Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Філософія освіти


Димитров Михайло Федорович. Роль сучасних професійних громадських організацій України у формуванні спеціалістів (філософсько-освітній аспект) : дис... канд. філос. наук: 09.00.10 / Інститут вищої освіти АПН України. - К., 2006. : рис.



Анотація до роботи:

Димитров М.Ф. Роль сучасних професійних громадських організацій України у формуванні спеціалістів (філософсько-освітній аспект). – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук зі спеціальності 09.00.10 – філософія освіти. – Інститут вищої освіти Академії педагогічних наук України, Київ. – 2006.

Наявність у суспільстві багатоваріантної сукупності різних за своїм спрямуванням молодіжних об’єднань переконливо свідчить про рівень його демократичного, толерантного ставлення до прояву соціальної самотворчості молоді, яка має реалізовуватись у межах правового, конституційного простору. Водночас за допомогою мережі молодіжних громадських організацій та їхніх структур держава має змогу сприяти самореалізації молоді.

У дослідженні доведено ефективність формування професійної компетентності майбутнього спеціаліста засобами позанавчальної роботи у професійно орієнтованих громадських організаціях (ПОГО).

Співпрацю органів державної влади, вищих навчальних закладів і молодіжних громадських організацій слід відносити до тих чинників, які визначають нову філософію освіти, оскільки активно впливають на формування особистості й здійснення державної молодіжної політики. Саме участь молодих громадян у діяльності своїх професійно орієнтованих громадських організацій підвищує їхню суспільну активність, прискорює соціальне становлення і професійний розвиток.

Демократичне суспільство, метою якого є виховання національно свідомих, розумово компетентних, всебічно розвинених людей з високою моральною культурою, має приділяти належну увагу соціалізації випускників ВНЗ, сприянню самореалізації студентської молоді на професійній ниві. Використання методів вправ; імітаційних ігор; рефлексивного аналізу своїх почуттів, переживань, думок; методу розповіді студентів дає можливість на всіх етапах дослідження відстежувати їхні справжні ставлення, почуття, а також сприяє знаходженню і відпрацюванню студентами оптимальних форм усвідомлення свого „Я” та взаємодії з довкіллям у процесі рефлексії і практичних дій.

У нашій державі прийнято Національну доктрину розвитку освіти в Україні, кілька законів, указів і розпоряджень Президента, постанов Верховної Ради, які визначають державну молодіжну політику і потребують нових підходів. На Миколаївщині розроблено низку програм, спрямованих на її реалізацію. Особливу увагу приділено тим з них, що сприяють формуванню професійно-громадянських якостей студентства, а утілення їх у життя відбувається за активної участі студентства.

Наявність у суспільстві багатоваріантної сукупності різних за своїм спрямуванням молодіжних об’єднань переконливо свідчить про рівень його демократичного, толерантного ставлення до прояву соціальної самотворчості молоді, яка має реалізовуватись у межах правового, конституційного простору. Водночас за допомогою мережі молодіжних громадських організацій та їхніх структур держава має змогу сприяти самореалізації молоді, виходити на молодіжні проблеми та реалізовувати державну молодіжну політику через збільшення кількості управлінських структур. Вважаємо перспективною увагу до форм позанавчальної роботи зі студентством через залучення молодих людей до діяльності, в якій вони набуватимуть досвіду професійної роботи за обраним фахом. Це прискорюватиме їхню соціалізацію як фахівців певної галузі, дасть можливість почувати себе самодостатніми особистостями, знання і здібності яких сприяють успішній самореалізації в недалекому майбутньому. Тож комплекс заходів, запропонований у програмах і представлений у нашому дослідженні, можна розглядати як спеціальні професійно-орієнтовані освітні технології реалізації державної молодіжної політики в руслі нової філософії освіти. Зауважимо, що до виконання їх було залучено студентську молодь. Робота з цим контингентом враховувала три чинники:

  1. низка заходів, затверджених облдержадміністрацією, була безпосередньо зорієнтована саме на студентську молодь;

  2. в усіх молодіжних заходах і заходах для молоді були задіяні студенти;

  3. у процесі залучення студентів до діяльності в позанавчальний час надавалась перевага їхньому майбутнього фахові.

