлітками, схильними до девіантної поведінки на уроках трудового навчання в загальноосвітній школі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика трудового навчання. Херсонський державний педагогічний університет, Херсон, 2002.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми пропедевтичної роботи з підлітками, схильними до девіантної поведінки, на уроках трудового навчання

В роботі проаналізовано загальні психолого-педагогічні умови впливу ігрової діяльності на пропедевтику агресивної поведінки підлітків, розроблена методика пропедевтики агресивності учнів, яка передбачає включення комплексу ділових ігор на уроках трудового навчання.

Процес пропедевтики агресивної поведінки підлітків спирається на наявність об’єктивної інформації про причини та форми прояву відхилень у поведінці учнів; зацікавленості учнів в результатах навчальної діяльності; самостійності та значущості своєї трудової діяльності; відповідальності за виконану роботу. Основні результати дослідження знайшли застосування в практиці роботи загальноосвітньої школи.

Проведене дослідження в цілому підтвердило робочу гіпотезу і дозволило зробити такі висновки:

1. Пропедевтична робота з підлітками, схильними до девіантної поведінки, ґрунтується на наявності об’єктивної інформації про причини та форми прояву відхилень в поведінці учнів.

2. Методи комплексного впливу мають відповідати особливостям процесу формування особистості у підлітковому віці.

3. Впровадження розробленої методики пропедевтики агресивної поведінки підлітків засобом впровадження комплексу ділових ігор на уроках трудового навчання уможливило забезпечити значне зменшення агресивної поведінки учнів.

4. У процесі дослідно-експериментальної роботи з учнями в шкільних майстернях було визначено, що завдяки включенню у навчальний процес ділових ігор в учнів змінилося на краще ставлення до оточуючих. Спеціально організована навчально-трудова діяльність (комплекс ділових ігор), цілеспрямоване та планомірне формування загальнотрудових навичок та вмінь, впровадження самоконтролю та взаємоконтролю результатів праці, розподіл обов’язків у процесі гри із врахуванням можливостей та інтересів учнів дозволило, наряду з корекцією поведінки, розвинути сумлінне і відповідальне ставлення до результатів колективної праці, формувати чуйні взаємини між підлітками як у середині групи, так і між учнями класу в цілому.

5. Використання активних методів і засобів навчання, спрямованих на зацікавленість підлітків в результатах навчальної діяльності сприяло активізації розумової діяльності, однієї з найважливіших умов пропедевтики агресивної поведінки.

6. Впровадження у зміст уроку елементів проблемності, які дає ділова гра, і створення умов для колективного обговорення питань конструкції і технології виготовлення виробів дозволило сформувати в учнів прагнення більш свідомо ставитись до виконання своїх обов’язків в ході гри.

Проведення дослідження не вичерпує всіх аспектів цієї складної та багатогранної проблеми. Потребують, зокрема, поглибленого дослідження і розробку передбачення агресивних проявів у поведінці підлітків; пошуки шляхів єдиної системи профілактики і корекції агресивної поведінки підлітків, наукове обґрунтування та розробка рекомендацій для батьків щодо профілактики агресивної поведінки підлітків; розробка комп’ютерної методики діагностики девіантної поведінки дітей та підлітків; вплив комплексу виховних заходів на пропедевтику девіантної поведінки підлітків.

Основний зміст і результати дослідження відображені у таких публікаціях автора:

1. Андронюк Т.А. Девіантна поведінка підлітків та прийоми педагогічного впливу // Збірник наукових праць (Педагогічні науки). – Херсон: Айлант, 1998.- Випуск 1. – С.33-38.

2. Андронюк Т.А. Виховання трудової спрямованості у підлітків з девіантною поведінкою. // Збірник наукових праць (Педагогічні науки). – Херсон: Айлант, 1998.- Випуск 3. – С.89-91.

3. Андронюк Т.А. Соціалізація агресії підлітків. // Збірник наукових праць: Творча особистість вчителя: проблеми теорії та практики. – К.: НПУ, 2000. – Вип..4. – С.210-214.

4. Андронюк Т.А. Застосування дидактичних ігор, як засіб попередження агресивності в поведінці учнів підліткового віку в процесі їх навчальної діяльності. // Збірник наукових праць (Педагогічні науки). – Херсон: Айлант, 2002. - Випуск 25. – С.31-36.