У дослідженні доведено ефективність професійно-орієнтованої позанавчальної роботи, здійсненої суб’єктами, що організують виховний процес: навчальними установами, державними адміністративними органами і громадськими організаціями; а також з’ясовано зміст, форму й методи формування професійної компетентності майбутнього спеціаліста засобами позанавчальної роботи у професійно орієнтованих громадських організаціях.

Дисертація є першим комплексним дослідженням філософсько-освітнього та суспільно-політичного феномену молодіжної політики української держави на прикладі конкретного регіону – Миколаївської області. Аналіз діяльності професійно орієнтованих молодіжних громадських організацій та результатів, що були досягнуті їхнім активом (керівниками, їхніми заступниками, найбільш дієвими членами організацій) засвідчив, що:

за останні роки суттєво підвищилась соціальна активність молоді за напрямками розвитку її професійних навичок та здібностей за умови, що позанавчальна діяльність молодих людей безпосередньо базується на: співпраці з органами державної влади, вищими навчальними закладами та іншими установами (підприємствами і організаціями) за профілем роботи кожної конкретної молодіжної громадської організації;

сучасний стан і тенденції розвитку громадських молодіжних і дитячих об’єднань сприяють самореалізації студентської молоді;

студенти, що беруть активну участь у роботі професійно і соціально орієнтованих громадських організацій, отримують широкі можливості для розвитку своїх професійних навичок, лідерських якостей та організаційних здібностей. Це створює сприятливі умови для подальшого працевлаштування їх за фахом;

лідери організацій у короткий термін після закінчення навчального закладу досягають професійного успіху;

доцільним є подальший розвиток цілеспрямованої, методичної співпраці навчальних закладів та органів державної влади з молодіжними громадськими організаціями для реалізації завдань, пов’язаних із професійним становленням молоді, формуванням її соціальної і громадянської свідомості, працевлаштуванням, а також розвитку умов самореалізації студентів і випускників навчальних закладів;

самореалізація студентської молоді в професійно і соціально орієнтованих організованих структурах молодіжного руху є фактором прискорення професійного становлення майбутнього спеціаліста в межах реалізації державної молодіжної політики і формою студентського самоврядування;

професійно орієнтовані технології державної молодіжної політики регіонального рівня успішно реалізуються в професійно орієнтованих громадських організаціях, котрі виступають перспективними засобами формування професійно-громадянських якостей студентства в позанавчальний час. Цьому сприяють зміст, форми та методи формування професійної компетентності майбутнього спеціаліста засобами позанавчальної роботи з урахуванням конкретних умов і потреб регіону.

Діяльність професійно орієнтованих громадських організацій, що сприяє становленню майбутнього спеціаліста, можна розглядати як новий напрямок студентського самоврядування, що обумовлено концептуальними засадами філософії освіти. Співпрацю органів державної влади і молодіжних громадських організацій слід відносити до тих чинників, які найбільше впливають на формування особистості фахівця в аспекті здійснення державної молодіжної політики в галузі освіти, оскільки саме участь молодих громадян у діяльності своїх організацій підвищує їхню суспільну і громадянську активність, прискорює соціальне становлення і професійний розвиток.

Публікації автора:

Димитров М.Ф. Самореалізація студентської молоді // Вища освіта України, 2004. – № 4. – С. 101-108.

Димитров М.Ф. Співпраця органів державної влади і молодіжних громадських організацій // Вища освіта України, 2004. – № 4 (14). Додаток. – С. 56-58.

Димитров М.Ф. Сучасні проблеми благодійницької діяльності в галузі освіти // Вища освіта України, 2003. – № 4. – С. 88-90.

Димитров М.Ф. Благодійницька діяльність „третього сектору” на підтримку молоді // Вища освіта України, 2005. – № 3. – Додаток: Актуальні проблеми неперервної освіти. – С.207-211.

Димитров М.Ф., Онкович Г.В. Професійно орієнтовані громадські організації: формування фахових якостей майбутніх спеціалістів // Вища освіта України, 2005. – № 2. – С. 106-111.

Димитров М.Ф., Матвієнко Л.П., Онкович Г.В. Професійно орієнтовані громадські організації – нова форма студентського самоврядування // Вища освіта України, 2005. – № 3. – Додаток: Актуальні проблеми неперервної освіти: Збірник наукових праць. – С. 87-94.

Димитров М.Ф.Формування національної самосвідомості молоді засобами патріотичного виховання // Вінницький державний педагогічний університет: Наукові записки. Серія педагогіка і психологія. – № 11. – Вінниця, 2004. – С. 10-12.

Димитров М.Ф. Молодь потребує уваги (про деякі форми позанавчальної роботи з молоддю Миколаївщини) // Актуальні проблеми гуманітарної освіти/ за ред. А.М.Ломаковича і Г.В.Онкович. – Київ-Кременець: КОГПІ імені Тараса Шевченко, 2004. – С. 149-152.

Димитров М.Ф., Матвієнко Л.П., Онкович Г.В. Професійно орієнтовані громадські організації – нова форма студентського самоврядування // Україна – суб’єкт європейського освітнього простору: Матеріали Міжнародної наук.-практ. конф., Київ, 24-25 травня 2005 р. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2005.– С. 158-162.

Димитров М.Ф., Онкович Г.В. Професійно орієнтовані громадські організації у формуванні фахових якостей майбутніх спеціалістів // Методологія соціального пізнання: здобутки й проблеми: Мат-ли Всеукр. наук.-теорет. конф. 25 травня 2005 р. –К., Запоріжжя: Просвіта, 2005.–С.260-262.

Димитров М.Ф. Реалізація державної молодіжної політики в Миколаївської області // Наук.-методол. аспекти розвитку творчого потенціалу науковців: Мат-ли обл. наук.-практ. школи-семін. – Миколаїв: ДФ, 2003. – С.9-12.

Димитров М.Ф. Проблеми підготовки менеджера у контексті формування його комунікативних умінь // Проблеми реалізації духовно-творчого потенціалу молоді: пошуки, перспективи: ІV Всеукр. наук.-практ. конф.: Матеріали. – Миколаїв: МФ ВМУРоЛ “Україна”, 2003. – С. 28-31.

Димитров М.Ф. Сучасні проблеми благодійницької діяльності в галузі освіти та просвіти // Професіоналізм педагога: мат-ли Всеукр. наук.-практ. конф., присвяч. 60-річчю Кримського державного гуманітарного інституту. Ялта, 23-25 вересня 2003 р.: К.: Педагогічна преса, 2003. – С. 216-220.

Димитров М.Ф. Сучасні проблеми благодійницької діяльності в галузі освіти // Наукові засади розвитку університетської освіти в малих містах України: тези доповідей Першої всеукраїнської науково-практичної конференції. – К.,Умань, 2003. – С. 33-34.

Димитров М.Ф. Благодійництво та спонсорство в Україні: провідні мотиви // Сучасні проблеми науки та освіти: матеріали 4-ої міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції. –Харків, 2003. – С. 286.

Димитров М.Ф. Проблеми формування гуманістичних цінностей у студентської молоді // Сучасні проблеми науки та освіти: 5-а Міжнар. міждисциплінарна наук.-практ.конф. 1-10 травня 2004 р. – м. Алушта / Харків: Укр. асоціація „Жінки в науці та освіті”, ХНУ ім. Н.Н.Каразіна, 2004. – С. 219.